Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
14/11/2013 първо гласуване

    Д О К Л А Д


    по Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда № 354-01-68, внесен от Светлана Ангелова и група народни представители на 22.10.2013 г.
    Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 14.11.2013 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда № 354-01-68, внесен от Светлана Ангелова и група народни представители на 22.10.2013г.

    На заседанието присъстваха: Хасан Адемов-министър на труда и социалната политика, Росица Янкова и Светлана Дянкова – заместник-министри на труда и социалната политика, Иван Жерков – началник на кабинета на министъра на отбраната, експерти от съответните министерства, представители на синдикални и неправителствени организации.

    Законопроектът за изменение и допълнение на Кодекса на труда № 354-01-68 бе представен от н.п Светлана Ангелова.
    Целта на Законопроекта е чрез регламентиране на договора за стажуване, като особен вид договор, улесняващ достъпа на младите хора до пазара на труда, да се подпомогне прехода им от образование и обучение към качествена заетост. По този начин ще се създадат условия за осигуряване качество на стажовете и за защита на трудовите права на стажантите. С предлаганите текстове работодателите ще могат да сключват договори за стажуване с младежи на възраст до 29 години, които се обучават в средни или висши училища, за придобиване степен на професионална квалификация или на висше образование и нямат трудов стаж и професионален опит по същата професия или специалност. Законопроектът поставя изисквания към квалификацията и професионалния опит на наставника, урежда провеждането на изпит за установяване резултатите от обучението и удостоверяване на придобитите практически умения от стажанта.

    Предвиденият период за стажуване е от 1 до 9 месеца, като за този срок младежите ще получават трудово възнаграждение, съгласно изработеното, но не по-малко от минималната работна заплата. Предвидени са и промени, регламентиращи договора за ученичество.

    На основание чл. 75, ал. 2 и 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание са поискани становища от институции и социални партньори.

    Министерство на труда и социалната политика не подкрепя Законопроекта. От мотивите и от текста на § 6 не става ясно какъв е характера на този договор – трудов ли е той или не. Не става ясно дали стажуването е обучение или работа, като в процеса на изпълнение на трудовите задължения се усвояват практически умения. Други въпроси, които произтичат от неясния характер на договора, са следните: подлежи ли той на регистрация в Националната агенция по приходите; следва ли договорът да съдържа всички елементи и да отговаря на условията по чл. 66, ал.1 от Кодекса на труда; намира ли проявление при него дисциплинарната отговорност; ще се зачита ли времето на обучение за трудов стаж; как ще се извършва осигуряването на стажантите?
    Счита се, че не би следвало да се дава възможност за стажуване по този ред на лица, които се обучават все още в средно или висше училище. Освен това, договорът за стажуване може да се използва като прикрита форма за полагане на труд.

    Националният осигурителен институт отбелязва, че със Законопроекта не се предлагат промени в Кодекса за социално осигуряване(КСО) относно определянето на осигурителния доход на обучаемите и стажантите, като за тази категория лица следва да се прилага общото правило на чл. 6, ал. 3 от КСО. Не се регламентира въпросът за минималния осигурителен доход, върху който се дължат осигурителните вноски за обучаемите и стажантите – дали това да е минималният осигурителен доход по основни икономически дейности и квалификационни групи професии или да е минималната работна заплата за страната. Възприемането на варианта осигурителните вноски на тези лица да се дължат върху получените, включително начислените и неизплатените брутни месечни възнаграждения, но върху не по-малко от минималната работна заплата за страната, следва да намери нормативно уреждане в Кодекса за социално осигуряване, каквото не е предвидено.

    Министерството на финансите счита, че предлаганата с проекта промяна е преди всичко въпрос на законодателна целесъобразност.

    Комисията по трудово законодателство към Националния съвет за тристранно сътрудничество(НСТС) не подкрепя законопроекта и предлага това решение да бъде прието на подпис от членовете на НСТС.

    В разгърналата се дискусия народните представители от Коалиция за България изказаха становище, че с този законопроект не се решават въпросите със студентските стажове, защото предложените текстове не кореспондират със Закона за висшето образование. Съществува колизия и със Закона за професионалното образоване. Няма финансова обосновка и анализ за съответствието с правото на Европейския съюз, съгл. чл. 28, ал. 2 от Закона за нормативните актове.

    Народните представители от ПП ГЕРБ коментираха, че поради съществуващата практика 60% от стажантите да бъдат наемани на постоянна работа от работодателите, се налага запълване на законодателната празнота, уреждаща стажуването на младите хора. Счита се, че по този начин правата на стажантите ще бъдат защитени – трудови, осигурителни, финансови. Предложеният Законопроект е обърнат с лице към частния бизнес, а § 7 със създаването на нов член 233б отговаря на всички въпроси, поставени в становището на Министерството на труда и социалната политика.

    Представителите на Министерството на труда и социалната политика акцентираха върху съществуването на нова рамка на Европейската комисия, уреждаща стажовете. С предложените текстове се създават и проблеми със стажуването при регулираните професии.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 7 гласа, „Против” – 7 гласа и „Въздържал се” – 3 гласа,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да не подкрепи Законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса на труда № 354-01-68, внесен от Светлана Ангелова и група народни представители на 22.10.2013г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ: КОРНЕЛИЯ НИНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума