Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
13/03/2014
    П Р О Т О К О Л № 22
    (стенографски)



    от редовно заседание на
    Комисията по труда и социалната политика
    София, 13 март 2014 г., четвъртък
    НС, пл. „Княз Александър І” № 1
    зала 142, ет. І

    (Открито в 15,06 часа.)
    Председателстващ: Корнелия Нинова – председател на Комисията по труда и социалната политика.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛЯ НИНОВА: Добър ден, колеги.
    Предлагам следния дневен ред на заседанието:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на Законопроект за изменение на Закона за уреждане правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове, № 402-01-6, внесен от Министерски съвет на 17.01.2014 г.

    2. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по труда и социалната политика към министъра на труда и социалната политика, в съответствие с чл. 26 от ПОДНС.

    3. Разни.

    Подлагам на гласуване дневния ред. Моля, който е съгласен, да гласува.
    Гласували 15 народни представители: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се.

    (Списък на гостите на заседанието на Комисията):
    1. Хасан Адемов - министър на труда и социалната политика;

    2. Росица Янкова - заместник-министър на труда и социалната политика;

    3. Людмила Петкова - заместник-министър на финансите;

    4. Иван Еничаров - началник отдел „Държавно юрисконсулство” в Министерство на финансите.

    Представители на различни неправителствени организации.

    По точка първа:

    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УРЕЖДАНЕ ПРАВАТА НА ГРАЖДАНИ С МНОГОГОДИШНИ ЖИЛИЩНО-СПЕСТОВНИ ВЛОГОВЕ, № 402-01-6, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 17.01.2014 Г.
    Давам думата на госпожа Петкова. Заповядайте.

    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА – ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР В МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Накратко ще представя Законопроекта за изменение на Закона за уреждане правата на гражданите с многогодишни жилищно-спестовни влогове.
    Законопроектът е изготвен в изпълнение на пакет от мерки за оптимизация на държавната администрация. Предвижда се Националният компенсационен жилищен фонд да премине на функционално подчинение от Министерския съвет към министъра на финансите и вместо като обособена структура, която е второстепенен разпоредител с бюджет, работата на Управителния съвет на Фонда да се подпомага от специализирано звено от страна на Министерство на финансите.
    Предлага се Министерство на финансите да бъде правоприемник на активите, пасивите, архива и други права и задължения на Фонда. Очакваният резултат от промените е оптимизиране на администрацията и подобряване на координацията при изпълнението на дейностите, произтичащи от разпоредбите на закона. Промените не се очаква да доведат до необходимост от осигуряване и разходване на допълнителни бюджетни средства. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: И аз, благодаря.
    Колеги, имате думата за въпроси и изказвания.
    Госпожо Ангелова, заповядайте.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Благодаря.
    Уважаема госпожо председател, уважаеми господин министър, заместник-министър, колеги и гости! Моят въпрос е колко човека персонал работят в този Фонд и на какви длъжности? Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте за отговор.

    ИВАН ЕНИЧАРОВ, НАЧАЛНИК ОТДЕЛ „ДЪРЖАВНО ЮРИСКОНСУЛСТВО” В МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ: Във връзка с поставения въпрос. В настоящия момент във Фонда работят 9 човека. Отдолу нагоре те са шофьор, счетоводител, касиер, домакин, ръководител на Фонда. Това е изпълнителният директор на Фонда. Идеята е всичките 9 човека, тъй като Министерство на финансите е правоприемник на активите, пасивите, правата и задълженията да преминат към МФ. Тези, които са по трудово правоотношение, в съответствие с изискванията на чл. 123 от КТ, а лицата, които отговарят на изискванията за заемането на държавна длъжност ще бъдат прехвърлени в изпълнение на § 36 от Преходни и заключителни разпоредби на Закона за държавния служител. Така че те ще бъдат така да се каже регулирани в съответствие с действащата нормативна уредба. Тъй като в момента това не е направено.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Това означава, че и шофьорът, и двамата счетоводители и те ще бъдат назначени в новата структура към Министерството на финансите. Така ли е?

    ИВАН ЕНИЧАРОВ, НАЧАЛНИК ОТДЕЛ : Процесът е дълъг, защото имаме архиви, които обхващат правата и интересите на голям брой собственици на жилищно-спестовни влогове. Доколкото ми е известно в този архив има документация, която е доста обемиста и това означава плавно преминаване на дейността и поемането й от Министерство на финансите. Не може да не преминат всички лица, защото министерството се явява универсален правоприемник на правоотношенията, в които в момента е Фондът, а поетапно ще бъдат извършени преструктурирания, които са наложителни с оглед осигуряване на ефективно управление на дейността и функциите и поемането на тази дейност от специализираните звена на Министерство на финансите.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Има ли други въпроси, изказвания, мнения?
    Ако няма, подлагам на гласуване Законопроекта за изменение на Закона за уреждане правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове, № 402-01-6, внесен от Министерски съвет на 17.01.2014 г.
    Моля, който е съгласен да го приемем, да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 9, против няма, въздържали се 8.
    (Заместник-министър Людмила Петкова и Иван Еничаров напускат залата.)

    По точка втора:

    ОТГОВОРИ НА АКТУАЛНИ УСТНИ ВЪПРОСИ, ОТПРАВЕНИ ОТ ЧЛЕНОВЕ НА КОМИСИЯТА ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА КЪМ МИНИСТЪРА НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА, В СЪОТВЕТСТВИЕ С ЧЛ. 26 ОТ ПОДНС.
    Продължаваме с блиц контрола.
    Първият въпрос е от ГЕРБ. Кой?
    Господин Младенов, заповядайте.

    ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми господин министър! В понеделник в приемния ми ден в гр. Враца пристигнаха група граждани, които имаха договори по Оперативната програма „Човешки ресурси” за личен асистент, чийто договори изтичат сега на 15 март. Знам, че вие намерихте средства, за да бъдат продължени тези договори по оперативната програма за личен асистент, тъй като става въпрос за немалко хора. Аз говорих с кмета на общината, с изпълнителния директор на Агенцията по социално подпомагане и попитах какъв е проблемът и кога ще бъдат продължени тези договори, но за мое учудване се оказа, че общините (по-скоро в Община Враца и в Община Плевен, доколкото разбрах) не са получили писмо от Агенцията по социално подпомагане да бъдат продължени тези договори. От общината ми казаха, че те нямат основание на какво да се позоват, за да ги продължат тези договори. От тази гледна точка аз мисля, че Вие трябва да разпоредите (ако това е така) на Агенцията по социално подпомагане да изпрати тези писма, за да могат кметовете да продължат договорите на тези хора. Трябва да се провери този случай, за да видим за какво става въпрос.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин министър.

    ХАСАН АДЕМОВ – МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Благодаря, уважаема госпожо председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Младенов! Около 4 000 в национален мащаб са личните асистенти. Техните договори бяха прекратени в края на година. Всъщност, както Вие отбелязахте, ние намерихме финансов ресурс и всички тези, на които са прекратени договорите, би трябвало да бъдат подновени още от началото на година. Сега ще проверя конкретния случай какъв е, но не смятам, че има някакви проблеми. По-скоро, ако има такива, те са от субективен характер и ще проверим за общините, за които казахте и ще Ви информирам може би чрез парламентарния секретар или лично ще Ви се обадя, за да решим този проблем. Защото няма основание да е от страна на Агенцията за социално подпомагане. Най-важната страна е в осигуряване на финансовия ресурс. Нещо повече. Вие знаете, че и по Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” имаше възможност след алокацията на финансовия ресурс. Вие знаете, че през месец ноември 2013 г. Комитетът за наблюдение пренасочи средства и благодарение на това до края на годината, до края на тази година техническите асистенти по оперативната програма също имат договори. Така че, опитваме се да направим прехода от старата към новата оперативна програма по-плавен. Надявам се до есента да имаме възможност и от новата оперативна програма да назначаваме, да преназначим тези, на които са изтекли договорите. Но този случай ще го проверим и ще Ви докладвам.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте за реплика, господин Младенов.

    ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Аз благодаря, господин министър. Става въпрос за тези договори, които изтичат сега на 15-ти, така че това трябва да стане още утре, за да може тези хора да не им се прекратяват договорите, а да бъдат продължени.
    МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: (не говори на микрофон) Още днес ще го проверим.

    ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: От Групата на БСП?
    Заповядайте, госпожо Богданова.

    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА (КБ): Благодаря, госпожо председател.
    Господин министър, през юли, миналата година в Народното събрание бяха проведени нарочни дебати, свързани с едно заявление и то твърде тревожно на служебното правителство, което отчете риск от загуба на средства от Европейския социален фонд по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” за 2013-2014 г., когато се събира правилото N+2/N+3. Аз моля все пак да кажете, въпреки вече публичните данни, какво е положението към края на 2013 г.? Какъв процент от средствата са усвоени? Има ли загуба? Очакваната перспектива за 2014 г. Защото за нас този въпрос е важен. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър.

    МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо Богданова! През миналата година всъщност във връзка с действието на правилото N+2/N+3 България трябваше да усвои един финансов ресурс над 700 000 000. Ако се има предвид факта, че за целия период на предишния бюджетен цикъл до 2013 г. бяха усвоени 500 000 000, сами си представяте за какъв огромен финансов ресурси или за какво усилие от управляващия орган, от междинните звена и от целия екип на МТСП трябваше да бъдат положени усилия, които да не позволят така нареченото автоматично освобождаване на финансов ресурс. Защото парите, които не са усвоени до края на миналата година, по това правило N+2/N+3 България ги губеше трайно. Опасността действително беше изключително голяма. Пак повтарям 500 000 000 усвоени до тогава по различни причини и близо 740 000 000 трябваше да бъдат усвоени през 2013 г. Заедно с управляващите органи, заедно с междинните звена, заедно с Комитета за наблюдение и съвместно с Дирекция „Заетост” на Европейската комисия взехме необходимите мерки и в края на годината всички средства бяха усвоени. Нито един лев България не е загубила по Европейския социален фонд. Нещо повече. При средна усвояемост, ако не се лъжа, около 15 процента за страните-членки от ЕС, за периода за 2013 г. България е усвоила 23 процента. Разбира се, че тук има значение правилото N+2/N+3, но по този показател България беше на първо място през годината 2013 г. по процент на усвоени средства от Европейския социален фонд. Така че нито един лев не е загубен. Вместо тези 740 000 000 бяха усвоени 760 000 000.
    Тук отварям една скоба, за да кажа нещо много важно. Освен напредъка по финансовото изпълнение на оперативната програма много важно е да бъдат изпълнени индикаторите, т.е. качеството на усвояването. И по този показател (тук колегите от управляващия орган могат да Ви кажат), от Агенцията по заетостта, Министерството на образованието, междинните звена, които са към оперативната програма, че действително в тази насока са постигнати сериозни резултати.
    На следващо място е много важен въпросът какво се случва през 2014 г., понеже оперативната програма продължава и тази, и следващата година? Ресурсът, който трябва да усвоим през тази година, в сравнение с миналогодишния, е много по-малък. Той е около 400 000 000 и по-голямата част от тях са грантови схеми. Тоест, тяхното усвояване няма да бъде толкова трудно. Но независимо от това ние сме си поставили за цел отново да не загубим средства.
    Аз ще се опитам да Ви кажа малко информация за това как върви изпълнението като цяло на оперативната програма, защото тук участват няколко правителства, а не само сегашното. Шестдесет и шест процента към края на месец февруари са разплатените средства по Оперативната програма „Човешки ресурси”. Деветдесет и осем процента са договорените средства. Сертифицираните средства са 57 процента, 54 процента са ратифицираните средства. Така че по тези показатели Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” (оставям останалите страни-членки) в България между седемте оперативни програми тя е на едно от челните места по принос в усвояването на средства от ЕС. Знаете, че другите оперативни програми са по-големи. Те имат по няколко многомилионни проекти, докато нашите са многобройни за по-малко пари.
    Впрочем, тук е може би мястото да кажа, че за първи път България по оперативната програма се проверява от Европейската Сметна палата. Тя вече извърши своя одит. Ако искате някой път на отделно заседание можем да Ви кажем, да Ви дадем информация, ако искате и сега, за това как се извършва одит на практика от Европейската Сметна палата. Нещо изключително сериозно. Ние сме страшно удовлетворени от начина, по който коректно и абсолютно професионално се отнасяше. Ще дам само един пример – примерно заплати, наети и запати. Това, което правим ние. Вземат трудовия договор. Отиват в Националната агенция за приходите. Проверяват. Това е информация от колегите и те могат да Ви разкажат. Извън процедурата на блиц контрола да Ви кажа как точно извършват проверки. Отиват на място – дали се внесени осигурителни вноски по съответните кодове, какви пари са внесени, колко са внесени. Предварителната информация е, че нямат сериозни бележки по начина на усвояване на средства, но окончателният доклад, когато пристигне, ако проявявате интерес ще го разгледаме тук в Комисията, защото това е важно от гледна точка на опита на България.
    Госпожо председател, позволих си малко повече извън рамките на блиц контрола, но мисля, че това е важна информация от гледна точка на ефективността и ефикасността на усвояване на средства, защото аз не съм привърженик на това да правим календар на успехите. Усвоили сме такива средства. Хубаво, но какво следва от това. Това е големият въпрос. И от тази гледна точка е много важно да разгледаме този доклад на Европейската Сметна палата тук. Нямаме никакви притеснения тук в Комисията. Тук е естественото място. Знаете, че аз имам симпатии дългогодишни към тази Комисия и нямам никакви притеснения да бъде разгледан и тук този доклад. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Госпожо Богданова, имате ли други въпроси?

    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА (КБ): (не говори на микрофон) Не, нямам.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Колегите от ДПС, имате ли въпрос? Нямате.
    Колегите от ГЕРБ, заповядайте за втори въпрос.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
    Преди това във връзка със зададения въпрос от госпожа Богданова и Вашият отговор, имам една молба. На следващо заседание на Комисията по труда и социалната политика специално да направим изслушване на министъра на труда и социалната политика, на госпожа Росица Янкова – заместник министър и на господин Асен Ангелов във връзка с текущото състояние и напредъка при реализацията на Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” 2007-2013 г. и подготовката на оперативната програма за следващия програмен период 2014-2020 г. Ако трябва, да го подложите на гласуване. Може да е и на следващо заседание, може да е на по-следващо.

    МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Само да уточним датата и няма никакъв проблем – на следващо заседание или когато и да е, няма никакъв проблем. Това е много важно от гледна точка на информираността на членовете на Комисията. Когато кажете аз ще се включа. В понеделник бях в Брюксел на заседание на Съвета на министрите на труда, този съвет, който се занимава с всички тези въпроси. Една от темата беше препоръката на ЕК за качеството на стажовете, ако искате мога да Ви я предоставя на всички членове на Комисията, такава, каквато беше приета от Съвета на министрите на труда на ЕС. Така че, всякаква информация, с която разполагам, сме готови да Ви я предоставим.
    А що се отнася до Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” и особено на Европейската гаранция за младежта, там на 8 април в Италия предстои среща на министрите на труда на ЕС точно във връзка с младежката гаранция, защото има доста въпроси, които все още на този етап не са изяснени. Ние по отношение на нашия Национален план за действие сме готови, консултирали сме всички тези наши предложения. Впрочем, днес сутринта имах среща, а след това имах среща със социалните партньори, с Аурелио Сесилио. Той е новият представител на ЕК на Дирекция „Заетост” за България, Румъния и Малта. Понеже сега встъпва в длъжност на мястото на Филип Хаарп, днес емахме среща с него. Едно голяма част от разговора беше свързана точно с оперативните програми, с новата оперативна програма, по какъв начин, защото ние до края на тази седмица ще изпратим нашата оперативна програма в завършен вид. Но Вие сте абсолютно прави, че и Комисията по труда и социалната политика трябва да бъде запозната с основните цели, с параметрите. Вече вероятно сте чули от вчерашното заседание на Министерския съвет Индикативната рамка, която е за оперативната програма с много усилия успяхме тези 80 000 000 евро допълнително да ги извоюваме. Като цяло Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси”, макар че сравнението не може да бъде релевантно, тъй като през новата оперативна програма междинното звено Министерството на образованието и науката ще бъде по отделна оперативна програма, тези близо 500-600 000 000, които бяха управлявани от междинното звено МОН сега ще бъдат вече при тях, но на номинална база със 150 000 000 са повече парите през следващия бюджетен цикъл. Така че да се надяваме, че на базата на позитивния, и на негативния опит от изтеклия програмен период ще се опитаме да допринесем с инструмента Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” за изпълнение на целите, а те са много ясни – политиката по заетостта, политиката по социално включване и модернизиране на публичните служби по заетостта с основните цели. Но дискусията е отворена. Много е важно това да чуят и колегите от Комисията.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Да, колеги, господин министър, разбирам, че има единодушие да направим такова изслушване. Ще Ви помоля само да имам възможността да проверя ПОДНС, тъй като процедурите по изслушване мисля, че са с подписи, да формализираме процедурата по ПОДНС, така както е необходимо.

    МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Молбата е да ми кажете няколко дни предварително, за да може програмата да я съобразим със заседанието на Комисията.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добре. Ще го проверим, ще го формализираме и ще Ви информирам.
    Заповядайте, госпожо Ангелова.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): А сега въпросът ми.
    Уважаеми господин министър, през последните няколко дни в публичното пространство упорито се лансира идеята на КНСБ за увеличаване с 1 процент на вноската за Фонд „Пенсии” и вноската за Фонд „Безработица”. Моят въпрос към Вас е, каква е позицията на МТСП във връзка с това предложение на КНСБ и ако е положителна, предвижда ли се това да стане през втората половина на година, защото много е ясно, че няма как да стане до 1 юли? Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте.

    МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо Ангелова! Много важен въпрос, който е свързан с идеята на КНСБ да се балансират фондовете на Държавното обществено осигуряване (съкр. ДОО – бел. стеногр.), които през последните години са дефицитни, както добре знаете. Това са Фонд „Безработица” и Фонд „Пенсии”. Между впрочем, това е и препоръката на Световната банка. Вие знаете, че те изготвиха един доклад по предложение на Симеон Дянков, който доклад беше представен публично. И в този доклад Световната банка препоръчва на България увеличаване на осигурителната вноска за Фонд „Пенсии” с, ако не се лъжа, 2 процента.
    Въпросът обаче е следният. Понеже увеличението на осигурителните вноски при всички положения е свързано с рискове за пазара на труда от гледна точна на това, че разходите за труд се увеличават, от гледна точка и на това, че разполагаемите средства на работници и на служители намаляват, тъй като знаете, че осигурителната вноска и за Фонд „Пенсии”, и за Фонд „Безработица” (всъщност той е работодателска вноска), но за Фонд „Пенсии” се разпределя между работодателя и работници и служители в съотношение 60:40 процента. Да, това е правилна мярка, но за съжаление сега не може да се случи и позицията на МТСП, и на кабинета като цяло е, че ставките по ДОО на този етап нямаме намерение да ги променяме. Но иначе тази дискусия е важна и актуална. Тя трябва да се води. Няма теми табу и ние затова искаме всички тези въпроси да ги разгледаме заедно с работодателите в Националния съвет за тристранно сътрудничество. В комисиите вече тези въпроси са разгледани. Предстои и в НСТС, за да може да се опитаме да се обединим около позиция по какъв начин ще трябва да балансираме бюджета на ДОО. Единият начин е чрез увеличаване на осигурителните вноски, само че с рисковете, които изброих преди малко по отношение на пазара на труда. Другият начин е това да се покрива с дефицит. Други начини, измислени според мен няма.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
    Госпожо Ангелова.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
    Значи да разбирам, че до края на годината, становището на Социалното министерство е да няма увеличаване на вноската по Фонд „Безработица”.

    МИНИСЪР ХАСАН АДЕМОВ: Не само на МТСП, а и на Министерския съвет като цяло.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Да. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Още повече, че това би изисквало актуализация на бюджета – както на ДДО, така и на Държавния бюджет, което не мисля, че кабинетът възнамерява да прави актуализация.
    За втори въпрос от БСП. Заповядайте.

    ЕВДОКИЯ АСЕНОВА (КБ): Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми господин министър, госпожо заместник-министър! В края на месец януари правителството прие План за действие по социална икономика. Ако е възможно накратко да кажете какво предвижда той и доколко е обвързан с Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси”? Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър, имате думата.

    МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги, гости! Концепцията за социална икономика е изключително важна. Тази концепция между впрочем е приета преди 2 или 3 години. Мисля, че през 2012 г. е приета Концепцията за социална икономика. Сега това, което в началото на годината прие МС е План за действие по Концепцията за социална икономика. Социалната икономика и социалното предприемачество са модерни инструменти на социалната политика, защото в крайна сметка тези предприятия работят без печалба, работят за постигане на социални цели. Тоест, с подкрепата на държавата, с подкрепата на това, което казахте и Вие на Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” социалните предприятия, социалната икономика, социалните предприемачи са тези, които реализират социални цели – било то на пазара на труда, било то на рисковия контингент на пазара на труда, било то по отношение на социалното включване, предоставяне на социални услуги и т.н. Традиционните инструменти на социалната политика в България, известни през годините са подпомагане на така наречените специализирани предприятия за хора с увреждания, кооперации, трудово-производителни кооперации. Навремето имаше една ТК „Зора”, мисля, че бяха. Сега има ли ги? Мисля, че ги има, но не се казва „Зора” май. Може и да сбъркам тук. Идеята на този план за действие е да се популяризира тази дейност, от една страна, да се покаже по-голяма видимост и по-голяма разпознаваемост на тази политика, защото тя е изключително важна. Всеки може да предоставя, ако отговаря на условията такъв тип услуги, такъв тип социална икономика. От гледна точка на подкрепата на държавата са известни мерките по линия на данъчното законодателство, осигурителни вноски и т.н.
    Но това, което е важно да отбележим във връзка с втората част на Вашия въпрос е, каква е връзката между Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” и Плана за действие на социалната икономика? Ясно е, че по предния бюджетен цикъл няма как да се случи това, защото тази концепция е приета през 2012 г., докато всичко това, което трябва да го предвидим в следващата оперативна програма във връзка със социалната икономика, ние имаме готовност, имаме волята, имаме и съответните приоритети и съответните схеми, с които да подпомогнем социалното предприемачество и социалната икономика. Защото е ясно, че този модерен инструмент на социалната политика е насочен към изпълнението на социални цели и от тази гледна точка правителството е готово да подкрепи всички инициативи, свързани със социалната икономика.
    Тук ми подсказва госпожа Янкова, че до момента са подкрепени през последните няколко години 300 предприятия с 51 000 000 лв. Това са възможностите, които са използвани през тези години.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
    Имате ли допълнителни въпроси?

    ГЕОРГИ ГЬОКОВ (КБ): Вместо колежката Асенова аз да кажа.
    Уважаеми господин министър, не е тайна, че при тази сега действаща Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, заетостта за хората с увреждания беше малко настрани от дейностите по програмата. Не стана ясно Агенцията по заетостта ли ще се занимава с тях? Агенцията за социално подпомагане за новия програмен период мислите ли и нея да включим? Това е пак във връзка със социалната икономика.

    МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: И Агенцията за социално подпомагане, и Агенцията по заетостта. Само че, може би навлизаме в темата на другото заседание. В новата оперативната програма вече няма да има междинни звена. Тези междинни звена… Ето това са важните неща, които трябва да ги коментираме на това изслушване. Има и много други неща, които сме готови да ги коментираме. Съжалявам, че не сме се сетили досега да го направим. Защото на много нива ги коментирахме тези неща и по няколко пъти – на ниво МС и т.н., но естественото място е тук в Комисията по социалната политика и съм напълно съгласен. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добре.
    Изчерпахме дневния ред.
    Благодаря, господин министър, госпожо заместник-министър, на екипа на министерството.
    По точка трета:
    „РАЗНИ”.
    Имаме ли нещо да си кажем? Няма.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,33 часа.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: КОРНЕЛИЯ НИНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума