Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
31/01/2014 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 354-01-76, внесен от Милена Дамянова и група народни представители на 12.11.2013 г. и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 354-01-88, внесен от Валентина Богданова и група народни представители на 03.12.2013 г.
    На свое извънредно заседание проведено на 20.01.2014 г. Комисията по образованието и науката разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 354-01-76, внесен от Милена Дамянова и група народни представители на 12.11.2013 г. и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 354-01-88, внесен от Валентина Богданова и група народни представители на 03.12.2013 г.
    В заседанието взеха участие и народните представители Христо Монов – председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, проф. Румен Гечев-заместник председател на Комисията по икономическата политика и туризъм, Жара Георгиева – член на Комисията по труда и социалната политика, доц. Кирчо Атанасов, доц. Атанаска Тенева-заместник министър на образованието и науката и Даниела Симидчиева–директор на Център за професионално образование на Българска стопанска камара.
    Законопроектите бяха представени от техните вносители – народните представители Милена Дамянова и Валентина Богданова.
    Народният представител Милена Дамянова посочи, че с предложения от нея и група народни представители законопроект се урежда:
    1. Въвеждането на професионално обучение чрез работа или така нареченото дуално обучение. Според вносителите, дуалното обучение е форма на партньорство между професионална гимназия и работодател, която съчетава обучение в реална работна среда чрез наемане на работа в предприятие и обучение в професионална гимназия. Целта е създаване на възможности за по-тясно сътрудничество на професионалните гимназии и бизнеса, придобиване на практически ориентирано обучение, осигуряващо заетост на учениците, и насочването им за кариерна реализация по придобитата професия в предприятието партньор.
    2. Въвеждането на кредити, тяхното натрупване и трансфер в системата на професионалното образование и обучение, с цел подобряване на връзката между средното и висшето образование. Предложението е във връзка с препоръка на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейска система за кредити в професионалното образование и обучение от 2009 г.
    Вторият законопроект бе представен от н. пр. Валентина Богданова. Със законопроекта в системата на професионалното образование и обучение се въвежда:
    1. Система за осигуряване на качеството в професионалното образование и обучение като необходимо условие за прилагането на еднакви изисквания към професионалните гимназии и съответно съизмеримост на постигнатите от тях резултати.
    2. Понятието „защитени професии” с цел създаване на условия за организиране и провеждане на качествена професионална подготовка в училищното образование по неатрактивни професии (напр. заварчици, шлосери, асансьорни техници, маркшайдери и др.), от които на областно пазара на труда ниво има нужда.
    3. Система на валидиране на знания, умения и компетентности, придобити чрез неформално или самостоятелно учене.
    4. Гъвкава форма на обучение и образование чрез модулна организация на професионалното обучение. Регламентирането на задължителни модули за професионална подготовка и общият им хорариум пряко се свързва с осигуряване на държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професия, графика на провеждане на обучението ще се договаря с работодателите.
    Със законопроекта се привеждат степените на професионална квалификация в съответствие с Националната квалификационна рамка, което ще гарантира признаване на придобитите квалификации в България на европейския трудов пазар, а така също ще осигурява предпоставки за преносимост на компетентностите между средното професионално образование и висшето образование;
    Предлагат се изменения и допълнения в Закона за народната просвета, които целят да се улесни достъпът до общообразователна и професионална подготовка на неграмотни или слабо грамотни лица над 16 годишна възраст, преминали курс за ограмотяване и формиране на ключови компетентности.
    Доц. Атанаска Тенева представи становището на Министерството на образованието и науката по внесените законопроекти. Тя изрази принципната подкрепа на министерството за двата законопроекта, като посочи, че с тях се дава възможност да бъдат уредени нормативно добри практики и да бъдат решени проблеми във връзка с новата учебна година.
    Министерството на образованието и науката изказа несъгласие с предложените промени в законопроекта на н.пр. Милена Дамянова относно:
    - разширяване на функциите на Националната агенция за професионално образование и обучение;
    - предложеното обучение в реална работна среда, ориентирано само към лица навършили 16 години без да е предложена организация на учебния процес, начин на завършване и начин на финансиране на това обучение.
    Бяха отбелязани някои терминологични неточности в законопроектите, както и необходимостта от прецизиране на легалните определения на понятията, което може да се постигне между тяхното първо и второ гласуване.
    Министерството на образованието и науката подкрепи промените в Закона за народната просвета и в Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план, предложени със законопроекта на н.пр. Валентина Богданова, с които се решават реални практически проблеми.
    При откриване на дискусията председателят на комисията представи получените 22 становища и отбеляза, че в повечето от тях се изразява принципна подкрепа и за двата законопроекта.
    В обсъждането народните представители и социалните партньори се обедниха около становището, че:
    - двата законопроекта следва да бъдат подкрепени, тъй като част от предложенията са сходни и са насочени към една и съща цел;
    - на този етап няма готовност за въвеждане на дуално обучение в системата на професионалното образование. Необходима е ясна концепция и прецизно изготвени процедури, които да бъдат публично обсъдени;
    -цялостна промяна в системата на професионалното образование и обучение следва да се извърши след приемане на нов закон, който урежда обществените отношения в системата на образованието.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати: „За"16 - гласа, „Против"- няма и „Въздържал се" - 1, Комисията по образованието и науката предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 354-01-76, внесен от Милена Дамянова и група народни представители на 12.11.2013 г.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати: „За" 17 - гласа, „Против"- няма и „Въздържал се" - няма, Комисията по образованието и науката предлага на Народното събрание да приеме на първо Законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 354-01-88, внесен от Валентина Богданова и група народни представители на 03.12.2013 г.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:


    ПРОФ. ВАНЯ ДОБРЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума