Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
КОМИСИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
03/10/2013
    П Р О Т О К О Л
    На 3 октомври 2013 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД

    1. Изслушване на информация за актуалните проблеми на ефективността и провеждането на ученическите игри в Република България.
    2. Изслушване на министъра на младежта и спорта съгласно чл. 26, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    3. Разни.

    Заседанието беше открито в 15,07 ч. и ръководено от господин Христо Монов – председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.

    * * *

    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Драги гости, представители на различни организации и медии, позволете ми да открия извънредното заседание на нашата комисия и да приветствам уважаемите министър Георгиева и заместник-министър Налбант!
    Дневният ред, който Ви е раздаден, включва:
    1. Изслушване на информация за актуалните проблеми на ефективността и провеждането на ученическите игри в Република България. Виждате, че следваме много точна логическа и смислова връзка. Миналия път се занимавахме със състоянието на студентския спорт. В едни близки следващи състезания ще трябва да се занимаем и с високото спортно майсторство, особено сега, когато ще започне да тече втората година от олимпийския цикъл.
    2. Изслушване на министъра на младежта и спорта съгласно чл. 26, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, т.нар. блицконтрол. Ние сме може би първата комисия, която ще направи това.
    3. Разни.
    Има ли други предложения за изменение и допълнение на дневния ред на днешното заседание? Не виждам.
    Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува. Против и въздържали се няма.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ЗА АКТУАЛНИТЕ ПРОБЛЕМИ НА ЕФЕКТИВНОСТТА И ПРОВЕЖДАНЕТО НА УЧЕНИЧЕСКИТЕ ИГРИ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ.
    За мен е удоволствие да представя нашите гости и по двете точки: госпожа Мариана Георгиева – министър на младежта и спорта, господин Николай Боршуков – началник на кабинета на министъра на младежта и спорта, госпожа Мария Стефанова – директор на дирекция “Ученически спорт”, господин Красимир Димитров от дирекция “Връзки с обществеността и протокол” в Министерството на младежта и спорта, Мукаддес Налбант – заместник-министър на образованието и науката; от “Българска асоциация спорт за учащи” госпожа Юлия Боянова – председател, господин Николай Миланов и господин Христо Иванов – членове на управителния съвет; господин Светослав Иванов – председател на Българския съюз за физкултура и спорт, госпожа Верка Стоянова – представител и вицепрезидент на Българска федерация “Волейбол”, господин Володя Златев – представител на Българска федерация “Бадминтон” и господин Антон Попов – директор на “Първенства и турнири” в Българския футболен съюз.
    Тъй като тази точка беше предизвикана от едно писмо на Българската асоциация “Спорт за учащи”, да дадем най-напред на тях думата и след това да чуем становищата на двете министерства.
    ЮЛИЯ БОЯНОВА: Уважаеми дами и господа народни представители! Поводът да напишем това писмо беше подготовката за правила за организиране и провеждане на ученически игри за следващата година, който включва изключване на всички картотекирани състезатели да участват в ученическите игри.
    Казвам се Юлия Боянова, председател съм на Българската асоциация “Спорт за учащи”, завършила съм средно образование в 21 Образцова гимназия и висше редовно обучение в юридическия факултет на Софийския университет “Климент Охридски”. Тези неща ви ги казвам, защото аз съм продукт на ученическия спорт. Започнала съм в училище съвместно с образованието си, тъй като майка ми не ми разрешаваше да спортувам, ако нямам добри оценки, трябваше да върви успоредно догоре. Била съм дългогодишна национална състезателка по баскетбол, член на Изпълкома на Световната ученическа федерация, президент на Техническата комисия по баскетбол към Международната федерация и работеща доброволно за ученическия спорт на Република България. Не получавам финансово възнаграждение.
    Българската асоциация “Спорт за учащи” представлява сдружение с нестопанска цел, като целта на обществено полезната й дейност е като национална асоциация да координира съхранението, утвърждаването и развитието на спорта за учащи като част от националния спорт в страната, както и да представлява своите членове и да взаимодейства с държавните органи, вътрешните и международните организации. В момента в БАСУ членуват 66 клуба - областни, общински, ученически спортни клубове и осем федерации. Управителният съвет на БАСУ, който е органът, ръководещ асоциацията, се състои от 11 члена, които са от различните сфери на взаимодействие – има представители на клубове, на Българския футболен съюз, на спортните федерации, директори – това са нашите членове.
    Ученическите игри се провеждат от 1984 г. Тази година ще бележим 30-и юбилейни ученически игри. Те са основната изява в областта на ученическия спорт, част са от държавната политика за организиране и провеждане на състезания с оглед на развитие на индивидуалните способности и дарования, както и дееспоспобността на учениците в областта на спорта. В началото бяха по 9 вида спорт за две възрасти: от 5-и до 8-ми клас и от 9-и до 12, но от 2006 се провеждат по 8 вида спорт за три възрасти: от 5-и до 7-ми, от 8-ми до 10-и, 11-и и 12-и. Спортовете са 4 колективни: баскетбол, волейбол, хандбал и футбол, и 4 индивидуални: атлетика, бадминтон, шахмат и тенис на маса. За 11 и 12 клас има само колективни спортове. Индивидуалните са изключени, тъй като, когато бяха включени, беше казано, че се включват експериментално, да видим как се работи и след това ще бъдат включени индивидуалните. Екпериментът излезе сполучлив, но до този момент се казва, че няма финансови средства.
    Ученическите игри се ръководят и организират по правила за организиране и провеждане, които се подготвят от БАСУ след анализ на преминалите ученически игри и се съгласуват с експертите на МОН, Министерството на спорта, българските спортни федерация и Футболния съюз. Подписват се от председателя на БАСУ и от президента на Футболния съюз, с изключение на последната година. След това министрите от двете министерства съответно ги утвърждават.
    Искам да Ви представя една картина за 5 години назад на броя ученици и финанси за ученическите игри. През 2008 г.: 145 ученика, сумата е 730 402 лв.; 2009 110 хиляди, сумата е 894 500; 2010 са 95 000 участника, сумата е 635 530; 2011 са 110 хил. със сума 632 210; 2012 г. са 115 хил. ученици със сума 632 210; 2013 г. 85 хил. със сума 649 210 лв..
    Ще забележите две дати: 2010 и 2013 г. През 2010 е първата рестриктивна норма без участие на картотекираните от 5-и до 7-ми клас, веднага спада участието; втората е с втора рестриктивна норма, независимо, че се събрахме и направихме анализ заедно с федерациите и Министерството на спорта, че не работи, няма смисъл. Реши се и се вкара, че имат право да участват само по двама картотекирани състезатели, веднага падна на 85 хиляди. Сумата е по-висока за 2013 г., защото Министерството на спорта най-после узря и разбра, че трябва да приравни пансионатната сума, която Министерството на образованието и науката отпреди три години я въведе 31 лв., при Министерството на спорта беше 28. Слава богу, изравнени са. Не казвам дали са достатъчни или не.
    Благодарим на кметове, на общини, които, независимо от всичко приемат и казват: става въпрос за ученически спорт, значи може, добре дошли! Какво да кажа за Йордан Лечков и петзвездния му хотел? Там, когато се провеждат състезанията, учениците се настаняват в хотела и се хранят на 31 или 28 лв. преди 2 години. Какво да кажа за кмета на Златоград, който накара частните собственици да се приравнят на този пансионат, приеха децата. Какво да кажа за един собственик на частен хотел в Пловдив и т.н.? Тоест има разбиране в общинската администрация, че трябва да съдействат по всякакъв начин за провеждането на ученическите състезания. Финансирането се извършва от Министерството на образованието и науката, Министерството на младежта и спорта и Българския футболен съюз.
    Казах Ви за картотекирането. През 2010 г. нямаха право да участват. Никога преди не съм ходила по полицейски управления, за да давам обяснения защо еди-кой си ученик си е сменил картата, защо има 5 картотекирани, които участват, обидени, разочаровани ученици, учители, директори, масово неучастие и оттегляне от ученическите игри. Когато говорим за картотекирани, веднага може би си задавате въпроса колко са те в България, че толкова много искаме да ги махнем? През 2012 г. картотекираните са 34 959 ученика, а по спортове са: футбол 20 хил., баскетбол 4877, волейбол 5321, хандбал 1556, атлетика 1730, бадминтон 581, тенис на маса 338, шах 556. Като знаем, че броят на учениците в България е около 700 хил., можем ли да кажем какъв е процентът? Той е минимален.
    Провеждат се ученическите игри, след което трябва да отчетем етапите: общински, областни, зонални и финални състезания. Отчитат се финансово с финансови документи и съдържателно. Вярвате ли, това са 91 папки, които обработваме без пари и предаваме на Министерството на младежта и спорта? Пари за обслужване на програмата не са отпуснати. Може би ще кажете: кой е луд да работи без пари, тази сигурно нещо е ненормална? Сантиментът при мен е друг, но наистина да си ползваш приятелите, за да дойдат да ти огледат документите, за да си точен, но да ти търсят финансова и всякакъв друг вид отговорност… Считам, че не е коректно да не се финансира и да се работи на доброволни начала. На мен ми доставя удоволствие, но това е тема на друг разговор.
    Победителите и шампионите от ученическите игри придобиват правото да представляват България на световни ученически първенства, които всяка година се провеждат по съответния вид спорт, някъде по света. Правото на участие е на първенеца, обаче училищата сами се финансират. Добре ме чуйте – сами! Не се плаща нито лев, с изключение на това, че Министерството на младежта и спорта дава една сума, с която заплащаме такса участие и им правим едни екипчета, с които да представляват България. Иначе участието е, ако някой родител има фирма, може да спонсорира, това е на собствен ход. Смятате, че нямаме резултати ли? Имаме: през 2008 г. училищата на Стара Загора и Хасково се класираха на бадминтон на 4-то място, през 2009 Харманли и Казанлък по атлетика – два сребърни медала, един бронзов, едно 4-то място, отборът на техникума на Ботевград по баскетбол – 4-то място, 2011 отново имаме два сребърни медала по лека атлетика, три пети места на СОУ “Никола Вапцаров” Силистра, по футбол 4-то място чак в Бразилия, да е жив и здрав Христо Стоичков, който ги спонсорира, училището е “Христо Ясенов” от Етрополе, през 2013 по атлетика два бронзови медала, две четвърти места, две пети – на гимназията за чуждестранни езици “Васил Карагьозов” от Ямбол и на ОУ “Васил Левски” от Разград.
    Ще си помислите, че работим само тук и не гледаме в бъдещето – не. Имаме една програма за развитие на спорта за учащи, там участваме с проекти всяка година, за да може да включим за в бъдеще и 1-4 клас. Не може министерството да пуска програми “Научи се да плуваш”, “Научи се да играеш футбол”, “Научи се да караш ски” и т.н., а 1-4 клас го няма. В тази програма имаме 21 броя състезания и прояви, които ги включват, дори комплексчета “Бързи, смели, сръчни”, спортни седмици, национален турнир по ръгби, ученическа баскетболна лига 1-4 клас, минихандбал и т.н. И не на последно място включването на 11 и 12 клас за индивидуалните спортове.
    Предстои учредяването на Балканска ученическа спортна асоциация, където нашите ученици, освен на световните първенства ще имат възможност срещу по-малко средства на по-близко разстояние да могат да премерят сили със своите съседи.
    Постарах се кратичко да Ви представя нашата работа. Тежка е и е отговорна, ще си разреша да направя накрая няколко предложения.
    Всички ученици дневна форма на обучение да имат право на участие в ученическите игри във всички етапи. Второ, да бъдат включени състезания в индивидуалните спортове за 11 и 12 клас. Трето, двете министерства да помислят и да подсигурят финансово участието на ученическите шампиони на България в световните ученически първенства. Не знам дали това е възможно, но бих желала призьорите от световни ученически първенства да имат възможност да влизат в НСА “Васил Левски” без приемен изпит. По другите спортове имат такова право, само трябва да се добави “и ученически световни първенства”.
    Не на последно място: за да имаме ученически спорт, не става без база. При такива условия понякога се състезават, сърцето ти да се скъса, да оставим, че някъде искат наеми, макар че се знае, че за ученическия и студентския спорт е преференциално и безплатно, но има и такива случаи, и да се определят финансови средства за обслужване на програмата. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: И аз Ви благодаря. Мисля, че много точно и ясно поставихте проблемите и описахте картината.
    Нека преди да дадем думата на ведомствата – двете министерства, да чуем един член на комисията, който има голям опит в организирането и провеждането на ученически игри.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми уважаема госпожо министър, уважаема госпожо заместник-министър, уважаеми присъстващи, колеги! След като изслушахме предложенията, които направи госпожа Боянова, трябва да кажем, че по първото предложение, което е водещо, това, което зависи от нас като комисия, вече е входирано в Народното събрание - искане за промяна в Закона за спорта, което касае точно това, че децата, които са картотекирани в клубовете, имат право да участват в ученическите игри. То кореспондира и с още един член от Закона за спорта, където пък училищата имат задълженията да помагат на спортните клубове в тяхната дейност чрез осигуряване на деца и т.н., но тук конкретно се казва, че деца, които са картотекирани, имат право да играят в ученическите спортове. Казвам го, защото опитът го имам като директор на едно голямо училище с развиване на много спортове и като президент на волейболен клуб, където се дублират и нашите искания, които имаме като Федерация по волейбол. Предполагам, че госпожа Верка Николова ще бъде по-обстойна, защото тя се занимава изцяло с детския спорт във Федерацията по волейбол.
    Първото ни искане, с което влязохме като ръководство на федерацията при госпожа Георгиева като нов министър, още на първия й ден при срещите, които направи тя с всички федерации, беше свързано точно с искането й тази разпоредба да отпадне децата, които са картотекирани, да нямат право да играят. Преписката я водим вече цяла година, не знам как се допусна миналата година така да бъде направена наредбата, но Вие виждате, че резултатът е плачевен, тази година имахме най-слабите ученически игри откакто се провеждат.
    Много неща мога да кажа от личен опит, даже си позволих експеримента – миналата година „Арда-Кърджали” беше шампион при децата при момчетата до 13 години, тази година не картотекирахме отбора, за да могат всичките състезатели да си играят в училищата. Естествено, пак станаха републикански шампиони. Много се учудвах на моя учител, който е треньор в клуба специално в тази възрастова група, че не иска Кърджали да е домакин на състезанието, много се чудех защо. Когато отидох на финалния мач в Смолян, видях защо. Просто нямаше мач, от едната страна имаше деца, които знаят за какво са излезли, а от другата страна случайни деца, които са събрани просто за да спортуват. Казвам го с горчивината, че загубихме една година и че създадохме условията да има много голямо напрежение в момента и между клубове и между ръководители на учебни заведения, защото не е тайна за никого, че в момента директори на училища, имаме много такива случаи, връщат треньори, които отиват да търсят деца, за да могат да ги привлекат за спорта и по-високо майсторство. Това са деца не за спортни училища, повтарям, а за развиване на спортове, и то особено в малките населени места.
    Другият прецедент е, че нашият председател на областния футболен съюз първи реагира преди четири месеца, когато започнахме да търсим мненията на всички, че в малките населени места отказват да създават футболни клубове, защото на деца им се забранява да се картотекират там.
    Още един пример: директор съм на огромно училище, във випуск имам по 150-160 деца, половината са момчета, от тях поне 30-40 са картотекирани в 4-те футболни клуба на територията на гр. Кърджали. Много е интересно да наблюдаваш тези деца отстрани като фенове на собствения си училищен отбор да наблюдават своите съученици математици или шахматисти как се пазят от топката да не им счупи очилата или да не ги удари, и да се смеят и да се подиграват. Не знам какъв е ефектът от това нещо, ако го преследваме за масовизация. Така че предизвестявам, че вече сме посвършили в хода на тази дискусия нещата, които можем като комисия да свършим чисто законодателно - да предложим едно такова решение, с което ясно да не се дава възможност по-нататък някой чиновник да се занимава с тази тема и да търси нови варианти за решение. Ние сме ги измислили през дългите години. Анализът и оценката за последната година са ясни.
    Благодаря за огромния брой писма, който получих с предложения и решения, няма да ги коментирам, от цяла България са. Изцяло Българската асоциация “Спорт за учащи” в предложението, което направи госпожа Боянова, кореспондира с това, което е получено като предложение. Така че в наредбите в ръководството и на двете министерства, след като е проведена дискусията преди четири дни, е намерен общия език. Без притеснения трябва да смятаме, че ще намерим общия резултат, който ще е положителен. Благодаря.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, колега.
    ГЕОРГИ АНДОНОВ: Уважаеми колеги, госпожо министър, господин председател! Първо поздравления към Българската асоциация “Спорт за учащи”! Това, което правите, наистина заслужава поздравления.
    Искам да отбележа моя опит като президент на футболен клуб, който е в ниската лига, в окръжните групи и съм в управата на професионален футболен клуб от нашето първенство, към госпожа министърката. От парите, които се дават към федерациите, много малко стигат до подрастващите и ефектът от тях е много малък. Много пари се хвърлят в окръжните групи на нашия шампионат, въпреки че Българският футболен съюз не е подпомагат от министерството. Това са аматьорските групи. Ефектът от тези пари по отношение на спорт и създаване на добри спортисти в България е нулев. В момента сме в процес на учредяване на една неправителствена организация, с която ще се опитаме да си наберем средства и да създадем първия регионален шампионат във възраст до 12 клас сред училищата в района на гр. Гоце Делчев. Много по-голям ефект ще се постигне, ако се наливат пари за създаване на условия на шампионати в самите училища, а не чрез федерациите. Тогава ефектът за подрастващите ще е много по-голям, защото там имат много по-голям стимул.
    Затова ще Ви помоля, ако има възможност министерството да създаде една такава дирекция за спорт сред учащи и наистина да се подсигури един доста по-голям ресурс за такъв тип дейност, мисля, че ефектът от разходваните пари ще е много по-голям.
    По отношение на законодателната инициатива – аз лично ще подкрепя такава инициатива да се допускат картотекираните спортисти да участват в такъв тип шампионати. Благодаря.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Такава дирекция има, госпожа Стефанова е директор на Дирекция „Ученически спорт”.
    ИВАН ЧОЛАКОВ: От 35 години работя като треньор, от тях 10 на подрастващи и 25 като треньор на мъжки отбор, 15 години от тях треньор в различни национални гарнитури, последните 10 години като председател на Обединен спортен клуб.
    Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, уважаема госпожо заместник-министър! Подкрепям решението за допускането на картотекирани състезатели. Аргументите, които изтъкна госпожа Юлия Боянова, бяха достатъчно силни, за да накарат Министерството на младежта и спорта да вземе това решение. Второ, това е реалната обстановка в момента в училищния спорт.
    В училище имаме един допълнителен час по физическо възпитание. Малко хора тук са запознати как се произвежда и как може един спортист да усвои поне началните спортно-технически умения. Изисква се много труд и много време. Това значи, че ако премахнахме картотекираните състезатели, тези спортни игри щяха да се явят някаква пародия. Състезателите нямаше да са обучени, децата нямаше да могат да играят, по-добре тогава да правим народна топка, дърпане на въже или нещо такова. А тези игри налагат достатъчно обучение. Четох мотивите за премахването, те са хубави, бих ги подкрепил, само че при едно условие: ако в училищата бъдат дадени 3 до 4 допълнителни часа на учителите по физическо възпитание да обучават във вид спорт, тогава наистина ще бъдат обучени и могат да се правят ученически игри по различните видове спорт, които си изберем. Така че на този етап това е правилното решение и ние ще го подкрепим.
    Имам препоръка – като недостатък указвате битовите условия, също и настаняването при недобри условия. Затова Ви предлагам преди определянето на домакинствата на тези ученически игри, комисия като състав с един член от БАСУ, един член от Министерството на образованието и един член от Министерството на младежта и спорта, които предварително да огледат условията за домакинство на желаещите да бъдат домакини, и тогава да бъдат утвърдени, а не да отидем и да ги определяме на база желание, а след това да кажем, че условията не са добри. Благодаря.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: И аз благодаря.
    Може би сега е времето да чуем мнението и на двете министерства. Заповядайте, госпожо министър.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми членове на парламентарната комисия, уважаеми участници в тази дискусия! Наистина намирам за много ползотворно това заседание. На финала на моето експозе, уверена съм и на финала на заседанието ще стане, че е действително така и думите ми не са куртоазия, комплимент, не са само въпрос на изказ.
    Няма да повтарям нещата, които госпожа Боянова изложи детайлно и последователно, освен това и господин Багдасаров в същата степен. Ще кажа само защо е полезно – защото ще намерим законодателната подкрепа съвместно двете министерства – Министерството на младежта и спорта и Министерството на образованието и науката, да направим категорична и решителна крачка. Нещата не стоят само в този детайл – дали да се допускат до участие всички картотекирани, или трите хипотези – дали да се допускат картотекирани, ако се допускат как да се лимитира броят или да не се допускат. Това, което сте прочели в писмото – фактът, че Министерството на младежта и спорта е оповестило макета, проекта на правилата с всичките предложения на всички заинтересовани страни и участници на сайта, че след това се финализира този сондаж с разгорещена дискусия и с голям брой участници от всички страни, които биха могли да имат компетентност по въпроса, показва, че действително не сме преднамерени в позицията, че сме отворени тя да бъде обществено приета, че сме конструктивно настроени в политиката по отношение на ученическия спорт. Това е безспорно, не го казвам безпочвено. Добросъвестно са отразени всичките предложения и са вписани тези позиции за картотекирането.
    Аз също възразявам срещу това само двама картотекирани ученици да бъдат допуснати до участие. Нещата са съвсем в правилната посока, защото тези правила все още не са тръгнали в процедурата, която да ги направи канон, по който ние да бием или от който да се оплакваме. По-важното е другото.
    Уважаеми госпожи и господа законодатели, наистина е нужна вашата институционална опора. Има някакъв нелогичен порядък в сътрудничеството с колегите от Министерството на образованието и науката, защото БАСУ ни предлага авторството на правилата, ние не сме върховната компетентност, а сме някаква трансмисия, пощенска кутия, не се свеня да го кажа. Затова искам Вашето внимание и Вашата категорична опора по компетентност. Те ни предлагат правилата, те ги изготвят. След това нашата междинна функция е да ги изпратим в МОН за утвърждаване. Мисля, че не е нужно да Ви убеждавам за статута на тази санкция „утвърждавам”. След това ние ги съгласуваме и си затваряме кръга на нашата пощенска кутия да ги сведем вече като готов продукт с гриф „утвърждавам” на министъра на образованието и науката, като техен канон, от който те да плачат с основание.
    На второ място, тези правила се утвърждават от министъра на образованието и науката на основание на Наредба 14, която регламентира извънкласната – някаква училищна дейност, в това число приобщена и спортната. Смятам, че имам право да се огранича само в режима на извънкласната спортна дейност въз основа на тази Наредба 14, в която, забележете, има извънкласна спортна дейност, но това е подзаконов нормативен акт отново на Министерството на образованието и науката. Действително в устройството на Министерството на младежта и спорта има дирекция, както съобщи господин председателят, „Ученически и студентски спорт”.
    Не е необходимо да говоря за тези зонални етапи на провеждането, да казвам, че проявявам разбиране за недостатъчната финансова подкрепа. Преди да мина към следващата си позиция е важно да кажа, че ние сме междинна станция, пощенска кутия на входа и на изхода, посредничим на БАСУ, и то с основание, защото те са многоспортова федерация, партньор са ни по Закона за физическото възпитание и спорта, но финалната институционална и правна санкция е в полето на МОН, ние само съгласуваме. Когато обаче се финансира този формат, където сме междинна станция, пирамидата се обръща по отношение на логиката на процедурата до този момент. При създаването на тези правила, при канонизирането им по реда на законодателството в Република България, сме междинна станция. Когато се финансира Министерството на младежта и спорта дава три четвърти от цялата финансова стойност на този турнир, най-общо казано. Да речем, че Министерството на младежта и спорта дава 481 хил. – експертите са ми направили справка, а останалата сума до 632 хил., както каза госпожа Боянова, ако правилно съм запомнила, е от Министерството на образованието и науката.
    Но не това е проблемът нито на госпожа Боянова, нито на ученическите игри, където тя трябва да се бори със законите, за да осигури с документи тези пари, защото са държавни, и това, че тази къртовска отговорност от нейна страна не се финансира. Това са най-малките детайли, които най-бързо и лесно ще се осигурят, както е редно.
    Аз, господа законодатели, не разбирам този дисбаланс в правата и отговорностите по модулирането и създаването на правно обезпечената процедура и технология за провеждането на ученическите игри и по финансовото й обезпечаване. Тя се създава, за да се прилага, за да действа. А за да действа, трябва да бъде финансово обезпечена.
    Най-голямото ми основание да кажа, че наистина намирам това заседание за много полезно - моля да разпишете правата и отговорностите или поне да ни дадете подкрепа и да мениджирате нашето сътрудничество с МОН. Когато се отнася за тренировъчна и спортна дейност в училищата, в образователната инфраструктура, някак си да бъдат разположени на паритетни позиции като съсубекти двете министерства. Не бягам от отговорност, но не зная дали не бих предизвикала някакъв междуинституционален смут с МОН. Смятам, че за да бъда разбрана абсолютно коректно и внимателно, искам да бъдем съсубекти по тази правна уредба на ученическите игри. Паритетна съсубектност значи да разписваме ние програмата за спортната дейност в училищата, все едно дали е класна или извънкласна. Използвам този случай да кажа, че според нас и в класната дейност в областта на спорта – разбирайте в учебния план, госпожо заместник-министър на образованието и науката, часовете по физическо, не отивам нататък, където министър Клисарова поне три пъти съобщи, че ще работят за 5 часова рамка на часовете по физическо възпитание по учебния план, това ще се случи, времето напредна доволно, в този момент имаме три часа – два задължителни, един избираем или допълнителен. Но учебната програма за обучението в тези часове смятам, че трябва да бъде достъпна за Министерството на младежта и спорта, но не от снизхождение, а като компетентност, която трябва да има своята осигуреност, че ще бъде приобщена, призната, валидирана от политиката на Министерството на образованието и науката. Ние – и Националната спортна академия, и специалистите на федерациите, и специалистите от държавните спортни училища имаме ресурси в много голяма степен, която да заслужава доверие, да бъде допусната да се приложи, да се намесим в изготвянето на тази програма.
    Възразявам срещу бездействието да продължаваме да чакаме 5-те часа, искам тутакси, сега. Със заместник-министър Йордан Йовчев имаме решение и той вече работи усилено по прилагането, но се боя от тези институционални законови, подзаконови и административни пречки да не бъдем леко контрирани по най-невинни технически и административни причини от администрацията на МОН. Ние имаме план да свикаме тутакси - в рамките на един месец, семинар за учителите по физическо възпитание, като ще го парцелираме, ще поемем базата за семинарите и методическата им осигуровка с лекции със семинарни позиции. Може би ще искаме някакво партньорство във връзка с командировъчните. Иначе даже и пансиона ще поемем с Министерството на образованието и науката. Нека в частта „Физическо възпитание и спорт” съвместно да изградим най-олекотената трансмисия за работа, за да може да се случат нещата. Ще стигна и до ученическите игри, госпожи и господа народни представители, но смятам, че трябва да се почне от програмата по физическо възпитание. Министерството на младежта и спорта ще обезпечи с методически пособия учителите и програмите по физическо възпитание. Искаме да се въведат поне тези спортове, по които се провеждат игрите, избираеми занимания по този спорт в училищата. Това е увертюрата, преди да се създаде спортен клуб в училището, за което господин Багдасаров споделя разочарование, че нещата са не на едно място, ами с обратна тяга.
    На следващо място искаме в тези наредби да се разпишат ето тези пунктове: задължително ученикът да избере занимание по един от тези спортове. Не е нужно да мислим кои спортове, има традиция, както трябва да избере задължително избираем някакъв друг предмет, освен часа по физическо да избере занимание по един от тези спортове. Ние ще обезпечаваме методически, може и три пъти годишно да правим тези семинари с учителите по физическо възпитание. Федерациите са готови да партнират, ще създадем методическите пособия за учителите по физическо възпитание. Давам си сметка, че не можем да натоварим щатното разписание с треньор за всяко училище и защото не всеки учител по физическо възпитание е пенкилер-специалист по тези 8 колективни и индивидуални спорта например. Затова сме готови и моля в тази Наредба 14 или ако МОН реши да ни партнира да си създадем нов подзаконов акт в тази посока, нека да го направим.
    Искам в тези методически пособия да познаем и програмата за обучение на ученици на Международния атлетически комитет. Има практики в други държави от Европейския съюз, защо да не правим този обмен и защо да не изследваме добрите практики, те са вече разработени като сценарий за прилагането и въвеждането им. Тогава, не е нужно да го казвам, и финансирането трябва да бъде повече и ще бъде, не ни е това проблемът, това е най-лесното и бързото, защото е едноактно действие в сравнение с всички други проблеми. Но моля, господин председател, споделих моите позиции, считайте, че това са мои и на Министерството на младежта и спорта предложения, искам възможно най-бързо те да видят бял свят като подзаконов нормативен акт за подкрепа на практика на физическото възпитание и спорта в училище, чиято есенция е ученическите игри. В този акт можем вече да разпишем и създаването на спортни клубове. След като ще въведем тези спортове задължително избираеми, отваряме полето да почувстват те необходимост да създадат този спортен клуб. Тогава, госпожо Боянова, не само че ще има повече подкрепа, но ще има и още партньори. Няма лошо да се явят и други организационни структури, които просто ще я подпомагат в идеите. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: И аз Ви благодаря за нещата, които казахте.
    От данни, които експертите на нашата комисия успяха да набавят от статистика в интернет, в страната има регистрирани 4637 спортни клуба; деца на възраст между 5 и 19 години, които участват в тези клубове, са забележете каква цифра: 979 340!
    ТЕОДОРА АНГЕЛОВА: Данните са от регистъра на сайта на Вашето министерство за регистрираните спортни клубове в България. Те са 4637 според него. В градовете на страната са 4120, а в селата са 517, диспропорцията е голяма. Обаче съотношението между децата не е същото. В градовете, ако изчислим средно на спортен клуб и всички деца, които са на възраст между 5-19 години по данни на Националния статистически институт, ги разпределим в спортните клубове и приемем, че всички искат, за градовете този дял е 172 деца на спортен клуб, докато за селата са 523. Това е единствено за да покажа, че има... (Реплики.)
    Целта на това е да се покаже, че възможността за децата да участват в спортни клубове в градовете е три пъти по-висока, отколкото в малките населени места.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря за тези данни. С това исках да покажа, че в ученическите игри има огромен потенциал действително децата да се докоснат до спорта и да формират в себе си не просто отношение към спорта като ценност, а да подпомогнат своето личностно развитие в смисъла на дефиницията на здраве – както физическото, телесно здраве, така и психичното.
    Заповядайте, госпожо заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МУКАДДЕС НАЛБАНТ: Уважаеми господин председател, госпожо министър, уважаеми дами и господа народни представители, представители на федерациите, дами и господа! Приятно изненадана съм от темите, които тук се поставят за обсъждане, въпреки че съм изненадана и от друга гледна точка. Мислех, че идвам на заседание, за да участвам при финализиране на един проблем, който е намерил своето решение след разговорите в Министерството на младежта и спорта и дискусията там мисля, че вече е въпрос на процедури като решение. На разговора на 26-и септември в Министерството на младежта и спорта министър Георгиева определи три позиции, а като цяло са две: дали да гоним количество, тоест повече на брой ученици и деца, или качество, да има амбицирани, насочени почти професионално към спорта ученици. След като колегите са намерили доброто решение, мисля, че спорните точки по този въпрос са сведени до минимум. Ние също подкрепяме това последно становище, което е оформено, да не се ограничава участието на картотекирани ученици в ученическите игри. Тук обаче се отвориха нови теми за дискусия, затова съм приятно изненадана, но изненадана.
    Отговарям на госпожа Боянова по отношение на финансирането на училищата, че сами финансират – да, защото училищата са на делегирани бюджети. Директорът има право чрез определения бюджет да финансира и подобни дейности. Всичко, което училището прави и трябва да обезпечи финансово, е включено в делегирания бюджет. Извън него са дейности, които са свързани с проекти. Тук, може би, е нишата, която е много широко отворена, където има големи възможности за финансиране не само на спорта, но и на всякакъв друг вид дейности, които се извършват в училище.
    За наградите ще трябва да водим разговори с Министерството на младежта и спорта, по принцип сме отворени да стигнем до някакво общо решение какви да са те, как да се включат и двете министерства.
    Надявам се, че темата за рестрикцията вече е приключила, работим в една посока. Не съм сигурна дали всички ученици в дневна форма да се включат в ученическите игри. Бих Ви предложила да излезем извън дневната форма, защото възможностите, които дават и другите форми, също не са изчерпани. Защо да не разширим? Бих разширила Вашето предложение дневната форма да не бъде единствената. Дневната форма навремето я наричаха редовна форма на обучение. Какво пречи, ако в училището има ученици в индивидуална, самостоятелна форма или комбинирана форма?
    За 11-и и 12-и клас в момента не съм подготвена да Ви кажа какви са били мотивите, предполагам, че няма сериозни такива. Ще направим максималното, за да отпаднат всякакви ограничения от какъвто и да е характер.
    За приема във висшите училища без приемен изпит. В наредбата имаме такова положение за първенци в национални олимпиади – тези, които имат отличен 6,00, влизат без приемния изпит там, където се кандидатства по съответния предмет, а по избор на самия ученик може да приеме оценката от външното оценяване във висшето училище. Оценките между 5,50 и 6,00 също играят роля за влизане във висше училище, но ако то е включило във вътрешните си правила такъв регламент. Тоест имаме такава практика по отношение на първенци в различни олимпиади по различни учебни предмети.
    Въпрос на воля в НСА е, тъй като става въпрос за прием във висше училище, тя да прегледа и прецени доколко в правилата й могат да влязат такива положения. От наша страна ще има подкрепа. Не виждам какъв е проблемът, тъй като висшите училища имат автономия, ако го има и в правилата, може би ще трябват по-сериозни разговори между висшето училище и всички останали, които сме тук.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: По повод този детайл, който споделя госпожа Налбант, това трябва да бъде изменение и допълнение в Закона за висшето образование. В онази алинея, където е записано “първенци от олимпиади”, ще се направи “и първенци в световни ученически игри”. Нужно е, защото каквито и правилници да си правят, случаят с Бербатов не е същият, защото там е записано олимпийски шампиони, или световни, и прочие, медалисти. Записът трябва да е нарочен за този ученически формат. Трябва да ги има тези 3-4 думи в Закона за висшето образование, за да може НСА да си спази закона и да подходи както следва. Благодаря.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: И аз Ви благодаря за това уточнение.
    Бих искал да представя една хипотеза, дано да се случи. Наш ученически отбор по футбол става световен шампион. Държавната бройка футбол в НСА примерно е 10 човека, а футболен отбор с резервите е минимум 17, за да бъде картотекиран.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Тая силни надежди, че не са всичките участници в отбора абитуриенти, или не всички биха искали точно футбол в НСА, може нещо друго да поискат, например в Минно-геоложкия университет.
    Няма да се притесняваме за футболния отбор, защото ще влязат по точката равен бал, и тогава колкото – толкова, а това е бонус за НСА, защото ще глоби държавата със субсидия. Така че НСА няма да клекне, нито ще се измори, ще спечели.
    ГЕОРГИ МЪРКОВ: Няма да се притесняваме за футболния отбор, а за футбола, че няма футбол.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МУКАДДЕС НАЛБАНТ: Имаше идея от народен представител в Министерството на образованието и науката да има дирекция “Спорт за учащи”. Ние сме в процес на оптимизиране на администрацията. Като имаме предвид, че експертите, които отговарят за учебните предмети по целия учебен план, за всички видове училища, са в една дирекция, малко трудно ще можем да обособим такава дирекция.
    Тази тема – спорт за учащи, е включена във функциите не само на дирекцията, където са учебните програми и планове, но и в други дирекции имаме експерти, които вече са ангажирани с извънкласните, извънучилищните дейности. Така че в момента не мога да отговоря дали е възможно в министерството да се обособи такава дирекция. Но такива функции при всички случаи има и то в повече от една дирекция, на няколко места в министерството. Въпросът е доколко тези функции да ги оптимизираме по начин, по който да имаме достатъчно финансиране и достатъчно добър регламент и норми в закона и подзаконовата уредба, за да се случват добрите неща за спорта.
    За първи път присъствам на заседание на Комисията за младежта и спорта. Изключително ми е приятно, защото аз самата споделям убеждението, че спортът е не само дисциплиниращият начин да възпитаваме, но и здраве, а в училищата имаме сериозен проблем със здравословния начин на живот на нашите ученици. В образователните политики това го извеждаме напред като една от политиките, по които ще работим. Здравословният начин на живот включва и активния спорт. За мен е удоволствие да участвам в този разговор с вас.
    Институциите в системата на народната просвета, които извън учебния час могат да включват деца и ученици да се занимават със спорт, това са т.нар. извънучилищни педагогически учреждения, известни са още като центрове за работа с деца, обединени детски комплекси, УСШ-та и т.н. Не искам предварително да заявявам нещо, но днес имах разговори по този въпрос, от момента, в който въведохме делегираните бюджети в системата – само за училищата, тези извънучилищни педагогически учреждения бяха останали без стандарт. Това създаде големи проблеми не само на общините, но за всякаква активност – спортна, творческа, свободно време на учениците. Днес с ръководния екип на министерството сме уточнили, че в Бюджет 2014 залагаме стандарт за извънучилищните педагогически учреждения. Това ще бъде една крачка, не е достатъчна, но все пак е сериозна и ще бъде знак, че ще има развитие в тази посока.
    Оперативните програми, специално проект “Успех”, също дават големи възможности. Там не е ограничено да се кандидатства и да се финансират такива дейности.
    По Бюджет 2014 в националните програми също залагаме като приоритет в инвестиционната политика на Министерството на образованието и науката спортните площадки. Разбира се, тепърва ни предстои защита на проекта за бюджет. В тази посока смятаме да направим по-смели крачки.
    По програмите искам едно уточнение – дали говорим за учебни програми, това, което е в учебния час, или въобще програми за спорт и дейности, свързани с физическата култура и спорта в училище, а може и извън него в системата на Народната просвета. Ако става въпрос за учебния час, това касае учебни планове и програми, ще бъде малко трудно. Воля има, но по сега действащия Закон за народната просвета, малко трудно бихме направили тази промяна. Но тъй като до края на календарната година сме амбицирани да внесем… Но, така или иначе, тази промяна не може да се направи за тази учебната година. Каквато и да е промяната, принципът е, че тя трябва да бъде преди началото на всяка една учебна година, по средата на учебната година не могат да се променят правила. Така или иначе до края на календарната година ще внесем проекта на Закон за училищното образование и предучилищната подготовка и възпитание, по който се работи много усилено. Много се надявам този проект на закон, който ще бъде внесен, и подзаконовата нормативна уредба, която ще върви с него, да реши тези неща, защото учебните програми и планове са много тясно свързани, въпреки че са регламентирани в подзаконова уредба, но са пряко обвързани със Закона за степента на образование и Закона за народната просвета. Докато там не се направят промени, промените в учебните програми не могат да се случат.
    Друг е въпросът ако приемем, че едно училище трябва да има програма за физическо възпитание и спорт, която трябва да включва освен учебните часове, но и третия час, който вече е по-либерализиран по отношение на това как може да се изпълни със съдържание. Можем да мислим в посока този трети час да бъде увеличен с още. При всички случаи от всички страни ще трябва да си окажем взаимно съдействие, за да се изпълни този час с истинско съдържание, защото впечатленията ми са, че на места този трети час малко се формализира. Може би и поради обективни причини, защото обикаляйки страната, констатираме тихите часове в класната стая в зимните месеци: ако училището няма спортен салон и спортна площадка, която може да се ползва само през лятото, часовете се провеждат в класната стая. Така че и трети, и пети час да въведем, ако не създадем адекватна материална база, тези часове пак ще бъдат тихи и неподвижни.
    За Наредба 14 няма никакъв проблем за промяна - да се намесим и да променим текстове. Обаче предисторията е предопределила тази процедура по съгласуване и утвърждаване, защото в годините държавната политика по отношение на спорта винаги е била възлагана на институции от различен ранг. Така че когато говорим за това кой да утвърждава, винаги трябва да бъде министър. За наше щастие в момента имаме министър на младежта и спорта. Тази наредба е заварено положение от дълги години развитие и промяна от институционалното реализиране на държавната политика и може би не само в Наредба 14, но и в много други наредби нещата са морално поостаряли, затова ни трябва и ново регулиране на обществените отношения в областта на образованието. Няма някакъв институционален егоизъм или ревност, така са били развити нещата във времето. На този етап конкретни ангажименти от името на МОН мога да поема, доколкото става въпрос за проведения разговор за участието на картотекираните ученици. Всичко останало е въпрос на решение на закона, който ще внесем, и подзаконовата нормативна уредба. Тук мога само да изразя добрата воля на нашето министерство да работим в посоката, в която тук разговаряме.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря, госпожо заместник-министър.
    Мисля, че вече можем да формираме единно мнение по въпроса, който ни беше събрал, и начина, по който той може да бъде решен и ще направя тези предложения по-нататък.
    ГЕОРГИ МЪРКОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаема госпожо министър, уважаема госпожо заместник-министър на образованието! Изслушах много внимателно Вашите становища, както и на госпожа Боянова, с която се познаваме отдавна. Виждаме, че тя е положила огромен труд и то без да получава средства за това.
    Занимавал съм се с високо спортно майсторство. На тези ученически, детско-юношески спортове просто не съм обръщал внимание, но без тях не може да има спорт от високо спортно майсторство. Трябва да се започне надолу, а при нас в момента нещата не вървят добре. Не си направихме оценка за състоянието на ученическия спорт в момента и колко часове се занимаваме със спорт в училищата, колко се занимават в другите страни.
    Тук съм си извадил цифри: увеличават се часовете по препоръчително минимално учебно време по физическо възпитание в задължителното образование в Европа от 1 до 10 клас. Най-добри примери: Германия 85 часа, Франция 108 часа, Люксембург 108 часа, Австрия от 90 до 120 часа, в Уелс програмата е 5 пъти по 60 минути, това е седмично. А при нас виждаме, че спорт за децата през свободното време намалява непрекъснато. От 2008 г. са се занимавали 20 000 деца, през 2012 вече са 10 000. “Научи се да плуваш” – 2008 г. 5400, през 2012 г. са 3100. Ученически игри – 145 000 през 2008 г., сега са 115 000. Това е тенденция към непрекъснат спад на занимаващите се със спорт. Наистина базата, както казвате Вие, е в много лошо състояние, но има база на общините, би трябвало да се ползва.
    Унищожихме детския спорт и ученическите спортни школи, на много места има формален учебен процес в часовете по физическо възпитание, липсва системност на тренировъчния процес, има крайно ограничен спортен календар на общинско и областно равнище както за ученици, така и за спортните клубове, намаляващ брой училища, спортни паралелки и включени в тях деца. Само през последните две години имаме регрес от 28 процента. От Доклада за младежта, който обсъждахме преди две седмици, се вижда увеличаване на броя на платените спортни занимания в клубовете и ограничаване на броя на децата от бедните семейства, които не могат да участват в платени спортни занимания. На много места има формална дейност по политиката на Европейския съюз за интеграция на общностните от малцинствените групи на населението в и чрез участието им в спортните дейности, има проблеми в спортни училища. Предлагам по-нататък да се занимаем и със спортните училища.
    Нахвърлил съм някои предложения:
    - наложително е и двете министерства да направят преглед на програмите си, свързани с ученическия спорт както в задължителната програма, така и извънкласните и извънучилищни форми на занимания със спорт. Ако е необходимо сме готови да се направят законови промени по отношение на кадровото осигуряване;
    - предоставяне на преференции за ползване на спортните бази, сега е много скъпо;
    - решително увеличаване на финансовите ресурси в системата на детско-юношеския и училищния спорт и още много неща, които е наложително да се направят, иначе ще си приказваме, а нещата ще си остават на едно и също ниво;
    - наложително е да се увеличат както спортовете, така и формите за участие на ученици в системни спортни занимания. Някак си ги изпъдихме от спортните зали и площадки, децата масово не се занимават и това е състоянието в момента на ученическия спорт.
    Аз така го виждам и е много добре, че сме се събрали тук, за да обсъдим как нещата да се подобрят, ако искаме да имаме спорт и здрава нация. Благодаря Ви.
    ВЕРКА НИКОЛОВА: Казвам се Верка Николова и съм заместник-председател на Българската федерация по волейбол и заместник-председател на волейболен клуб ЦСКА. Занимавам се изключително с детско-юношески волейбол, това е моята отговорност, и женския отбор на волейболен клуб ЦСКА.
    Изключително съм удовлетворена от изказването на госпожа министър Георгиева и го аплодирам. Тези нови стъпки, ако наистина се реализират, ще имаме промени, макар и трудно. Ние в спорта сме свикнали да се борим с трудности. Смятам, че всички около нас, ако наистина се заемем с тези трудности постепенно и търпеливо да ги разрешим, госпожа заместник-министърката каза, че е трудно да се промени една програма, но трябва да се насочим там. Качеството на работа в учебните часове и тренировъчния процес, от психологична гледна точка са изключително важни приоритети в развитието на спорта в България.
    Тръгнала съм от много малък град – Тетевен, там съм започнала от училище, с гордост носеха моето име. Директорите са ме подпомагали от всяка гледна точка и съм носела с гордост името на училището. Затова смятам, че това, макар и трудно, трябва да го постигнем в името на децата. Разделението на децата на математици и спортисти е логично според техните възможности, но нека да им дадем възможност да се реализират навсякъде, защото това ще доведе до израстването им като личности, макар и да звучи доста изтъркана тази дума. В това общество и съвремие като че ли имаме дефицит на добрия лидер, на добрия пример. Затова смятам, че както един математик е добрият пример за математиците, добрият спортист е добър пример за всички учащи се. Добрият пример би увлякъл много деца и юноши, които няма да са в парка с цигарата и бирата, а ще бъдат на площадките. Това качество трябва обаче да се развива в много добра база. В ЦСКА имаме изключително голям проблем – 300 деца и 12 отбора тренираме в една зала. По такъв начин не се води тренировъчен процес!
    Благодаря за вниманието и се надявам, че наистина ще достигнем до нови резултати и по-добри условия за развитието на спорта в училищата и клубовете.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви и аз.
    Приветствам този реалистичен тон на дискусията. Явно че всички, които се изказаха, са хора, които милеят за проблема, познават го и са наясно, че няма да е лесно да видим повече деца на площадките, отколкото на парка, както Вие ги описахте. Но, както казват някои мъдри хора, и най-дългият път започва с първата крачка, надявам се, че днес я направихме. Затова предлагам да приемем следните две решения – две малки крачки, които да ни поведат по този дълъг път.
    Първото решение е по повода, който ни събра – да отпадне забраната за картотекирани ученици да участват в ученическите игри. В проектозакона на господин Багдасаров има ограничение единствено за спортните училища, тъй като става дума за неравностойност.
    Има ли други предложения по това първо решение?
    Тръгвайки на заседание на другата комисия, госпожа Стефани Михайлова подкрепи това решение, също господин Паунов и колегата от Атака.
    Моля, който е за това първо решение, да гласува: “за” 13, “против” и “въздържали се” няма.
    Второто решение, което предлагам да вземем, е Министерството на образованието и науката и Министерството на младежта и спорта да сформират съвместна работна група, която да прегледа Наредба №14 и другите подзаконови нормативни актове, които касаят ученическия спорт, и в срок от 2 месеца да направят съответните промени в тях, както и предложения за законодателни промени към Народното събрание.
    Моля, който е съгласен с това предложение, да гласува: за 13, против и въздържали се няма.
    Благодаря на участниците по първа точка от дневния ред.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА СЪГЛАСНО ЧЛ. 26, АЛ. 1 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Бих искал да припомня процедурата на блицконтрола. Два пъти вече я проигравахме в пленарната зала, така че това ще бъде само опресняване. Въпросите, които се задават, могат да се отнасят до конкретни политики, и не могат да съдържат искания за подробни числови данни. Могат да се задават по два въпроса на член от комисията от всяка парламентарна група. Тоест всяка парламентарна група има право на по два въпроса. Редът на задаване на въпросите се определя по изходящ ред в зависимост от числеността на групата, първи са колегите от ГЕРБ, след това КБ, ДПС и “Атака”. След първите въпроси следват отговори и тогава се задават вторите въпроси. Времето за изложение и задаване на въпросите е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути, народният представител има право на реплика до 2 минути, министърът има право на дуплика до 2 минути също. Тъй като сме четири групи, по два въпроса, това прави 18 минути за всяка група.
    Давам думата на представителя на най-голямата парламентарна група – на Политическа партия ГЕРБ, да зададат своя въпрос към министър Георгиева.
    ИВАН ЧОЛАКОВ: Господин председател, уважаема госпожо министър! Прочетох Стратегията за развитие на спорта за 2013-2016 г. Там говорите за подобряване на инфраструктурата. Искам малко по-конкретно да ми кажете какво виждате като подобряване в спортната инфраструктура.
    От 1989 г. неглижирането на спорта много тежко се отрази на резултатите. Всяка година, всеки олимпийски цикъл намаляваха. Знаете какво беше представянето ни в последната олимпиада, бяхме щастливи, че имаме два медала. Една от основните причини за това е точно спортно-материалната база. Как виждате Вие в тази програма точно подобряване и евентуално нова спортна база? Благодаря.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Подобряването на спортната структура, господин Чолаков, е ясно - подобряването на материално-техническата база, казано постарому, поновому на спортни обекти и съоръжения, най-общо. На първо място, вече се борим да направим ремонт на двете държавни спортни училища в Плевен и Пловдив. Това е все в тази програма. След това в Бюджет 2014 съответното пропорционално за този тригодишен период, който е разписан там, политиката в масовия спорт, всяка община с мултифункционален спортен комплекс – игрище за футбол на малки вратички, волейболно игрище, баскетболно игрище, тенискорт и открит плувен басейн. Не можем в една година за всичките 264 общини, защото програмата е за три години, а в Бюджет 2014 г. нямаме математически лост да искаме всички пари за всички общини, ще бъде пропорционално една трета.
    В следващата година предвид на измененията и допълненията в Закона за физическото възпитание и спорта, които готвим в частта Финансиране, за да може да финансираме и спортни обекти или съоръжения общинска собственост, защото сега не можем, смятам да подобрим базата и на останалите държавни спортни училища, които не са в цветущо състояние. Вече имам писмо от община Русе за общежитието към спортното училище. Така стоят въпросите и в държавните спортни училища в Русе, Варна и Бургас. Ще се старая със средствата, с които ще се увеличат от Българския спортен тотализатор – непотърсените печалби и увеличението с 1 процент от разпределение на постъпленията след печалби, да обърна внимание и на останалите държавни спортни училища.
    Не на последно място, горещ картоф – за училищата в Плевен и Пловдив, през следващата година в Бюджет 2014 ремонтът на Двореца на културата и спорта във Варна във връзка с домакинството на “Евроволей” през 2015 г., съответно за другите две години останалите общини ще ги парцелираме на три. Благодаря.
    ИВАН ЧОЛАКОВ: Този въпрос Ви го зададох, защото спортният клуб е клетката, където се изграждат спортистите. Обаче от 1989 г. беше забравен, защото няма къде да си произвеждаме спортисти – намирам най-мощния спонсор, най-добрия треньор – къде да го произведа, нали трябва база? А тя е дотолкова остаряла, че примерно в баскетбола от 10 зали в момента на европейските стандарти отговарят една или две – няма да говоря за световни. Като препоръка Ви го подсказвам, не че Вие ще промените всичко като с магическа пръчка, не си правя такива илюзии, но да го имате предвид. На нас, спортните хора, ни трябва база, където да произвеждаме спортисти. Благодаря Ви.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Макар че господин Чолаков направи този щадящ отстъп, че не може в една година да се удовлетворят всички потребности на спорта по отношение на базата, че това е основополагащото – в политиката е така, с тези първи крачки в рамките на годината по отношение на актуализацията на бюджета на двете спортни училища давам знак, че разбирам, че всичко е до базата. Не може - каквато и политика да е, без база, с безпризорни спортисти и треньори.
    Убедена съм, ако може да намерим някаква пролука, ще видим другата година как ще вървят нещата с тези средства от тотото, въпрос на оптимизиране на разходите по изготвяне на Бюджет 2014 и по отношение на категоризацията на федерациите. Не може всичките 80-83 федерации да бъдат уважавани по еднакъв начин с оскъдния ресурс. Първите букви на азбуката на спортната политика са, особено в тежко време и при преброени пари, че трябва да преглътнем и да приемем консенсус. Имам уговорка с госпожа Стефка Костадинова от БОК да се срещнем и тя да каже кои са федерациите и колко на брой, които ще финансираме по-категорично, отколкото досега, а останалите ще бъдат в по-щадящ режим на финансиране. Мисля че тогава, при преразпределяне на разходите може да остане и за реновирането на някоя зала, защото изцяло новопостроена не.
    Освен това тежи камъкът за национален стадион, който трябва да направим. Няма да скрия, ще призная, че наличният национален стадион “Васил Левски” просто е измамно щастие. Не искам да казвам повече. Благодаря.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: И аз благодаря.
    Има думата за въпрос господин Таню Киряков от КБ.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Благодаря за виждането, което изразихте за БАСУ.
    Преди да задам въпроса, да Ви уточня нещо: имаме 83 федерации. Олимпийските федерации са 38. Веднага ще Ви подкрепя с 16 ръце, ако цялото нещо отива за ученически и олимпийски спорт.
    Другото – що се касае до футбола, господин Чолаков, извинявам се, но Вие сте друга губерния – ФИФА, ФУФА – нали знаете, държавата не може да се меси там. Така че националният стадион ще трябва да почака. Ако хвърлим толкова много пари за национален стадион… Румънците направиха 400 модулни зали в цяла Румъния, които струваха 100 млн. евро. В тях играят огромно количество хора и деца. А ние ще направим един национален стадион, на който в годината 1 или 2 пъти в годината ще тренират или ще посрещаме някакво първенство. Нямам нищо против, стига държавата да е богата като Кувейт или Бахрейн, съгласен съм и на 3 стадиона.
    Въпросът ми е такъв: уважаема госпожо министър, в чл. 58, ал. 1, т. 2 от Закона за физическото възпитание и спорта законодателят изрично посочва, че разходите за учебно-тренировъчна и спортно-състезателна дейност, както и за поддръжка и развитие на спортна и материално-техническа база в спортните училища се финансира от държавния бюджет. Но с чл. 17 и чл. 18 от Наредба №1 от 17 май 2011 г. за условията и реда за прием и спортна подготовка на учениците в спортни училища, издадена от Министерството на физическото възпитание и спорта, този текст се пренебрегва и финансирането на цялостната учебно-тренировъчна дейност се възлага на клубовете. Считам, че една наредба не може да събори закона. Запознати ли сте с това и какво мислите да предприемете по този въпрос?
    Предните години, без да съм бил депутат, зададох въпроса на един служител от това министерство, знаете кой е той, и ми беше отговорено, че няма пари. Добре де, училището как намира пари да купи материалите по физика и химия, а в същия момент няма за топките или нещо друго? Трябва да изчистим този въпрос, явно не са Ви запознали, предполагам защо. Благодаря.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Имате думата, госпожо министър.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин председател.
    Господин Киряков, благодаря за въпроса.
    Трета седмица работим по изчистването на този проблем. Не може в учебния план на спортното училище да влиза и спортно-тренировъчният процес, казано общо, или спортно-състезателна дейност, преди това тренировъчна, тоест не е само учебно-възпитателна и в крайна сметка като финанси да нямат ангажимент да осигурят този процес не само като място, но и като ресурси. Зная, че спортните клубове поемат всичко като Голиат на плещите си. Смятам, че това не е правомерно и затова съм се разпоредила - втора или трета седмица се работи по изчистване на нормативните разпоредби, така че държавните спортни училища да партнират добросъвестно със спортните клубове, а не всичко да бъде за сметка на спортния клуб.
    Една кратка случка като илюстрация, че съм разпоредила да се работи в тази посока: огледалното деяние - ще се ревизира договорът за зала “Симов” на детско-юношеската школа по волейбол, където тренират 92 ученици от държавно спортно училище “Генерал Владимир Стойчев”, което е част от учебната програма на това училище. Те получават делегиран бюджет, тоест равно задължение за физика, химия и спорт, даже най-много в държавно спортно училище. Като утеха за това неразумно положение до момента ще ревизираме договора за зала “Симов” заради ето тези възползвания, не злоупотреба, от страна на държавното спортно училище, ей така, мимоходом. Не са ясни наредбите и законът, бият се текстове и се възползват. Но за нас е еднаква грижа и отговорност както държавното спортно училище, така и спортният клуб, така и Федерацията по волейбол в случая и затова вървят тези две писти – коректно изменение на разпоредбите, което да канализира разходите на държавния бюджет и съответно компенсация, ревизия на договора за две години на федерацията за зала “Симов”, за да се покаже, че всичко трябва да е по правилата.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря. Имате думата за реплика.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Делегираният бюджет в този случай го ползват за заплати на учителите. Има доста директори, които казват: мен не ме интересуват медалите, а нагрузката. В едно спортно училище това не трябва да се говори.
    В тази наредба чл. 17 и 18 трябва да отпаднат, защото противоречат на Закона, наредбата е подзаконов акт. Трябва да го изчистите, да го махнете, няма какво да го канализирате. Друг е въпросът как ще се финансират спортните училища и как ще бъде разпределен този делегиран бюджет и как ще бъде направено така, че учителите да помислят за спорта, а не колко ученика да имат и да нямат. По-рано в едно училище се бореха 114 деца за 14 места, а сега за 14 места се борят 12 места. Ясно е, че има две свободни, което е срамно, мен лично ме е срам.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин Киряков. Ясно е, но не е достатъчно, защото разсъждавам, че една практика, която има достатъчно време ползване, нищо че не е разписана в закона или в наредбата, като са се възползвали, ще ми е сложно да кажа спазвайте еди-кой си запис в закона, защото ще ми кажат, че досега така е било, че не знаят как да си уреждат финансовите сметки с клуба. Затова искам да се прецизира наредбата, да се установи синхрон, който да им покаже не че не бива така, а как бива. Затова казвам, че искам да се усъвършенства наредбата, юристите ми да изчистят всички контри. Трябва един акт, който да покаже стъпка по стъпка кое може и кое не в същия случай.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Това съм го получил от клубовете като запитване. Имаме един клуб, който иска да вкара иск в Административния съд. Отговорът от мен може да бъде: изчакайте да приключи корекцията в наредбата – така ли да го приема?
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: В съда няма да стане нито по-бързо, нито по-лесно.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Не виждам членове от парламентарната група на ДПС, така че давам думата на парламентарната група на Партия “Атака”.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, от разговорите, които проведоха тук и моите колеги, всички останахме с убеждението, че Вие разчитате много на доброто развитие на Спортния тотализатор за развитието на материалната база на българския спорт. Аз, предполагам и моите колеги, се информираме от вестниците какво е състоянието му.
    Моля да представите писмен доклад – тъй като предполагам, че отговорът ще е дълъг, в рамките на Вашите възможности, примерно до следващия път, от проверките, които са извършени в Спортния тотализатор и кои компетентни органи като принципал на това държавно предприятие сте сезирали.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Приемам да Ви предоставя с доклад информацията, но би ми се искало да бъде по-дълъг срокът, защото чухте, че имаме работа и по други неща. Само едното желание няма да ни стигне, така че един месец ако не Ви притеснява и не възразявате, благодаря за разбирането.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Мисля, че един месец е нормален срок, тъй като това не е толкова проста материя.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Не разбрах сезирали ли сте някои от компетентните органи вследствие на тази проверка или тя още не е приключила?
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Една комисия, назначена с моя заповед, е направила проверка в тотализатора, но все още прецизират доклада, така че не е сезирана никоя институция. А проверки се извършват. Комисията също е орган, който ще бъде сезиран.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря за този отговор. Парламентарната група на Политическа партия ГЕРБ има право на своя втори въпрос.
    ИВАН ЧОЛАКОВ: Парламентарната група на ГЕРБ няма въпроси предвид на това, че госпожа Георгиева има толкова по-важни въпроси, отколкото тези, които тук ще й зададем.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви. Има думата парламентарната група на Коалиция за България.
    ГЕОРГИ МЪРКОВ: Какво е състоянието на нашите представители, които трябва да участват в Зимните олимпийски игри? Имаме ли взети квоти досега и колко ще очакваме да вземем? Подсигурили ли сме финансирането и какви резултати очакваме от тези игри?
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: До момента квотите са 16. Имам два разговора с госпожа Стефка Костадинова и имам уверение, че другата седмица, защото днес е четвъртък, във всички случаи, по мое настояване искам среща със зимните федерации на тема “Зимни олимпийски игри Сочи 2014”, да докладват какво и докъде. Госпожа Костадинова каза, че е малко зор дали ще станат планираните и желани 21 квоти. Но не сме изгубили последната надежда.
    По отношение на финансирането: всичко, което ми е поискано на тема “Сочи 2014”, е дадено. Казвам го за четвърти път: имах затруднения, защото в Бюджет 2014 са заложени 700 000 лв.. за Сочи, и съответно дирекция “Финанси и управление на собствеността” в министерството, и Министерството на финансите и обосновка от извънбюджетната сметка се подпират от тази контра при планирането на тригодишния бюджетен период. На мен ми е трудно да се обоснова с тези 700 000, както аз се възмутих и казах, че и за билети не са. Октомври, ноември и декември е време с форсмажорен режим от всички - министерство, БОК, федерации да бъдем в непрестанна връзка помежду си. През ноември ще направим нова среща, също и декември.
    ГЕОРГИ МЪРКОВ: Не ми отговорихте на най-лесния въпрос: очакваме ли резултати от Олимпийските игри?
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Господин Мърков, за един олимпийски шампион това е лесен въпрос, а когато е двукратен, даже е скучен, но за министъра на младежта и спорта въпросът е с повишена трудност, защото олимпийската подготовка е четири годишна, а аз не мисля, че тези три месеца са коефициентът или параметърът, който ще даде желания, не правилния, а верния отговор на този въпрос. Не мога да отговоря на него с число.
    ГЕОРГИ МЪРКОВ: Благодаря, доволен съм от отговора.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има думата Партия “Атака”.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Благодаря, господин председател.
    Госпожо министър, за да не поставяме такъв въпрос пак след една-две години, да няма наистина пак три месеца, бихте ли информирали до края на годината комисията с доклад как върви подготовката за Летните олимпийски игри през 2016 г., за да не е в последния момент?
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Госпожо Николова, ще го направя. Ако правилно разбрах, този доклад е до края на годината. Да, ще го направя.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: С това изчерпахме процедурата.

    Преминаваме към трета точка от дневния ни ред:
    РАЗНИ.
    Заповядайте, господин Киряков.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Имам една препоръка. Не знам доколко сте запозната, госпожо министър, но тук има двама души, които са били в едно министерство при един друг министър, а аз от 1978 г. досега съм минал не знам колко ръководители и мога да Ви кажа едно: от моя страна ще има твърд контрол, защото ако няма… Ще искам от Вас по всякакъв начин информация и така ще оправим спорта.
    Преди малко господин Мърков Ви попита за квотите за Зимните олимпийски игри и какво ще е класирането. Аз никога не съм искал класиране, а резултати – там, където има хронометър, метър, сантиметър и изчисления, точки и се знае какво може да бъде класирането. Това не е никакъв проблем, давам Ви го като съвет.
    Считам, че има много пари в спорта, страшно много пари, но не са правилно разпределени – както и преди Ви казах, 83 федерации – няма нужда. Ако вземете стария фиш на тотализатора, там пише кои са, с изключение на Българския автомобилен съюз, алпинизма и мотоциклетизма… Една Франция отглежда 27 спорта и съм сигурен, че има долу-горе малко по-голям бюджет от нас, но тя е многомилионна, ние сме само 9 милиона. Целта ми е високото спортно майсторство да го възвърнем, но не можем за 1-2 години.
    Никога, по никакъв начин човек не може да си играе със спорта – днес ставам министър, другият треньор и за 2 години ще ги оправя – няма такова нещо. Спортът е натрупване на знания, практика и получаване на резултат. Ако няма резултат, няма да има класиране. Затова като поискате справката за Зимните олимпийски игри, не ги питайте къде ще се класират, а какви резултати ще дадат. Аз лесно мога да се ориентирам, защото го има и в интернет – световният рекорд е толкова, хронометрираното време е толкова. Само за футбола не мога да Ви кажа, там няма световен рекорд, защото никъде не пише кой с колко километра е ритнал топката.
    Само по този начин можем да контролираме спорта и ще останат средства дори от тотализатора да ги хвърлим за децата. Ако нямаме материал от деца, няма да имаме и спорт, и няма да си говорим тук въобще за каквото и да е. Благодаря.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: И аз особено благодаря, защото разсъждавам като Вас. Когато се срещнах първите седмици с федерациите, им казах, че смятам, че Министерството на младежта и спорта трябва да изпълни със съдържание и последната, трета функция, разписана му по Закона за физическото възпитание и спорта – ръководна, координираща и контролна. Затова смятам и тези дейности на работната група по категоризацията на спортовете, защото на мен ми трябват критерии, затова искам и с БОК да се срещна, по които да кажа 15 или 17 или 20 федерации, където трябва да се дават двойно и тройно повече пари, колко ще покажат средствата, като се парцелират математически. Затова поисках тази промяна в устройствения правилник на тотализатора – един процент да е, няма значение, не е малко, затова поисках всички непотърсени печалби да дойдат за спорт, защото нося ясното съзнание, че спорт без пари не се прави.
    В същото време контролната функция означава да се сложи някакъв контрол и по финансовото разходване на тези пари, които даваме във федерациите. Те вече надават вой и стрелят по мен, тези, които не виждат резултатите от исторически сложената практика. Убедена съм, че и след тази стъпка, в която ние с БОК и с Ваша подкрепа кажем: ето тези 15 или 19 федерации ще финансираме, просто ще стана боксова круша. Трябва да сложим ред в контрола на финансовите средства, които разходват федерациите, защото нещо ми се губи по трасето, не мисля, че парите се разходват за същността на дейността на федерацията. За мен за една федерация трябва алфата и омегата да бъде състезателят хикс или отборът, треньорът и то с някакво постижение, а не просто да се занимаваме или да си четкаме някакво спортно его и да вървят и полезното, и приятното.
    Затова Ви благодаря за контрола, който ще ми правите, защото по този начин Вие ме подкрепяте. Ние сме готови точно в тази програма да изведем топ треньорите и състезателите на светло. Като препрочетем Бюджет 2014 как ще бъде, оптимизацията на средствата, мисля, че тези топ треньори и топ състезатели, федерациите, които ще финансираме мощно и ударно, по някакъв начин да дойдат на ведомост в министерството, да им даваме заплатите, за да са гарантирани, съответно федерациите да не работят на принципа “ти днес ме ядоса с тренировката си, утре ще ти кажа каква заплата ще ти дам” и започва един субективизъм. Федерацията да остане като им паднат от плещите тези стопански дейности да осигуряват заплата на треньора и на състезателя – това във връзка с олимпийската подготовка, като увеличим парите и на него му остава да се грижи за спортния мениджмънт, да намери най-добрата методика и технология на подготовката на спортистите. Така си представям да ръководя тази политика, за да се надяваме на по-високи резултати и тогава на такъв въпрос да може да се отговори с число.
    ГЕОРГИ МЪРКОВ: Ще Ви подкрепя лично в това. Наистина като давате заплатите, като подсигурявате лагери и т.н., те трябва да си мислят за спортната подготовка. Много е правилно и ще Ви подкрепим.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин Мърков. Един министър на младежта и спорта не може и не трябва да отговаря дали състезателят е тренирал правилно днес, в правилен алгоритъм и съответно, че няма медал. Министърът трябва да осигури парите, мястото, условията, тоест логистиката.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Госпожо министър, мениджър – това трябва да бъде! За тази цел ще пращате онзи човек, който е до Вас, с високите спортни постижения, Йордан Йовчев, да отговаря, защото той знае за какво става въпрос.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Подхванахме един разговор, който ще може да го водим по същество в началото на следващата година, както си дадохме срок до края на годината за Летните олимпийски игри, като привлечем и други експерти, Българския олимпийски комитет, ще поканим и треньори, дотогава ще е ясно кои ще са приоритетите ни.
    ГЕОРГИ МЪРКОВ: Да Ви предупредя, че ще срещнете много голям отпор и ще чуете много неприятни думи, но трябва да го отстоявате.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Те вече започнаха, господин Мърков. Затова няколко пъти казах, че наистина разчитам на Вашата подкрепа. Началото на боя започна.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Имате я! Благодаря на всички, които взеха участие в днешното заседание. Мисля, че действително направихме първа крачка по един правилен път, колкото и да е труден. Благодаря Ви и приятна вечер!
    (Закрито в 17,22 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Христо Монов)
    Форма за търсене
    Ключова дума