КОМИСИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
П Р О Т О К О Л
На 4 юни 2014 г. се проведе редовно заседание на Комисията по
въпросите на децата, младежта и спорта при дневен ред:
ДНЕВЕН РЕД
1. Изслушване на Мариана Георгиева – министър на младежта и спорта, съгласно чл. 26 от ПОДНС.
2. Разни
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Добър ден, уважаеми колеги. Отривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта и предлагам следния дневен ред за днешното заседание:
1. Изслушване на Мариана Георгиева – министър на младежта и спорта, съгласно чл. 26 от ПОДНС.
2. Разни
Има ли други предложения за дневен ред?
Ако няма моля, който е “За”, да гласува.
“Против” няма, “Въздържали се” няма.
Дневният ред е приет единодушно.
По този дневен ред естествено наши гости са проф. Мариана Георгиева, министър на младежта и спорта, г-н Николай Боршуков – началник на кабинета на министъра, г-жа Виолета Нинова, директор на дирекция “Елитен спорт” и г-н Красимир Димитров, директор на дирекция “Връзки с обществеността и протокол”.
Имайки предвид опита от последното изслушване по чл. 26, все пак бих искал да напомня регламента, а той не е по-различен от този на блицконтрола в пленарна зала – две минути за задаване на въпрос, три минути за отговор на министъра, две минути за изразяване мнение по отговора и още две минути за дуплика. Моля да спазваме този регламент, тъй като това е отношение към нашите собствени правила.
И така, давам думата за въпрос на първата по големина парламентарна група, тази на Политическа партия ГЕРБ.
Имате думата, уважаеми колеги!
ИВАН ЧОЛАКОВ: Уважаеми г-н председател, уважаема г-жо Георгиева, за мен е чест, че сте тук и имам възможността да Ви задам няколко въпроса.
Първо, с молба, ако г-жа Георгиева разреши, темата ще е една - само доуточняващи няколко въпроса. Защото в момента спортната общественост е силно развълнувана относно разпределенията на средства. Имам като доуточняващи въпроси. Няма да бъдат несвързани с темата, просто, ако разреши и то най-вече г-жа Георгиева.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Да, моля.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви.
Първият ми въпрос е относно определяне системата на разпределение на средствата. Винаги една такава система, тя дава и стимул, би трябвало да дава стимул. Доколко смятате и експертите, които са я отработили, смятате ли, че тази система на разпределение на средствата ще бъде стимулираща за повечето клубове? Защото аз, знаете, тогава Ви поздравих за това, че съумяхте да издействате завишение на бюджета. И парите, които сега се разпределят са същите като в предходната година.
Смятате ли, първо, искам да запитам точно за тази система, доколко се гарантира, че е обективна и доколко така, ще бъде стимулираща хората, работещи в спортните организации?
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, г-н Чолаков.
Разбира се, че отговорът ми ще бъде тривиален, класически. След като правим програма за директно финансиране на спортните клубове, а и по принцип, както и Вие ще се съгласите, една политика се прави с мотива да има положителни ефекти, да има плюсове. Аз съм в съзнание, че по разделителната линия “управляващи-опозиция” и заради общата диалектика, че няма абсолютно добро, няма абсолютен плюс от една гледна точка нещо носи плюсове, от друга гледна точка обаче това съвсем не е така. Така че по тази ос на “управляващи-опозиция” по оста, че за първи път се прави такъв стил на работа със спортните клубове по отношение на финансовото им подпомагане, всяко първо, ново нещо, второ, всяко нещо, което е възможно в по-голяма степен обосновано на обективни параметри, то във всички случаи провокира субективните интерпретации и съответно провокира и несъгласия.
Аз още на петия ден като станах министър и започнах срещите за запознаване и опознаване с ръководствата на федерациите, го казах това нещо, че ще минем на директно финансиране на спортните клубове, защото от самото начало при мен идваха преписки, което си е класика – или клубовете се оплакват, че федерациите са забавили превеждането на парите по договор, по точка “Б” от подписаните договори или пък федерациите казват – те не ми се отчитат и аз съответно не мога да се отчета като федерация на министерството, защото имам проблеми с клубовете.
И още един пункт за тези дисбаланси при стария маниер на финансиране през федерациите. Годишните договори с федерацията по кънки в последните пет, шест години до 2013-а, са сключвани през юли месец. Обърнете внимание: една и съща федерация, шест години минимум подред, все през юли месец. Ако не е било юли е било 28 юни. И колегата директор на дирекция “Елитен спорт”, която е дългогодишен служител в министерството, не зная точно колко дълги години – 10 или 15, няма значение, но доволно дълго, когато аз зададох въпрос каква е тази аномалия, те ми казаха, че федерацията не може да си подготви проекта на договор, защото не може да се разбере с клубовете, не може да се оправи, казано човешки, с клубовете си.
Тежки взаимоотношения. Естествено, че за финансови теми и проблеми става дума. И тогава всички казаха няма лошо да минат на пряко финансиране клубовете, защото те са си лица юридически с нестопанска цел, регистрирани по търговския закон, те са вписани в регистрите съответно. Те са абсолютно равностойни субекти. Имат своите сметки и така нататък.
Това от една страна.
От друга страна. Това, което казахте парите са същите, само че може би броят на клубовете не е същият. Какви са параметрите, влизам вече в същината. Състезатели, треньори, съотношение между състезатели и треньори, участия в спортни календари. Защото смятаме, че една спортна дейност - тези параметри не сме ги избрали ние да ни бъдат основа, мисля че те са безспорни. Мисля че няма, не се досещам за някакво основание, което да оспори водещата роля или основопалагащата роля на тези показатели като параметри за финасиране.
Пак повтарям. Състезатели, треньори, съотношение между двата параметъра, които са свързани като скачени съдове и са гръбнака, ядрото или каквото искате да кажем. След това участие в календари и разбира се, постижения. По всички възможни скали, с всичката относителност на това нещо, които пак ние не измисляме.
От старата система премахнахме географското разпределение.
Зщото решихме, че за една федерция това е важно, но за спортен клуб то е доволно изходяща единица и простете, може би ние не притежаваме такава компетентност, но аз не разбирам, как може да бъде водещ параметър за спортен клуб, това е изначалната единица, субект на спортна дейност съгласно закона, географското разпределение. За федерацията пак повтарям - да, защото има значение какво е ветрилото на спортните клубове, които съставят федерацията. Тоест какво е разпространението върху географската ни карта на заниманията с определен вид спорт. Но за спортния клуб това географско разпределение, мисля че е пресилено. Масовостта при показателите на спортния клуб е малко по-подредова единица от географско разпределение.
Та това са показателите. И още нещо технологично важно. Всичките проекти, с които кандидатстват за спортна дейност, финансиране спортните клубове, съдържат формуляр, в който присъства като реквизит, съгласувателен подпис от съответната федерация от някакво нейно длъжностно лице. Отварям важна скоба тук, защото тя е важна като илюстрация. Може би ще се наложи да я разгърнем по-късно на друга тема.
Отварям важна скоба – проф. Пенчо Гешев, ректор на Национална спортна академия, председател на Комисията за олимпийска подготовка към Българския олимпийски комитет, преподавател по ветроходство, въобще с позиции и авторитет във ветроходните спортове, ми каза, че той собствено не е сложил съгласувателния си подпис на множество спортни клубове по ветроходство по компетентност и по същностни съображения. И приветства, апропо, леко редактирам, защото не ми е комфортно да го казвам, когато става въпрос за мен, но той приветства политиката на Министерството на младежта и спорта по отношение на тази програма за финансово подпомагане на спортните клубове.
Продължавам нататък. Всичко, този съгласувателен подпис от ръководното тяло на федерацията, от длъжностно лице със статут, мисля че не е маловажен реквизит. И още нещо ще кажа преди да приключа. В Закона за физическото възпитание и спорта чл. 62, ал. 1, където са разписани начините и формите на финансиране на спортните организации, важна разпоредба във всеки един закон, разбира се, има десет позиции за финансиране или за финансови източници за финансово обезпечаване на спортната дейност на спортните организации. В тези десет позиции на седмо място е държавата, нещо много важно, мисля, че Вие не можете да го отречете. В тази седма позиция държавата и общините сме равнопоставени като задължения. Като източник на финансово подпомагане на спортната дейност. Така пише – “Седмо: Държавата, общините.”.
И, ако трябва да приключа, ще кажа следното: аз смятам убедено, че това е правилна стъпка в правилната безусловно посока. Аз съм в съзнание, че има клубове, които падат под чертата. Те жалят, те споделят своята тревога, основателна тревога. Нормално е да бъде споделена, затова има общество, но това съвсем, възразявам, да бъде преведено или разчетено като вина на държавата, като престъпление от страна на държавата или като погрешна скандална, неправомерна, деструктивна политика на Министерството на младежта и спорта. Защото, повтарям, ние отпускаме финансовите средства за спортна дейност.
И приключвам. Казах го вчера и в медиите, смятам, че правилно мисля. Бюджетът на спортния клуб в никакъв случай не е единица, която е еквивалент, аналог, равна на отпуснатите от Министерството на младежта и спорта финансови средства. Ама в никакъв случай. Математически, законово, прагматически, приложно, както и да го гледате и с крива брадва, и с права, и опозиционно, нали, ако си говорим, ако не обличаме нещата в емоцията на “управляващи-опизиция”, ако не интерпретираме политически стилистично, казвам: ние сме в съзнание, че нашите пари, които отпускаме от държавния бюджет по програмата за финансиране, ама те съвсем и по дефиниция, и по закон и на практика, не са равни, покриващи, аналогови на бюджета на спортния клуб. Освен това спортният клуб, даже още нещо, той не прави само такава спортна дейност. Той сигурно има и някаква друга обществено-полезна дейност. Нещо, което е малко отвъд спорта или в страни на спорта или преди спорта. Някаква обществено-полезна дейност, свързана разбира се, със спорта. Тя също си иска своята и финансова логистика, да го кажа така.
И завършвам, аз съм в съзнание, че не мога, за мое огромно съжаление да оказвам въздействие на бюджетната политика на общините. Но мисля - и то не като оправдание, в никакъв случай, защото няма за какво да се оправдавам, мисля че общините са длъжници. Ще кажа нещо конкретно. От 264 общини в 168 само имат някакъв вид документ, който намеква, свидетелства за финансови средства за спортните клубове, за спорта в съответната община. Само 168 към днешна дата от 264. За останалите близо 100. . . Колко са? Тридесет и две – 96, за останалите 96 общини няма документи, няма свидетелства, никакви хартийни и прочее, които да подсказват, че има един лев от бюджета на тази община за някаква спортна дейност – за топка, за перце, не за друго.
И още нещо. Столична голяма община миналата година за спорт за всички – 12 хиляди лева. Тези лекоатлетически клубове – “Левски” с г-н Йордан Цанков, са на територията смятам на Столична голяма община. Защо Мариана Георгиева, министърът на младежта и спорта в Кабинета “Орешарски”, е враг на спорта и на спортните клубове. Столична голяма община около Нова година, по-добре от мен знаете, подписа документацията с испанския колега, за да влезе в процедура за кандидатстване да бъде европейска спортна столица. Моля. Отказвам да се прицелвате преднамерено, неколегиално, не по същество колегиално на тема “Спорт”, защото смятам, че всики нас ни обединява грижата за спорта, а не крокодилската поза за спорта. Това е, което казвам в отговор на Вашия въпрос. Бих се радвала, ако в някаква степен Ви удовлетворява. Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, г-жо министър.
Оставих Ви да говорите повече от регламента, защото мисля, че тази тема е важна и вълнува обществото и всичко това, което казахте, надявам се да стигне до спортните деятели, за да се види, че не става дума за някакъв субективизъм, а за едно обективно преценяване състоянието на отделните клубове. Имате думата, колега.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Да, с извинение само.
Аз Ви разбрах. Удовлетворен съм донякъде от отговора. Само последното сравнение не беше най-удачното. Казахме, че за спорт ще си говорим. Това е политика на общината в София. Това си е нейна работа. Нас, мен лично, не ме касае.
Значи първо, относно системата за финансиране. Вие сте права и аз приветствам това, че добре беше парите да излизат директно от министерството. Права сте. Права сте също, че общините участват твърде малко във финансирането на спорта на територията на общината. Също това е много точно. Аз в моя град съм издействал да дават твърде много. Става дума, че тази система на оценка, не съм убеден, че е най-добрата, ще Ви кажа защо. Имаше една такава, която беше, унифицираше спортовете и се деляха средства по такъв тип система, която впоследствие се оказа, че не е най-добрата и впоследствие решихме да ги вкараме по федерации. Може би казвам препоръка да се помисли за по-нататък. Може би федерациите, Вие им казвате колко пари им давате, според Ваше усмотрение на база на това какви резултати имат, те да си направят оценка за разпределение по клубовете, защото там ще сложат по-точни критерии. А пък Вие после те да Ви дадат разпределението и евентуално Вие да ги разпрделяте по клубовете. Не знам. Просто като препоръка го давам.
Сега, аз защо Ви казах, че няма увеличение на средства по тази политика. Защото според мен генетичната единица за производство на състезатели, за производство не само на състезатели, на национални състезатели, за които ние водим национална политика, това е спортният клуб. Значи, той е! Ние трябва да се грижим най-много за него. А след всяко нещо следващо, то е отражение на първото. Значи, там където се произвеждат състезатели. И затова там трябва да наблягаме. Ние, зададох въпроса, че в тази част няма завишения, защото според мен там трябва да има най-много завишения.
И какво, вярно ли е, че например има клубове, които получават над 100 хиляди лева или може да получат такива числа. Говоря 60, 70, 80, 100, 120 хиляди лева. Има ли такива? Ако има. Или ако няма, кое е числото, кое е най-високото като помощ финансова, която получава даден клуб? Питам Ви, защото прочетох някъде, че някакъв клуб по борба взима 120 хиляди лева. Те не могат да ги изхарчат тези пари. Не да ги употребят.
ТАНЮ КИРЯКОВ: Ти не се грижи. . .
ИВАН ЧОЛАКОВ: Не, не, не. Питам и това ми е съвсем свързано с темата. Не смятам, че излизам от темата.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Той се шегува. Ще се изхарчат винаги.
ИВАН ЧОЛАКОВ: И последно, даже и това ще ми е последния. . . Значи, в момента най-пищят като линейки из медиите, това е леката атлетика. Донякъде ги възприемам, донякъде не ги възприемам. Знам, че ще ми отговорите доста изчерпателно, искам накрая на него да ми отговорите, защото това е спорта, който е основата на всички спортове. . .
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Царицата на спортовете.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Царицата на спортовете, така е. Става дума обаче, ето Вие сте ги сложили втора категория на база на резултатите, които имат в последните години иди-дойди. Но в крайна сметка ние, всички останали спортове, всички останали спортове, са зависими от треньорите по лека атлетика. Всички останали. А финансирането, или хайде, както Вие го казахте, аз му казвам подпомагане на спорта, Вие не сте задължена да финансирате, Вие подпомагате спортовете. Общините също подпомагат.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Защото са много позициите.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Именно, именно. Не, не, правилно го казахте. Ние подпомагаме спортовете. Сега, става дума, че ние трябва да ги подпомагаме по друга причина, защото тези треньори по лека атлетика, те водят подготовката на борците по физическа подготовка, водят подготовката на всички – на баскетбол, на волейбол, на футбол. Там непрекъснато има такива. Дали това нещо няма да демотивира хората да търсят, да се занимават, да стават специалисти по лека атлетика, това да не доведе. . . Страхувам се просто за това, не за това, че сте им дали Х-оценка. Дали не трябва по някакъв друг начин да бъдат мотивирани треньори, които наистина да бъдат запазени за нашата кауза, за спорта?
Това е. Благодаря Ви, извинявайте, ако по-дълъг ми е бил въпросът.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, г-жо министър.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, г-н председател.
Господин Чолаков, благодаря за въпроса. Само ще си позволя да направя едно леко уточнение. Вие казвате: има ли клуб, който има над сто хиляди лева? След това казвате: аз чух, че има такъв клуб по борба. След това, прескачам малко нататък в изложението на въпроса Ви, казвате: ама треньорите по лека атлетика тренират и борците, ще ги загубим за каузата. И в заключение, преди да почна по същество отговора на въпроса си, в заключение припомням, защото съм го казала много пъти в тази комисия, че борбата е първо в, както и леката атлетика, в първата категория спортове, но на въпрос на г-н Георги Мърков съм отговаряла нали, на кои спортове разчитаме и се надяваме – борбата. А освен това Вие самият още нещо казахте в изложението – клубът трябва да бъде обезпечаван финансово, заради националните състезатели, защото там е ядката, където израстват. Та позволете ми, г-н Чолаков, аз намирам лекички противоречия в тези съставки на въпроса Ви. Лекички противоречия.
Значи има такъв клуб, подсказва ми г-жа Нинова, директор на дирекция “Елитен спорт”, по борба е клуба. Аз впоследствие, след като си направя моето експозе като отговор, ще й дам думата на нея, за да влезе в детайла, защото аз не съм се занимавала с тези прочети на проектите, параметрите, устойностяването и проечее. Аз концептуално като политика знам подробностите и детайлите, без да съм влязла в конкретиката на всеки клуб поотделно как се казва. Тя ще добави. Надявам се да допринесе нещо важно в притесненията Ви.
А по-нататък сега за тези клубове, за леката атлетика. Ще Ви кажа, на мен ми е безкрайно неудобно истински, по човешки, защото не допускам, аз уважавам тяхното притеснение и го казвам без грам поза, че те са прави да се оплакват или да се притесняват. Та от тази гледна точка не допускам, че този плач е толкова неискрен. Сега ще ви кажа собствено за леката атлетика, дето казвате, царицата на спортовете. Значи, г-н Йордан Цанков, който пръв би камбаната по най-силния начин, той има един национален състезател в този клуб, който оглавява. Всичките му състезатели са 45, картотекирани, изобщо не говоря за национални. Всички значи, картотекираният състав е равен на 45. От тях 20 са ученици в 166-о спортно училище “Васил Левски”. Вие знаете, г-жа Дукова по-прекрасно от всички, издръжката на един ученик в спортното училище е 2310 лева. Простете, ако греша ме поправете, г-жо Дукова, но аз мисля, че в тази издръжка за ученика в спортното училище, се включва и спортно-тренировъчната тренировка, а не само общообразователната. Така мисля.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Затова е по-висока.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Затова е по-висока, така е.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Нека да не влизаме в подробности. Моля ви. На един въпрос половин час.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Извинявайте.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Не, това беше втори въпрос. Приключвам бързо. Та тези 20 ученици са в спортното училище, за тях държавата дава средства като състезатели. Тримата треньори, има трима треньори г-н Цанков в своя клуб там. И тримата са на щат преподаватели в спортното училище.
По-нататък друг лекоатлетически клуб в София, който пуснаха в ефира на “Спортна треска” в неделя, г-жа Демирева го оглавява, тя каза от ефира на националната телевизия – 62-ма състезатели имам. Не, не са 62-ма, 44 са. Тя каза, че с някакви процента – 30 или колко са намалени средствата й. Не, не са намалени. Нека да бъдем пунктуални. Не, не са намалени средствата й, нейните собствено, с 9 лева, смешно. Но не са намалени, както тя каза от ефира на телевизията, с 30 или 50 процента ми са намалени средствата. Не са намалени. Броим, че не са намалени. И не са 62-ма състезатели, а са 44. И има едно шесто и едно осмо място. Ако това е медал? Аз мисля, че шесто и осмо място е призово постижение или призово класиране ли му се казва, но шесто и осмо аз не знам да е равно на медал. Така стоят обективните данни в проектите.
Г-н Цанков си позволи като му дадохме тази информация да каже – лъжат, не са такива данните, те ме преиначават. Извинете, публикувахме факсимиле на неговия проект, защото трябва да бъдем добросъвестни и да се стараем максимално да бъдем обективни и принципни. Пак казвам. По други причини не може да се получи доволството, което е важно и трябва да го търсим, но не сме самодостатъчни, да обезпечим финансово спортните клубове.
Благодаря. Госпожа Нинова да каже за този клуб по борба със 120 или колко хиляди.
ВИОЛЕТА НИНОВА: Добър ден.
Клубът по борба наистина има 139 хиляди. Това е клуб “Левски”, в който – освен трите стила по борба с медалисти, също така се развива и само с медалисти. Започвам от Станка Златева и нататък просто има много медали, спечелени от този клуб и най-вече обединени са 4 спорта вътре в него. Затова е такава сумата.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви.
Мисля, че изчерпахме този въпрос. Така че преминаваме към следващата парламентарна група, тази на “Коалиция за България”. Моля този от колегите, който смята да зададе въпрос, да го зададе на министър Георгиева.
Имате думата, г-н Киряков.
ТАНЮ КИРЯКОВ:
Първо, една хронология искам да направя. Значи, спортните училища това, което казахте, не е вярно, защото спортното училище не поема разхода по учебно-тренировъчната дейност. Това, ако си спомняте още в началото на мандата Ви попитах дали ще го промените с наредба 17, където Ви дадох едно сравнение, че ученик по химия това означава, че трябва да му се купуват материалите по химия, а спортното училище примерно, в дадения спорт, се купват само едни гуменки или една екипировка. Но не всички спортове, няма как да бъдат под общ знаменател да им се купуват само гуменки и екипировка или нещо такова. Различни са спортовете, затова има различни екипировки или МТО.
Що се отнася, моят въпрос е точно в този аспект към клубовете. Като сте правили тази програма, първо, тази програма и система за финансиране аз я видях от няколко дни на сайта, а вече вървяха формулярите.
Второто което е, дали спецификата на всеки един спорт е съобразен с тази програма. Ще Ви кажа защо. Значи, тук говорим за четири клуба, или няколко клуба в един клуб “Борба”. Значи, това са четири различни дисциплини, да ги четем така. Джудото няма как да бъде борба. Всички се търкалят на тепиха, ама не е борба. Нали. Самбото по същия начин. Обаче вижте сега спецификата да речем. Един борец, ако може, или хайде да не вземем борба, Жоро извинявай, че си такъв спорт, обаче да вземем всеки друг спорт. Как си представяте да сравним примерно биатлон, ако искате и стрелба, с лека атлетика? На лекоатлета му трябва да финансиране една писта, едни гащета, една фланелка и едни шпайкове, които не са повече от 500 евро, най-скъпите. Обаче за един биатлон, ако ги погледнем, започваме от ските, щеките, екипировката, боеприпасите и оръжиието. Значи, тази специфика, не съм много сигурен дали е вложена в системата. И, ако не е, Ви пепоръчвам да го направите, защото има спортове скъпи, обаче дават резултат. Има спортове евтини и получават финансиране, но не дават резултат.
Що се касае до леката атлетика, която колегата Чолаков каза, ние имахме един разговор с Вас. Аз не съм много съгласен да хвърляме пари в някакво така, общ крос, защото и аз мога да го организирам, независимо, че не съм лекоатлет. Ако сте доброжелателна, ще ми дадете едни два милиона и ще Ви направя прекрасен крос, какъвто искате да е той. Нали, не съм съгласен. Но клубовете обаче, не можем да вържем медала с израстването на един клуб. Значи медалите трябва да бъдат в националните отбори. Който успее да създаде национален състезател и го вкара в националния отбор, ще си получи коефициента. Обаче подрастващото поколение не можем да го някакси да му дадем едни осем хиляди лева, ще ви го дам откъде го знам. Клубът, който взима най-много средства е в стрелбата – осем хиляди лева. При петдесет и пет стотинки на един патрон, считайте го, че няма нищо повече. Говорим за стрелба. А другото, което е, малко трябва да се върнем и назад, да погледнем и стастиката на кой спорт е носил, ако искате за последните 10, 15, 20 години. То си личи.
Значи, против съм спортове, току що измислени, да ги финансираме по някакъв начин, да им даваме пари. Въпросът ми е има ли в системата да сте възприели спецификата на даден спорт, за да определите средства за тях.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря, г-н Киряков. Заповядайте
г-жо министър.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, г-н председател.
Господин Киряков и тук ще ме допълни, защото след като става дума за специфика на спортовете колко е отчетена, аз ще го кажа концептуално, ще ме допълни с конкретика директорът г-жа Нинова.
Вие казвате материално-техническото оборудване при спецификата на отделните спортове не е равностойно първо, и второ, не с такива суми то може да бъде обезпечено, а няма как да се изгражда състезател и така нататък. Тоест разбрах Ви въпроса.
Извинете, но това, което казах в началото моля отново да бъде отчетено. Значи, не за първи път сега през 2014-а се дават суми. Второ, не цялото материално-техническо оборудване за практикуване на определен вид спорт се амортизира в рамките на една година. Трето, защо забравяме, че имаме финансиране на федерациите, където има перо “Материално-техническо оборудване”? То не е малко и, което, разбира се, не остава за шефа на федерацията, а то в някаква степен, просто тази връзка федерации-клубове, тя диалектически не може да бъде разкъсана. Това са просто програми, които все едно, независимо от моята гледна точка или от Вашата, от позитивната нагласа или от контрата, тези програми си взаимодействат, априори, по силата на логиката най-напред, да го кажем, встрани от съображенията на Министерството на младежта и спорта. Тоест в никакъв случай нещата не са в капсула и не са изолирани и не са само тези и само това. Те във всички случаи си взаимодействат. Финансирането на федерацията, националните гарнитури, те не са дърво без корени, те са със спортни клубове. Съответно пистата за финансиране на спортните клубове, те също не са изолирани, защото те са в основата и в структурата, и в организма на федерацията, съответно в спорта, съответно на състезателя.
Сега, това, другото, което казвате нали, че 8 хиляди лева по стойността на един патрон показва, че са недостатъчни. Ами, пак припомням това, което казах, нали, че това не покрива бюджета на клуба за спортната дейност. А сега строго доколко и как е отчетена, а и за медалите само да кажа. Ние говорим за постижения. Ние не абсолютизираме за медали. Просто всичко мисля, че коректно го отчитаме по цялата скала. Състезател има с треньор. Щом е състезател му трябва календар спортен, предизвикателството на състезанието, на изпитанието и естествено, че основната опорна точка е някакво постижение, каквото и да е то.
И сега ще моля директор г-жа Нинова да каже как са отчетени тези специфики. Благодаря.
ВИОЛЕТА НИНОВА: Понеже по тази програма се финансират клубове на 80 спорта и спецификата на всеки един спорт, изразен във финансови числа, ако мога така да кажа, няма как да бъде сравнена. Колко е една лодка, понеже така, имам връзка предишна, колко е едно трико, колко е един патрон, там ще изпаднем в субективизъм, ако сложим коефициент на патрона две, на борбата 0,1, посто такова сравнение – колко трика му трябват и колко патрони, няма как да даде обективна оценка на истинското състояние на нещата. Поради тази причина това не е отчетено, специално материално-техническото оборудване.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Да, извинявам се. Имате думата.
ТАНЮ КИРЯКОВ: Госпожо министър, съжалявам Ви. Такъв отговор от служителя Ви, просто аз няма да го приема. За това, което казахте, го приемам.
Значи, аз съм в този спорт от 35 години. До 90-та година, ако някой не помни как е ял и как е пил и какво е правил, съжалявам. Да Ви кажа защо. Значи, аз съм станал до 90-та година и съм продължил инерцията след 90-та година да бъда олимпийски шампион. И спецификата на спорта се съобразяваше с всеки един спорт. Дали е било БКТ, БСП или каквото щете да бъде, значи знаеха какво трябва за футбола, знаеха какво трябва за ските, знаеха какво трябва да стрелбата. Не може. Просто е невъзможно. Знам, че Ви подвеждат, затова ви казах, жалко. Съжалявам, че някои наистина е направил нещо, което, защото никой не ме е питал мен или някои от колегите. Да речем, поне едно мнение да се поиска от нас да кажем какво мислим все пак и ние, независимо, че сме народни представители.
Що се отнася до това, което ме питахте, аз съм съгласен с вас, че държавата не е длъжна, защото няма такава държавна политика.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: За федерациите.
ТАНЮ КИРЯКОВ: Не, не, не, не. Момент. Казвам за бюджета на клубовете. Значи, държавата не може да напълни бюджета на един клуб и да го направи. Държавата не може да напълни бюджета на всеки един клуб. Държавата не може да напълни бюджета на всяка една федерация. Тя не е длъжна, вярно е. Но ако има държавна политика в която се казва, ще отглеждаме десет пилета, обаче те ще бъдат световни шампиони, съм съгласен. Но няма такива средства държавата, вярно е. Обаче служител и който е бил спортист и да ми дава такъв отговор за спецификата, не го приемам, съжалявам.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, г-жо министър.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, г-н председател.
Господин Киряков, ще си позволя следната реплика или допълване на въпроса. Продължавам да настоявам да отчитате това, което казах аз като отговор на Вашия въпрос – за взаимодействието, преплитането, допълването по пограмата – в частта материално-техническо оборудване. Независимо за кой спорт става дума и по логиката, по която Вие излагахте Вашите съображения, и по логиката федерация, треньор, състезател, специфика, клуб, медали, и по логиката достатъчно или недостатъчно, аз продължавам да искам да обърнете внимание и да си припомните какво казах и преди това, защото помолих това да бъде отчетено. Нещата, като е една темата, както каза г-н Чолаков, не могат да бъдат изчистени едно от друго.
Аз казах, че това е за клубовете, казах, че е единица финансиране. Не съм казала, позволявам си, ще моля и в протокола, ако трябва справка, не съм казала държавата не е длъжна. Казах, че сме длъжни.
ТАНЮ КИРЯКОВ: Аз казах.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Да. Ние сме длъжни и казах, че във всички случаи неизменната цел е да направим необходимото, само че за наше общо съжаление имаме препятствия да го постигнем. И това, казах не е стилистика, не е реторика, а е истинско мое мислене.
По-нататък. Аз възразявам, че срещу думите Ви, че експертизата не е професионална. Просто искам да кажа, че в тази част за финансиране на спортен клуб, който е единица, ние в никакъв случай, г-н Киряков, при тези реалности, които са в бюджета на Министерството на младежта и спорта, да не са осем милиона и половина, и дванайсет и половина да са, и осемнайсет милиона да са, пак не бихме били равно добронамерени или равно погледнали в частта материално-техническо оборудване за единицата на спортна дейност в спортния клуб. Това означава, че ще трябва да въведем допълнителен коефициент, да решим кои клубове ги избираме за избрани, за да отчитаме правомерно спецификата с оглед на материално-техтическото оборудване, съответно да решим кои клубове няма да бъдат с равен достъп по тази грижа и по тази експертиза от страна на държавата. И още нещо ще допълня. Не може на изходна единица, на хиляда и колко клуба, ние да привеждаме този показател за МТО, защото пак казвам това, от което почнахме – тази година не е началото на летоброенето. И материално-техническото оборудване само по себе си има специфика, която го отдалечава от ежегодното калкулиране, да го кажа най-общо.
И трето нещо. МТО-то на федерациите в никакъв случай не е за един състезател или за една година само.
И в скоби, г-н Киряков, заради така, Вашето подчертаване, в скоби ще кажа. За съжаление сме поредна година. Ще има следваща, следваща, следваща. Ами, като отчетете, как да кажа амортизацията, която е естественото съпротивление на държавната политика по разходване на финансовия ресурс, като отчетете като съпротивление лошата практика от миналото, защото Вие казахте, че трябва да се обърнем към миналото, в Стрелковия съюз колко пари е дала държавата за мишени и прочее. Защо сега законът и Вие не можете да ни помогнете да не стоят в ръцете на персона, две или само един клуб? Няма връщане назад. Тази амортизация, която е вследствие на недобросъвестност по една или друга причина не може да се калкулира като ограничението държавата да неутрализира всички загуби по трасето по обективни и субективни причини и да бъде всеки път достатъчна в цялата орбита на необходимостите на българския спорт. Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря и аз.
Идва ред на групата на Движението за права и свободи. Моля колеги, ако имате въпроси, да ги отправите към министър Георгиева.
НИГЯР ДЖАФЕР: Ние сме си ги изяснили вече.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Те са си ги изяснили вече, така че не виждам групата на “Атака”, така че отново имат думата колегите от ГЕРБ.
Само да допълня, че за два въпроса изхабихме 50 минути при 12 – 13 най-много. . .
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Те са важни явно.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Да, важни са въпросите. Не, аз мисля, че се чуха много важни неща по отношение на това, кой най-много е недоволен от новата система на финансиране и защо.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Като стане въпрос за пари. . .
ИВАН ЧОЛАКОВ: Г-н председател, уважаема госпожо.
Относно масовия спорт. Защото така, много бурно влязохте във властта и рекламирахте, че 2014-а ще бъде годината на масовия спорт, което нас също ни радва и аз съм “За” масовия спорт, защото масовият спорт е основата на големия спорт.
Само че искам да разбера като в какво ще се изрази тази политика било като мероприятие, било като инвестиране в някои проекти и така нататък, и така нататъка. Да мога да разбера. Само това ми е въпросът. Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, г-жо министър.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Но господин Чолаков, мисля че ме е чул. Не просто че разпалено съм обявила приоритет - масов спорт, политиката. След това разбира се, многократно подчертавах, убедено, че тези 20 милиона по постановлението на Министерския съвет за инвестиционната програма на правителството с премиер г-н Орешарски, ние ги инвестираме в спортна реконструкция освен изграждане на нови, реконструкция, модернизация, преди това изграждане на спортни обекти и съоръжения за масовия спорт, като програма, която кореспондира с обявения приоритет в политиката за масовия спорт. Това го казвах многократно.
Това по отношение на спортната инфраструктура. Казах, че там са около 110 проекта. Към 57 – 58 грубо са учулищни спортни площадки или спортни салони и мисля, че за една година тези 20 милиона по бюджета на Министерството на младежта и спорта, а общо по постановлението на Министерския съвет, което е инвестиционен ресурс на кабинета в спортни съоръжения е близо 73 милиона, значи 70 милиона да го кажем кръгло, за една година инвестиция в масова спортна инфраструктура, понеже спортната инфраструктура е азбуката, да речем на масовия спорт и не само на масовия, той пък към елитния. Това едното.
Второто за масовия спорт, понеже това сигурно ви е скучно и не ви удовлетворява и заради това, отчитайки го ме питате какво аз още правя за масовия спорт, второто, концепция за развитие на масовия спорт по вертикала и по хоризонтала - това, което казвате – само в спортна площадка ли.
В момента приключва общо взето работна група, в която освен експерти от министерството участват представители на федерации, участват колегията академическа на Национална спортна академия с такава задача да сложат нормативно концепията и след това системата и структурата на масовия спорт. Тоест, ето тази взаимовръзка между проявите на масовия спорт като организация по хоризонтала и по вертикала. Не са докрай готови всмисъл, за да го обявя със заповед или да се публикува, но мисля, че са на етап вече стилистика и редактиране. Основният текст като цяло е постигнат. Колегите от НСА са казали думата си . Сега там тези колеги от федерациите, които са за спорт за учащи, спорт за всички, за наредбата за извънтренировъчната дейност, извънучилищна тренировъчна и спортносъстезателна дейност, апропо отварям скоби и подчертавам, този акт е по изменение и допълнение в закона от отминали години. Трябвало е да бъде съставен. Не е имало. Ние го създадохме. Тази наредба, сега се сетих допълнително, мисля че също кореспондира с политиката за масовия спорт. Това е подзаконов нормативен акт, който има добра себестойност. Той вече е факт и е обнародван и в “Държавен вестник”. Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря, госпожо министър.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Едно изречение може ли, г-н председателю?
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Извън процедурата. . .
СНЕЖАНА ДУКОВА: По въпроса на колегата.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Добре, но той няма да задава въпрос.
СНЕЖАНА ДУКОВА: А, добре.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Така че ,както решите, разберете се. Ако искате Вие да коментирате и Вие да отправите дупликата , съгласен съм.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Благодаря Ви.
За да не изземвам, значи, колегата разбира се, е много по-компетентен в тази област. Аз само, не толкова уточняващо, колкото, госпожо министър, с всеки изминал път, така си мисля, че опровергавате и самата мен в смисъла на мисленето, че един професор по стилистика може да води спорта, така, както е професор. Аз много съм впечатлена от тази концепция, която наистина правите. Но само с едно изречение да ми кажете. Имате ли намерение така, всеобхватно да бъде обсъдена и дебатирана тази концепция и да се съобразите с мнението на много не само чисто професионални организации като спортна академия и хора пряко свързани със спорт, защото тази концепция трябва да бъде и финансово обоснована, а и както каза колегата, масовият спорт наистина е динамиката на процесите на развитие на спорта. Та в този смисъл, дано да имам обозримо време, в което тази концепция да бъде качена на сайта, да може да се обсъди. Защото в повечето случаи наистина става въпрос за пари и аз, колегата, знам пристрастието на всеки един спортист. Като филолог мога много да говоря, но мисля си, че тази порлитика също е правилна и аз няма да го спестя да бъдат директно финансирани клубовете. За мен тя е правилна. Това исках да кажа.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, госпожо Дукова.
Имате думата, госпожо министър.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, г-н председател. Благодаря Ви, г-жо Дукова.
Сега, ще върна малко лентата. Когато подготвяхме наредбата за извънучилищната тренировъчна спортно състезателна дейност, преди да пристъпим към обнароването й в “Държавен вестник”, освен че беше продукт на работна група, тя мина като проект от текст на съгласуване през всички катедри в университетите, които обучават специалисти в специалността “Педагогика на обучението по физическо възпитание”. Тоест не спрях само при Национална спортна академия, а всички класически университети, които имат тази университетска специалност. Доволно време. Дадохме им проектотекста за съгласуване, пратихме го на инспекторатите, също така. Смятам по същия маниер да минем и концепцията, защото Ви казах, че тя като чернова, като корпоративен текст е готова, но има още кройка по нея, чисто стилистична и смятам да обходим този режим на обнародване девизу, така да се каже.
Регионалните инспекторати за образование, експертите по физическо възпитание, университетските специалности “Педагогика на физическото възпитание и спорта”, НСА преди това е участвала, ще мина обаче към катедрата по методика чисто институционално и концептуално да го погледнат като цяло продукта. Тоест и други колеги, не тези, които са били създатели. Защото те вече милеят, така да се каже, за продукта си и може би не им е обективен погледа. И през обществен съвет ще мине.
Ако кажете аз съм готова да го внеса текста, защото на мен това ще ми бъде услуга, бонус и ще ме успокои, така да се каже, да го внеса и тук в комисията на разглеждане. Нямам, разбира се, не само че не бих могла да имам възражения, за мен ще бъде някакъв вид подкрепа и обезпеченост. Но, ако, аз убедено смятам в чисто работен вариант, а не такъв етичен просто и етикетен за протокола да си го броя, че съм го минала, защото мисля, че трябва по съществото, нали и смятам, че това съгласуване на наредбмата за извънучилищната тренировъчва и спортно състезателна дейност, което направих, е обрало, така да се каже, каймака на погледа и на контрите, защото моята мисъл е да създадем нещо, което, макар и малко, да е полезно и да е работещо. Ще се съобразя със съвета Ви и ще разширя ветрилото, така да се каже. Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря, г-жо министър.
Думата има Парламентарната група на БСП.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Уважаеми г-н председател, уважаема г-жо министър, уважаеми г-н Боршуков, уважаеми колеги, аз съм си записал шест въпроса тук. И нарочно изчаках да взема последен думата, за да знам кой какви въпроси ще зададе, за да видя какво ще остане за мен. Но за каквото и да говорим, всички знаем, че става въпрос за пари.
В България има над пет хияди спортни клуба.Тези пет хиляди спортни клуба имат клубове, където имат само треньор, има клубове, където имат само по някои състезател, има клубове, където нямат нищо. Но всички те са се наредили на опашката и искат пари. Така че на нас, лично на мен ми е пределно ясно, г-жо министър, че колкото и пари да раздадеш, все няма да стигнат и все ще бъдат малко.
Например, зимните спортове. Аз знам, че те бяха обезпечени. Имаха пари и то достатъчно пари. Какво направиха? Нищо не направиха. Това не е само пари. Това е една голяма организация, която е в годините, един процес, който непрекъснато трябва да се доразвива и да се надгражда. Министър-председателят в предишното управление беше г-н Бойко Борисов. Ние спортен министър не сме имали от него. Той като че ли правеше спорт само за собствен пи ар, а не за спортно майсторство, за спортни успехи. Не можем да отречем, че направи и спортни бази и че започнаха да се правят нещата, но всичко това не стига. И лошото е, че ние в спорта отиваме все по-надолу.
Не сте виновна Вие, г-жо министър. Знам, че в момента в правителството такава е ситуацията, че не им е до спорт. Но спортът е социален феномен и ние трабва да се борим за него. Какво му трябва, за да станат едни спортисти? Трябва спортна база, трябва да има пари за подготовка и трябва да има кадри.
Затова моят въпрос към Вас е. Има отпуснати средства за спортни бази. На какъв етап е усвояването на тези средства, които са предвидени в инвестиции, в спортни обекти и в спортни съоръжения. Колко и в кои населени места вече е започнато строителството на мнофункционални спортни бази и на закрити басейни. И дали ще ни стигне времето за 2014 година да усвоим тези средства, които Министерството на финансите е отпуснало за спорта?
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, г-жо министър.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, г-н председател.
Уважаеми, г-н Мърков, на мен ми е само до спорт и само със спорт се занимавам и днес ми е до спорт. Защото казахте, не ви е до спорт в правителството. Започвам отзад напред. Двайсетте милиона, смятам, че там се прицелва въпросът Ви, нали? Какви пари са усвоени за спортни бази, отпуснатите. Така. Правилно съм Ви разбрала. От тези 20 милиона към днешна дата за 15 – 16 милиона има обявени обществени поръчки. За 4 милиона все още сме в кореспонденция с кметовете. Не е точно 4 милиона, може би за още два сме в кореспонденция. Другите два вече са документите, изпратени, но са изпратени, да речем, в петък или в понеделник и техническите експерти, техническата експертиза, която преглежда техническото задание, за да каже, че е достатъчно по Закона за обществените поръчки да бъде качено на сайта на Агенцията за обществени поръчки и на министерството, тоест да се открие процедурата, не зная аз към днешна дата тези от петък до вчера на какъв етап са. Дали до петък ще бъде обявен поредния транш и ще останем да речем, на милион, два, доокомплектоване с кметовете. Тези 15 – 16 милиона, които са обявени процедурите за обществена поръчка – първата някъде в началото на май приключи, като че ли и се отварниха офертите. Защото там не ги движа там нещата де юре по разписание на Сметната палата, главен секретар и специализираната дирекция и се съгласете, че даже не ми остава време всеки ден да се интересувам за обект Х в село У докъде сме стигнали и как цъка часовникът, но към 7 май се отвориха първите поръчки. Значи има избран изпълнител, да речем вече. А докъде са стигнали строителните работи на тези първите на избрания изпълнител, аз обещавам, че писмено, да речем, днес, утре, ще се поинтересувам да затворя кръга каква е тази обратна информация, и ще ви кажа за колко обекта, за колко милиона вече изпълнителят е стъпил на строителната площадка и работи.
Аз съм оптимист към днешна дата, че ще отидат по предназначение парите и че календарното време ще ни стигне, защото може би, тук трябва да отворя скоба доблестно, за стадиона във Враца 2 милона и 400 все още не е избран изпълнител. Това беше по във, значи девет транша вече са отворени, на някои десет ми казват са отворени, но Враца беше в по-късната част на тази десетка и не знам тези 2 милиона и 400 - все пак е стадион. Аз на едро го мисля, че бързо ще го ошетат строителите. Обаче 2 милиона и 400 може и да не е толкова бързо, нали. Не, искам да кажа, че не е масивна конструкция, която да се гради от основи. Разбирате ли? За това става дума. Чисто елементарна житейска култура от технологично време за извършване на ремонтни или строителни дейности. Но не е избран още изпълнителят. Значи. Затова потарям, склонна съм в повече от 90 процента да мисля, че календарното време ще бъде достатъчно, за да се затвори кръга на реализиране на инвестицията докрай, до буква Я. Тоест да се види обекта и да бъде всичко наред. Аз съм оптимист.
Шестнайсет милиона към днешна дата 4 юни, не е, мисля че работим с добро притеснение с оглед на времето и отговорността нещата да се случват и гражданите да се възползват от тази политика, а не да си останем тук в кабинетни усещания за добро или лошо. Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Имате думата.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Благодаря на Вас за отговора.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Само секунда, простете ми. Още една реплика, ако позволите, по повод на Вашия въпрос, г-н Мърков. Вие казвате “все по-зле, все по-зле, все по-зле,” ама все така си водим диалозите с Вас. Не е така. Аз мисля, че се случват и хубави неща в спорта. Има спортисти и понеже съм казала, че както не е казано на кой футболен отбор съм фен, след като съм министър, нали, докато съм министър, така ще кажа, че имаме и постижения. Има спортисти, спортове, постижения, медали, рекорди. Казвам го общо като кошница, защото всичките са ми мили. Мерси.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Госпожо министър, аз съм малко максималист. За мен това не са успехи, които са в момента. Вашата политика е правилна, трябва да ви кажа, защото ние трябва да работим най-напред за масовия спорт, да можем да направим тази основа. Азь ако бях на Ваше място, сега няма да търся високи резултати в спортното майсторство, а ще наблегна повече на подготовката отдолу. На хората, които да се занимават със спорт, как да ги вкараме в спортните зали, в спортните площадки. Защото ние ги изгонихме и ги отчуждихме малко. Колкото за спортния стадион – те строителите ще ги ошетат, но да не ошетат само парите, ами да излезе нещо хубаво налице там.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Е, има инвеститорски контрол има надзорен строителен. Аз не мисля, че недобросъвестността има бъдеще. Просто така си мисля.
А още нещо да кажа, защото казвате шампиони, постижения, медали, но е хубаво масовият спорт и прочее.
Позволявам си, г-н председател, да кажа, защото смятам, че тук е най-напред мястото. Ние сме готови с работна група, защото поехме ангажимент в тази зала през ноември. До мен присъсташе
заместник-министърът на образованието и науката и ние сме готови с работна група, инстуционализирана по надлежния ред, да направим нови учебни програми за обучение по физическо възпитание и спорт в училище. Само че между институционалната кореспондеция с Министерството на образованието и науката не беше добротворческа, така да се каже. Аз се възползвам, надявам се, че ще ми простите и Вие и всички народни педставители, защото това е органът, най-отгоре. Аз се възползвам да Ви кажа, че аз убедено мисля, че ние сме така да се каже принципал. Да има ново съдържание, нови учебни програми за обучение по физическо възпитание и спорт в училище. Ще кажа защо мисля така революционно и дръзко. Защото проумях, че когато от практиката си в Министерството на образованието и науката, когато бях директор и когато работех в сферата на висшето образование, на мен юристите ми казаха, че, когато два закона се бият помежду си, в сила е специализираният закон. Колегите от Министерството на образованието и науката слагат физическото възпитание и спорта в цялата поредица от номенклатура на предмети за общооразователното училище, българско. Но за гордост има само, заради физическото възпитание и спорта, само този предмет попада във фокуса на още един закон и е под грижата, така да се каже, на Закона за физическото възпитание и спорта. Надявам се, че колегите, които са специалисти тесни, с дълга компетентност, ще ме чуят внимателно и ще ме подпомогнат. Когато се бият два закона, в сила е специализираният закон, Законът за физическото възпитание и спорта. Аз отчитам по достойнство приложното поле и принципалността на Закона за народната просвета, но смятам, че никой не може да отрече, че Законът за физическото възпитание и спорта има право да има претенция, че се явява някак си в приложното поле на учебната програма за обучение по физическо възпитание и спорт в училище и се явява специализиран. И по силата на този технологичен механизъм в правото, че когато се бият два закона, в сила е специализираният, значи Законът за физическото възпитание и спорта преди всичко, преди Закона за народната просвета, е онова законодателство, съобразно което трябва да се съставят учебните пограми по физическо възпитание и спорт. И Министерството, разбира се, на младежта и спорта има право да претендира за паритет на ангажимент и на право, както искате да го разбираме, при съставянето на учебните програми по физическо възпитание и спорт и нашата дума, че трябва да има нови програми и че ние сме готови да обезпечим съставянето на поректа – той, разбира се, ще види бял свят само с благословията на тази специализирана комисияя, но просто аз искам подкрепата да не спираме работата, защото работната ми група е готова, но колегите от Министерството на образованието и науката ми казват – ние, нашата дума е, че няма, добри са си тези програми, въобще не е до това опряла работата на Закона за народната просвета или на Министерството на образованието и науката и вие не ни се месете в работата. Преведено на жаргон, на уличен език. Само че, освен че помня ангажимента си, поет тук през ноември, продължих абсолютно отговорно да мисля и реших, че тук е заровено кучето, тук е ключът. Засега това не се е случвало, но аз смея да твърдя, че така трябва да се мисли и че това е пътят.
За наша радост другите предмети – и български език, и математика, и физика и прочее, няма в правния мир на България закон, който да претендира за съавторство и да се явява специализиран. Но ние имаме такава екстра и тя, все пак трябва да бъдем модерни. Винаги има пръв път. Скандално звучи в ушите на колегията от Министертвото на образованието и науката, но аз моля тук и прависти, и колеги преподаватели в българското училище, да ме подкрепят, и вие също, и до месец да внесем проекта за нови учебни програми по физическото възпитание и спорта.
И към Вас, г-н Мърков, и към г-н Чолаков, това е също влог към новата политика приоритетна за масовия спорт, също така. Благодаря.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Това, ако успеете да го направите, ще Ви приветствам.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Аз мисля, че то ще стане с нашите взаимни усилия.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Без законодатели няма да се случи тази революция.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Аз поне поемам ангажимента с председателя на Комисията по образование г-жа проф. Добрева да подтикнем Министерството на образованието и науката към по-активно институционално взаимодействие.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: ........
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Не, не, само тази по физическо възпитание. А за всичките програми. . .
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: .......
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: . . . те готвят нов закон, така че, както си обещахме, може би ще има ново изнесено заседание на двете комисии и това ще бъде една от точките още до края на този месец.
По точка “Разни, уважаеми колеги, някой има ли нещо? Ако няма, позволете ми да благодаря най-напред на министър . . . добре, имате думата.
ТАНЮ КИРЯКОВ: Включих го в точка “Разни”, защото нямаше как да дадем повече въпроси, но пет хандбални клубове в България не са получили нито един лев. Казвам ви какво са ми казали. Имайте го предвид. Не знам имат ли договори, нямат ли договори. Хандбални. Но, г-жо министър, не е лошо, ето я програмата пред мен, системата за разпределяне, даже и формулярите, по които всеки клуб трябва да разпише. Никъде няма срок. Примерно, казвам ви така, на пети подписваме договора. Да има един срок – на коя дата ще ги изплащаме. Ще се успокоят хората. Нищо лошо няма в това, просто да има един срок. И другото, което е една препоръка – изкарайте на сйта на министерството всички договори на клубовете, които са подписали и с един мотив, както на мен ми казахте, че има четири клуба по борба в един. За да няма такива въпроси.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Имате думата.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, г-н председател.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Четири вида спорт.
ТАНЮ КИРЯКОВ: Да, четири вида спорт.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря г-н председател.
Господин Киряков, благодаря Ви за въпроса.
Значи, всичкото това бавене по договорите е, както се казва, от добро сърце и душа. Ние, директорът ще каже, неколкократно препращаме договорите, започнали сме от края на април, за подпис от другата страна на клубовете и все нещо не се случва да се затвори кръга. Съгласете се, аз обичам да работя със срокове и да бъде интензивно и експедитивно. Обаче, ако бях сложила, понеже обичам като кажа нещо и то да се случи. Ако бях сложила срок за разписване от страна на клубовете и който го просрочи да не ме интересува какво става, щях да вляза в нова спирала на обвинение, че съм буквояд и че гледам как да ги притискам или да им създавам проблеми. Затова там, в тази част от приложното поле, където остават техни правомощия и те диктуват, както се казва часовника, оставих отворена пистата и не сложих срок. Разбирате ли? И ето това сега е обратният ефект. Те бъркат, връщаме, не изпращат. Нека и директорът да каже с конкретика. Това е положението. Иначе аз обичам така – една седмица, кой върнал, върнал. Другите пари ще ги раздам на други клубове, защото няма да ги държа на сметка на министерството, но тогава щеше да има по-увеличен брой на плачещи и оплакващи се.
ВИОЛЕТА НИНОВА: В много случаи, понеже все пак управителните органи и председателите са обществени лица, в много случаи поне по два, по три пъти разпечатваме договори, защото се оказва, че председателят е в чужбина, естествено представляващият трябва да го сменим моментално. Връща се договор. Банковата сметка оттакто са внесли проекта досега са си я сменили, естествено. . . А това са 1100 клуба и дотук поне 300 сме разпечатали втори път.
Що се отнася до хандбала конкретно. Много некоректно бяха подадени данни от Федерацията по хандбал за картотекиране. Лично съм го проверявала, за да не се окаже, че хандбалът е привилегирован за сметка на други спортове. Затова са забавени клубовете по хандбал.
МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: И още нещо много важно. То коресподира със сроковете като цяло. Не само че не трябва да го пропусна, но трябва да бъде съобщено. Във връзка с приложението на тази нова политика на финансиране на спортните клубове още от самото начало на подготовката на технологията 800 клуба бяха с невалидна регистрация. Съгласно закона невалидни спортни субекти. Десет години те са немърливи съгласно статута си по един или друг закон. Това го правехме ние като чернова на цялата работа и затова така се обточи цялата система. Осемстотин клуба. Колеги, това не е малък ефект на програмата, защото заради тази нова програма на прякото финансиране, заради политиката ни на прозрачност и коректност и равнопоставеност на субектите, с които партнираме, ние трябваше да притикваме и да водим тези 800 клуба да си уточнят статута, регистрацията, състезатели, адреси и прочее. Не бих си позволила в тази комисия да преиначавам нещата, за да изглеждам жертва или оправдана за едно или за друго. Говоря неща, които и най-небронамереният, искам даже тутакси да затвори кръга на проверката. Осемстотин клуба 10 години са извън орбитата на законодателството. Няма да отида по-нататък да кажа за тези финансови средства, които са така нали, защото ако трябва да пресрещаме всичките наредби и закони, извинете, обаче, не може да има, ние не спонсорираме, ние даваме държавни средства. И трябва да бъдем коректни. Ето затова казах, че държавата инвестира в спорт без да има претенция, че създава бюджета за спортните клубове. И когато плаче за държавния лев трябва да можеш да погледнеш, че се иска малко повече отговорност като статут въобще в обществото. Не бива да се мами обществото и енергията на общественото съзнание, на обществената съвест, да се мами по този начин. Защото всички в обществото достатъчно енергия хабят и имат достатъчно тревога, достатъчно отговорност, достатъчно грижа. Просто трябва, аз претендирам, че Министерството на младежта и спорта се държи високо отговорно, високо отговорно по принцип винаги във всичко. Благодаря ви.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви и аз, г –жо министър.
Тъй като не виждам повече въпроси, да благодарим на министър Георгиева и нейния екип за участието.
Аз лично благодаря за вашето участие, уважаеми колеги.
Закривам заседанието на комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
ХРИСТО МОНОВ
Стенограф
Маргарита Крачунова