КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
18/06/2014
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 402-01-20, внесен от Министерския съвет на 13 май 2014 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 402-01-20, внесен от Министерския съвет на 13 май 2014 г.
На свое редовно заседание, проведено на 05 юни 2014 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 402-01-20, внесен от Министерския съвет на 13 май 2014 г.
На заседанието присъстваха министърът на здравеопазването, д-р Таня Андреева, зам.-министърът на здравеопазването, д-р Бойко Пенков, зам.-министърът на труда и социалната политика, г-н Лазар Лазаров, представители на съсловните организации в сферата на здравеопазването, на пациентските организации и на Националното сдружение на общините в България.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от д-р Таня Андреева, министър на здравеопазването. Тя информира народните представители, че със законопроекта се предвижда създаване на правна уредба за изграждане и поддържане на Национална здравна информационна система и за въвеждане на електронно здравно досие, и електронна здравна карта. Предвижда се нормативна регламентация, с която се цели осигуряване на защита на населението от въздействието на нейонизиращи лъчения, която регламентация е съобразена с основните положения на Препоръка 1999/519/ЕО за ограничаване на експозицията на населението от електромагнитни полета. Министърът на здравеопазването посочи, че със законопроекта се създава възможност здравните кабинети, функциониращи в системата на детското и училищното здравеопазване и в домовете за деца, социалните учебно-професионални центрове и приютите за деца, да могат да подпомагат процеса на наблюдение и лечение на деца с хронични заболявания. Предвиждат се правила за изграждане и функциониране на центрове за интегрирани здравно-социални услуги в домашна среда.
Със законопроекта се предлагат и изменения в Закона за здравното осигуряване, с които се цели реализиране на краткосрочните мерки за оптимизиране на функционирането и подобрение на контрола на здравната система, приети с Решение № 25 на Министерския съвет от 2014 г. Предвижда се Националният рамков договор да урежда обемите, цените и методиките за остойностяване и заплащане на медицинската помощ, заплащана със средства от бюджета на НЗОК, условията и реда за контрол по изпълнение на договорите между НЗОК и изпълнителите на медицинска помощ, както и санкциите при неизпълнение на договорите. Законопроектът предвижда възстановяване на арбитражните комисии, които да разглеждат становища на проверените лица, в случаите на констатирани нарушения по Националния рамков договор от компетентните контролни органи. Предвижда се от бюджета на НЗОК да се заплащат лекарствени продукти за домашно лечение и за лечение на злокачествени заболявания, за които са договорени отстъпки. Със законопроекта се предлага списъкът на заболяванията, за чието домашно лечение НЗОК заплаща лекарствени продукти, да бъде изготвян от Надзорния съвет на НЗОК по критерии, определени с наредба на министъра на здравеопазването.
Министърът на здравеопазването отбеляза, че с предложените промени се цели да се създаде нормативна регламентация за извършване на съвместни проверки за спазването на: правилата за добра медицинска практика, правилата за добра фармацевтична практика, правилата за добра практика, утвърдените медицински стандарти, Закона за здравното осигуряване и Националния рамков договор. Съвместните проверки ще се осъществяват от районните здравноосигурителни каси, Изпълнителна агенция “Медицински одит”, регионалните здравни инспекции и съсловните организации.
В своето изложение, министърът на здравеопазването посочи, че с предлаганите със законопроекта изменения в Закона за лечебните заведения се предвиждат промени в нормативната процедура по създаването и актуализирането на Националната здравна карта. Предвижда се създаването на лечебни заведения за болнична помощ, както и вписването на нови медицински дейности в разрешението за осъществяване на лечебна дейност, да става след предварително съгласие на министъра на здравеопазването. Предварителното съгласие за създаване на лечебно заведение за болнична помощ ще бъде давано на ниво инвестиционно намерение, след оценка на потребностите на населението от медицинска помощ, съобразно Националната здравна карта. Предвид посоченото, с предлаганите промени се цели въвеждане в нормативната уредба на механизъм за планиране на ресурсите за медицинска помощ, който да бъде съобразен с нуждите на националната система на здравеопазване.
Министърът на здравеопазването отбеляза предвидената в законопроекта задължителна акредитация за: лечебните заведения за болнична помощ, диализните центрове, центровете за трансфузионна хематология, центровете за спешна медицинска помощ, центровете за психично здраве, центровете за кожно-венерически заболявания, комплексните онкологични центрове, тъканните банки и лечебните заведения за извънболнична помощ, в които се извършват дейности по асистирана репродукция.
Министърът на здравеопазването посочи, че с предлаганите със законопроекта промени в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина се предвижда закриване на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти в изпълнение на мярка 3.15 от краткосрочните мерки за оптимизиране на функционирането и подобрение на контрола на здравната система. Функциите по ценообразуването на лекарствените продукти и определянето на Позитивния лекарствен списък преминават към комисия, която ще се състои от представители на Министерството на здравеопазването, Министерството на финансите, НЗОК и съсловните организации на лекарите, на лекарите по дентална медицина и на магистър-фармацевтите.
В хода на дискусията представители на съсловни организации изразиха мнения по обсъждания законопроект. В представените на вниманието на членовете на комисията писмени становища са направени препоръки за промени на текстове от законопроекта.
Българският лекарски съюз изразява подкрепа относно предлаганото възстановяване на пълния обем на съдържанието на Националния рамков договор и на функциите на арбитражните комисии. Българският фармацевтичен съюз изразява положително становище относно предвидената в законопроекта възможност за извършване на съвместни проверки от органите на съсловните организации и държавните контролни органи.
Подкрепа по принцип на законопроекта е изразил в писмено становище Българският зъболекарски съюз.
Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи подкрепя изцяло законопроекта, като изтъква в писменото си становище, че с промените се засягат важни въпроси на общественото здраве.
Българска асоциация за закрила на пациентите изразява в писменото си становище подкрепа по принцип на предлаганите промени.
В рамките на обсъждането и предвид изразените становища, народни представители от Комисията по здравеопазването отбелязаха, че ще бъдат направени предложения за промени в законопроекта между първо и второ гласуване, за да бъдат взети предвид изразените становища.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 10, „Против - 7” и „Въздържали се - 3”, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 402-01-20, внесен от Министерския съвет на 13 май 2014 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
Д-Р НИГЯР ДЖАФЕР