КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 14
На 12.12.2013 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 302-01-1, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г. – второ гласуване.
2. Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 353-10-22, внесен на 1 ноември 2013 г., изготвен на основание чл. 77, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на първо гласуване на 23 октомври 2013 г. законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 302-01-16, внесен от Министерския съвет на 9 септември 2013 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 354-01-62, внесен от н.п. Нигяр Джафер и Емил Райнов на 9 октомври 2013 г. – второ гласуване.
3. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването на основание чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 14
На 12.12.2013 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 302-01-1, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г. – второ гласуване.
2. Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 353-10-22, внесен на 1 ноември 2013 г., изготвен на основание чл. 77, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на първо гласуване на 23 октомври 2013 г. законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 302-01-16, внесен от Министерския съвет на 9 септември 2013 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 354-01-62, внесен от н.п. Нигяр Джафер и Емил Райнов на 9 октомври 2013 г. – второ гласуване.
3. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването на основание чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,10 ч. и ръководено от председателя на комисията доктор Нигяр Джафер.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми гости.! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазването.
Колегите от ГЕРБ най-вероятно ще закъснеят, защото имат събиране на парламентарната група, среща с лидера си и изпълнителното им тяло.
Предложението е заседанието на Комисията по здравеопазването днес да протете при следния дневен ред:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 302-01-1, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г. – второ гласуване.
2. Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 353-10-22, внесен на 1 ноември 2013 г., изготвен на основание чл. 77, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на първо гласуване на 23 октомври 2013 г. законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 302-01-16, внесен от Министерския съвет на 9 септември 2013 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 354-01-62, внесен от н.п. Нигяр Джафер и Емил Райнов на 9 октомври 2013 г. – второ гласуване.
3. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването на основание чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред, ако няма други предложения.
Гласували: „за” – 11, „против” и „въздържали се” – няма.
Дневният ред се приема.
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 302-01-1, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г. – второ гласуване.
2. Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 353-10-22, внесен на 1 ноември 2013 г., изготвен на основание чл. 77, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на първо гласуване на 23 октомври 2013 г. законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 302-01-16, внесен от Министерския съвет на 9 септември 2013 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 354-01-62, внесен от н.п. Нигяр Джафер и Емил Райнов на 9 октомври 2013 г. – второ гласуване.
3. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването на основание чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 302-01-1, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г. – второ гласуване.
Уважаеми колеги, надявам се, че всички сте получили и сте имали възможността да се запознаете с материала, който ви беше изпратен на имейлите вчера сутринта, съдържащ предложения за правно-технически редакции по отделните параграфи, които са изготвени от юристите на Народното събрание, Министерството на здравеопазването и Националната здравноосигурителна каса.
Във връзка с това, правя следното процедурно предложение:
Предложенията за правно-технически редакции да се изчитат за стенограмата и тези, които бъдат подкрепени, да бъдат отразени в Доклада на комисията за второ гласуване като редакции на комисията, като се възлага на експертите да оформят правно-технически доклада съгласно установените изисквания.
Тази практика се прилагаше в предходни мандати и считам, че ще улесни работата на комисията при гласуването на законопроекта.
Има ли други предложения, мнения и становища?
Моля, гласувайте така направеното процедурно предложение.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението е прието.
Моля експертът Маргарита Цонева да започне докладването.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: „З А К О Н за изменение и допълнение на Закона за здравето”.
Няма постъпили предложения по наименованието на закона.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименованието на закона.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Има двама членове на комисията, които са изразили писмено желанието си за гласуване.
Наименованието на закона е прието.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: По параграфи 1 и 2 няма постъпили предложения.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли изказвания по тези параграфи? Не виждам.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 1 и § 2.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстовете на вносителя за § 1 и § 2 са приети.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 3.
По § 3 има предложение за правно-техническа редакция.
На основание чл. 50, ал. 1 от Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове, текстът на § 3 следва да се раздели в отделни параграфи, които да станат съответно § 3, 4, 5 и 6, като останалите параграфи да се преномерират съответно, както следва:
Параграф 3 да се измени така:
„§ 3. Член 49 се изменя така:“
По текстовете на разпоредбите на чл. 49 няма предложения за редакции, съответно се отразяват в съдържанието на § 3 съгласно текста на вносителя.
Да се създаде нов параграф 4:
„§ 4. Член 50 се изменя така:“
Тук има предложение за правно-техническа редакция в ал. 1, а именно:
„В чл. 50, ал. 1 думата „Министерството“ да се замени с „Министърът“.“
По текстовете на разпоредбите на алинеи 2, 3 и 4 няма предложения за редакции, съответно се отразяват в съдържанието на новосъздадения § 4 съгласно текста на вносителя.
Да се създаде нов параграф 5:
„§ 5. Член 51 се изменя така:“
Тук има предложение за правно-техническа редакция в ал. 1, а именно:
„В чл. 51, ал. 1 думата „Министерство“ да се замени с „Министърът“.“
По текста на разпоредбата на ал. 2 няма предложение за редакция, съответно се отразява в съдържанието на новосъздадения § 5 съгласно текста на вносителя.
Да се създаде нов параграф 6:
„§ 6. Член 52 се изменя така:“
По текстовете на разпоредбите на чл. 52 няма предложения за редакции, съответно се отразяват в съдържанието на новосъздадения § 6 съгласно текста на вносителя.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 3 и разделянето му в отделни параграфи 3, 4, 5 и 6, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте така предложените и прочетени поправки и параграфи.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип за § 3 заедно с подкрепеното предложение за правно-техническа редакция.
Необходимо е да гласуваме в цялост текста.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 3 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 4.
По § 4 има предложение за правно-техническа редакция:
В § 4, който става § 7, в чл. 83а да се направят следните изменения:
1. В ал. 1, думите „Директива 2011/24/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 9 март 2011 г. за упражняване на правата на пациентите при трансгранично здравно обслужване (ОВ, L 88, 04.04.2011 г.)“ да се заменят с „глава втора, раздел ХІІ от Закона за здравното осигуряване“.
2. В ал. 2, думите „предоставените им здравни услуги“ да се заменят с „предоставеното им здравно обслужване“.
3. В ал. 3, след думите „предоставят“, думите „здравни услуги“ да се заменят със „здравно обслужване“.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Обръщам се към представителите на Министерството на здравеопазването дали са съгласни с така направените редакции.
Заповядайте, госпожо Василева.
ЛЮДМИЛА ВАСИЛЕВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Министерството на здравеопазването подкрепя предложените редакции.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви.
Уважаеми колеги, сега подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 4, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението за правно-техническа редакция на § 4 се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип за § 4, който става § 7, заедно с подкрепеното предложение за правно-техническа редакция.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на § 4 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: По параграфи 5 и 6 по вносител няма постъпили предложения.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли изказвания по тези параграфи? Не виждам.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за параграфи 5 и 6, които стават § 8 и § 9.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстовете на вносителя за § 5 и 6, които стават § 8 и § 9, се приемат.
Заповядайте, госпожо Цонева, да продължите с доклада.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 7.
По § 7 има предложение за правно-техническа редакция:
В §7, който става § 10, в т. 3, т. 41 да се измени така:
„41. „Отговорно лице” е производителят или негов упълномощен представител, установен на територията на държава-членка на Европейския съюз, или вносителят или негов упълномощен представител, установен на територията на държава-членка на Европейския съюз, както и дистрибуторът, когато пуска на пазара козметичен продукт със своето име или търговска марка или променя продукт, който вече е пуснат на пазара, по начин, който може да повлияе спазването на приложимите изисквания на Регламент (ЕО) № 1223/2009.“
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли изказвания?
Имате ли нужда да уточните нещо? Моля, заповядайте, госпожо Йорданова.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Маргарита Йорданова съм и съм законодателен референт към Комисията по здравеопазването.
Благодаря Ви, госпожо председател! Само да уточня, че тук определението за „отговорно лице” е съобразено с текста на директивата и е добавено „отговорно лице”.
Може и колегите от Министерството на здравеопазването да изразят становище.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Моля, експертите от Министерството на здравеопазването да изразят становище. Заповядайте.
ЛЮДМИЛА ВАСИЛЕВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Министерството на здравеопазването подкрепя предложената редакция. Считаме, че тя е в пълно съответствие с европейското законодателство.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря на госпожа Василева.
Подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 7, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Сега подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип за § 7, който става § 10, заедно с подкрепеното предложение за правно-техническа редакция.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на § 7 е приет.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: По параграфи 8 и 9 по вносител няма постъпили предложения.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли изказвания по тези параграфи? Не виждам заявени желания.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за параграфи 8 и 9, които стават параграфи 11 и 12.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстовете на вносителя за § 8 и § 9 са приети.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: „ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ”
Няма постъпили предложения по наименованието на подразделението.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименованието на подразделението.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Комисията подкрепя подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 10.
По § 10 има предложение за правно-техническа редакция:
В § 10, който става § 13, думите „до влизането в сила на закона по досегашния ред“ да се заменят с „по досегашния ред до влизането в сила на този закон“
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Едно резонно предложение.
Подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 10, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Заповядайте, госпожо Цонева.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 11.
По § 11 има предложение за правно-техническа редакция:
В § 11, който става § 14, думите „преди влизането в сила на закона, се разглеждат по досегашния ред, като за подадените след 11 юли 2013 г. заявления за издаване на здравен сертификат за износ на козметични продукти се предоставят данните по чл. 37, ал. 2, т. 4 от Закона за здравето.“ да се заменят с „до влизането в сила на този закон, се разглеждат по досегашния ред, като за заявленията за издаване на здравен сертификат за износ на козметични продукти се предоставят и данните по чл. 37, ал. 2, т. 4.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 11, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Позволете ми да подложа на гласуване текста на вносителя по принцип за § 11, който става § 14, заедно с подкрепеното предложение за правно-техническа редакция.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 11 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 12.
По § 12 има предложение за правно-техническа редакция:
В § 12, който става § 15, да се направят следните изменения и допълнения:
1. Да се създаде т. 2а:
„2а. В чл. 78, т. 3 се отменя.“
2. В т. 3:
а) в чл. 80е:
аа) в ал. 1 думите „предоставените им здравни услуги“ да се заменят с „предоставеното им здравно обслужване“.
бб) в ал. 2 думите „предоставените им здравни услуги“ да се заменят с „предоставеното им здравно обслужване“ и думите „съответните здравни услуги“ да се заменят със „съответното здравно обслужване“
б) в чл. 80ж:
аа) алинея 1 да се измени така:
„(1) С наредбата по чл. 80е, ал. 4, по предложение на управителя на НЗОК, се определят здравните услуги, лекарствените продукти и медицинските изделия, за които за възстановяване на разходите за трансгранично здравно обслужване се изисква предварително разрешение, както и условията и редът за даване на предварително разрешение.“
бб) в ал. 2 думите „Здравните дейности“ да се заменят със „Здравните услуги, лекарствените продукти и медицинските изделия“.
вв) в ал. 3:
ааа) в текста преди т. 1 думите „здравни дейности“ да се заменят със „здравно обслужване“.
ббб) в т. 3 думите „в целия Съюз“ да се заличат.
3. В т. 4, т. 9 да се измени така:
„9. „Медицинско предписание“ е медицинско предписание по смисъла на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.“
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, чухте предложението за правно-техническа редакция.
Подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 12, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 14, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип за § 12, който става § 15, заедно с подкрепеното предложение за правно-техническа редакция, която току-що гласувахме.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 14, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 12 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 13.
По § 13 има предложение за правно-техническа редакция:
В § 13, който става § 16, думите „професия в областта на здравеопазването по смисъла на член 3, параграф 1, буква „а” от Директива 2005/36/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 7 септември 2005 г. относно признаването на професионални квалификации (ОВ, L 271, 16.10.2007 г.),“ да се заменят с „медицинска професия по смисъла на § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за признаване на професионални квалификации и“
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 13, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 14, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип за § 13, който става § 16, заедно с подкрепеното предложение за правно-техническа редакция.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 13 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 14.
По § 14 има предложение за правно-техническа редакция:
Параграф 14, който става § 17, да се измени така:
„§ 17. В срок до един месец от влизането в сила на този закон министърът на здравеопазването издава наредбите по:
1. Член 37, ал. 8, чл. 52 и чл. 114а, ал. 2;
2. Член 80е, ал. 4 от Закона за здравното осигуряване.“
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 14, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип за § 14, който става § 17, заедно с подкрепеното предложение за правно-техническа редакция.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 14 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 15.
По § 15 има предложение за правно-техническа редакция:
Параграф 15, който става § 18, да се измени така:
„§ 18. В срок до един месец от влизането в сила на този закон министърът на здравеопазването привежда в съответствие с него наредбата по чл. 221, ал. 1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.“
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Мисля, че правно-техническата редакция е съвсем точна.
Подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 15, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип за § 15, който става § 18, заедно с подкрепеното предложение за правно-техническа редакция.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 15 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 16.
По § 16 има предложение за правно-техническа редакция:
Параграф 16, който става § 19, да се измени така:
„§ 19. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.“
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване предложението за правно-техническа редакция на § 16, така както беше изчетено за стенограмата.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 16 се приема.
Сега подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип за § 16, който става § 19, заедно с подкрепеното предложение за правно-техническа редакция.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 16 се приема.
С това текстовете на второ чете по Закона за здравето, по законопроекта, внесен от Министерския съвет, се приети. Рядко консенсусни текстове и законопроект за Комисията по здравеопазването.
Благодаря ви.
Преминаваме към точка втора от дневния ред:
Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 353-10-22, внесен на 1 ноември 2013 г., изготвен на основание чл. 77, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на първо гласуване на 23 октомври 2013 г. законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 302-01-16, внесен от Министерския съвет на 9 септември 2013 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 354-01-62, внесен от н.п. Нигяр Джафер и Емил Райнов на 9 октомври 2013 г. – второ гласуване.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, пристъпваме към работа и гласуване по втора точка от дневния ред.
Преди да пристъпим към гласуване бих искала да ви информирам, че във връзка с постъпилите становища при първо гласуване на законопроекта за изменение и допълнение на Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина беше сформирана експертна работна група, в която бяха включени експерти и законодателния референт на Комисията по здравеопазването, юристи от Министерството на здравеопазването, от Националната здравноосигурителна каса, Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти и Изпълнителната агенция по лекарствата, както и представителите на Българският фармацевтичен съюз и Арт фарма.
Задачата на работната група беше да прегледа предлаганите разпоредби на законопроекта и да направи необходимите правно-технически поправки с цел прецизиране на текстовете.
Предложенията на експертната група са отразени във внесените по реда на чл. 77, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание предложения от мен и доктор Райнов.
Уважаеми колеги, моля ви да се концентрираме в работата оттук нататък, защото сме на второ гласуване и ни предстои най-вероятно на определени места интензивно гласуване, а на други най-вероятно ще има и дебати.
Заповядайте, госпожо Цонева, да докладвате.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: „Законопроект за изменение и допълнение на Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина
Няма постъпили предложения по наименованието на закона.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименованието на закона.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
Наименованието на закона се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 1.
По § 1 има постъпило предложение на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов § 1 да се измени така:
„§1. В чл. 1 се създава т. 5б:
„5б. износ на лекарствени продукти по реда на глава девета „б”.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Позволете ми да кажа няколко думи като мотиви за това предложение. Това предложение отразява коректното от правно-техническа гледна точка систематично място изписването на разпоредбата, което да регламентира износа на лекарствени продукти с оглед на уведомителния режим, който се въвежда със законопроекта.
Имате думата за изказвани, уважаеми колеги.
Ако няма желаещи, ще подложа на гласуване предложението на народните представители за § 1.
Моля гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против"- няма, "въздържали се" – 5.
Предложението на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов за § 1 се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 1 заедно с подкрепеното предложение на народните представители Джафер и Райнов.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Текстът на комисията за § 1 се приема.
Заповядайте, госпожо Цонева, да продължите доклада.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 2.
По § 2 няма постъпили предложения.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 2.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Текстът на вносителя за § 2 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 3.
Има постъпило предложение на народния представител Десислава Атанасова и група народни представители § 3 да отпадне.
Има постъпило предложение на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов § 3 да се измени така:
„§ 3. В глава втора „Органи на управление и финансиране”, раздел І „Органи на управление” се създават чл. 17б и чл. 17в:
„Чл. 17б. (1) Към изпълнителния директор на ИАЛ се създава Експертен съвет по търговия на дребно с лекарствени продукти, който включва трима представители на Българския фармацевтичен съюз, по един представител на фармацевтичните факултети на медицинските висши училища и четирима представители на ИАЛ. Съставът на съвета се определя със заповед на изпълнителния директор на ИАЛ, съгласувана с министъра на здравеопазването.
(2) Съветът по ал. 1 е консултативно звено, което:
1. изготвя становища по подадените в ИАЛ заявления и документи по чл. 228, ал. 1 и 5, които представя на изпълнителния директор на ИАЛ;
2. прави мотивирани предложения до министъра на здравеопазването чрез изпълнителния директор на ИАЛ за подобряване на достъпа на населението до лекарствени продукти.
(3) Организацията и дейността на експертния съвет по ал. 1 се уреждат с правилник, издаден от изпълнителния директор на ИАЛ по предложение на съвета.
(4) Членовете на експертния съвет по ал. 1 не получават възнаграждения за участие в заседания на съвета.
(5) За своята дейност експертният съвет по ал. 1 се отчита ежегодно пред министъра на здравеопазването.
Чл. 17в. Не могат да бъдат членове на Експертния съвет по чл. 17б, ал. 1 лица, които са:
1. собственици, членове на управителни и контролни органи на търговски дружества или еднолични търговци с предмет на дейност производство, внос, търговия на едро или дребно с лекарствени продукти;
2. съдружници или акционери, притежаващи над 5 на сто от капитала на търговски дружества с предмет на дейност производство, внос, търговия на едро или дребно с лекарствени продукти или работят на трудов договор с тези дружества”.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, може би предложението на госпожа Десислава Атанасова ще бъде обосновано?
Заповядайте, доктор Дариткова.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми гости!
Нашето съображение е в контекста на намаляването на административната тежест и е излишно създаването на допълнителни органи, които по никакъв начин, мотивирано, чрез анализ на досега действащите разпоредби няма да бъдат от полза за регулирането на търговията на дребно.
Нека да бъдем коректни и да заявим, че аналогична организация съществуваше преди промяната в Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина от 2011 г. и, ако наистина се предполага, че капацитетът на Изпълнителната агенция по лекарствата е недостатъчен, за да регулира търговията на дребно, то какво остава за нейните отговорности по отношение на регулиране на производството и далеч по-големите отговорности, които има по отношение на качеството на производството на препарати в хуманната медицина.
В този смисъл аз наистина настоявам да зачетете и мнението на сегашното ръководство на Изпълнителната агенция по лекарствата, с което разполагаме всички ние, в което се отразява, че присъствието в така уредения Експертен съвет на трима членове от Българския фармацевтичен съюз няма да бъде достатъчно защитимо в случай, че възникнат съмнения за лобистки интереси.
Чудесно е, че поне в едно от предложенията сте премахнали заплащането за този Експертен съвет, защото наистина при това финансиране на Министерството на здравеопазването и намаления бюджет за следващата година реално с 9 млн. лв. не виждам как щеше да се финансира Изпълнителната агенция по лекарствата.
Но аз наистина настоявам още веднъж да се обмисли дали този Експертен съвет по някакъв начин ще бъде полезен за достъпа на пациентите до лекарствени продукти или по един или друг начин ще въведе административно регулиране на аптечния бизнес в страната.
Благодаря.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли други изказвания?
Ще ми позволите аз да мотивирам предложението и редакцията, която предлагаме.
Всъщност това предложение, изчетено преди малко, отразява получените при първо гласуване на законопроекта мнения и становища от всички гледни точки по отношение създаването на Експертния съвет.
Прецизирани са компетенциите на Експертния съвет, изрично е посочено това, което коректно и Вие посочихте, доктор Дариткова, че тези членове на този съвет няма да получават възнаграждение за участието си в заседанията. А с предложените разпоредби на чл. 17в се предотвратява възможността за евентуален конфликт на интереси на членовете на съвета.
Нашето мнение продължава да бъде категорично и мисля, че тук ще представя мнението и на моите колеги от другите парламентарни групи, че това е сектор, в който е трудно да се намерят хора без конфликт на интереси. По един или друг начин те са свързани с производството, търговията на едро или търговията на дребно с медикаменти.
Вие сама знаете, че когато създавахме Временната анкетна комисия в предния парламент, която трябваше да разследва причините за покачването до 400 процента на цените на някои медикаменти заради прехвърлянето им от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса, трудно намерихме - и Вие включително, а и доктор Галина Милева е тук, за да каже - такива хора извън фармацевтичните факултети, без да се абстрахираме от това, че всички са живи хора и така или иначе имат отношение към материята, с която се занимават.
Това е, което имах да кажа.
Има ли други народни представители или представители на институциите, които желаят да вземат отношение по този въпрос?
Заповядайте, доктор Дариткова.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Какъв е смисълът тогава от този Експертен съвет, след като има други органи в структурата на Министерството на здравеопазването, които могат да правят предложения по отношение на оптимизирането на достъпа до лекарствени продукти? Не става ли дублиране на функции и добрите намерения всъщност не се ли концентрират само в желанието наистина по един или друг начин да се регулира разположението на аптеките в населените места?
Аз смятам, че ние като дясноцентристка партия основно защитаваме конкуренцията в рамките на една регулирана професия, която е основа на доброто качество, основа на по-добрия достъп на пациентите до лекарствени продукти, разбира се, когато се спазва принципът „един фармацевт, ръководител на една аптека”, тоест, етичния принцип.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви за Вашето мнение.
Нека само да поясним, че не този орган – Експертният съвет – е единственият, който ще може да решава къде да има аптека и къде – не. Решенията се взимат в края на краищата както от човека, който управлява ИАЛ, така и министърът на здравеопазването има правомощия за намеса в този процес.
Има какво да се направи за регулацията на този сектор и аз съм уверена, че създаването на подобен Експертен съвет е крачка в правилната посока.
Има ли, уважаеми колеги, други мнения?
Доктор Райнов, заповядайте.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо председател, колеги, господин заместник-министър!
Колеги, колкото повече хора – толкова повече прозрачност.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Толкова повече работни места!
ЕМИЛ РАЙНОВ: Не повече работни места. Нали се разбрахме, че участието в този Експертен съвет е безплатно. Повече хора – повече прозрачност.
Иначе с това, което правихте през миналите години – концентрирането в определени хора – рискуваме да подложим някой на изкушение и т.н. Всички разбираме за какво говоря, всички много добре знаем темата колко е болезнена.
Така че един Експертен съвет, в който ще влизат доказани хора, професионалисти, които има какво да кажат, има какво да дадат. Иначе нали знаем за какво става въпрос?
Благодаря ви.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли други становища от народните представители? Напомням, че сме на второ четене. Говорим по прецизираните и изчетени текстове, както е предложението да отпадне параграфът.
Не виждам желаещи за изказвания.
Позволете ми да подложа на гласуване първо предложението на Десислава Атанасова и група народни представители за отпадане на § 3.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 5, "против" - 7, "въздържали се" - 2.
Предложението на народния представител Десислава Атанасова и група народни представители за отпадане на § 3 не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Джафер и Райнов.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против"- 5, "въздържали се"- няма.
Предложението на народните представители Джафер и Райнов за § 3 се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 3 заедно с подкрепеното предложение на народните представители Джафер и Райнов.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - 4, "въздържал се" - 1.
Текстът на комисията за § 3 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 4.
Постъпило е предложение на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов § 4 да се измени така:
„§4. В чл. 19, ал. 1 се създава т. 8:
„8. уведомленията за износ на лекарствени продукти по реда на глава девета „б”.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Имате думата за изказвания, уважаеми колеги.
Бих искала само да поясня, че това предложение отразява коректното от правно-техническа гледна точка систематично място и изписване на разпоредбата, което да регламентира износа на лекарствени продукти с оглед на уведомителния режим, който се въвежда със законопроекта.
Има ли изказвания, питам отново? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Джафер и Райнов за § 4.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Предложението на народните представители Джафер и Райнов за § 4 се приема.
Сега подлагам на гласуване текста на вносителя за § 4 заедно с подкрепеното предложение, което току-що гласувахме.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Текстът на комисията за § 4 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 5.
По § 5 няма постъпили предложения.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли изказвания, мнения, становища? Няма.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 5.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Текстът на вносителя за § 5 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 6.
Постъпило е предложение от народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов:
„В § 6, т. 1, в ал. 3 думите „чл. 267” да се заменят с „чл. 276”.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, позволете ми да аргументирам нашето предложение. Правим правно-техническа редакция, тъй като в текста на вносителя има неправилно направена препратка към чл. 267 вместо към чл. 276.
Има ли изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението, което току-що беше прочетено.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Предложението на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов за § 6 се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 6 заедно с подкрепеното предложение.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Текстът на комисията за § 6 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 7.
Няма постъпили предложения по § 7.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 7.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Текстът на вносителя за § 7 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 8.
Постъпило е предложение от народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов:
„В § 8 да се направят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст да стане т. 1 и в него т. 9 да се измени така:
„9. осигурява достатъчни количества от лекарствения продукт за задоволяване на здравните потребности на населението на Република България.”
2. Да се създаде т. 2:
„2. В ал. 2, т. 2 се изменя така:
„2. данни за обема на продажбите на лекарствения продукт и всякаква друга информация, с която притежателят на разрешението за употреба разполага относно обема на лекарските предписания за продукта”.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Позволете ми да кажа част от мотивите за това предложение. С т. 1 от предложението се въвежда едно задължение за притежателите на разрешение за употреба – удостоверение за регистрация – което съществува като разпоредба в Директива 2001/83/Е С и това е чл. 81, § 2. Но до този момент то не е транспонирано в Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина.
Съдържанието на т. 9 по вносител е отразено и прецизирано като съдържание, като се предлага редакция за ал. 2, т. 2, тъй като там е и систематичното място на тези разпоредби.
Има ли изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на Нигяр Джафер и Емил Райнов за § 8.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Предложението на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов за § 8 се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 8 заедно с подкрепеното предложение на народните представители Джафер и Райнов.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Текстът на комисията за § 8 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 9.
Постъпило е предложение от народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов:
„В § 9, т. 2, в ал. 4 думата „страната” да се замени с „Република България”.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, тук отразяваме предложение в становището на отдел „Европейско право” на Народното събрание при първото гласуване на законопроекта.
Има ли изказвания? Не виждам.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" – 2, "въздържали се" - няма.
Предложението на народните представители Джафер и Райнов за § 9 се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 9 заедно с току-що подкрепеното предложение на народните представители Джафер и Райнов.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" -12, "против" - няма, "въздържали се" - 2.
Текстът на комисията за § 9 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: По параграфи 10, 11 и 12 няма постъпили предложения.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване текстовете на вносителя за параграфи 10, 11 и 12, по които няма постъпили предложения.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Текстовете на вносителя за § 10, 11 и 12 се приемат.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Предложение на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов:
„Да се създаде § 12а:
„§ 12а. В чл. 207, ал. 1 се създава т. 6в:
„6в. Осигурява снабдяването на достатъчни количества лекарствени продукти за задоволяване на здравните потребностите на населението на Република България.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли изказвания по това предложение?
Може би трябва да чуете част от мотивите ни.
Аналогично на предложенията ни за § 8, т. 1, с тяхното предложение за чл. 207, ал. 1 се въвежда задължение и за притежателите на разрешение за търговия на едро, което съществува като разпоредба в Директива 2001/83 – чл. 81, § 2, но която до този момент не е транспонирана в Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина.
Ако няма изказвания, подлагам на гласуване предложението на народните представители Джафер и Райнов за създаване на § 12а.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Предложението на народните представители Джафер и Райнов за създаване на § 12а се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: По § 13 и 14 няма постъпили предложения.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли изказвания по тези текстове? Не виждам.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 13 и 14.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Текстовете на вносителя за § 13 и 14 се приемат.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 15.
Постъпило е предложение от народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов:
„Параграф 15 да отпадне.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли изказвания, съображения? Не виждам.
Позволете ми аз да направя изказване. От правно-техническа гледна точка според експертната работна група, която работи между първо и второ четене, износът на лекарствени продукти следва да бъде регламентиран в отделна глава, което е отразено в нашето предложение в последващ § 16.
Поради това се налага отпадането на § 15 по вносител.
Подлагам на гласуване това предложение на народните представители Джафер и Райнов за отпадане на § 15.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Предложението на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов за отпадане на § 15 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 16.
Предложение на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов:
„Параграф 16 да се измени така:
„§ 16. Създава се глава девета „б” „Износ на лекарствени продукти” с чл. 217а – чл. 217г:
„Чл. 217а. (1) Износ на лекарствени продукти от територията на Република България може да извършва физическо или юридическо лице, притежател на разрешение за търговия на едро с лекарствени продукти или притежател на разрешение за производство.
(2) Притежател на разрешение за производство може да извършва износ само на произведените от него лекарствени продукти.
(3) По смисъла на тази глава износ е и вътреобщностна доставка в рамките на Европейския съюз.
(4) Износ на лекарствени продукти, включени в Позитивния лекарствен списък по чл. 262, ал. 1 от територията на Република България се извършва след подаване на уведомление до ИАЛ за всеки конкретен случай, когато износът се осъществява от притежател на разрешение за търговия на едро с лекарствени продукти.
Чл. 217б. Уведомлението по чл. 217а, ал. 4 се подава до изпълнителния директор на ИАЛ и съдържа следните данни:
1. наименование и адрес на управление на лицето по чл. 217а, ал. 1;
2. наименование на лекарствена форма и количество на активното вещество в дозова единица на лекарствения продукт, предназначен за износ;
3. номер на разрешението за търговия на едро с лекарствени продукти;
4. брой опаковки на лекарствения продукт, предназначени за износ;
5. държавата, в която е планирано да се извърши износ.
Чл. 217в. (1) При постъпване на уведомление по чл. 217б ИАЛ изисква информация за лекарствения продукт, предназначен за износ за период от шест месеца назад, считано от датата на подаване на уведомлението:
1. за потреблението на съответния лекарствен продукт от Националната здравноосигурителна каса и/или от Министерството на здравеопазването;
2. за доставените количества от съответния лекарствен продукт в Република България от притежателя на разрешение за употреба.
(2) Лицата по ал. 1 предоставя изисканата от ИАЛ информация в 15-дневен срок от получаване на искането.
(3) Изпълнителната агенция по лекарствата извършва анализ на получената по ал. 2 информация за съответния лекарствен продукт като сравнява данните за използваните количества по ал. 1, т. 1 и доставените количества по ал. 1, т. 2 с наличните данни, получени по реда на чл. 217б, т. 4 за брой опаковки, предназначени за износ.
(4) Когато в срок от 30 дни, считано от датата на постъпване на уведомлението по чл. 217б изпълнителния директор на ИАЛ не възрази писмено срещу извършване на износа, се приема, че е налице мълчаливо съгласие за извършване на износ.
(5) Изпълнителния директор на ИАЛ може в срока по ал. 4 да откаже с мотивирана заповед извършването на износ, когато при извършване на анализа по ал. 3 се установи, че:
1. наличните към момента на подаване на уведомлението по чл. 217б количества от съответния лекарствен продукт в Република България не са достатъчни за задоволяване на здравните потребности на населението.
2. в резултат на извършване на износа може да настъпи временен недостиг на необходимите за задоволяване здравните потребности на населението количества от съответния лекарствен продукт.
3. липсата на достатъчни количества от съответния лекарствен продукт за задоволяване здравните потребности на населението може да застраши сериозно живота и здравето на населението.
(6) Отказът по ал. 5 подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(7) Данни за извършване на износ на лекарствени продукти от територията на Република България се публикуват на страницата на ИАЛ в интернет.
Чл. 217г. Износ на лекарствени продукти се извършва в срок до три месеца от изтичане на срока по чл. 217в, ал. 4.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, имате думата за изказвания.
Позволете ми да кажа следното по този текст, който предлагаме, в този редактиран вариант.
Както вече поясних по предходния параграф, в това предложение за редакция на § 16 износът на лекарствени продукти се обособява в отделна глава, като текстовете на разпоредбите са прецизирани с цел по-голяма яснота по отношение на лицата и конкретните случаи, в които преди извършване на износ ще се уведомява ИАЛ.
Държа да отбележа, че част от текстовете на предлаганите от нас разпоредби са заимствани от практиката в европейски страни, където също има уведомителен режим при износ на определени групи лекарства, както сами чухме по време на кръглата маса, която проведохме за оценка на здравните технологии на 28 ноември 2013 г., в презентацията на проф. Доминик Томек, президент на Представителството на „ISPOR” – Словакия.
Също така предлагаме и прецизиране на разпоредбите по отношение извършването на анализ от страна на ИАЛ, както и хипотезите, при които изпълнителният директор на ИАЛ може с мотивирана заповед да откаже извършването на износ на конкретен лекарствен продукт.
Бих искала за пореден път и да посоча, че в предложенията си ние се стремим да защитим интереса преди всичко на българските граждани и после на всички участници в пазара.
Има ли изказвания? Народните представители могат да се изказват на второ четене. Заповядайте.
Има думата господин Димитров. Заповядайте.
ДАРИН ДИМИТРОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми колеги, уважаеми гости! Мен тук някои неща ме притесняват.
Тук виждам един конфликт между паралелните износители на лекарства и фирмите, които произвеждат лекарства или иновативните фирми. Струва ми се, че тези решения са в по-голям интерес на производителите на лекарствени продукти, на официалните вносители. Наистина и тях ги разбирам от една гледна точка, понеже те правят компромис – внасят в България лекарства на по-ниска цена поради нашия пазар, който е и по-малък, а и сме и по-бедни. Те губят от това да има определен износ за лекарства.
От друга страна обаче виждам, че фирмите, които правят паралелен внос и износ, работят страшно много хора и са ангажирани много хора. По този начин с този режим ние реално спираме паралелния внос - износ на лекарства, а понякога той е необходим за нашия пазар.
Не зная кое е по-добре, но наистина трябва да помислим добре няма ли по този начин да ограничим пазара на лекарства в България, като искаме този тип – 30-дневен разрешителен срок – който е страшно много за съвременния бизнес и съвременните условия.
Затова аз се двоумя кое е истината в това и ще гласувам може би „въздържал се”.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Разбрахме Вашето становище.
Има ли други колеги, които желаят да се изкажат?
Моля да чуем становището на Министерството на здравеопазването, ако те желаят да го изразят.
Заповядайте, госпожо Велковска.
ДЕСИСЛАВА ВЕЛКОВСКА: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, колеги! Министерството на здравеопазването подкрепя предложението по принцип.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли други изказвания, уважаеми колеги?
Нека само да поясним, че става въпрос за уведомителен режим все пак.
Други мнения, становища по предложения текст? Не виждам.
Преминаваме към гласуване.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов за § 16.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 5.
Предложението на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов за § 16 се приема.
Сега подлагам на гласуване текста на вносителя за § 16 заедно с подкрепеното вече предложение.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 4.
Текстът на комисията за § 16 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 17.
Постъпило е предложение от народния представител Десислава Атанасова и група народни представители § 17 да отпадне.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Госпожа Десислава Атанасова току-що влиза и може би ще обоснове предложението или някой от другите народни представители? Става въпрос за § 17.
Заповядайте, доктор Дариткова.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги и гости! Всъщност това наше предложение е в синхрон с предходното, което вече отхвърлихте.
Ние по принцип смятаме, че създаването на нови административни структури в никакъв случай не е от полза на прозрачността, а по-скоро използваме по-голямата и силна административна регулация, която изключва конкуренцията и оттам – по-доброто качество.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Чухме становището на вносителите.
Има ли изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Десислава Атанасова и група народни представители за отпадане на § 17.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 6, "против" - 9, "въздържали се" - няма.
Предложението на народния представител Десислава Атанасова и група народни представители за отпадане на § 17 не се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 17.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 6.
Текстът на вносителя за § 17 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Постъпило е предложение на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов да се създаде § 17а:
„§ 17а. В чл. 262 се създава ал. 9:
„(9) Условията, правилата и критериите за включване на промени и/или изключване на лекарствени продукти от Позитивния лекарствен списък се определя в наредбата по чл. 261а, ал. 5.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, имате думата за изказвания.
С предложението се попълва една празнота до този момент. Предложението е на юридическия отдел на Министерството на здравеопазването и на Народното събрание.
Има ли изказвания по така предложения текст? Не виждам.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 6.
Предложението на народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов за създаване на § 17а се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 18.
Няма постъпили предложения по § 18.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Има ли изказвания, становища, мнения, съображения? Не виждам.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 18.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 6.
Текстът на вносителя за § 18 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 19.
Постъпило е предложение от народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов:
„В § 19, чл. 285в да се измени така:
„Чл. 285в. Притежател на разрешение за търговия на едро с лекарствен продукт, който не уведоми ИАЛ за извършване на износ на лекарствени продукти по чл. 217а, ал. 4, се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 50 000 до 100 000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение – в размер от 100 000 до 200 000 лв.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Заповядайте за изказвания, уважаеми колеги!
Става въпроса за глоби и сериозни санкции. Има ли някакви съображения по размера на тези санкции? Явно няма.
Подлагам на гласуване предложението, първо, на народните представители Джафер и Райнов за § 19.
Моля, гласувайте това предложение.
Гласували: "за" - 9, "против" - 2, "въздържали се" - 4.
Предложението на народните представители Джафер и Райнов за § 19 се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 19 заедно с подкрепеното току-що предложение на народните представители Джафер и Райнов.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - 2 "въздържали се" - 4
Текстът на комисията за § 19 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 20.
Няма постъпили предложения по § 20.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Става въпрос за техническо формулиране на срокове.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 20.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 9, "против" - няма, "въздържали се" - 6
Текстът на вносителя за § 20 се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Заключителна разпоредба.
Няма постъпили предложения по наименованието на подразделението.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименованието на подразделението.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" -11, „против" - няма, "въздържал се" - 1.
Текстът на вносителя за наименование на подразделението се приема.
ДОКЛАДЧИК МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 21.
Постъпило е предложение от народните представители Нигяр Джафер и Емил Райнов:
„В § 21, в т. 3:
1. да се създаде нова буква „а”:
„а) В ал. 15 след думите „Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина” да се добави „на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели”.”
2. Досегашните букви „а” и „б” да станат съответно „б” и „в”.”
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Позволете ми да поясня предложението, което сме направили, а то е със следните мотиви.
Направеното предложение всъщност цели да запълни съществуващата нормативна празнина по отношение договарянето на условията и реда за сключване на индивидуални договори за заплащане на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели между директора на съответната Регионална здравноосигурителна каса и притежателите на разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти.
Разпоредбата на чл. 45, ал. 15 следва да кореспондира по съдържание и по обхват с разпоредбата на чл. 45, ал. 1, т. 12 и на ал. 9. Към настоящия момент в разпоредбата на чл. 45, ал. 15 са посочени само лекарствените продукти като обект и предмет на договаряне.
Нашето предложение дава законово основание за договаряне и на условията и реда за сключване на индивидуални договори за заплащане на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели между директора на РЗОК и притежателите на разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти.
Това е смисълът на нашето предложение.
Колеги, има ли изказвания? Ако няма, пристъпваме към гласуване.
Подлагам на гласуване първо предложението на народните представители Джафер и Райнов за § 21.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" -11, "против" - няма, "въздържали се" - 3.
Предложението на народните представители Джафер и Райнов за § 21 се приема.
Сега трябва да подложа на гласуване текста на вносителя за § 21 заедно с подкрепеното вече предложение на народните представители Джафер и Райнов.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" -11, "против" - няма, "въздържали се" - 4.
Текстът на комисията за § 21 се приема.
С това е приет и законопроектът и ще стане закон, разбира се, след разглеждането му в пленарна зала и другите технологични процеси, между които и обнародването му в съответния срок.
Уважаеми колеги, позволете ми да дам, ако разрешите, почивка до 16,30 ч., като очакваме пристигането на министър Андреева, която е на среща с международна организация. Мисля, че след едно скоростно гласуване на текстовете по законопроекта, имаме нужда от такава почивка, след което ще продължим работата си по трета точка от дневния ред.
Почивка до 16,30 ч.
(след почивката)
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, продължаваме работата си. Министър Андреева вече е тук.
Преминаваме към точка трета от дневния ред:
Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването на основание чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Пристъпваме към първия въпрос във връзка с блиц контрола съгласно нашия правилник. Най-напред право да зададат въпрос имат от парламентарната група на ГЕРБ.
Заповядайте, доктор Дариткова. Имате думата.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо министър, първо, всички ние тук трябва да се поздравим с постигнатия консенсус днес по отношение на запазването на забраната за пушене на закрити обществени места.
Това е важна стъпка напред, от една страна, за опазване здравето на нацията, от друга страна, поставя една добра основа да търсим консенсусните решения в сферата на здравеопазването, което се очаква от всички.
Моят въпрос касае основните наредби, разписващи основния пакет дейности и дейностите по профилактични прегледи за следващата година, защото след приемането на бюджета на Националната здравноосигурителна каса това е ангажимент на Министерството на здравеопазването.
Засега имаме информация основно от медиите. Видели сме какво е публикувано на сайта на Министерството на здравеопазването за съгласуване. Не се предвиждат съществени, големи промени. Но все пак искаме да чуем какви са Вашите виждания за следващата година. Какви са позитивите и кои са силните страни на тези промени? Смятате ли наистина, че те ще бъдат достатъчно добре финансово подсигурени с бюджета, който приехме?
Благодаря.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Заповядайте за отговор, госпожо министър.
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема доктор Дариткива, действително има някои промени, които са внесени по наредбата. Те касаят както медицински дейности, свързани с майчиното и детското здравеопазване, така и медицински дейности, свързани с някои редки заболявания.
Може би някои от тях ще пропусна, но така или иначе, те ще бъдат публикувани на сайта на Министерството на здравеопазването. Това, което сме включили, е провеждането на безплатен ранен биохимичен скрининг при бременни между 11 и 14 седмица, увеличаване на пакета за женска консултация, свързан със задължителните изследвания – СПИН, хепатит, васерман – тъй като знаете, че там имаше проблем със срока, в който те са валидни.
Най-вероятно ще се правят или еднократно в по-късен срок – това в момента го уточняваме, или ще се правят задължително двукратно по време на бременността – в началото и в по-късните срокове.
Муковисцидозата влиза в наредбата, нервно-мускулната дистрофия тип Дюшен ще се поема, включително предстои с гласуване на министерско постановление през следващата година отпускане на средства за закупуване на дихателни апарати за болните с това заболяване, някои от неврологичните болести. Сега наистина не мога да изброя всички неща, които разглеждахме. Има застъпени някои от ендокринните заболявания.
Основните ни акценти ще бъдат върху майчиното и детското здравеопазването – заболявания при младите жени и при децата и редките заболявания и социалнозначими заболяванията.
Това са основно промените.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Доктор Дариткова, имате думата за допълнителни въпроси.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо министър.
Наистина майчиното и детското здравеопазването заслужават внимание. Аз, доколкото разбирам, основният пакет няма да бъде редуциран, а ще бъде разширен. Няма нещо, което да е отпаднало от него.
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Има, има отпаднали позиции от дерматологията. Ако не се лъжа, едно от отпадналите беше оперативно лечение на хронична глухота.
Има съвсем конкретни неща, които сега не мога всички да ви ги кажа. От дерматологията в извънболничната помощ ще се извади лечението на фиброми, на брадавици, на невоси и т.н., за които има също клинични пътеки. Те ще бъдат изнесени в доболничната помощ.
Може би следващия път ще мога точно и конкретно всичко да изброя.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Това, което ме вълнува, е пакетът от профилактични прегледи при деца. Чух, че се предвиждат нови изследвания. Това, което аз видях на сайта на Министерството на здравеопазването като предложение, единствено е изследване с текст-лента за индикатор-протеин на урината на децата от 7 до 18-годишна възраст.
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Да, към ултразвуковото изследване, което задължително се прави, се прилага сега и новото, което се допълни – тест-лента. Това е по предложение на националните консултанти.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: От седемгодишна възраст?
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Да, това е тяхното предложение.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз наистина се извинявам, че ще направим коментар, понеже по Закона за нормативните актове ние нямаме право да коментираме наредбата. Надявам се всички, които са ангажирани с тази наредба, да се произнесат. Но ранното откриване на бъбречните аномалии – професорът може би и тук ще бъде също добър коректив, но седемгодишна възраст с тест-лента не ми звучи много сериозно.
Това, което се предвижда на шестмесечна възраст като ехографско изследване е прекрасно, само че не са направи анализ къде са специалистите в България, които могат да го осъществяват.
Възникнаха огромни затруднения, защото едно императивно наложено изследване създава затруднение на пациентите в отдалечените населени места. Педиатрите станаха дефицитна специалност. Още по-дефицитни са тези, които имат сертификат за изследване и ехография на отделителна система.
Наистина, когато се предприема една такава мярка, която е прекрасна за ранното откриване на заболяванията и гарантирането на доброто овладяване на състоянието, но просто наистина трябва да се работи и в посока достатъчно на брой специалисти с достъп до пациентите. Защото достъпът на пациентите в големите населени места и в отдалечените региони за съжаление не е еднакъв дори и по отношение на тази възможност, която се дава. За съжаление!
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Така е, ние коментирахме с проф. Буя. Между впрочем, тя изнесе едно голямо изследване, което вече близо две или три години правят с нейния екип – профилактични изследвания, ехографски, с тест-ленти, микробиологичен седимент в урината. Истината е, че изнесе много смущаващи данни за заболеваемостта от най-малките аномалии до големите аномалии, включително такива, които са безсимптомни и се оказва, че в около 15 процента от децата се установява или патологична находка от белтък в урината през остатъчна урина повече, отколкото трябва да бъде за възрастта, до вече тежки аномалии като единуретер, мегауретер, един бъбрек и т.н.
В тази връзка всички тези неща, за които в момента говорим, изцяло са предложени от тях точно от тази гледна точка, която и Вие споменахте, че не във всеки център има обучени специалисти, защото все пак ехографското изследване изисква обучение. То е специализирано изследване като скрининг и в случаи, в които се установи нарушение в микробиологията с тези тест-ленти изследвания в седимента, вече да се изпращат в центрове, където може да се направи ехографско изследване, за да се уточни дали е вследствие на някаква аномалия или е просто инфекция или някакво друго функционално отклонение. Защото много често – вие знаете – инфекциите са белег за някакъв друг проблем, който ехографски се открива.
Повечето от тези предложения наистина са направени от медицински екипи, не само от националните консултанти, но имаме и екипи, които работят с тях и специално за бъбречната патология – също.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, госпожо министър.
Това беше първият въпрос от блиц контрола, зададен от ГЕРБ.
Моля колегите от Коалиция от България да зададат следващия въпрос.
Заповядайте, доктор Райнов. Имате думата.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо председател! Уважаема госпожо министър, нашият въпрос е следният. Какво се случи, че въпреки че имаше индикации, че ще сключим НРД, че преговорите вървяха добре и прекрасно между лекарското съсловие и Националната здравноосигурителна каса, какво се случи, че избухнаха тези проблеми в „Пирогов” в началото на седмицата? При условие, че съсловието беше спокойно, водеха се преговори за НРД, какво се случи? Лично за мен остана неясно какво се случи в „Пирогов”. Говоря за конкретния случай.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Заповядайте, госпожо министър, да отговорите на въпроса на доктор Райнов.
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Доктор Райнов, това е проблем в самото лечебно заведение, той не е свързан с преговорите, които са се водили между съсловните организации и касата по НРД.
Ние имахме вече две срещи с ръководството на „Пирогов” и със засегнатите страни. Едната беше с проф. Славов в началото на седмицата, докато аз бях в Брюксел. Днес аз се срещнах с директора на болницата и с началника на урологичния комплекс – проф. Кънчев. Там проблемът е изцяло личностен – между един от анестезиолозите, тоест, шефа на анестезиолозите към този комплекс и уролозите.
От понеделник пускаме там проверка, за да се изяснят нещата, защото и едната, и другата страна имат в известна степен свое виждане, като двете виждания си противоречат взаимно. Касае се за един малко по-невъздържан колега, който ги тормози и психически, и професионално, и т.н. Това не засяга неговата компетентност като анестезиолог, нито пък на колегите уролози. Има някакви лични отношения, които ще изясним.
Просто твърде дълго са тлеели проблемите, както и те казаха – повече от две – три години. След като изясним какво се случва, тогава ще мога да ви кажа повече в конкретика. Те също имат някакви съмнения, че от друга посока идва потенцирането на това напрежение. Но това са само някакви думи, не мога да кажа доколко имат основание.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо министър.
И аз така бях подочул, но понеже се получи едно изкривяване на информацията в медиите, затова бях длъжен да попитам, за да стане ясно дори на тези, които не са разбрали.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Това беше вторият въпрос, зададен от Коалиция за България.
Госпожо министър, ще ми позволите от името на нашата парламентарна група, упълномощена съм от колегите да Ви попитам следното.
Във връзка с проблемите, които имат децата-диабетици, в яслите и в детските градини, предвиждате ли мерки, които да бъдат в посока повишаване на квалификацията, обучението и самочувствието на медицинските сестри, които работят там и се занимават с тези дечица, така че те да не бъдат дискриминирани?
Задавам този въпрос, който беше поставен и от госпожа Котова, която тук представлява Сдружението на родителите на деца-диабетици, защото има съвсем нов случай отново с подобна дискриминация и с нежелание да бъде прието такова дете в детско заведение само заради това, че е с диагноза диабет.
Заповядайте, госпожо министър.
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Да, истината е, че ние много сериозно работим върху проблемите на диабета. Вече приключи изработването на регистъра на диабетноболните възрастни, сега ще започнем да работим по регистъра за децата, болни от диабет, включително в момента разработваме такава програма. Тя след това ще бъде обсъдена с всички заинтересовани. Утре предстои подписването на Норвежкия финансов механизъм, по който също заедно с неправителствените организации ще работим по една от темите – диабет – за реализиране на програмата, която изготвяме. В нея със сигурност ще влезе и обучението на медицинските сестри в детските градини и училищата.
Между другото, мислим и за другия персонал, защото понякога може някъде да няма медицинско лице и да се изисква бърза намеса, защото знаем тези състояния, особено при дечицата, колко лабилно протичат.
Моят отговор като цяло е „да”.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, госпожо министър.
Парламентарната група на ГЕРБ отново има право да зададе въпрос. Заповядайте.
Заповядайте, доктор Иванов. Имате думата.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаема госпожо председател, уважаема госпожо министър! Моят въпрос ще бъде много кратък.
Как вървят преговорите с Българския лекарски съюз и шансовете за подписването на НРД – 2014?
Това е въпросът ми, тъй като действително тук е мястото обществеността да получи яснота точно по този въпрос.
Благодаря.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Ако искате думата за допълнение към този въпрос, заповядайте, госпожо Атанасова.
ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Госпожо министър, тъй като от Българския лекарски съюз бяха заявили при подписването на споразумението с Вас и с финансовия министър, че ще се подпише НРД при условие, че се изплатят средствата за септември до 10 декември 2013 г.
Така или иначе, тези средства бяха осигурени с актуализацията на бюджета, която все още не е реализирана чрез обнародване в "Държавен вестник".
Дали вече се правят някакви стъпки към това и това гаранция ли ще бъде, че ще има НРД за следващата година?
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Заповядайте, госпожо министър, да отговорите на въпросите.
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Да, последната ми информация от вчера е, че преговорите със съсловните организации – Българския зъболекарски съюз и Българския лекарски съюз – са приключили. Доколкото разбрах, няма разминавания и предстои да се подпише НРД за 2014 г.
В споразумението, което ние подписахме със съсловните организации, всъщност датата за изплащането е до 20 декември. Това, което зная от Министерството на финансите, е, че да, върви се в тази посока и ще си изпълним ангажимента, защото съсловните организации бяха много ясни, че няма да допуснат неизпълнение на този ангажимент. Срокът за подписването е 18-ти, а на 20-ти за изплащането.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Ред е на Коалиция за България. Заповядайте.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Даваме правото на доктор Добрев да зададе въпрос в нашия ред.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Доктор Добрев ще зададе въпрос от името на Коалиция за България. Днес всички сме прекалено толерантни, коректни и консенсусни, което е добър знак.
Заповядайте, доктор Добрев. Имате думата.
КИРИЛ ДОБРЕВ: Благодаря Ви, доктор Райнов.
Уважаема госпожо министър, ако обичате да ме информирате за съдбата на „ЕКСПОМЕД”. Преди две години дружеството беше в ликвидация. Госпожа Павлова ръководеше по-скоро тогава стабилизацията на дружеството отколкото ликвидацията. Интересува ме съдбата на това дружество.
Благодаря.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Заповядайте, госпожо министър, да отговорите на въпроса на доктор Добрев.
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Уважаеми доктор Добрев, ЕКСПОМЕД ще се ликвидира и предполагам, че до първите месеци на следващата година това вече ще бъде факт.
КИРИЛ ДОБРЕВ: Благодаря Ви.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаеми колеги, има ли други въпроси?
Госпожо министър, Вие бихте ли искали да кажете нещо на Комисията по здравеопазването? Заповядайте.
МИНИСТЪР ТАНЯ АНДРЕЕВА: Аз единствено бих си пожелала така да имаме добър тон винаги, защото независимо, че сме представители от различни политически партии, искам да ви кажа, че ние направихме едно статистическо проучване, в което 87,3 процента от хората имат настройката за важни промени. Те го наричат за „важни реформи”, но основни, структуроопределящи.
Истината е, че ако всяко нещо, което тръгнем да правим, непрекъснато само, защото сме представители на различни партии, бъде саботирано, противопоставяме се и всеки от нещо вади аргументи по-скоро популистични, отколкото да свършим работа, просто няма да ни се получи.
Така че се надявам, имаме и добри новини от Брюксел, че ще бъдем подкрепени да влезем в Споразумението за партньорство на страната, да получим финансова помощ за основните промени – да не ги наричаме реформи, че тази дума много се изтърка – и наистина разчитам на депутатите от ГЕРБ най-вече за важните неща, които между другото и във всички предизборни програми са били разписвани, да получим и тяхната подкрепа.
Част от нещата и те искаха да реализират. Не им се получиха, но заедно можем да го постигнем.
Благодаря.
ПРЕДС. НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, госпожо министър.
Днес отметнахме доста работа. Имаме едно много сериозно постижение с победата – бих я нарекла смело така – в пленарна зала във връзка с тютюнопушенето. Надяваме се на добро партньорство във връзка със структурните и други промени заедно всички.
Желая на всички приятна почивка, много хубава вечер.
Закривам заседанието.
(Закрито в 17,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Нигяр Джафер)
Стенограф:
(Божидарка Бойчева)