КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
П Р О Т О К О Л
№ 29
На 17 юли 2014 г. /четвъртък/ от 10.00 часа в зала “Изток” на Народното събрание, се проведе съвместно заседание на Комисията по бюджет и финанси, Комисията по икономическата политика и туризъм и Комисията по здравеопазване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
П Р О Т О К О Л
№ 29
На 17 юли 2014 г. /четвъртък/ от 10.00 часа в зала “Изток” на Народното събрание, се проведе съвместно заседание на Комисията по бюджет и финанси, Комисията по икономическата политика и туризъм и Комисията по здравеопазване.
Заседанието бе открито в 10.10 часа и ръководено от господин Йордан Цонев – председател на Комисията по бюджет и финанси
Списъците на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 10 часа и 10 минути /
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: От Комисията по бюджет и финанси има кворум. Комисията по икономическа политика и туризъм също има кворум. Комисията по здравеопазване има кворум.
Уважаеми колеги, откривам съвместното заседание на трите комисии.
Преди да продължим дневния ред искам да съобщя, че няма съгласие между политическите сили за гласуване на промените в Закона за държавния бюджет. Искам да задам въпрос на финансовия министър. При така внесения Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса, трябва ли той да бъде променен във връзка с това, че държавния бюджет не може да бъде гласуван в този вид. Тоест самия трансфер и неговото отразяване. Защото ако това е така, няма смисъл да гласуваме и бюджета на НЗОК. Господин министър само за Комисията да дадете това пояснение. Само да поясня, чисто технически, а не финансово. Финансово знаем, че има такава възможност.
ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Благодаря ви господин председател. Във вида в който е внесен бюджета на Националната здравноосигурителна каса, този вид той предвижда допълнителния дефицит, да е за сметка на дефицита в държавния бюджет. Тоест във вида, в който в момента е внесен, той няма да бъде подкрепен. И без промяна в преходните и заключителни разпоредби на Закона за актуализация на бюджета на здравноосигурителната каса няма как той да бъде реализиран във вида, в който е предложен сега. Тоест това технически явно изисква промяна в Преходните и заключителни разпоредби, която става само между първо и второ четене.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря ви.
Колеги, имате ли да добавите нещо по този въпрос?
Професор Имамов.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Господин министър стана ясно, че трябва да се промени самия проект за бюджета на Здравната каса, за да бъде гласуван, без да се пипа държавния бюджет. Това възможно ли е изобщо? Възможно ли е изобщо да се промени бюджета на Здравната каса, без да се променя бюджета на държавата?
ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Благодаря ви. Възможно е. Възможно е да се гласува дефицит в бюджета на Здравната каса допълнителен. Но тогава в бюджета на държавата трябва да бъде задължително посочено, какъв е източника. Източника е възможно да бъде намаляване на разходите на министерства и ведомства. Но това пак изисква промяна в бюджета, може в преходни и заключителни разпоредби.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Значи отговора е не. Във всички случаи трябва да бъде отразено в Закона за държавния бюджет. Ако е за сметка на фискалния резерв, както казват колегите от БСП, пак трябва да бъде отразено, защото това повишава дефицита. Ако е за сметка на разходите трябва да бъде посочено кои разходи ще се свият, на кои министерства и с каква сума. Тоест без актуализация на бюджета не е възможна актуализация на Касата.
ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Трансфера към Здравно-осигурителната каса трябва да бъде отразен, независимо по какъв начин в държавния бюджет. И намалението на разходите пак изисква допълнително промяна на параметрите на държавния бюджет.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Госпожа Корнелия Нинова има думата.
КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър, може ли да уточним това, защото съм с впечатление че ще объркаме и колегите депутати и медиите, които отразяват позициите ни.
Правилно ли е да се каже, възможно е да приемем само Закона за актуализация на бюджета на Здравната осигурителна каса, без да приемаме промени в държавния бюджет. Но за да стане това е необходимо Комисията да приеме Здравната каса на първо четене. Да влезе в зала да се приеме на първо четене. И между първо и второ четене да се направят промени само в Здравната каса, без да се пипа държавния бюджет и това е възможно по принцип. Не е възможно да се случи технически, защото колегите от ГЕРБ не искат да влезнат в зала. И ако не се приеме в зала на първо четене, няма как в Преходни и заключителни разпоредби, да се запишат тези промени само на Здравната каса. Това коректно ли е?
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Може ли да добавя и аз нещо към този въпрос. Изменения на който и да било от двата бюджета в посока трансфер към него е невъзможна, без това да се отрази в консолидираната фискална програма на Закона за държавния бюджет. Госпожо Нинова, опитвам се да уточним това, което питате. Каквато и промяна да се прави в един от двата малки бюджетни закона, за касата и за НОИ, Държавното обществено осигуряване. Ако това предвижда трансфер от Републиканския бюджет, това не може да стане без промяна на някои от параметрите на Закона за държавния бюджет.
Господин министър потвърдете или отречете това, което казах.
ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Без да се променят параметрите на големия бюджет, поне в частта трансфер, не може да се случи само да се актуализира персонално бюджета на Касата. Пътя който описа госпожа Корнелия Нинова технически ми се струва възможен. Но задължително тогава трябва да преминем през поне първо гласуване. Но пак задължително трябва да имаме промяна в големия бюджет.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Този път е възможен, ако променим и големия бюджет. В смисъл в такъв вид и час, в какъвто е променен трансфера към Касата. Дали ще е 225, 325, 200 или 100 този трансфер трябва да бъде отразен в Закона за бюджета.
ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Трябва да бъде отразен, да.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря ви. При тази ситуация, уважаеми колеги, ако нямате какво да добавите аз мисля, че заседанието на комисиите е безпредметно. Защото гласуване бюджета на Националната здравноосигурителна каса, без да се посочи изменението на въпросния трансфер в Закона за бюджета е невъзможно.
ПЕТЪР КЪНЕВ: Абсолютно прав сте тук. Не искам да противореча нито на вас, нито на министър Чобанов. Искам да декларирам от името на членовете на трите комисии на Коалиция за България, че ние подкрепяме две цифри и сме готови да ги дискутираме и да ги подкрепим във всякаква ситуация и по всякакъв начин – 225 млн. за Здравна каса, 1 млр. 700 млн. в подкрепа на КТБ. Изплащане на остатък по влоговете. Нов дълг при несъстоятелност. Доплащанията до тези 200 000 лв., които са за депозити.
От тук нататък искам да ви напомня, че това са два отделни закона. Напълно възможно е, гласувайки днес Закона за здравната каса, ако не стигнем до съгласие с ГЕРБ за влизане в зала и за гласуване на големия бюджет, той да не влезе в сила. Възможно е. Но все пак това са два отделни закона по две отделни точки на Министерския съвет. И аз предлагам ние да си преминем към гласуване на Закона за Здравната каса, а след това да се влезе в процедура с ГЕРБ, ако те имат някакво желание да говорим по бюджета, макар че не виждам такова. Вие виждате, че предложението на Министерския съвет е за 3,4 милиарда. Ние не сме съгласни с този бюджет. Отгоре на всичко ГЕРБ искат над 7 милиарда и половина. Малко вероятно е да стигнем до съгласие по големия бюджет, но нашата позиция е тази, господин председател.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря ви. Тогава ще подложа на гласуване Закона за изменение и допълнение на Закона за Националната здравноосиурителна каса. И след това втория закон също ще го подложа на гласуване и с това приключваме. Има съгласие.
Комисията по бюджет и финанси, който подкрепя изменението на Закона за Националната здравноосигурителна каса, моля да гласува.
Гласували 8 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Комисията по здравеопазване, д-р Джафер заповядайте.
НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване Закона за изменение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
Който е съгласен, моля да гласува за.
Гласували 9 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Икономическа комисия, проф. Имамов.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Комисията по икономическата политика и туризъм не гласува този закон, защото официално не е разпределен на нашата Комисия.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря ви. Подлагам на гласуване Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет, внесен от Министерски съвет.
Бюджетна комисия, който е за, моля да гласува.
Гласували 2 “за”.
Против? Шест против. Въздържали се? Един.
Законът не се приема от Бюджетна комисия.
Комисията по икономическа политика.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Уважаеми колеги, гласуваме законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. От Комисията по икономическата политика и туризъм, който е за, моля да гласува.
Гласували 3 “за”.
Против? Пет против. Въздържали се? Един въздържал се.
Законът не се приема.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Комисията по здравеопазване.
НИГЯР ДЖАФЕР: Подлагам на гласуване Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджета. Който е за от Комисията по здравеопазване, моля да гласува.
Гласували 3 “за”.
Против? Един против. Въздържали се? Пет въздържали се.
Законът не се приема.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Професор Гечев искаше думата за заключителни думи.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря ви господин председател.
Искам да кажа, че ние не подкрепихме и аз лично, не подкрепих предложението на Правителството, първо защото предложението на Правителството не е обсъждано в нашата Парламентарна група и сред нашите експерти членове на Икономическа и Бюджетна комисии. Най-важното обаче е, че ние не сме съгласни с предложенията. Тъй като те противоречат на макрорамката и противоречат на резултатите за първото шестмесечие. Няма причина за песимизъм. При реорганизация на Митниците, на Националната агенция по приходите този процент и половина изоставане от Националната агенция за приходите, може и трябва да бъде наваксан до края на годината, спрямо високите показатели на приходите, които заложихме в бюджет 2014 г.
Няма никакви макроикономически причини за такива нечувани, бих казал и мащабни промени в бюджета с милиарди в дефицита, които лично аз считам, че това е чисто политическа пропаганда преди изборите. Ние не участваме в такава пропаганда. Ние сме експерти тук. И считаме, че това което в момента гласувахме, напълно отговаря на състоянието на бюджета и на очакванията през следващите месеци.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря ви господин професоре.
Уважаеми колеги, ако няма други изказвания закривам заседанието на трите комисии.
Благодаря.
/ Закрито в 10 часа и 25 минути /
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА БЮДЖЕТНАТА КОМИСИЯ:
/ Йордан Цонев /
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И
ТУРИЗЪМ:
/Алиосман Имамов /
ПРЕСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
/ Нигяр Джафер /
Стенограф: Силвия Михайлова