Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
11/09/2013 първо гласуване

    Първо гласуване на Законопроект за защита на растенията, № 302-01-10, внесен от Министерски съвет на 31.07. 2013г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по околната среда и водите



    ДОКЛАД

    ОТНОСНО: Първо гласуване на Законопроект за защита на растенията, № 302-01-10, внесен от Министерски съвет на 31.07. 2013г.

    На свое редовно заседание, проведено на 11.09.2013 г., Комисията по околната среда и водите под ръководството на г-н Петър Курумбашев – Председател на Комисията, разгледа на първо четене Законопроект за защита на растенията, № 302-01-10, внесен от Министерски съвет на 31.07. 2013 г. и разпределен на водеща комисия – Комисията по земеделието и храните.

    От Министерството на земеделието и храните на заседанието присъстваха: Николай Роснев – заместник - изп. директор на Агенция по храните, ресор „Растителна защита“, представители на Министерството на земеделието и храните, а от Министерството на околната среда и водите - Николай Цветков – старши експерт в дирекция „Национална служба за защита на природата“, Валентина Василева – главен експерт в дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвата“ и Цветанка Димчева – главен експерт в дирекция „Превантивна дейност“.
    От името на вносителите, законопроекта и мотивите за неговото внасяне бяха представени от г-н Николай Роснев.
    Основен мотив за предлагането на новия законопроект е това, че действащият Закон за защита на растенията, приет през 1997 г. към настоящия момент не отговаря на новите реалности, в които се намират страната, икономиката и в частност растителната защита, а именно: през 2005 г. е ратифициран новият ревизиран текст на Международната конвенция за растителна защита (ратифицирана със закон от Народното събрание на 31 март 2005 г. (ДВ, бр. 32 от 2005 г.), с който се предписаха нови (допълнителни) фитосанитарни мерки срещу разпространението на вредители по растенията и растителните продукти; след 2007 г. България е член на Европейския съюз, в който растениевъдството заема особено важно място, като един от основните способи за защита на растенията и растителните продукти и подобряване на селскостопанското производство е употребата на продукти за растителна защита; през 2009 г. са приети Регламент (ЕО) № 1107/2009 на Европейския парламент и на Съвета относно пускането на пазара на продукти за растителна защита и Директива 2009/128/ЕО за създаване на рамка за действие на Общността за постигане на устойчива употреба на пестициди и в качеството си на държава членка България следва да определи национални разпоредби за разрешаване на продуктите за растителна защита и национални защитни мерки за намаляване на рисковете от тяхната употребата; от началото на 2011 г. в контекста на новата политика на Европейския съюз по безопасност на храните в България беше учреден единен национален орган по безопасност на храните - Българската агенция по безопасност на храните.
    Освен посоченото, правната рамка на действащия Закон за защита на растенията не дава възможност за решаване на някои възникнали проблеми, свързани със: подновяване разрешаването и първоначалното разрешаване на продуктите за растителна защита съгласно действащите европейски актове; обмена на информация между България, Европейската комисия и другите държави членки чрез системата за бързо оповестяване за установени огнища от карантинни вредители в страната, задържани такива пратки от внос или пратки с установена зараза при движението им между държавите членки (EUROPHYT); установяване на изискванията към употребата на продуктите за растителна защита при първичното производство на растения и растителни продукти, предназначени за консумация, като мерки, осигуряващи безопасността на храните; прилагане на мерки за борба при масови появи на болести и неприятели по растенията, свързани с нанасянето на значителни стопански загуби и наказване нарушаването на редица въведени правила поради липса на предвидени санкции.
    Изброените съществени промени в нормативната уредба на растителната защита могат да бъдат направени само с изготвянето и приемането на нов Закон за защита на растенията.
    Предлаганият законопроект въвежда спазването на общите принципи на интегрирано управление на вредителите; урежда реда за прилагане на спешни фитосанитарни мерки при установяване на карантинни вредители, които са нови за страната или са ограничено разпространени в нея, както и определя детайлни правила за упражняване на първоначалния и последващия контрол върху регулираните дейности в областта на защитата на растенията и пускането на пазара и употребата на продукти за растителна защита и торове.
    Със законопроекта се създават условия за опазване на растенията чрез прилагане на продукти за растителна защита, които представляват най-малък риск за здравето на хората и околната среда. Изчерпателно се определят условията и редът за извършване на интегрирано производство на растения и растителни продукти от земеделските производители чрез прилагане на ръководствата за интегрирано управление на вредителите, като е застъпена възможността за насърчаване на професионалния потребител да прилага на доброволна основа специфичните за определени култури принципи на интегрираното управление на вредителите.
    Нов момент е прехвърлянето на част от правомощията по наблюдение, диагностика, прогноза и сигнализация на частни лица консултанти. Дадена е възможност под контрола на БАБХ земеделските производители да наблюдават и да извеждат борбата срещу вредителите по земеделските култури, като ползват услугите на тези консултанти.
    За първи път се регламентира редът за обявяване на каламитет и епифитотия от икономически важни вредители по земеделските култури, като в правомощията на министъра на земеделието и храните е да определя видовете мерки за контрол на вредителите.
    Във фитосанитарен контрол се оптимизират и детайлизират фитосанитарните мерки, които официалният орган предприема в случаите на опасност от или при установена зараза от карантинни вредители, като се предвижда възможност при наложени мерки за унищожаване на растения и растителни продукти засегнатите лица да бъдат обезщетени при определени условия; определя се редът, по който растенията и растителните продукти се движат на територията на Европейския съюз, съответно се внасят, произвеждат, отглеждат, съхраняват и търгуват на територията на България; като изключение се установява разрешителен режим за движение на забранени карантинни вредители, растения, растителни продукти и други обекти само когато те са предназначени за извършване на научни изследвания и селекция и се дава възможност на официалния орган в България – БАБХ, да делегира под свое ръководство и контрол и при липса на конфликт на интереси изпълнението на част от функциите си по фитосанитарен контрол на други юридически лица.
    При продуктите за растителна защита със законопроекта се въвеждат мерките по прилагане на Регламент (ЕО) № 1107/2009, който отменя Директива 91/414/ЕИО на Съвета, въведена със сега действащия закон. Съгласно изискванията на регламента, Българската агенция по безопасност на храните се определя за компетентния и координиращ национален орган по смисъла на чл. 75, параграф 1 и 2 от регламента; разписват се етапите на националните административни процедури при разрешаването на продукти за растителна защита и техните резервоарни смеси на територията на страната; посочват се задълженията на България в процесите на одобряване на активни вещества, антидоти и синергисти от Европейската комисия; установяват се национални правила, по които продуктите се класифицират, опаковат, етикетират и рекламират; установява се разрешителен режим за изпитването с научноизследователска и експериментална цел на продукти за растителна защита, за които няма издадено разрешение; посочват се условията и редът, по които тези продукти за растителна защита, които не са разрешени, могат да се произвеждат съхраняват и транспортират на територията на страната и се въвеждат национални изисквания при разрешаването на продуктите за растителна защита с цел по-добра проследяемост при пускането им на територията на страната и по-лесно разграничаване на отговорните субекти.
    Съществен нов момент е въвеждането на редица защитни разпоредби, целящи ограничаване на употребата на продуктите за растителна защита в изпълнение на изискванията на Директива 2009/128/ЕО: осигуряване на консултантски услуги в областта на интегрираното управление на вредителите от квалифицирани лица; забрана за въздушно прилагане на пестициди, като се въвеждат специални изисквания за издаване на разрешения в извънредни ситуации, възникнали в растителната защита; лицата, които извършват специализирани растителнозащитни дейности, се регистрират в публичните регистри на БАБХ; лицата, които работят с пестициди, от една страна, трябва да бъдат обучени по програми, утвърдени от изпълнителния директор на БАБХ, а от друга - да са получили сертификат от БАБХ; ограничава се кръгът на лицата, които могат да употребяват продукти от професионална категория на употреба.
    Предвидено е одобряването на Национален план за действие за устойчива употреба на пестициди, съдържащ количествени и други цели, мерки и срокове за намаляване на рисковете и въздействието на употребата на пестициди върху здравето на хората и околната среда; насърчаване въвеждането на интегрираното управление на вредителите и други алтернативни методи и установяване на показатели за определяне на риска при употребата на продукти за растителна защита. Този план се приема от Министерския съвет, а БАБХ е един от органите, участващи в процеса на неговото изготвяне, съгласуване и приемане. Прецизира се уредбата на дейностите: търговия, преопаковане и употреба на продуктите за растителна защита. С цел облекчаване на държавната регулация, от една страна, се променят изискванията за лицата, които търгуват с продукти за растителна защита и извършват растителнозащитни дейности, а от друга - разрешителните режими стават регистрационни.
    Изчерпателно се посочват случаите, в които дейностите с торове и други продукти не се регулират и се въвеждат изискванията на Регламент № (ЕО) 2003/2003 относно торовете по отношение на режима на обозначаване на “ЕО ТОР”.
    Същевременно законово се установява регистрационният режим на торовете, които не са ЕО торове, като лицата, които ги произвеждат, внасят и търгуват, се контролират от БАБХ. Аналогично на продуктите за растителна защита торовете представляват химични вещества или смеси, голяма част от които могат да бъдат опасни при транспортиране и употреба, особено амониевият нитрат. Съществен елемент при пускането на пазара на торовете е осигуряването на тяхната проследяемост.
    За предотвратяване на административни нарушения по закона и предотвратяване и отстраняване на вредни последици от тях се въвеждат принудителни административни мерки при установени нарушения от страна на контролните органи на БАБХ., а административно-наказателните разпоредби са структурирани по нов начин, различен от този в досегашния закон, като съставите на нарушенията са формулирани по-конкретно, размерът на санкциите е предвиден съобразно тежестта на всяко нарушение, границата между минималните и максимални санкции е разширена и са въведени задължителните санкции при нарушения на регламенти (ЕО) № 1107/2009 и № 2003/2003.
    Нов момент е въвеждането на правила за отнети вещи - предмет или средство за извършване на нарушението. С възпитателна и предупредителна цел се въвежда институтът на продължаваното нарушение като деяние, което в по-голяма степен нарушава установения държавен ред и обуславя по-висок размер на наказанията, в случая глобата и имуществената санкция се налагат в двоен размер.
    В Преходните и заключителните разпоредби са предвидени изменения на други закони, свързани с дейностите по законопроекта: изменение в устройствения закон на Българската агенция по безопасност на храните и в Закона за пчеларството по отношение на компетентния орган Българската агенция по безопасност на храните; изменения в Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника и в Закона за водите, с което се въвеждат разпоредбите на Директива 2009/128/ЕО за създаване на рамка за действие на Общността за постигане на устойчива употреба на пестициди.
    С приемането на законопроекта ще се осигурят по-добри възможности за опазване на земеделските култури, което ще подобри качеството и безопасността на растителната продукция; ще се подобри процесът на разрешаване на продуктите за растителна защита, като същевременно се ограничи до възможния минимум тяхната употреба с оглед защитата на здравето на хората, животните и околната среда; ще се подобрят условията, при които се извършва стопанската дейност в областта на растителната защита. А тези резултати от своя страна ще спомогнат да се повишат качеството и безопасността на храните от растителен произход.
    След откриването на дебата от председателя на Комисията, отношение взеха: народните представители: г-н Петър Курумбашев, г-жа Ивелина Василева, г-н Методи Костадинов, г-н Добрин Данев и г-н Джевдет Чакъров. От страна на вносителите в дискусията взеха участие г- Николай Роснев и
    г-н Николай Цветков.
    В хода на дебатите по законопроекта от народните представители бе изтъкната важността от приемането му. Бе споделено мнението, че законопроекта изцяло транспонира европейското законодателство в тази област. Сериозно внимание бе обърнато на текстовете от законопроекта, касаещи въздушното пръскане с продукти за растителна защита.
    От представителите на МОСВ бе изтъкнато, че при научно-изследователска дейност за препарати за растителна защита и при работа с торове, които биха могли да съдържат ГМО трябва да се прилагат и разпоредбите на Закона за ГМО.
    След проведеното гласуване, Комисията по околната среда и водите с 15 гласа „за”, без ”против” и ”въздържали се”, подкрепи законопроекта и изразява следното

    СТАНОВИЩЕ:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за защита на растенията, № 302-01-10, внесен от Министерски съвет на 31.07. 2013 г.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума