КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
06/02/2014 първо гласуване
Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 454-01-11, внесен от Йордан Стоянов Младенов и група народни представители на 5 февруари 2014 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по околната среда и водите
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 454-01-11, внесен от Йордан Стоянов Младенов и група народни представители на 5 февруари 2014 г. .
На свое редовно заседание, проведено на 6 февруари 2014 г., Комисията по околната среда и водите, ръководено от председателят на Комисията г-н Петър Курумбашев, разгледа на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 454-01-11, внесен от Йордан Стоянов Младенов и група народни представители на 5 февруари 2014 г.
От Министерството на околната среда и водите на заседанието присъстваха: г-жа Искра Михайлова – министър, г-н Асен Личев –директор на дирекция „Управление на водите” и г-жа Силвия Бакърджиева – държ. експерт в дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество”.
От името на вносителя законопроекта и мотивите за неговото внасяне бяха представени от н.п. Йордан Младенов.
Със законопроекта се цели на първо място повишаване на ефективността в управление на публичния ресурс, чрез увеличаване на възможността за сключване на концесионни договори за добив на минерални води с цел бутилиране.
На второ място това са законодателни мерки против изкуствено затваряне и монополизиране на пазара, като се премахнат неоправданите легални бариери и се даде възможност за навлизане на нови предприятия.
Не на последно място изменението се налага с оглед цялостно подобряване на редакцията на законовите разпоредби и постигане на съгласуваност в правната уредба
Приемането на предложението за изменението на чл. 47, ал.11 се налага по следните причини: концесионерите към настоящия момент далеч не оползотворяват изцяло капацитета на находищата на минерални води, като действащата разпоредба на чл.47, ал.11 от Закона за водите въвежда принципа „ едно находище един концесионер“ и по този начин на практика се блокира неоползотворения ресурс и се поставя неоправдана законодателна бариера пред навлизане на нови предприятия на пазара.
Освен това, сегашният текст на чл.47, ал.11 не кореспондира с останалите разпоредби на закона. Така например чл.47, ал.5 определя, че в предмета на концесия се включва водовземното съоръжение, а не цялото находище. По същият начин в § 28, ал.7 към ЗИД на Закона за водите ( дв. Бр 47 от 2009, в сила от 23.06.2009 г., изм. и под. бр. 95 от 2009 г. ) е уточнено, че експлоатационния курс по чл.47, ал.9 се определя за водовземните съоръжения, които са предмет на концесията, не за цялото находище. С предложеното изменение се въвежда принципа „ едно водовземно съоръжение – един концесионер за добив“ , което съответства напълно на чл. 47, ал.7 и останалите разпоредби на закона. Премахва се правилото „едно находище - един концесионер“, което е необосновано и не съответства на логиката на закон.
Запазването на действащата редакция на чл.47, ал.11 не е условие за правилното транспониране на Директива 2009/54/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 18.06.2009г. относно експлоатацията и предлагането на пазара на натурални минерални води. Чл.8, § 2 от Директивата е транспониран в чл.23, ал.2 от Наредбата за изисквания към бутилираните натурални минерални, изворни и трапезни води, предназначени за питейни цели. Забраната няма нищо общо с принципа, по който ще се концесионират минералните води. С приемането на Регламент/ЕО/692/2003 на Съвета отпадна възможността търговското наименование на минералната вода да се регистрира като географско указание или наименование за произход. Този принцип се следва и от сега действащият Регламент/ЕО/510/2006 на Съвета. Само по себе си търговското наименование ( самото наименование на местност или населено място, свързано с местоположението на източника или находището), не може да се регистрира като търговска марка за минерална вода, съгласно действащото законодателството, тъй като указва географския произход на водата ( чл.11. ал.1, т.4 от ЗМГО ). Няма обаче пречки за регистрация на марка, която съдържа наименование на местност или населено място свързано с местоположението на водоизточника или находището ( т.е. търговското наименование на минералната вода), стига то да е изписано по характерен начин ( със или без допълнителен графичен елемент). Такава марка е регистрабилна, тъй като е способна да отличи търговския произход на стоката, т.е. може да отличи минералната вода от едно и също находище добивана ( бутилирана) от различни лица. Съдържащото се в марката наименование ( на местност, населено място и пр.) указва географския, а не търговския произход на стоката, поради което е извън закрила – т.е. свободно за използване от всяко лице, което бутилира минерална вода от същото находище. Спирането на изискванията относно означаването и търговското предлагане на минерални води е съвместимо с експлоатацията на находищата от повече от един концесионер каквито примери има и в момента (находищата Хисар и София – Горна Баня).
Следователно, според вносителите приемането на предложението за изменението на чл.47, ал.11 от Закона за водите е целесъобразно и не противоречи на изискванията на Европейския съюз.
След откриването на дебата от председателя на заседанието на Комисията, отношение взеха: н.п. Дора Янкова, която дообоснова предложението за изменения на Закона за водите; г-н А. Личев – изказвайки положително становище по проектозакона и давайки примери за драстично намаление на концесионерите, след промените през 2009 г.; н.п. Ивелина Василева, която изрази подкрепа, припомняйки започналите срещи и дискусии с концесионери по този въпрос от предишното правителство, което е добър пример за приемственост и може да бъде една възможност за ползи за общините, които разполагат с източници на минерални води-общинска собственост.
След проведените разисквания, Комисията по околната среда и водите с 13 гласа „за”, без ”против” и ”въздържали се” подкрепи законопроекта и изрази следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 454-01-11, внесен от Йордан Младенов и група народни представители на 5 февруари 2014 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ