КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ
19/12/2013
ДОКЛАД
Относно: обсъжданията, проведени в Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения през втората сесия на 42-то Народно събрание
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ
ДОКЛАД
Относно: обсъжданията, проведени в Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения през втората сесия на 42-то Народно събрание
Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения има за основен предмет осъществяването на диалог и взаимодействие с представители на граждански организации и движения, включително провеждане на обществени обсъждания по въпроси от значим обществен интерес. През втората сесия на 42-то Народно събрание комисията проведе четири публични обсъждания, разгледа три национални граждански инициативи по Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, обсъди и прие становище по законопроект за доброволчеството. Всички заседания на комисията се излъчиха в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание. Във връзка с въведеното в проекта на нов Изборен кодекс машинно гласуване Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения организира публично представяне и демонстрация на модели на машини за гласуване.
На заседание, проведено на 01 август 2013 г. Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения разгледа предложението за промяна в Изборния кодекс, № ПГ-316-00-1, внесено в Народното събрание на 22 май 2013 г. от инициативен комитет чрез национална гражданска инициатива. В подписката за националната гражданска инициатива, се предлага в чл. 5, ал. 2 от Изборния кодекс да отпадне ограничението в разпределението на мандатите на национално ниво да участват само партиите и коалициите от партии, получили не по-малко от четири на сто от действителните гласове в страната и извън страната. Беше направено предложение в разпределението на мандатите на национално ниво да участват партиите и коалициите от партии, получили действителни гласове не по-малко от районната избирателна квота. След проведеното обсъждане комисията прие становище предложението за промени да бъде предоставено на Временната комисия за изработване на проект на нов Изборен кодекс, която да разгледа предложението за промяна в Изборния кодекс, № ПГ-316-00-1, внесено в Народното събрание на 22 май 2013 г. от инициативен комитет чрез национална гражданска инициатива.
На 11 септември 2013 г. на съвместно заседание на Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения и Комисията по енергетика се проведе публично обсъждане на новия модел на ценообразуване на електрическата енергия и ефектите от прилагането му върху разпределителните предприятия, крайните снабдители и крайните клиенти. Инициативата за провеждане на публичното обсъждане беше продиктувана от множество медийни публикации и определени негативни мнения, изразени от обществеността във връзка с приетите изменения и допълнения на Закона за енергетиката по отношение на намалението на цената на електроенергията от 1 август 2013 г.
На заседанието освен членовете на комисиите присъстваха и представители на граждански организации и движения, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране и на енергоразпределителните предприятия. Целта на проведеното обсъждане беше да се запознае обществеността с измененията и допълненията на Закона за енергетиката, свързани с формата и начинът на ценообразуване на електрическата енергия, реда за изготвяне на фактурите за крайните потребители.
На участниците се предостави възможност да заявят своите позиции по разискваните проблеми. Подробно се представиха мотивите за промяна на Закона за енергетиката, във връзка с намаление на цената на електроенергията от 1 август 2013г. Разясни се модела на ценообразуване на електрическата енергия, като се почерта, че основната разлика между двата начина на образуване на електрическата енергия е в подхода, прилаган при оценката и включването на разходите в цените за произведената енергия, подлежаща на задължително изкупуване. Обсъди се механизма на взаимодействие между държавата, енергоразпределителните предприятия и крайните потребители, като се очертаха и предприетите действия в тази насока. Подчерта се, че за първи път всички протоколи от откритите заседания на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране и обществените обсъждания с всички изказани становища са публикувани и може да бъдат намерени и прочетени на интернет-страницата на комисията. Моделът за ценообразуване на електрическа енергия е показан и обяснен с конкретни цифри, както пред Обществения съвет към Министерството на икономиката и енергетиката и в Консултативния съвет, който е създаден към ДКЕВР, така и на всички проведени срещи.
От страна на енергоразпределителните дружества се представиха конкретни данни за намаление на цената на електроенергията в различните региони.
Постигна се съгласие подобни публични обсъждания да продължат да се осъществяват, с цел решаване на проблеми, свързани с подобряване качеството на получаваната електроенергия от крайните потребители, регулиране на невъзстановяемите разходи на енергоразпределителните дружества. Участниците се обединиха около становището, че е поставено началото на общи съвместни действия и обсъждане на проблемите пред обществото открито, ясно и прозрачно.
На 25 септември 2013г. Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения разгледа Национална гражданска инициатива “За нов закон за културното наследство“, №ПГ-339-00-15, внесена от инициативен комитет на 12 юли 2013 г. В заседанието на комисията, освен нейните членове участваха и представители на Министерство на културата, Върховна касационна прокуратура, Асоциацията на българските археолози, Съюза на нумизматичните дружества, както и представители на граждански организации и движения.
С внесената подписка в подкрепа на инициативата „За нов закон за културното наследство” се предлага да бъдат приети редица законодателни промени, подробно изброени в представената национална гражданска инициатива. По време на проведените дебати част от участниците категорично се обявиха против исканите промени с мотивите, че в съответствие със степента на развитие на обществените отношения у нас законодателството гарантира правото както на лични колекции, така и на свободна търговия с културни ценности. Изрази се позиция, че не е необходим нов закон в тази област, а по-скоро трябва да се прецизират действащите разпоредби и добавят нови раздели, като например да се регулира дейността на антикварите.
Народните представители се обединиха около становището, че националната гражданска инициатива трябва да бъде разгледана и от работната група към Министерството на културата, която ще изработва законопроектът за изменение и допълнение на Закона за културното наследство. В съответствие с приетата позиция, отразена в писмено становище комисията изготви проект на решение, което да бъде предложено за приемане от Народното събрание.
На 24 октомври 2013г. Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения съвместно с Временната анкетна комисия за проучване на обстоятелствата по оповестените факти и данни за нарушения, извършени в Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси проведе публична дискусия по проблемите при прилагането на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и предложения за преодоляването им. На проведеното заседание освен членовете на комисиите, участие взеха и представители на Министерство на правосъдието, членове на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, граждански организации и движения, граждани. На проведеното обсъждане се разгледаха и обсъдиха проблеми, свързани с прилагането на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. Посочиха се и пропуски в работата на Комисията за предотвратяване и установяване конфликт на интереси, изразяващи се в прекомерен субективизъм в администрирането на преписките, поставянето на специализираната администрация на Комисията под едноличния контрол на нейния председател, липсата на текущ ефективен парламентарен контрол върху дейността на Комисията. Представител на Министерство на правосъдието изложи позицията на ведомството, като заяви, че в рамките на наблюдението от страна на Европейската комисия по механизма за сътрудничество и оценка в доклада от 2012г. година е отправена препоръка да се измени Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, така че да могат ефективно да се налагат наказания, които имат възпиращо действие.
По отношение на необходимостта от изменение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, се направи следното обобщение :
1. Да се предвидят промени по отношение на състава на Комисията за предотвратяване и установяване конфликт на интереси;
2. Преписките да се разпределят изключително и само на случаен принцип;
3. По всяка разпределена преписка да се определя докладчик-член на Комисията, а не лице от специализираната администрация, с цел засилване и конкретизиране на отговорността;
4. Оптимизиране на сроковете – д а е ясно в какъв срок следва да бъде приключена всяка отделна преписка;
5. Да се променят разпоредбите по оспорването на актовете на комисията;
6. Да се прецизират административно наказателните санкции и техните размери, с цел преодоляване на противоречия по отношение на тежестта на извършеното нарушение, имущественото състояние на нарушителя и размера на наложената санкция;
7. Да бъде разширен обхвата на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
След проведената публична дискусия и задълбоченото обсъждане на поставените проблеми на 09.12.2013 г. народните представители Мая Манолова и Кирил Добрев внесоха в Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
На 20 ноември 2013г. Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения съвместно с Комисията по бюджет и финанси проведе публична дискусия на тема: Проблеми в отношенията между потребителите и банките и финансовите институции и предложения за решаването им. На заседанието освен членовете на комисиите участие взеха и представители на Министерство на финансите, Камарата на частните съдебни изпълнители, Комисията за защита на потребителите, банки и кредитни институции, граждански организации и движения, граждани.
Представители на гражданските организации и движения запознаха участниците с наболели проблеми, свързани с банките и финансовите институции, по отношение на кредитирането, условията по краткосрочните и дългосрочни договори за кредит, принудителното събиране на вземания от страна на банките и финансовите институции. Акцентира се върху невъзможността за развитие на малкия и средния бизнес, поради законовата възможност банките да цедират вземания без ограничение в размера на сумите на дружества с чуждестранно участие, за които няма изискване да имат лиценз за извършване на банкова дейност. Обърна се внимание и на правото на банките да предявяват вземанията си по реда на чл. 417 от ГПК и на регламентираната възможност цената на продаваните имоти, служещи като обезпечение по банкови кредити да не подлежи на съдебен контрол. В тази връзка се посочиха редица примери за фалирали фирми, чиято собственост е разпродадена на безценица от банките, като дори и след продажбата задълженията по кредитите остават, поради ниската цена на продадените имоти, което води до загуба на много работни места. В рамките на дискусията се изказаха и мнения за създаване на постоянна комисия, която да контролира банките и небанкови финансови институции, предоставящи кредити. По време на обсъжданията се заяви намерение за промени, свързани с по-обективно определяне на лихвения процент и гъвкаво пазарно отношение от страна на банките и небанковите финансови институции при определяне на условията по договорите, съобразно икономическата обстановка и платежоспособността на крайните потребители. Като пропуск в законодателството се посочи липсата на регулатор на търговските практики на банките. Изрази се мнение, че е налице необходимост от предприемане на законодателни мерки в защита на малките и средни предприятия-кредитополучатели. Направи се предложение за създаване на финансов омбудсман и законодателна регламентация на фалитите на физически лица.
На 28 ноември 2013г. Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения проведе редовно заседание, чийто дневен ред включваше разглеждане на Национална гражданска инициатива за намаляване до 0% ставката на ДДС върху стоките за деца от 0 до 3 години; представяне и обсъждане на Доклада на Министерски съвет за изпълнението на Плана за действие на Република България по инициативата Партньорство за открито управление;
На заседанието освен членовете на комисията участие взеха и членове на инициативния комитет на националната гражданска инициатива, представители на Министерство на финансите и министерство на икономиката и енергетиката, представител на кабинета на министър-председателя Пламен Орешарски, началник на кабинета на министър-председателя Бойко Борисов, граждански организации и движения, граждани.
С внесената подписка, организирана от Асоциацията на търговците на стоки за детето, в подкрепа на инициативата чрез исканата промяна в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) за намаляване до 0 % на ДДС ставката върху стоките за деца от 0 до 3 годишна възраст се предлага да се подкрепи комплекса от мерки за преодоляване на негативните демографски тенденции в страната.
Министерство на финансите и Министерство на икономиката и енергетиката не подкрепят предложението за промяна в Закона за данък върху добавената стойност за намаляване на ДДС ставката върху стоките за деца от 0 до 3 години. Позицията е подробно мотивирана в представени писмени становища, които са публикувани на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание. По време на разискванията се подчерта, че предложението за промяна в Закона за данък върху добавената стойност с намаляване до 0 % на ДДС ставката върху стоките за деца от 0 до 3 може да бъде реализирано чрез правото на законодателна инициатива на всеки един народен представител. Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения се обедини около становището, че не подкрепя предложението за намаляване до 0 % на ДДС ставката върху стоките за деца от 0 до 3 години №ПГ-339-01-6, внесено в Народното събрание на 30.08.2013 г. от Инициативен комитет чрез Национална гражданска инициатива. Становището на комисията, с предложение за решение на Народното събрание е публикувано на сайта на комисията в раздел „Доклади“ на интернет страницата на Народното събрание.
На заседанието се представи и обсъди доклад на Министерски съвет за изпълнението на плана за действие на Република България по инициативата Партньорство за открито управление.
Отбеляза се, че доклада е част от инициативата Партньорство за открито управление, която стартира през 2011 година по инициатива на правителствата на САЩ, Бразилия, Великобритания и още 5 държави. Инициативата е доброволна, не е скрепена с международни договори и конкретни правни ангажименти. Към нея държавите се присъединяват доброволно, като целта е да се постигне съгласие за открито, отговорно и прозрачно управление в интерес на гражданите чрез подобряване на обществените услуги, по-ефективно управление на публичните ресурси, гарантиране сигурността на гражданите, повишаване на фирмената отчетност. При представянето на доклада се направи обобщение, относно приключването на първия етап от прилагането на инициативата. Подробно се очертаха предприетите мерки и инициативи, свързани с по-ефективно управление на публичния ресурс чрез повишаване прозрачността при изразходването на публични средства, финансиране на неправителствените организации и управлението на природни ресурси, повишаване на прозрачността и по-добра защита на потребителите в жизнено важни сфери, като здравеопазването и развитие на електронното правителство за постигане на повече прозрачност и ефективност в работата на държавните институции. В последвалия дебат относно доклада по изпълнение на инициативата, се направиха конкретни предложения като участниците се обединиха около становището, че направените предложения ще залегнат в новия план за действие по инициативата.
На 12 декември 2013 година Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения проведе редовно заседание, чийто дневен ред включваше представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за доброволчеството, № 354-01-71 от 30.10.2013 г., внесен от Гинче Димитрова Караминова и група народни представители; разглеждане на предложения и създаване на Обществен съвет към Комисията по взаимодействие с граждански организации и движения. Законопроекта се представи от народния представител Гинче Димитрова Караминова. В направеното изложение се подчерта, че законопроектът за доброволчеството се предлага в изпълнение на законодателна резолюция на Европейския парламент от 26 ноември 2009 година относно предложението за решение на Съвета обявяване на 2009 година за европейска година на доброволчеството. В мотивите се изтъква, че с представения законопроект се уреждат обществените отношения, свързани с организираното извършване на доброволческа дейност. Необходимост от създаването на Закон за доброволчеството е наличието на трайно установени обществени отношения, свързани с осъществяването на доброволчеството във всички сфери на обществения живот и съществуващата до момента правна уредба на доброволческите дейности на различни нива, което е предвидено в специални закони и подзаконови нормативни актове. По време на обсъждането членовете на комисията направиха предложения за допълнения и изменения към представения законопроект за доброволчеството, които да бъдат взети предвид между първо и второ четене на законопроекта. Предложения за допълнения дадоха и представители на граждански организации и движения. Направените предложения са отразени в писмено становище на Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения, публикувано в раздел „Доклади“ на сайта на комисията, на интернет страницата на Народното събрание. След проведеното гласуване Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за доброволчеството, № 354-01-71, внесен от Гинче Димитрова Караминова и група народни представители на 30.10.2013.
На проведеното заседание, на основание чл.37 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения се създаде Обществен съвет от представители на граждански организации и движения, като постоянен консултативен орган.
Във връзка с въвеждането на машинното гласуване в проекта на нов Изборен кодекс Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения организира в Народното събрание публично представяне на машини за гласуване.
На 21 ноември 2013 г. и 03 декември 2013 г. се представиха машини за машинно гласуване, изработени съответно от фирмите „Сайтел“ и „Сиела Норма“ АД. Направи се кратка презентация на фирмите, като всяка от тях предложи решение и представи възможности за осигуряване на процеса на гласуване, запазване тайната на вота и възможност за одитиране на целия процес на гласуване. Извърши се демонстрация на гласуването с машина.
След демонстрациите на машините участниците в презентацията направиха предложения, във връзка с начина на идентификация на избирателите при машинно гласуване, възможност за проверка на системата за гласуване по време на целия изборен процес.
Всички участници се обединиха около становището, че гласуването с машини е предпоставка за по-бърз и ефективен процес на гласуване, води до избягване на субективната грешка при броене на бюлетините, дава по-голяма гаранция за невъзможност за манипулиране на изборния процес.
Демонстрациите на машинното гласуване се излъчиха пряко в ефира на БНТ 2.
На редовно заседание, проведено на 19 декември 2013 г., Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения разгледа национална гражданска инициатива „Срещу произвола на монополите”, № ПГ-016-00-19, внесена от инициативен комитет на 22 декември 2010 г. На проведеното заседание освен членовете на комисиите, участие взеха и представители на Министерство на икономиката и енергетиката, Министерство на регионалното развитие, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, Комисия за защита на потребителите, представители на Инициативния комитет на националната гражданска инициатива, граждански организации и движения, граждани.
В мотивите на подписката се посочва, че целта на направените предложения за промени в нормативната уредба е качеството на услугите да съответства на заплащаната от потребителите цена, създаването на работещ механизъм за ефективен контрол и ефективна защита. Предлаганите промени целят и създаването на работещ механизъм за ефективен контрол и ефективна защита на потребителите. В предвидения от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление срок инициативният комитет успява да събере 694 530 брой подписи в подкрепа на националната гражданска инициатива. В последвалия дебат относно доклада по изпълнение на инициативата, се определиха конкретни цели, които да бъдат осъществявани между държавата и гражданските организации като: възстановяване на доверието между потребителите и доставчиците на електрическа, топлоенергия и ВиК дружествата, което да е предпоставка за преустановяване на социалното напрежение и развитие на страната като нормална европейска държава, в която гражданите да се чувстват щастливи от условията, които получават, да си плащат за тях. Представителите на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране направиха предложение при подготовката на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за енергетиката да се предвиди формирането на Обществен съвет, като този Обществен съвет да има право на еднократно отлагателно вето, с което да спира решението на ДКЕВР до вземане на решение след ново обсъждане, заедно с представителите на Обществения съвет. Подробно се обсъдиха всички предложения на националната гражданска инициатива „Срещу произвола на монополите“ като за тези, които може да бъдат законодателно уредени се предложиха конкретни решения и срокове,в които да бъдат осъществени. Становището на комисията, с предложение за решение на Народното събрание е публикувано на сайта на комисията в раздел „Доклади“ на интернет страницата на Народното събрание.
При осъществяване на своята дейност през втората сесия на 42-то Народно събрание Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения е изготвила следните писмени становища относно: Национална гражданска инициатива за промяна в Изборния кодекс, № ПГ-316-00-1, внесена от инициативен комитет на 22 май 2013 г.; относно: Национална гражданска инициатива „За нов закон за културното наследство” № ПГ-339-00-15, внесена от инициативен комитет на 12 юли 2013 г.; относно: Национална гражданска инициатива за промяна в Закона за данък върху добавената стойност с намаляване до 0 % на ДДС ставката върху стоките за деца от 0 до 3 години № ПГ-339-01-6, внесена от инициативен комитет на 30 август 2013 г.; законопроект за доброволчеството, № 354-01-71, внесен от Гинче Димитрова Караминова и група народни представители на 30.10.2013г; национална гражданска инициатива „Срещу произвола на монополите”, № ПГ-016-00-19, внесена от инициативен комитет на 22 декември 2010 г.
В заключение трябва да се отбележи, че всички становища и предложения, постъпили от граждански организации, движения и граждани са предоставени по компетентност на водещите постоянни комисии, които да ги вземат предвид при разглеждането на съответните законопроекти.
Мая Манолова
Председател на Комисията
за взаимодействие с граждански
организации и движения