КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ
06/03/2014 първо гласуване
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ
СТАНОВИЩЕ
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 402-01-10, внесен от Министерски съвет на 04.02.2014 г.
На свое заседание, проведено на 06 март 2014 г., Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 402-01-10, внесен от Министерски съвет на 04.02.2014 г.
В заседанието на Комисията участваха: Катя Станчева и Николай Николов – членове на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси; Атанас Славов - държавен експерт в дирекция “Нормотворчество“ в Министерство на правосъдието; членове на Обществения съвет към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения, както и представители на неправителствени организации.
От името на вносителя законопроектът беше представен от Атанас Славов.
В мотивите към внесения законопроект се посочва, че основните причини за предложените изменения и допълнения са: липса на систематизирана регламентация на правомощията на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси; отсъствие на уредба за начина, по който образуваните производства се разпределят за решаване; бавно производство; разделяне на установяването на конфликт на интереси и свързаните с него санкции в две отделни производства; непълнота на уредбата относно правата на лицата, срещу които е образувано производството; законодателни пропуски относно някои групи лица, които заемат публични длъжности.
Определят се и целите на внесения законопроект: регламентиране на правомощията на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси като колегиален орган и на нейния председател; създаване по обективни критерии на единни правила за движение и решаване на преписките; ускоряване на производството пред комисията и на осъществявания съдебен контрол; гарантиране на правото на защита на лицата, срещу които е образувано производство пред комисията; разширяване на приложното поле на закона спрямо лицата; усъвършенстване на отделни разпоредби, практиката по прилагането на които показва наличие на проблеми.
Подчертава се, че прилагането на измененията и допълненията на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси не изисква допълнителни финансови средства от държавния бюджет.
По разглеждания законопроект в Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения са постъпили следните писмени становища:
1. Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси предлага в проекта да се включи разпоредба, която въвежда задължително застраховане със застраховка „Живот“ и „Злополука“ на членовете и служителите на администрацията на комисията. Предлага се в § 19 от законопроекта да бъдат заличени цифрите „39“ и „40“, като се излагат мотиви, че предложения § 19 не е съобразен с § 15 от проекта и създаването на нова ал. 3 на чл. 27.
2. Асоциация „Прозрачност без граници“ оценява положително предложеното разширяване на обхвата на длъжностните лица, които имат задължения по закона, както и конкретизирането на изискванията за избор на членове на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и процедурите по тяхното избиране и освобождаване. Предвидените правомощия на Комисията като колективен орган, както и тези на нейния председател са определени като отговори на констатираните сериозни проблеми в работата й през последните години, както и в утвърждаването на принципа на колегиалност в дейността на институцията. Предложеното в законопроекта удължаване с 30 дни на срока на производство за установяване на конфликт на интереси и вземането на решение е определено като неправилно. Намаляването на размера на глобите за длъжностни лица, които не са спазили сроковете за деклариране на обстоятелства са определени като разумни, но предложенията за намаляването на размера на санкциите за лица, които не са изпълнили задълженията си да предоставят информация, поискана от Комисията следва да бъдат обсъдени задълбочено, с оглед оценка на потенциалните негативни ефекти при защита на обществения интерес.
3. Институтът за модерна политика изразява становище, че както с внесения от народните представители Мая Манолова и Кирил Добрев законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, №354-01-92 от 09.12.2013г., така и с разглеждания законопроект се предлагат сходни решения в определени направления, взаимно се допълват и допринасят за една здрава и подходяща нормативна основа за работата на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. Подкрепя предложените в законопроекта промени, касаещи разширяване обхвата на закона, като препоръчва в него да се включат още Управителния и Контролния съвет на Националната здравноосигурителна каса, като предлагат между първо и второ гласуване да бъде създадена преходна разпоредба, съгласно която на новозадължените по закона лица да се определи едномесечен срок за подаване на декларациите за несъвместимост и за частни интереси. Институтът за модерна политика предлага между първо и второ гласуване да се обсъди и възможността за още по-голяма деконцентрация на властта в Комисията, като се вменят определени функции на заместник-председателя. Препотвърждава се изразената вече позиция, че завишени изисквания към членовете на Комисията ще създадат по-високи гаранции за професионализъм и безпристрастност в работата на органа.
Принципно се подкрепят предвидените промени по отношение на реда и сроковете за провеждане на производство пред Комисията, като се подчертава, че въвеждането на принципа на случаен подбор при разпределяне на преписките и срок за съобщаване на решението са гаранции срещу злоупотреби, оказване на натиск, бавене на преписки.
Институтът за модерна политика, изразявайки подкрепа към Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 354-01-92 от 09.12.2013 г. с вносители Мая Манолова и Кирил Добрев и законопроекта внесен от Министерски съвет, отбелязва че разглеждането им като общ законопроект от Народното събрание с прецизиране на разпоредбите между първо и второ гласуване ще допринесе за подобряване на правната уредба.
4. Общественият съвет към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения изразява становище, че внесения законопроект в значителна степен е сходен със Законопроекта за изменение и допълнение на закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 354-01-92 от 09.12.2013 г., внесен от народните представители Мая Манолова и Кирил Добрев, като единодушно се изразява принципна подкрепа към внесения от Министерски съвет Законопроект № 402-01-10 от 04.02.2014г. за изменение и допълнение на закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, като се поддържат направените предложения по законопроекта, внесен от народните представители Мая Манолова и Кирил Добрев.
След проведеното обсъждане и гласуване, Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения, със 11 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 402-01-10 внесен от Министерски съвет на 04.02.2014 г.
Мая Манолова
Председател на Комисията
за взаимодействие с граждански
организации и движения