Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ЖАЛБИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ЖАЛБИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
18/12/2013 първо гласуване


    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ЖАЛБИТЕ
    НА ГРАЖДАНИТЕ

    № 453-14-1/16.01.2014 г.

    Д О К Л А Д


    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 302-01-42, внесен от Министерски съвет на 19. 11. 2013 г.

    На редовно заседание, проведено на 18. 12. 2013 г., Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 302-01-42, внесен от Министерски съвет на 19. 11. 2013 г.

    На заседанието присъстваха г-н Пламен Ангелов - зам. министър на вътрешните работи, г-жа Татяна Кулинова – старши юрисконсулт в Агенция за бежанците, г-жа Ани Петрова, г-жа Петя Караянева и г-н Даниел Инджов от Върховния комисариат на ООН за бежанците, г-жа Илиана Савова от Български Хелзинкски комитет, г-жа Ева Жечева – председател на Държавната агенция за закрила на детето, както и експерти от Министерство на вътрешните работи и от институцията Омбудсман. На заседанието присъстваха съдия Едуард Уткрафт от Великобритания и съдия Рафаели Карбони от Италия, които бяха на посещение в България по Програмата за обмен на магистрати на Европейска мрежа за съдебно обучение.
    Законопроектът беше представен от г-н Пламен Ангелов.
    Проектът на закон транспонира две директиви - Директива 2011/95/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 2011 г. относно стандарти за определянето на граждани на трети държави или лица без гражданство като лица, на които е предоставена международна закрила, на единния стандарт на бежанците или на лицата, които отговарят на условията за субсидиарна закрила, както и за съдържанието на предоставената закрила. С този законопроект се транспонира още една директива, а именно Директива 2013/33/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 г. за определяне на стандарти относно приемането на кандидати за международна закрила.
    Директива 2011/95/ЕС е директивата, чрез която се определя начинът на прилагане на основните разпоредби на Женевската конвенция в рамките на Европейския съюз. Чрез нея се определя кои лица имат право на международна закрила, била тя със статут на бежанец или хуманитарен статут, както е известен, или още субсидиарен статут, каквато е терминологията, използвана в директивата.
    Целта, поставена в Директивата, е приравняването на двата статута, като съдържание – статутът на бежанец и хуманитарният статут в Република България. В нея се уточняват освен чисто понятийни елементи и основанията за предоставяне на статут, основанията за отказ, отнемане на статут. Тя до голяма степен е свързана с фактическото прилагане на Женевската конвенция в държавите-членки.
    С новата Директива 2013/33/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 г. за условията на приемане, се въвеждат едни по-високи всеобщи стандарти, задължителни за всички държави-членки. В нея се облекчава достъпът до пазара на труда, увеличена е закрилата за всички уязвими групи лица, включително и на лица с увреждания. Тя въвежда един допълнителен инструментариум – допълнителни правни възможности за държавите-членки да гарантират защита на системите за предоставяне на убежище от възможни злоупотреби, както и да защитят своята национална сигурност в рамките на общите задължения на всяко едно правителство – така наречения „балансиран подход”. По този начин или с тази втора цел въпросната директива за първи път въвежда в европейското право нещо, което го има в правото на редица други държави-членки, а именно възможността за задържане на лицата, търсещи убежище. Основанията за задържане на лица, търсещи убежище, са изчерпателно изброени в директивата.
    В проведените дебати бяха изказани мнения, че законопроектът е сложен, експертен и касае специфична материя. Председателят на комисията отбеляза факта, че при изготвянето му не е проведена сериозна консултация и обсъждане с експерти по бежанско право, институции и с Върховния комисариат за бежанците на ООН. Той представи най- съществените елементи на постъпилите становища в комисията от институции и неправителствени организации, като отбеляза, че те са противоречиви. Общото в тях е, че законопроектът е приемлив със съответните забележки по него, като са предложени корекции на определени текстове.
    По-остри и сериозни са забележките на Българският Хелзинкски комитет, които се изразяват в следното: предприемането на всеобхватно и безусловно задържане в центрове от затворен тип; вменяването на охранителни и други полицейски функции на Държавната агенция за бежанците; основанията за задържането и инициирането им от председателя на агенцията; задържането на непълнолетни; паричната гаранция, която според тях е дори дискриминация по имуществен признак.
    В становището на Върховния комисариат за бежанците на ООН също се съдържат сериозни забележки, като се прави предложение за промяна на разпоредби в действащия закон и в законопроекта, с цел гарантиране пълното спазване на международните стандарти и тези на Европейския съюз. В становището подробно са описани съображенията и конкретните предложения.
    Председателят на Държавната агенция за закрила на детето заяви, че ще държат за спазване правата на всички деца, както са регламентирани в Конвенцията на ООН за правата на детето и в Закона за закрила на детето.
    Народни представители – членове на комисията изразиха мнения, че материята е изключително сложна, експертна и непозната и е необходимо повече време за да се изготви качествен закон, който да позволи по- пълното хармонизиране на българското законодателство с директивите, които се транспонират.
    Председателят на комисията съобщи, че ще помоли ръководството на Народното събрание за по-дълъг срок за разглеждането на законопроекта за първо гласуване и направи предложение за създаване на работна група с експерти от всички институции, с цел усъвършенстването му. Предложението за създаване на работна група беше подкрепено от членовете на комисията и присъстващите на заседанието представители на всички институции и неправителствени организации.

    След проведените разисквания и изразените мнения за усъвършенстване на законопроекта, Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите, единодушно, с 16 гласа „за”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 302-01-42, внесен от Министерски съвет на 19. 11. 2013 г.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВАТА
    НА ЧОВЕКА И ЖАЛБИТЕ
    НА ГРАЖДАНИТЕ:


    /Д-Р ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ/
    Форма за търсене
    Ключова дума