КОМИСИЯ ЗА КОНТРОЛ НАД СЛУЖБИТЕ ЗА СИГУРНОСТ, ИЗПОЛЗВАНЕТО И ПРИЛАГАНЕТО НА СПЕЦИАЛНИТЕ РАЗУЗНАВАТЕЛНИ СРЕДСТВА И ДОСТЪПА ДО ДАННИТЕ ПО ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННИТЕ СЪОБЩЕНИЯ
КОМИСИЯ ЗА КОНТРОЛ НАД СЛУЖБИТЕ ЗА СИГУРНОСТ, ИЗПОЛЗВАНЕТО И ПРИЛАГАНЕТО НА СПЕЦИАЛНИТЕ РАЗУЗНАВАТЕЛНИ СРЕДСТВА И ДОСТЪПА ДО ДАННИТЕ ПО ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННИТЕ СЪОБЩЕНИЯ
28/11/2013
ДОКЛАД
на Комисията за контрол над службите за сигурност, използването и прилагането на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения за резултатите от проведеното изслушване на кандидатите за членове на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства
(съгл. чл. 34г, ал. 5 от ЗСРС)
Законът за специалните разузнавателни средства (ЗСРС), чието изменение бе прието от Народното събрание окончателно на 2 август 2013 г., предвижда създаване на Национално бюро за контрол на специалните разузнавателни средства (НБКСРС) като членовете му се избират от Народното събрание избира за срок от пет години. Процедурата по избора се организира от специализираната парламентарна комисия, която извършва контрол над службите за сигурност и използването и прилагането на СРС.
Комисията за контрол над службите за сигурност, използването и прилагането на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения (ККССИПСРСДДЗЕС) започна законовата процедурата на извънредно заседание на 17 октомври 2013 г., когато бяха приети процедурни правила за избора на членове на НБКСРС, включващи и срокове за прилагането им.
В съответствие с тях, до 24 октомври парламентарните групи внесоха предложения за членове на Бюрото. По реда на внасянето им, кандидатите са:
1. Илия Ангелов Ганев, предложен от името на ПГ на Коалиция за България;
2. Георги Тодоров Гатев, предложен от името на ПГ на Движението за права и свободи;
3. Бойко Илиев Рашков, предложен от името на ПГ на Коалиция за България;
4. Огнян Стоичков Янакиев, предложен от името на ПГ на АТАКА;
5. Огнян Атанасов Атанасов, предложен от името на ПГ на ПП ГЕРБ.
Бе внесена още една кандидатура за член на Бюрото, но впоследствие тя бе оттеглена от парламентарната група, която я предложи.
На 25 октомври документите на кандидатите, които нямаха действащи разрешения за достъп до класифицирана информация до ниво „Строго секретно”, бяха изпратени в ДАНС. Агенцията извърши специално проучване за надеждност по смисъла на ЗЗКИ и на 14 ноември изпрати на Комисията разрешенията на всички проучени кандидати.
На свое заседание на 21 ноември 2013 г. Комисията разгледа предложенията на парламентарните групи (чл. 34г, ал. 3) и се запозна с изискуемите от ЗСРС документи (автобиография; документ за професионален стаж; свидетелство за съдимост; медицинско удостоверение, че лицето не страда от психическо заболяване (чл. 34г, ал. 1 от ЗСРС), както и с получените от ДАНС разрешения за достъп до класифицирана информация. Членовете на Комисията прецениха, че според предоставените документи, всички кандидатури отговарят на формалните изисквания на чл. 34в, ал. 2 от ЗСРС, които са: да бъдат само дееспособни български граждани, които имат не по-малко от 8 години юридически стаж или професионален стаж в службите за сигурност или в службите за обществен ред и са получили разрешение за достъп до класифицирана информация с ниво на класификация „Строго секретно“.
Всички документи, свързани с процедурата по избора на Бюрото, както и биографичните справки на кандидатите, бяха на разположение в специален сайт в интернет страницата на Народното събрание. Беше предоставена възможност неправителствени организации, учени, експерти, практици от службите за сигурност и обществен ред, журналисти и заинтересовани граждани да зададат въпроси към кандидатите на електронната поща на Комисията.
На 28 ноември 2013 г. се проведе предвиденото в чл. 34г, ал. 5 от ЗСРС изслушване на кандидатите. Процедурата на изслушването предвиждаше открито и закрито заседание.
На откритото заседание присъстваха представители на акредитираните към Народното събрание медии. По време на това заседание всеки от кандидатите направи кратко експозе, с което се представи и изложи виждането си за ролята и задачите на НБКСРС. След това кандидатите отговориха на случайно изтеглени от тях въпроси от включения в процедурата въпросник. Пълният стенографски протокол от това заседание е на разположение на интернет страницата на Народното събрание.
По време на закритото заседание членовете на Комисията поставиха редица въпроси, търсещи становищата на кандидатите както за дейността на Бюрото, така и за цялостната уредба на специалните разузнавателни средства като оперативен способ и за проблемите при тяхното прилагане. По много от въпросите се разви дискусия. Някои от по-важните обсъждани теми, изразени мнения и направени предложения са:
1. По отношение на принципа на финансова обвързаност при заявяването на СРС бе изразено притеснение от страна на членове на Комисията за възможността за неговото ефективно прилагане с оглед проектобюджета за 2014 г. Бе изразено също мнението, че според европейската практика прилагането на този принцип никъде не се отнася за разследване по криминални дела, а само до такива, свързани със защитата на националната сигурност. От страна на кандидатите бе изразено становище, че принципът на финансова обвързаност е необходимо условие за намаляване на прекомерния брой искания за реализиране на СРС (особено на подслушването), което е предизвикало истинска психоза в българските граждани. Във връзка с възможността за актуализация на бюджета за предоставянето на нови средства за СРС, те изразиха мнение, че това трябва да става само с обвързване с ефективност на действията на заявителя.
2. Бе потърсено мнението на кандидатите дали промените в Закона за СРС са покрили препоръката на Европейския съд по правата на човека в Страсбург относно уведомяването на граждани спрямо които неправомерно са прилагани СРС. Кандидатите отговориха, че Законът задължава такива граждани да бъдат уведомявани. Това трябва да се прави не само с оглед защитата на техните граждански права, но и за даване на възможност да търсят обезщетения по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Единствено при доказана възможност за причиняване на щети за националната сигурност или заплаха за здравето и живота на други граждани, би могло да се допусне неуведомяване.
3. Кандидатите бяха попитани за мнението им докъде трябва да стига публичността на годишния доклад за дейността на Бюрото, за да не се създават пречки за работата на службите за сигурност и обществен ред и да не се поставят под заплаха отношенията с чуждестранни партньорски служби. В тази връзка кандидатите предложиха годишният доклад да се изготвя в явна и класифицирана част, които да съдържат съответно обобщена информация и конкретни детайли и факти във връзка с прилагането на СРС.
4. Във връзка с въпрос какви промени или усъвършенстване на нормативната база по отношение на СРС биха предложили, кандидатите се спряха на възможността на създаване на единен регистър на специалните разузнавателни средства и на отделна регламентация по приложението на чл.4 от Закона по отношение на защитата на националната сигурност, включително с ограничаване на броя заявители в тези случаи.
5. Сред изтъкнатите проблеми пред дейността на Бюрото и прилагането на ЗСРС бяха подчертани два:
- отношенията и взаимодействието с другите органи, имащи правомощия в прилагането и контрола над СРС, особено при предоставянето на информация. В тази връзка бе предложено създаването на консултативен съвет по СРС в състав председателят на НБКСРС, председателят на ДАТО и представител на Висшия съдебен съвет;
- остойностяването на другите видове СРС като оперативен метод извън подслушването с оглед прилагането на принципа на финансова обвързаност.
След приключването на изслушването ККССИПСРСДДЗЕС с 10 гласа „за” и без гласове „против” и „въздържал се” прие следното становище:
Всички кандидати отговарят на законовите изисквания и показват високи професионални качества и компетентност, поради което Комисията предлага на Народното събрание те да бъдат избрани за членове на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства с Решение със следното съдържание:
„РЕШЕНИЕ
за избор на Националното бюро за контрол
на специалните разузнавателни средства
Народното събрание на основание чл. 84, т. 8 и чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и във връзка с чл. 34в, ал.1 от Закона за специалните разузнавателни средства
РЕШИ:
1. Избира за членове на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства ……………………………………………….;
2. Избира за председател на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства ………………………………………………...;
3. Избира за заместник-председател на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства ……………………………….
Решението е прието от 42-то Народно събрание на …………… и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.”
София,
28 ноември 2013 г.
Председател
на КССИПСРСДДЗЕС: /п/
/Димитър Дъбов/