КОМИСИЯ ЗА КОНТРОЛ НАД СЛУЖБИТЕ ЗА СИГУРНОСТ, ИЗПОЛЗВАНЕТО И ПРИЛАГАНЕТО НА СПЕЦИАЛНИТЕ РАЗУЗНАВАТЕЛНИ СРЕДСТВА И ДОСТЪПА ДО ДАННИТЕ ПО ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННИТЕ СЪОБЩЕНИЯ
КОМИСИЯ ЗА КОНТРОЛ НАД СЛУЖБИТЕ ЗА СИГУРНОСТ, ИЗПОЛЗВАНЕТО И ПРИЛАГАНЕТО НА СПЕЦИАЛНИТЕ РАЗУЗНАВАТЕЛНИ СРЕДСТВА И ДОСТЪПА ДО ДАННИТЕ ПО ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННИТЕ СЪОБЩЕНИЯ
ПРОТОКОЛ № 1
На 16 юли 2013 г. в зала „Изток” на площад „Народно събрание” 2 се проведе заседание на Комисията за контрол над службите за сигурност, използването и прилагането на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на кандидатите за председател на Държавна агенция „Национална сигурност”.
На заседанието присъстваха Димитър Дъбов, Камен Костадинов, Десислав Чукалов, Димитър Димов, Иван Димитров, Митхат Метин, Сергей Станишев, Филип Попов и Халил Летифов.
Гости на заседанието са: Цветлин Йовчев – заместник министър-председател и министър на вътрешните работи, Атанас Мерджанов – председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, Янко Янков – председател на Комисията по отбрана, Милен Любенов – секретар по вътрешна политика на Президента и Петя Тянкова – секретар по правните въпроси на президента.
Заседанието бе открито в 15,30 часа и председателствано от Димитър Дъбов – председател на Комисията за контрол над службите за сигурност, използването и прилагането на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения.
* * *
ПРЕДС. ДИМИТЪР ДЪБОВ: Добър ден!
Откривам заседанието на Комисията за контрол над службите за сигурност, използването и прилагането на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения.
Преди да предложа дневния ред на членовете на комисията, искам да ги помоля, тъй като в нашия правилник заседанията са закрити, първата част от заседанието – до изложението на кандидатите за председател на Държавна агенция „Национална сигурност” (ДАНС), да бъде открито и да могат да участват журналистите, които са в залата.
Членовете на комисията имат ли съображения първата част от заседанието да бъде открито?
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: До приключване на изложенията?
ПРЕДС. ДИМИТЪР ДЪБОВ: Да, докато приключат изложенията на двамата кандидати.
Който е „за”, моля да гласува.
Гласували 9: за – 9, против и въздържали се няма.
Приема се.
Първата част от заседанието ще бъде открито.
В заседанието на нашата комисия сме поканили и ще вземат участие господин Цветлин Йовчев – заместник министър-председател и министър на вътрешните работи, господин Милен Любенов – секретар по вътрешната политика на президента на Република България, госпожа Петя Тянкова – секретар по правните въпроси на Президента на Република България, господин Тодор Пройчев – парламентарен секретар на Министерството на вътрешните работи, господин Атанас Мерджанов – председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, господин Янко Янков – председател на Комисията по отбрана.
Тук са и двамата кандидати за председател на ДАНС – господин Владимир Писанчев и господин Недялко Недялков.
Уважаеми членове на комисията, предлагам да процедираме по следния начин. За всички членове на комисията и за уважаемите журналисти има раздадена по една папка, в която са CV-тата на двамата кандидати. Там са и четирите въпроса, на които те ще отговарят в откритата част, а след това, когато останат членовете на комисията и гостите, които сме поканили, ще преминем към въпроси, които представляват и класифицирана информация.
Докладването да бъде в рамките на 15 минути. Да се докладва по азбучен ред по малките имена на кандидатите. Тоест първи докладва господин Владимир Писанчев, втори докладва Недялко Недялков.
Съгласни ли сме с този порядък? Не виждам възражения.
Господин Писанчев, имате въпросникът, заповядайте.
ВЛАДИМИР ПИСАНЧЕВ: Господин председател, уважаема комисия, господин заместник министър-председател! Разрешете ми първо да кажа няколко думи за себе си и да се представя.
Казвам се Владимир Богданов Писанчев. Роден съм на 2 февруари 1963 г. в София. Семеен съм.
Завършил съм Софийският университет, специалност „Педагогика”.
В системата на МВР съм от 1992 г. – постъпвам в Дирекция „Оперативно издирване” (ДОИ). От 1993 г. съм в Национална служба „Сигурност” и досега съм там.
Минал съм през всички нива на службата и като последно изпълнявам „изпълняващ функциите на председател на ДАНС”.
По така поставените въпроси от комисията мога да кажа следното.
Според мен, основният риск и заплаха за националната сигурност в момента е икономическата криза, която е основен фактор, който застрашава националната сигурност, защото намалява потенциала на държавата да упражнява нейните функции и забавя икономическия растеж.
Това изисква насочване на ресурса на агенцията в посока разследване на икономически престъпления и корупция, като се обръща внимание особено на ДДС измамите, акцизните стоки, изпирането на пари, контрабандата, данъчните измами, начините на усвояване на еврофондовете и корупцията. Тук трябва да отбележа, че корупцията е особено важна за имиджа и за инвестиционния климат на страната. Тя е пряко свързана и с организираната престъпност.
Смятам, че тук идването на БОП в структурата на ДАНС ще спомогне съществено за работата, защото корупцията и организираната престъпност са взаимно свързани. Те създават една верига, която води до значителен ефект върху националната сигурност.
При постигнати резултати в тези области ще имаме определен принос както за утвърждаване на държавността, така и за престижа на страната и подобряване на инвестиционния климат.
В тази посока трябва да се разглеждат и напоследък създадените екипи, съвместно с Прокуратурата и с Министерството на вътрешните работи. Както знаете, създадени са четири екипа по четири основни насоки на работа – корупцията, контрабандата, финансовата сигурност и наркобизнеса. Това всъщност се припокрива и с моята представа за основни насоки на работа на Агенцията. Тези екипи ще трябва да се насочат към решаването точно на тези проблеми и съвместна работа, която да доведе до по-голяма ефективност и до по-голяма резултативност на работата на трите институции.
Трябва да отбележа, че в определянето на приоритетите на работа на Държавна агенция „Национална сигурност” важна роля играят и критичните инфраструктури.
Защо? Тя е много важно звено от националната сигурност, тъй като оказва влияние върху положението на страната както в международен, така и във вътрешен план. Икономическата криза оказва влияние върху критичната инфраструктура, тъй като намалява нейната сигурност и нейния потенциал за техническа възможност да изпълнява нейните функции.
От тази гледна точка Агенцията трябва така да организира своята работа, за да може да прогнозира кризи и евентуални инциденти по отношение на критичната инфраструктура. Не по-малко важен е и чуждият интерес към тази инфраструктура, тъй като ние сме уязвими от тази гледна точка и трябва да запазим националния си интерес.
Контраразузнавателната дейност също е много важен елемент от дейността на ДАНС в това отношение, тъй като осигурява информация за чуждите интереси и които биха могли да поставят държавата в икономическа и политическа зависимост. Тази информация е важна, за да може ръководството на страната да взима решения.
Не по-малко важна е ролята и на Съвета по сигурност към Министерския съвет. Ролята на Съвета за сигурност към Министерския съвет е важна, тъй като той ще координира работата на службите, ще определя техните задачи и, естествено, ще използва резултата от тяхната работа. Това е органът, чрез който ще определя приоритетите си и координираните действия на службите.
По отношение на втория въпрос – кои са основните принципи, правила и норми на механизъм за функционирането на борбата с организираната престъпност?
Както знаете, с постановление на Министерския съвет в структурата на ДАНС е създадена Специализирана дирекция „Противодействие на организираната престъпност”. В тази връзка са създадени комисии в ДАНС и МВР, които регулират преминаването на службата към ДАНС.
Предвижда се структурата да бъде следната – две служби под една шапка и обща администрация. Тоест информацията, дейностите на двете служби остават разделени, независими една от друга като потоците на информация са независими, обработката на информация е независима, но администрацията е една. За това оперативните звена на БОП ще бъдат преназначени в тази Специализирана дирекция „Противодействие на организираната престъпност”, а общата администрация ще бъде преназначена в администрацията на ДАНС.
Трябва да обърна особено внимание на това, че в момента с Министерството на вътрешните работи разсъждаваме върху споразумения за точната граница между работата на Специализирана дирекция „Противодействие на организираната престъпност” и МВР, защото има гранични зони, които трябва да бъдат много ясно детерминирани и трябва да бъде определен много точно начинът на координация между МВР и ДАНС, за да нямаме смесване на функциите.
По отношение състоянието на международните отношения ДАНС участва в различни международни организации, свързани със службите за сигурност в Европа и като членки на Европейския съюз, и като членки на НАТО. Оценката за работата на ДАНС от международна гледна точка е изключително висока. До този момент получаваме само високи оценки. Активните връзки се определят и от самата непрекъснато променяща се среда за сигурност и изискванията за гъвкавост навременна информация и навременна координация. Имаме връзки както с евроатлантическите партньори, развиваме близки връзки в региона и имаме намерение да развиваме близки връзки в региона, както и затова участваме в няколко организации, където имаме партньорство както с източноевропейските, така и с евроатлантическите служби.
По отношение на човешките ресурси в ДАНС. В ДАНС има доста добре организирана система за управление, подбор и развитие на човешките ресурси, но тя трябва да бъде, според мен, оценена от гледна точка на мотивацията на служителите и на оценката. Имаме система за оценка, която е създадена при създаването на ДАНС, която трябва да бъде подложена на анализ и да бъде усъвършенствана, за да може да създаде по-добра мотивация за работещите в Агенцията.
Също така е необходимо да се обърне внимание и на процеса на обучение в специфични знания на служителите, тъй като работим в една изключително динамична страна. Изискванията към квалификациите на служителите са много високи и за да можем да реагираме бързо и адекватно те трябва да имат съответната квалификация.
Особено внимание ще се обърне на управленския състав и то на средния управленски състав, който трябва да има съответното обучение, да има съответните морални, човешки и професионални качества и да отговаря на съответните критерии за среден управленски състав в ДАНС.
В заключение мога да кажа само едно: ДАНС трябва да има изключително адекватен анализ на постоянно променящата се среда за сигурност, за да може да прави верни прогнози и за да може да насочва своя ресурс към тях.
Второ, трябва да бъде гъвкава, да умее да реагира на промените и да търси различни пътища за реакция на това, което става около нас. Да бъде ефективна, тоест да има баланс между вложения ресурс и постигнатия резултат. Завърших, благодаря.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ДЪБОВ: Благодаря Ви, господин Писанчев.
Заповядайте, господин Недялков.
НЕДЯЛКО НЕДЯЛКОВ: Господин председател, господа членове на комисията, да се представя и аз.
Казвам се Недялко Недялков, роден съм в 1971 г. В системата на МВР съм от 2002 г. Преминал съм през всички нива на йерархията. Понастоящем съм директор на Дирекция „Класифицирана информация”. В трудовия си опит съм придобил познания в сферата на контраразузнаването, на критичните инфраструктури, понастоящем – и защита на класифицираната информация.
Семеен съм с две деца.
Завършил съм икономика в УНСС, специалност „Маркетинг и мениджмънт”.
По отношение на така изложените въпроси, бих желал да споделя следното мое виждане.
С последните промени на Закона за ДАНС и обединяването на функциите на ДАНС с разследващите функции на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност” агенцията става един от основните органи за борба с корупцията, организираната престъпност, контрабандата, производството и трафика на наркотици.
В тази връзка считам, че трябва да се насочат съответните усилия, за да може адекватно да се реагира на заплахите, които в този случай в страната са обективни.
Друга насока на дейност това е противодействието на действие на лица и организации, които са насочени към отслабване и източване на средства от държавния бюджет, в това число евроизмами, ДДС и други. Особено във време на криза тази дейност е от съществено значение за страната.
Друга насока е контраразузнавателното противодействие на чужди специални служби. В тази насока съществено значение има и борбата с тероризма като глобално явление.
Важен елемент в дейността на Агенцията, който считам, че трябва да се подобри и оптимизира, е да бъде рационално използвана информацията, която постъпва в Агенцията посредством източници на придобиване, да се систематизира и обработва адекватно, с цел изработване на качествен информационен продукт, който да позволи да се защитават интересите на страната и да се вземат правилни, своевременни управленски решения.
Един от приоритетите на дейност, който към момента има известно изоставане, това е в сферата на глобализацията и борбата с киберпрестъпността. Като цяло планирам да се създаде междуведомствена работна група, тъй като този проблем тук излиза извън компетенцията на ДАНС, който да разработи и координира една стратегия, за да можем да отговорим адекватно на изискванията на Европейския съюз.
Тъй като борбата за защита на националната сигурност не е единствена, в смисъл основна отговорност на Агенцията, но тя рефлектира и е свързана с дейността и на други институции, е необходимо да се подобри и в много бърз работен порядък да се разшири координацията с другите специални служби – държавни ведомства като НРС, НСО, „Военна информация”.
Предвид и новите разследващи функции на Агенцията трябва да се подобри връзката с прокуратурата. Понастоящем в тази насока има създадени междуведомствени работни групи в сферата на корупция, контрабанда, производство и трафик на наркотици, нарушения на финансово-кредитната система.
Във връзка с втория въпрос – за присъединяването на ГДБОП към Агенцията, виждането ми е, че това трябва да стане при ясно разграничаване на разследващите от чисто контраразузнавателните функции, като в крайна сметка общата им пресечна точка трябва да бъде на ниво председател и в определени случаи на упълномощени заместник-председатели на Агенцията.
Съответните промени с вливането на ГДБОП трябва да бъдат извършени в законоопределените срокове, като начинът, по който ще бъде осъществено, е да се запази в максимална степен функционалността на, образно казано, двете структури, които ще бъдат под една шапка. По този начин ще се гарантира оптимална работа на Агенцията, за да може да отговаря на съвременните изисквания и най-вече нуждата от информация.
Понастоящем, както вече е известно, с решение на Министерския съвет е образувана нова структура – Специализирана дирекция „Противодействие на организираната престъпност”, която ще бъде правоприемник на бившата ГДБОП. Специализираните звена ще бъдат в нея, административните, които са обслужващи, ще минат към съответните звена в другата част на Държавна агенция „Национална сигурност”.
Впоследствие е възможно, след запознаване детайлно с работата на новата специализирана дирекция, да се предприемат действия към оптимизиране на дейността, най-вече в частта, където има дублиране със съществуващи звена, но това ще бъде извършено единствено и само след доста задълбочен анализ и преценка на необходимостта.
Процесът, по който ще се осъществи преминаването, ще бъде извършен в тясна координация с Министерството на вътрешните работи, където ще се изчистят въпросите от финансово, ресурсно и кадрово преминаване, за да може да се гарантира безпроблемната работа на звената.
В рамките на Общо споразумение с МВР ще се определят границите по определен тип престъпления по Наказателния кодекс – от кой момент са в компетенциите на МВР, и от кой момент започват да влизат в компетенциите на Държавна агенция „Национална сигурност”.
За да може да се искат резултати от Агенцията, действително основен фактор в нея е човешкият ресурс. Понастоящем Агенцията разполага с доста висококвалифицирани и мотивирани хора. Разбира се, има нужда да се поработи и върху мотивацията, стимулите и обучението най-вече на служителите в Агенцията.
В тази връзка насока на това обучение ще бъде евентуалната работа с партньорите, където да се извършва съвместно обучение с определени специфични дейности. Друга насока в момента, даже и днес Агенцията презентира, са средства, които е привлякла по Програма ОПАК в четири проекта на стойност около 1,5 милиона за различни дейности, като най-голямата част в момента е и в текущата ми насока на компетенции на дирекцията „Класифицирана информация”.
Добре би било Агенцията да има възможност по-гъвкаво да управлява ресурса си, най-вече предвид финансовата криза разполага с ограничени ресурси и единствено, и след стриктна оценка на рисковете и заплахите, да има възможност гъвкаво да преразпределя ресурса. Това ще позволи тя адекватно да отговаря на заплахите и съответно да разкрива престъпления или предоставя информация на висшите държавни органи.
Във връзка с работата с чужди партньорски служби, предвиждам да се продължи съвместната работа по всички проекти на Агенцията, които са текущи в частта „Контраразузнаване и разследване”. Същевременно ще се съсредоточат усилия към разширяване на взаимоотношенията по приоритети на Агенцията. Ще се акцентира и върху разширяването на международното сътрудничество, съобразно насоките на работа, както и възникналите рискове и заплахи, на които трябва да отговорим при спазване на международните съглашения. Все пак Агенцията е част от структурите на НАТО и ЕС и поддържа много добри взаимоотношения с тях, но това не изключва възможността по въпроси като прането на пари, тероризмът и други, които са доста глобални, да поддържа взаимоотношения със страни и извън този кръг, като съседни страни от Черноморския регион. Благодаря, завърших.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ДЪБОВ: Благодаря Ви.
Продължаваме със закрито заседание.
(Закрито в 16,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/
Димитър Дъбов
Стенографи: /п/
Мая Станкова
/п/
Красимира Коева