КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
03/07/2013
проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, №302-01-3, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г. и проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, №354-01-17, внесен от Цветан Генчев Цветанов и група народни представители на 31.05.2013 г.
С Т А Н О В И Щ Е
Вх.№353-18-4/05.07.2013 г.
Относно: проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, №302-01-3, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г. и проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, №354-01-17, внесен от Цветан Генчев Цветанов и група народни представители на 31.05.2013 г.
На заседанието, проведено на 3 юли 2013 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, внесен от Министерския съвет и проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, внесен от Цветан Генчев Цветанов и група народни представители.
В заседанието на Комисията взеха участие Борислав Петков – директор на Дирекция „Международно правно сътрудничество и европейски въпроси, Ирена Борисова – главен експерт в същата Дирекция и Христина Шикова – старши експерт в същата Дирекция.
I. Двата проекта на закон предложени на вниманието на 42-то Народно събрание по същество са с идентични текстове и мотиви към тях, като различията се свеждат до това, че в проекта на закон предложен от Цветан Цветанов и група народни представители в §1, чл. 16а. думите “в пряка връзка с това му качество” отсъстват, в §2 е разместен словореда, отстранена е техническа грешка в §7 и е отчетено обстоятелството, че законът ще бъде приет от 42-то Народно събрание.
II. С предложените текстове за изменение и допълнение на Наказателния кодекс (ЗИД на НК) се цели въвеждане в националното законодателство на разпоредбите на Директива 2011/36/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 5 април 2011 г. относно предотвратяването и борбата с трафика на хора и защитата на жертвите от него и за замяна на Рамково решение на Съвета 2002/629/ПВР (Директивата), както и преодоляването на съществуващи проблеми от практическо естество, и отчитането на нови явления свързани с трафика на хора.
По отношение разпоредбите на Директивата, с предложените текстове се въвеждат само онези правила, с които Директивата надгражда стандартите на Конвенцията на Съвета на Европа за борба с трафика на хора, ратифицирана със закон - ДВ, бр. 24 от 2007 г., в сила за Република България от 1 февруари 2008 г. (ДВ, бр. 63 от 2007 г.), тъй като наказателното законодателство на Република България в частта относно борбата с трафика на хора е приведено в съответствие с Конвенцията. Срок за въвеждане на необходими разпоредбите в сила, за да се изпълнят изискванията на Директивата, е 6 април 2013 г.
III. С § 1 от законопроекта се въвежда изискването на чл. 8 от Директивата, който възлага на държаните членки в съответствие с принципите на националните си правни системи да предприемат необходимите мерки, за да гарантират, че компетентните национални органи са оправомощени да не провеждат наказателно преследване или да не налагат наказание, когато са налице определени кумулативни условия.
В § 4 и 5 от законопроекта са предложени две групи допълнения в съставите на престъплението трафик на хора.
Първата група обхваща добавянето на просията като самостоятелна съставомерна цел на трафика (§ 4, т. 1). В тази част Директивата надгражда стандартите на Конвенцията, като изисква изричното въвеждане на просията като алтернатива на целта за принудителен труд. С § 4, т. 2 се въвежда изискването на чл. 4, § 3 от Директивата за предвиждане на наказателна отговорност в случаите, когато трафикът на хора е извършен „от длъжностно лице при изпълнение на служебните му задължения”.
Втората група допълнения не са изискване на Директивата, а са предизвикани от набиращото все по-широки мащаби явление да се извършва трафик на хора за отнемане на клетки и телесни течности. Доколкото степента на обществена опасност на това явление е безспорна, законопроектът предлага разширяване на приложното поле на престъплението трафик на хора чрез предвиждане като алтернативи на съставомерната цел за случаите, когато е извършен трафик на хора за отнемане на тъкан, телесна течност или клетка от пострадалия. За пълнота на уредбата в тази връзка се предлагат и допълненията в § 2 и 3, чрез които ще се включат в квалифицираните състави на убийствата и телесните повреди случаите, когато съответното престъпление е извършено с цел отнемане на телесен орган, тъкан, телесна течност или клетка от пострадалия.
В преходните и заключителните разпоредби се предлагат изменения и допълнения в Закона за борба с трафика на хора и Закона за закрила на детето – насочени към преодоляване на съществуващи противоречия и решаване на някои практически проблеми.
IV. Въз основа на предложените текстове с проекта на закон, КЕВКЕФ счита, че в националното законодателство ще бъдат въведени необходимите текстовете, за да бъдат изпълнени разпоредбите на Директивата, като това ще допринесе за по-добро дефиниране на престъпленията и наказанията в сферата на трафика на хора.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 10 гласа „за“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проекта на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, №302-01-3, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г. и единодушно предлага (с 10 гласа „за“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проекта на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, №354-01-17, внесен от Цветан Генчев Цветанов и група народни представители на 31.05.2013 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ