Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
03/07/2013

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, №302-01-2, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г.
    С Т А Н О В И Щ Е
    Вх.№353-18-5/05.07.2013 г.

    Относно: проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, №302-01-2, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г.

    На заседанието, проведено на 3 юли 2013 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, внесен от Министерския съвет
    В заседанието на Комисията взе участие Десислава Георгиева – началник отдел в Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите” в Министерството на икономиката и енергетиката.
    I. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги има за цел да приведе българското законодателство в съответствие с европейските изисквания в областта на свободното предоставяне на услуги и по-конкретно с изискванията на Директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 12 декември 2006 година относно услугите на вътрешния пазар.
    II. Със законопроекта се отстраняват констатираните от Европейската комисия несъответствия с разпоредбите на Директива 2006/123/ЕО. Същевременно, разпоредбите на Закона за дейностите по предоставяне на услуги се допълват и прецизират с оглед избягване на неяснотите и различните тълкувания, както и с цел установяването на единен подход за унифициране на приложимото национално законодателство в областта на предоставянето на услуги.
    С проекта на закон се предлагат промени, по-важните сред които са:
    - Предлага е регламентиране на общите правила и принципи относно осигуряване правото на установяване на доставчиците на услуги и свободното предоставяне на услуги, гарантирани от разпоредбите на чл. 49 и 56 от Договора за функциониране на Европейския съюз и на Директива 2006/123/ЕО.
    - Предвижда се механизъм за контрол на процеса по въвеждане на нови нормативни изисквания относно достъпа до услуги или упражняването на дейности по предоставяне на услуги. Компетентните органи са длъжни да мотивират въвеждането на изисквания спрямо доставчиците на услуги, както и да посочат съответствието им с принципите на свободата на установяване и свободното предоставяне на услуги.
    - Конкретизират се трите принципа за съответствие, съгласно които специален закон може да въвежда разрешителен режим – принципите на недискриминация, необходимост и пропорционалност.
    - Налага се задължение на компетентните органи да приемат всички документи, издадени по законодателството на друга държава членка, които са еквивалентни или по същността си сравними с целта на изискванията, определени в законодателството на Република България.
    - Въвеждат се и изменения и допълнения в Закона за Камарата на строителите в България и в Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране, отнасящи се по-специално за временното и еднократното предоставяне на услуги в областта на архитектурата, инвестиционното проектиране и строителството.
    III. При разглеждане на законопроекта следва да се вземе предвид следното:
    1. Текстовете на §9 /чл.19, ал.1, ал.3, букви „а“ и „б”, нова ал. 5/ от законопроекта следва да се прецизират относно използваните понятия „държава-членка“ и „държава членка на Европейския съюз“.
    2. Текстовете на §10 /чл.20, т.1, буква „в”, т.2 и т.6/ от законопроекта са некоректни, тъй като препращат към актове на Европейския съюз, които не са пряко приложими от държавите-членки. Изискванията на директива се транспонират в националното законодателство на държавите-членки, поради което текстовете следва да препратят към българското законодателство, което ги е транспонирало.
    Също така текстовете на §10 /чл.20, т.3 и т.4/ от законопроекта следва да се прецизират, тъй като наименованието на Регламент (ЕО) № 883/2004 е изменено от 2008 г. (ОВ L 33, 7.2.2008 г.), а Регламент (ЕИО) № 259/93 е отменен с Регламент (ЕО) № 1013/2006.
    3. Текстът на §14 /чл. 30/ от законопроекта следва да се коригира, тъй като липсва номера на регламента, а наименованието му е неточно посочено.
    4. Текстът на §21 /14а от ЗКАИИП/ от законопроекта е неясен и следва да се прецизира.
    5. Добре е да се прецени, защо принципът на пропорционалност, посочен в §6 /чл.9, ал.2, т.3/ и §9 /чл.19, ал.2, т.3/ от законопроекта е разписан по различен начин.
    6. В законопроекта са допуснати и други правно-технически грешки, които следва да се вземат предвид между първо и второ четене от водеща комисия.
    IV. Въз основа на гореизложеното, и като се вземат предвид направените бележки, може да се направи заключение, че с предложените промени в Закона за дейностите по предоставяне на услуги ще се постигне по-прецизно, пълно и точно въвеждане на разпоредбите на Директивата за услугите в България, с което ще се създаде по-голяма правна сигурност за доставчиците на услуги.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 10 гласа „за“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, №302-01-2, внесен от Министерския съвет на 21.06.2013 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ



    МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума