Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
09/10/2013

    С Т А Н О В И Щ Е
    Вх. №353-18-23/10.10.2013 г.
    Относно: Законопроект за ограничаване изменението на климата, № 302-01-20,
    внесен от Министерски съвет на 26.09.2013 г.
    и Законопроект за ограничаване изменението на климата, № 354-01-49,
    внесен от Ивелина Веселинова Василева и група народни представители
    на 02.08.2013 г.



    На заседанието, проведено на 9 октомври 2013 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа: Законопроект за ограничаване изменението на климата, внесен от Министерски съвет и Законопроект за ограничаване изменението на климата, внесен от Ивелина Веселинова Василева и група народни представители
    В заседанието на Комисията взеха участие следните представители на Министерството на околната среда и водите: Чавдар Георгиев – зам.-министър; Райна Ангелова - началник отдел; Стефка Дойчинова - гл.експерт; Владислав Драмалиев - гл.експерт и Силвия Бакърджиева – държавен експерт.

    I. И двата законопроекта имат за цел да приведат българското законодателство в съответствие с европейските изисквания в областта на ограничаването на изменението на климата. Законопроектите уреждат основни въпроси, свързани със схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове, схемата за доброволно намаление на емисии, безплатното разпределяне на квоти на оператори на инсталации, участващи в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ), разпределянето на квоти за нови участници за периода 2013-2020, избор на тръжна платформа за търговия с квоти, избор и функции на тръжния продавач, разпределяне на приходите от търговете с квоти, в това число разходи за тръжния инспектор, използването на кредити от проекти за намаляване емисиите на парникови газове в рамките на ЕСТЕ, правила относно администрирането на националния регистър за търговия с квоти, правила за мониторинг и докладване на емисиите на парникови газове от операторите на инсталации и операторите на въздухоплавателни средства. В законопроекта се уреждат и въпроси свързани със задълженията на Република България по Рамковата конвенция на ООН за изменение на климата и на Протокола от Киото.

    II. Законопроектите:
    1. въвеждат изискванията на Директива 2009/29/ЕО, изменяща Директива 2003/87/ЕО и на част от изискванията на Директива 2009/30/ЕО.
    2. Законопроектът за ограничаване изменението на климата № 302-01-20, внесен
    от Министерския съвет на 26.09.2013 г. предвижда мерки по прилагане на Регламент(ЕС) № 1193/2011; Регламент(ЕС) № 1031/2010; Регламент(ЕС) № 600/2012; Регламент(ЕС) № 601/2012; Решение № 406/2009/ЕО; Решение № 280/2004/ЕО; Решение 2011/278/ЕО.
    3. Законопроект за ограничаване изменението на климата, № 354-01-49, внесен от Ивелина Веселинова Василева и група народни представители на 02.08.2013г. предвижда мерки по прилагане на Регламент(ЕС) № 1193/2011; Регламент(ЕС) № 1031/2010; Регламент(ЕС) № 600/2012; Регламент(ЕС) № 601/2012; Решение № 406/2009/ЕО; Решение № 280/2004/ЕО; Решение 2011/278/ЕО
    Следва да се има предвид обаче, че Регламент (ЕС) № 1193/2011 е отменен с влизане в сила на Регламент(ЕС) № 389/2013 от 03.05.2013 г. (датата на неговото публикуване) и Решение № 280/2004/ЕО е отменено с влизане в сила на Регламент (ЕС) № 525/2013, а именно от 08.07.2013 г.- на двадесетия ден след публикуването на регламента.

    III. При разглеждане на законопроекта следва да се вземе предвид, че Срокът за транспониране изискванията на Директива 2009/29/ЕО е изтекъл на 31 декември 2012г., като с решение 2013/0006 от 31.01.2013 г. на Европейската комисия срещу Република България е започнала процедура по нарушение.

    IV. 1. Като член на Европейския съюз Република България има редица задължения по законодателния пакет „Климат и енергетика” и е участник в Схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове в рамките на Европейския съюз (ЕСТЕ), въведена с Директива 2003/87/ЕО. Предпоставка за своевременното изпълнение на тези задължения, както и на задълженията по Рамковата конвенция на ООН за изменение на климата и на Протокола от Киото е ефективното ангажиране на компетентните органи и частноправни субекти в съответните процедури, за което е необходимо ясна и изчерпателна регламентация на техните правомощия, права и задължения.
    2. Целта на новите проекти на Закон за ограничаване изменението на климата е да се даде обща правна уредба на обществените отношения, свързани с осъществяването на политиката по изменение на климата и с изпълнението на задълженията, които Република България има в тази област в международен план и на ниво Европейски съюз.
    3. В съответствие с тази цел се предлага уредба в която основните въпроси могат да бъдат разделени на две категории. Първата включва съществуващи обществени отношения, чиято позитивна правна уредба е пренесена от действащи нормативни актове, на първо място от Закона за опазване на околната среда. Тази част от нормите и тяхното развитие е изцяло предмет на специализираните парламентарни комисии.
    Втората категория въпроси в законопроектите касае нови обществени отношения, които за първи път намират своята правна регламентация и с които се въвеждат нови актове на европейското законодателство.

    V. По отношение на въвеждането на нови актове на европейското законодателство:
    1. Прецизирана е уредбата на Европейската схема за търговия с квоти за емисии на парникови газове (ЕСТЕ) и са транспонирани напълно Директива 2009/29/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. за изменение на Директива 2003/87/ЕО с оглед подобряване и разширяване на схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове на Общността и Директива 2008/101/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 19 ноември 2008 г. за изменение на Директива 2007/87/ЕО с цел включване на авиационните дейности в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове в рамките на Общността. Чрез транспонирането им в Закона се осигурява нормативното регламентиране на:
    - провеждането на търгове на квоти за емисии на парникови газове през третия период на ЕСТЕ от 2013 до 2020 г. и разпределянето на приходите от търговете;
    - избора на общи за Европейския съюз тръжни платформи за търговия с квоти (временна и постоянна), избора и функциите на тръжния продавач за България и начина за заплащане на общия тръжен инспектор. Определят се основните участници в търговете и изпълнителите на функцията „тръжен продавач“ за България;
    - преходно безплатно разпределение на квоти на операторите на инсталации, участващи в ЕСТЕ и въвеждане на правилата за подаване на заявление за нови участници през периода 2013-2020 г. и за разпределяне на безплатни квоти на тези нови участници;
    - преходно безплатно разпределение на квоти за модернизиране на електропроизводството.
    - използване в рамките на ЕСТЕ на кредити от проекти за намаляване емисиите на парникови газове.
    - правила за мониторинг и докладване на емисиите на парникови газове от операторите на инсталации и операторите на въздухоплавателни средства в обхвата на ЕСТЕ.
    2. Предлагат се промени в разпоредбите относно администрирането на Националния регистър за търговия с квоти на емисии от парникови газове, свързани с одобряването на Регламент (ЕС) № 389/2013.
    3. Транспонира се чл. 1, ал. 2, буква а (ii), подточки 6, 7 и 8 и ал. 5 от Директива 2009/30/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. за изменение на Директива 98/70/ЕО по отношение на спецификацията на бензина, дизеловото гориво и газьола и за въвеждане на механизъм за наблюдение и намаляване на нивата на емисиите на парникови газове и за изменение на Директива 1999/32/ЕО на Съвета по отношение на спецификацията на горивото, използвано от плавателни съдове по вътрешните водни пътища, и за отмяна на Директива 93/12/ЕИО. Така се осигурява нормативно регламентиране на задължението за производителите и вносителите на течни горива за транспорта да постигнат за периода от 1 януари 2011 г. до 31 декември 2020 г. намаление на емисиите на парникови газове на единица енергия от целия жизнен цикъл на доставяните течни горива с 6 на сто спрямо средното за Европейския съюз равнище за 2010 г.
    4. Определя се компетентен орган, който да приеме мерки за изпълнение на задълженията, произтичащи от Решение № 406/2009/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. относно усилията на държавите членки за намаляване на техните емисии на парникови газове, необходими за изпълнение на ангажиментите на Общността за намаляване на емисиите на парникови газове до 2020 г. (Решение № 406/2009/ЕО).

    VI. На основа на изводите, представени по-горе, може да се направи общото заключение, че двата проекта за Закон за ограничаване изменението на климата отговарят на европейското законодателство в тази област, като законопроект № 302-01-20, внесен от Министерския съвет е в съответствие и с последните регламенти и решения, приети през 2013 г..

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за ограничаване изменението на климата, № 302-01-20, внесен от Министерски съвет на 26.09.2013 г. и единодушно предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за ограничаване изменението на климата, № 354-01-49, внесен от Ивелина Веселинова Василева и група народни представители на 02.08.2013 г..





    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ



    МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума