Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
23/10/2013 първо гласуване

    С Т А Н О В И Щ Е
    Вх. № 353-18-30/24.10.2013 г.
    Относно: Закон за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, № 302-01-29, внесен от Министерски съвет на 15.10.2013 г.


    На заседанието, проведено на 23 октомври 2013 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, внесен от Министерски съвет.
    В заседанието на Комисията взеха участие Людмила Петкова – зам.-министър на финансите, Цветанка Михайлова – началник отдел и Елена Петрова – главен експерт в Министерство на финансите.

    I. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране (ЗИД на ЗДКИСДПКИ) цели въвеждане в българското законодателство изискванията на Директива 2011/61/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 8 юни 2011 г. относно лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове. С въвеждането на директивата в българското законодателство ще се повиши защитата на инвеститорите и правната сигурност, както и ще се подобрят условията за достъп на бизнеса до финансиране. Освен това се създават допълнителни възможности за развитие на капиталовия пазар, правят се и промени за отстраняване на констатирани практически проблеми.

    II. Законопроектът предвижда създаването на нов дял втори в закона, който въвежда понятието „лица, управляващи алтернативни инвестиционни фондове” и създава уредба на лицензирането им, съответно регистрирането – в случаите на управлявани активи под посочените в директивата прагове. Въвеждат се основни изисквания във връзка с организацията и дейността на лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове и правила за трансгранично управление и предлагане на алтернативни инвестиционни фондове. Обект на регулиране ще бъдат не само лица, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, установени на територията на Република България, но и управлението на фондове от други държави - членки на Европейския съюз, като е възможно управлението на фондове и от трети държави. Същевременно на територията на Европейския съюз могат да функционират не само дружества от държави членки, но и от трети държави.

    III. Допусканото от Директива 2011/61/ЕС разнообразие на организационни форми, липсата на ограничения относно възможните инвестиции и съответно инвестиционни политики, както и на конкретни правила във връзка с привличането на инвестиции значително разширяват кръга на предприятията, които могат да бъдат квалифицирани като алтернативни инвестиционни фондове. С проекта се предлагат също така изменения в разпоредби от закона, които засягат въвеждането на опции от вече транспонираната Директива 2009/65/ЕО относно предприятията за колективно инвестиране в прехвърлими ценни книжа. Изрично е уредена възможността за създаване на колективни инвестиционни схеми с инвестиционни подфондове, което е обичайна практика в повечето държави-членки на Европейския съюз, като тази възможност е предоставена и на българските колективни инвестиционни схеми.

    IV. В отговор на заявения от участниците на пазара интерес е предложена уредба на национални инвестиционни фондове, каквито към момента могат да бъдат само дружества от затворен тип, като е предвидено като такива да функционират и отворени дружества, както и отворени и затворени фондове. Създаването на национален режим на предприятия за колективно инвестиране се допуска от европейската регулаторна рамка (според данни на Европейската асоциация на управляващите дружества такива фондове са създадени в 16 държави - членки на Европейския съюз) като пазарите, на които такива фондове функционират наред с колективни инвестиционни схеми, създадени в съответствие с Директива 2009/65/ЕО, показват съществен дял на тези фондове в общия размер на активите под управление.

    V. Друга значима предложена промяна е въвеждането със ЗИД на ЗДКИСДПКИ на възможността депозитар на колективна инвестиционна схема да бъде не само кредитна институция, но и инвестиционен посредник, с оглед разширяване на възможностите при избор на депозитар на увеличаващия се брой предприятия за колективно инвестиране, включително при очакваното създаване на много нови колективни инвестиционни схеми и алтернативни инвестиционни фондове, дори само под формата на национални инвестиционни фондове. Директива 2009/65/ЕО позволява на държавите членки сами да определят категориите институции, подлежащи на пруденциално регулиране и текущ надзор, които да изпълняват функцията на депозитар. При приемането на ЗДКИСДПКИ през 2011 г. беше предвидено функцията на депозитар да се изпълнява само от кредитни институции.

    VI. Със законопроекта се въвеждат също така някои разпоредби на издадените от Европейския орган за ценни книжа и пазари насоки за борсово търгуваните фондове и фондовете на паричния пазар. Насоките във връзка с фондовете на паричния пазар са въведени единствено като общо изискване към наименованието, като конкретни разпоредби се предвижда да бъдат създадени на подзаконово ниво. По този начин ще се гарантира целеният с насоките единен европейски подход по отношение на фондовете на паричния пазар чрез създаване на правно обвързващи изисквания, но и ще се осигури по-голяма гъвкавост на регулацията, доколкото насоките са акт, който подлежи на по-лесна промяна в сравнение с директивите.

    VII. Предвидени са и изменения в Закона за Комисията за финансов надзор и Закона за пазарите на финансови инструменти във връзка с прилагането на Регламент (ЕС) №648/2012 относно извънборсовите деривати, централните контрагенти и регистрите на транзакции като се установяват разпоредби за санкциите, приложими при нарушения на разпоредбите на регламента.

    VIII. На основа на изводите, представени по-горе, може да се направи общото заключение, че проектът за Закон за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, внесен от Министерски съвет отговаря на европейското законодателство в тази област.


    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 18 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване Закона за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, № 302-01-29, внесен от Министерски съвет на 15.10.2013г..






    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ



    МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума