Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
04/12/2013 първо гласуване

    С Т А Н О В И Щ Е
    Вх. №353-18-46/05.12.2013 г.
    Относно: проект на Закон за фискален съвет, № 302-01-43, внесен от Министерския съвет на 25.11.2013 г.




    На заседанието, проведено на 4 декември 2013 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проекта на Закон за фискален съвет, № 302-01-43, внесен от Министерския съвет на 25.11.2013 г..

    В заседанието взеха участие Людмила Елкова – зам.-министър на финансите, Маринела Петрова – директор дирекция, Методи Методиев – старши експерт, Соня Димитрова – главен експерт и Велин Пеев – младши експерт в Министерство на финансите.


    1. Проектът на закон е разработен в съответствие с Директива 2011/85/ЕС на Съвета от 8 ноември 2011 г. относно изискванията за бюджетните рамки на държавите членки, чийто разпоредби следва да бъдат въведени в националното законодателство на държавите членки в срок до 31 декември 2013 г.. С директивата се въвеждат определени изисквания за националните бюджетни прогнози, средносрочните бюджетни рамки и националните числови фискални правила. За спазването на последните директивата предвижда, че трябва да има ефективно и навременно наблюдение, извършвано от независими институции, които разполагат с функционална автономност по отношение на фискалните органи на държавите членки.

    2. Законопроектът е и в изпълнените на Договора за стабилност, координация и управление в Икономическия и паричен съюз (ИПС), който постановява, че спазването на залегналите в него фискални правила трябва да бъде съблюдавано от независими национални институции. Самият Договор за стабилност, координация и управление в ИПС беше подписан от 25 държави-членки на ЕС, в това число и България, през март 2012 г. и бе ратифициран от Народното събрание на 28.11.2013 г.
    3 Проектът на Закон за фискален съвет е и в контекста на препоръката на Съвета на ЕС от 9 юли 2013 г. относно Националната програма за реформи на България за 2013 г. и съдържаща становище на Съвета относно Конвергентната програма на България за периода 2012-2016 г., в която към България е отправена препоръка през периода 2013-2014 г. „да създаде независим орган, който да наблюдава бюджетната политика и да изготвя анализи и съвети.”

    3. Прегледът на съществуващите независими фискални институции, направен от МВФ, показва, че към края на януари 2013 г. съществуват 29 фискални съвета в страните-членки на МВФ. Повечето от тях са в Европейския съюз, като много от съветите са създадени през последните години.

    4. С настоящия проект на Закон за фискален съвет се създава независим консултативен орган по въпросите на фискалното управление. По този начин се транспонират разпоредбите на Директива 2011/85/ЕС, както и се изпълняват изискванията на Договора за стабилност, координация и управление на ЕС по отношение на независимите фискални институции. Останалите разпоредби на директивата, както и разпоредбите на Дял III „Фискален пакт” от Договора бяха транспонирани с приетия през месец януари 2013 г. Закон за публичните финанси (ЗПФ).

    5. С предложения проект на Закон за фискален съвет се създават условия за независимо наблюдение и анализ на бюджетната политика на страната и за повишаване на бюджетната прозрачност и публичност, което пряко е свързано с целите на Европейския семестър в ЕС. Основна функция на Съвета ще бъде наблюдаването на спазването на числовите фискални правила, заложени в Закона за публичните финанси и отнасящи се за сектор „Държавно управление“ и консолидираната фискална програма. Съветът ще изготвя становища и препоръки относно пролетната и есенната макроикономически прогнози на министъра на финансите, основаната на тях средносрочна бюджетна прогноза, по законопроекта на държавния бюджет, по законопроектите за неговото изменение и допълнение и по законопроектите за бюджета на държавното обществено осигуряване и за бюджета на Националната здравноосигурителна каса. В допълнение на това, съветът ще изготвя и мотивирано становище по отчетите за изпълнението на държавния бюджет, бюджетите на държавното обществено осигуряване и останалите социално-осигурителни фондове, администрирани от Националния осигурителен институт, и бюджета на Националната здравноосигурителна каса.

    6. Предвижда се Фискалният съвет да се състои от петима членове, в това число председател, които ще бъдат избирани от Народното събрание за срок 6 години. Законопроектът предоставя също така възможност за членове на Съвета да бъдат избирани и лица с чуждо гражданство. Подобна практика се наблюдава в съответното
    законодателство на редица държави членки, създали независими фискални институции, и допринася за повишаване на независимостта и международното признание на работата на институцията.

    7. В заключение следва да се отбележи, че с предложения Закон за фискален съвет се постига пълно съответствие с разпоредбите на правото на Европейския съюз по отношение на независимото наблюдение и анализ на бюджетната политика. Това е важно условие за постигане и поддържане на дългосрочна устойчивост на основните фискални параметри и за създаването на прогнозируема инвестиционна и стопанска среда в съответствие с управленската програма на правителството.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (13 гласа „за” и 2 гласа „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проекта на Закон за фискален съвет, № 302-04-43, внесен от Министерски съвет на 25.11.2013 г..










    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ



    МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума