Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
04/12/2013 първо гласуване
С Т А Н О В И Щ Е
Вх. № 353-18-48/05.12.2013 г.
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 302-01-44, внесен от Министерски съвет на 25 ноември 2013 г.
На заседанието, проведено на 4 декември 2013 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие Людмила Елкова - заместник-министър на финансите, Милена Бойкова – директор на дирекция "Държавен дълг и финансови пазари" в Министерство на финансите, Румяна Герова - държавен експерт в същата дирекция, Тихомир Тимнев – директор на дирекция "Правно обслужване и административна дейност" в Българската народна банка (БНБ) и Цветослав Ангелов - и.д. директор на дирекция Надзорна политика" в управление "Банков надзор" на БНБ.
I. Измененията и допълненията, предлагани с настоящия законопроект са свързани с Директива 2013/36/ЕС от 26 юни 2013 г. на Европейския парламент и на Съвета за осъществяването на дейност от кредитните институции и относно пруденциалния надзор върху кредитните институции и инвестиционните посредници за изменение на Директива 2002/87/ЕО и за отмяна на директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО и Регламент 575/2013/ЕС от 26 юни 2013 г. относно пруденциалните изисквания за кредитните институции и инвестиционните посредници и за изменение на Регламент № 648/2012/ЕС.
II. Горепосочения Регламент обособява пруденциалните изисквания към кредитните институции и инвестиционните посредници относно капитала, ликвидността, управлението на рисковете и вътрешното корпоративно управление в директно приложим правен акт на ЕС - прецедент спрямо текущата практика в областта на банковото регулиране. Регламентът е и стъпка към въвеждането на т. нар. „Единен надзорен наръчник”, водещ до максимална хармонизация на третирането на институциите в ЕС.
III. Директивата и Регламентът въвеждат на ниво Европейски съюз разпоредбите на „Базел 3”. Негова основна цел е подобряване на качеството и консервативността на надзорните стандарти на глобално, включително на европейско ниво. Трябва да се отбележи обаче, че в България процесът води до либерализиране на някои пруденциални разпоредби спрямо съществуващите на Българската народна банка. Същевременно се въвеждат няколко режима на капиталови буфери, които компенсират в известна степен отпадането на възможността за нормативно установяване на минимална капиталова адекватност от 12 % за банките в България.
IV. С проекта на закон се предлагат изменения във връзка с въвеждането на Директивата в българското законодателство и с влизането в сила на Регламента, сред които са изричното определяне на БНБ за компетентният надзорен орган за банките в България по силата на Регламента за капиталовите изисквания, както и за макропруденциален надзор с цел поддържане стабилността на банковата система, въвеждане на нови изисквания към членовете на органите за управление на банките; изискване за подготовка от банките на планове за възстановяване, а от БНБ - на планове за преструктуриране; прецизиране на изисквания в областта на консолидирания надзор; процедура за определяне на допълнително изискване за ликвидност на банка, която е част от група, съгласно общоевропейските правила за управление на ликвидността; въвеждането на няколко нови вида нарушения, надзорни мерки по чл. 103 и санкции по чл. 152 поради изричното изискване на Директивата за наличието на такива; изискване за оповестяване от БНБ на установени нарушения и на конкретна информация за наложените административни санкции; отмяна на законовата делегация за някои Наредби на БНБ, тъй като по същество тя вече ще се покрива от Регламента за капиталовите изисквания и др.
V. В заключение, предложеният законопроект е съобразен с изискванията на Директива 2013/36/ЕС и Регламент 575/2013/ЕС за капиталовите изисквания, които следва да се приложат в изключително кратък срок – от 1 януари 2014 г. С оглед спазването му, вносителят апелира за приоритетно разглеждане и приемане на проекта на закон от Народното събрание.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 15 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 302-01-44, внесен от Министерски съвет на 25 ноември 2013 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА
ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ