Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
29/05/2014

    Д О К Л А Д
    Вх. № 453-18-23/30.05.2014 г.

    ОТНОСНО: Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2014 г.)
    На свое редовно заседание, проведено на 29 май 2014 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) на основание чл.111 глава ХІ от Правилника за организацията и дейността на Народно събрание обсъди и прие проект на Годишна работна програма на Народното събрание (ГРП на НС) по въпросите на Европейския съюз (ЕС) за 2014 г.
    Проектът на програма е разработен в съответствие с приоритетите на Тройното председателство на ЕС, приоритетите залегнали в Годишната програма за участието на Република България в процеса на взимане на решения на Европейския съюз /2014г./, № 402-00-5, внесена от Министерския съвет на 31.01.2014 г., Работната програма на Европейската комисия (ЕК) за 2014 г. и предложенията направени от постоянните парламентарни комисии на Народното събрание.
    Към настоящия момент първостепенна задача на Европейския съюз е финализиране на преговорите относно поредицата от съществуващи предложения, които ще допринесат за стимулиране на растежа и създаване на работни места. Идентифицираните в Годишния обзор на растежа за 2014 г. приоритетни области за България са:
    - провеждането на диференцирана бюджетна консолидация;
    - възстановяване на нормалното кредитиране на икономиката;
    - стимулирането на икономическия растеж;
    - повишаване на конкурентоспособността на европейските икономики;
    - борба с безработицата и социалните последици от кризата;
    - модернизирането на публичната администрация.
    Основните приоритетни области от Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на ЕС (2014 г.) по време на заседанието представи г-н Андрей Техов - генерален директор на дирекция "Европейски въпроси" в Министерството на външните работи. Освен него, участие в заседанието на КЕВКЕФ взеха г-жа Мария Колева - началник отдел в дирекция "Координация на секторните политики на ЕС" в Министерството на външните работи, г-н Младен Георгиев - държавен експерт в дирекция "Координация по въпросите на ЕС" в Администрацията на Министерски съвет и г-жа Денница Недева - държавен експерт в същата дирекция.
    Годишната програма на правителството е приета в изпълнение на чл. 105, ал. 4 от Конституцията на Република България, съгласно който Министерският съвет предварително информира Народното събрание и дава отчет за действията си за участие в разработването и приемането на актове на ЕС. В програмата на преден план са изведени няколко високоприоритетни за страната и ЕС въпроси:
    • Възстановяване на икономическия растеж и насърчаване на предприемачеството;
    • Борба с младежката безработица;
    • Повишаване на енергийната сигурност;
    • Солидарно управление на миграцията;
    • Разширяване на Европейския съюз.
    При изготвянето на Годишната работна програма на НС по въпросите на ЕС (2014 г.), бяха отчетени и следните съображения:
    - Проверки за съответствие с принципите на субсидиарност и пропорционалност на европейските законодателни предложения, включени в ГРП на НС по въпросите на ЕС (2014 г.) ще бъдат извършвани чрез активно упражняване правомощията на Народното събрание съгласно протокол II от Договора за функциониране на Европейския съюз;
    - Приемането на новата работна програма не прекъсва процеса на наблюдение и контрола върху проектите на актове на институциите на Европейския съюз, включени в предишни годишни работни програми на Народното събрание по въпросите на ЕС, които не са разгледани или окончателно приети;
    - В Годишната работна програма приоритетно са включени проекти на актове, които имат законодателен характер и създават възможност Народното събрание ефективно да контролира участието на правителството в европейския дневен ред, както и да участва в политическия диалог с европейските институции;
    - При необходимост, комисиите на Народното събрание имат възможност да разглеждат други документи на европейските институции (съобщения, доклади, бели и зелени книги и други), извън настоящата работна програма;

    След състоялото се обсъждане, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове се ангажира в едноседмичен срок да прикани съответните секторни комисии да отправят предложения в областите: здравеопазване, транспорт и регионално развитие, с които да бъде допълнена ГРП на НС по въпросите на ЕС за 2014 г.
    Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, на основание чл. 111, ал. 3 от ПОДНС, предлага (с 15 гласа „за” и 1 глас „против”) на Народното събрание да приеме следното решение за Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2014 г.):


    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    Р Е Ш Е Н И Е

    Народното събрание на основание чл. 105, ал. 4 от Конституцията на Република България и чл. 111, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание

    Р Е Ш И :
    Приема следната Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2014 г.):

    ГОДИШНА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО
    ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (2014 г.)

    Народното събрание, като се ръководи от:
    - Необходимостта от предприемането на активни действия с цел преодоляване негативните последици от икономическата криза, повишаване на конкурентоспособността на българската икономика и постигане на високи нива на заетост,
    - Значението на европейските актове за социално-икономическото развитие на Република България за постигане на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж в изпълнение на Стратегията „Европа 2020”,
    - Стремежа за утвърждаване на Европейския съюз като единно икономическо пространство и като пространство на свобода, сигурност и правосъдие,
    - Нуждата от укрепване на глобалната роля на Европейския съюз като защитник на демократичните ценности и човешките права, на устойчивото социално и екологично развитие,
    - Спазването на принципите на субсидиарност и пропорционалност в европейския законодателен процес,
    Реши да упражни правомощията си по чл. 105, ал. 4 от Конституцията на Република България, като подложи на процедурата по парламентарно наблюдение и контрол по Глава Единадесета от чл. 111 до чл. 115 вкл. от ПОДНС следните дейности на европейските институции и европейски инициативи:



    В сферата на юридическите въпроси:

    1. Предложение на Комисията за Регламент на Съвета за създаване на Европейска прокуратура;

    2. Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 1346/2000 на Съвета относно производството по несъстоятелност;

    3. Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно статута и финансирането на европейските политически партии и на европейските политически фондации;

    4. Законодателна и незаконодателна инициатива за нов подход към несъстоятелността на предприятията;

    5. Незаконодателна инициатива относно принципа на правовата държава в ЕС;

    6. Законодателна инициатива за кодифициране и преработване на осем директиви в областта на дружественото право;

    7. Европейски акт за достъпност.

    В сферата на свободата, сигурността и правосъдието:

    8. Дейността на Постоянния комитет за оперативно сътрудничество по въпросите за вътрешната сигурност;

    9. Инициативата за създаване на „Интелигентни граници” на ЕС като важен инструмент за гарантиране на сигурността на границите и борбата с нелегалната имиграция;

    10. Солидарно управление на миграцията;

    11. Присъединяването на Република България към Шенгенското пространство;

    12. Инициатива за противодействие на радикалния екстремизъм;

    13. Многогодишната стратегическа програма относно бъдещото развитие на пространството за свобода, сигурност и правосъдие за периода 2015 – 2019г., след изтичането на Стокхолмската програма 2010 – 2014;

    14. Присъединяване на ЕС към Европейска конвенция за правата на човека – вътрешни правила;

    В сферата на финансите:
    15. Последващи действия във връзка със Зелената книга относно дългосрочното финансиране на икономиката на ЕС;

    16. Рамка за управление на кризи и разрешаване на проблемите на финансови институции, които не са банки;

    17. Реформиране на OLAF;

    18. Към окончателна система на ДДС;

    В сферата на Вътрешния пазар и конкуренцията:

    19. Общ регламент за групово освобождаване;

    20. Модернизиране на държавната помощ в ключови сектори;

    21. Преразглеждане на правилата за конкуренцията в споразуменията за трансфер на технологии;

    В сферата на труда и социалната политика:

    22. Годишен обзор на растежа за 2014г. с ключов приоритет младежката безработица;

    23. Директива на Европейския парламент и на Съвета за осигуряване на изпълнението на Директивата относно командироването на работниците в рамките на предоставянето на услуги;

    24. Предложение на Европейската комисия на Пакет за мобилност на труда;

    В сферата на външната дейност:

    25. Участие на Република България във формулирането на позициите на Европейския съюз в рамките на преговорния процес със страните, преговарящи за членство – Западни Балкани и Турция;

    26. Инициативи относно консулската защита на граждани на ЕС в кризисни ситуации;

    27. Стратегия на ЕС за морска сигурност в областта на външната дейност и морското дело;

    В сферата на културата и медиите:

    28. Конкретни мерки, съгласувани с Гръцкото председателство на Съвета на ЕС, във връзка с иницииране на съвместни проекти, касаещи политиката на ЕС по опазване паметниците на културата;

    29. Цифровизация на културното съдържание и създаване на условия за дългосрочното му съхранение в цифров вид за достъп до култура, за популяризиране на богатството и многообразието на културното наследство, и за неговото опазване и предаване на следващите поколения. Приемане на мерки по Норвежката програма;

    30. Преразглеждане на законодателството на ЕС в областта на авторското право;

    31. Утвърждаване ролята на европейските филми в света в изпълнение на програмата „Better Internet”;


    В сферата на климата, енергетиката и околната среда:

    32. Рамка за политиките на ЕС в областта на климата и енергетиката за периода от 2020 до 2030 г.;

    33. Рамка за безопасен и сигурен неконвенционален добив на въглеводороди;

    34. Степента на реализиране на вътрешния енергиен пазар и на Плана за действие за реализирането му на дребно;

    35. Преразглеждане на законодателството и адаптиране на рамката на политиката за качество на въздуха, във връзка с очакваните преговори по приетия през декември 2013 г. от ЕК пакет от законодателни актове в областта на качеството на въздуха, съобразно новите стратегически цели до 2030г.;

    В сферата на земеделието:

    36. Реформа на системата за проучване на земеделските стопанства, преразглеждане и опростяване на правилата за държавна помощ в селскостопанския сектор, регламента за разрешение на риболова;

    37. Инициатива за преразглеждане на политическата и правна рамка на Европейския съюз за биологичното производство;

    В сферата на индустрията:

    38. Пакет за индустриалната политика;

    В сферата на научните изследвания и иновациите:

    39. Активно участие в Европейския дебат за развитието на иновациите, туризма и селското стопанство;

    40. Научните изследвания и иновации като нови източници на растеж;



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:



    ДЕНИЦА КАРАДЖОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума