КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л №1/26.06.2013 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по европейските въпроси и контрол на
европейските фондове
П Р О Т О К О Л №1/26.06.2013 г.
На 26 юни 2013 г.от 14,30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Запознаване с правилата за дейността на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Обсъждане на състав на работна група, която да изработи правила за действие през Четиридесет и второто Народно събрание.
2. Обсъждане организацията на работата на комисията.
3. Текущи въпроси.
Заседанието беше открито в 14,30 часа и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
- О –
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги, започваме първото заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Това първо заседание предлагам да се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Запознаване с правилата за дейността на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Обсъждане на състав на работна група, която да изработи правила за действие през Четиридесет и второто Народно събрание.
2. Обсъждане организацията на работата на комисията.
3. Текущи въпроси, които възникват в началото на нашата дейност.
Имате ли предложения за други точки към дневния ред? – Няма.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Против и въздържали се няма.
Приема се с пълно единодушие. Дано така да работим. Обикновено тази комисия взима своите решения с единодушие. Вярвам, че така ще бъде и в състава на това Народно събрание.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ЗАПОЗНАВАНЕ С ПРАВИЛАТА ЗА ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ. ОБСЪЖДАНЕ НА СЪСТАВ НА РАБОТНА ГРУПА, КОЯТО ДА ИЗРАБОТИ ПРАВИЛА ЗА ДЕЙСТВИЕ ПРЕЗ ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ.
Раздадени са ви правилата от предишната комисия в Четиридесет и първото Народно събрание.
Предлагам първото решение, което да вземем, да бъде, че те ще продължат да действат до приемането на нови правила на работата на комисията.
Във връзка с това предлагам да определим една работна група начело с госпожа Деница Златева, която е заместник-председател на комисията, както и по един представител от парламентарна група, които да представят на следващото заседание нови правила. Тези правила трябва да се съобразят и с Глава единадесета от приетия вече Правилник за организацията и дейността на Народното събрание, а именно парламентарно наблюдение и контрол по въпросите на Европейския съюз.
Също така трябва да се съобразим и с новите разпоредби на Договора за създаване на Европейския съюз след Лисабон, където в чл. 8, буква „г” беше подробно разписана ролята на националните парламенти и на КОСАК като свързващо звено между националните парламенти и Европейския парламент по въпросите на Европейския съюз.
Предлагам да обсъдим и ако може сега да изразите някакво становище, ако не, ще го оставим за следващия път, дали да създадем към комисията една специална подкомисия, която да работи по въпросите за контрол върху европейските фондове. В по-предишното Народно събрание имаше такава подкомисия, която оперативно изслуш5ваше съответните управителни органи на седемте оперативни програми и двата национални плана и докладваше на комисията резултатите от тези изслушвания, като, разбира се, това не отменяше задълженията на комисията, когато имаше необходимост, да вика съответните министри, които са ръководители по оперативните програми, за подробна информация по отношение на дейността по европейските фондове.
Това е, което аз имам да кажа по първа точка от дневния ред. заповядайте, имате думата за становища и предложения за останалите двама членове на комисията, освен госпожа Деница Златева която предлагам да е председател.
СТРАХИЛ АНГЕЛОВ: Според мене би било подходящо да се създаде подкомисия за фондовете, тъй като те са част от въпроси, свързани с Европейския съюз. Но мисля ,че все пак материята е различна и би било подходящо да остане такава подкомисия. Но трябва да се разберем кой да участва в нея.
Малко е камерен съставът на днешното заседание. Но да видим по кои програми кой се чувства най-подготвен, може би да си ги разпределим по сектори, като някой може да поеме един, два, три, зависи къде се чувства подготвен. Но съм убеден, че би било добре такава подкомисия да съществува.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Други становища? Може би ще предложите член на Комисията за изготвянето на нови правила.
ХАСАН ХАДЖИХАСАНОВ: Предлагам Ферихан Илиязова Ахмедова за член на комисията.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Ще трябва да се свържем и с колегите от „Атака”, за да видим те кого ще предложат като член. Трима човека са напълно достатъчни, за да работят оперативно върху правилата.
Аз също мисля, че е добре да има подкомисия. Но при положение, че сме 12 членове на комисията, мисля ,че по-голям състав от четири, най-много пет човека тази подкомисия не би трябвало да има.
СТРАХИЛ АНГЕЛОВ: При 12 души, между трима и пет. Пет е наистина максимумът от членове, които да бъдат в тази подкомисия.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Нещо друго по отношение на правилата? – Няма.
Предлагам да вземем тези решения:
Избираме комисия, която да подготви правилата за следващото заседание с ръководител госпожа Деница Златева.
Вземаме решение да действат правилата от Четиридесет и първото Народно събрание, до приемането на новите правила, като се съобразим с тези бележки, които направихме на днешното заседание.
Който е съгласен, моля да гласува.
Против и въздържали се няма.
Приема се с пълно единодушие.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА НА РАБОТАТА НА КОМИСИЯТА.
Всъщност основният проблем – за създаването на подкомисия, вече го решихме.
Предлагам заседанието да се провежда в четвъртък от 14,30 часа, тъй като доста хора са вече заети с други комисии в работата на Народното събрание.
Ще помоля за следващото заседание да бъде подготвен състав на Съвета за обществени консултации, които са 33 души – представители на научноизследователски организации, консултативни организации и т.н. Традиционно към комисията има Съвет за обществени консултации, който придобива особено значение в днешни времена, когато гражданските структури, структурите на гражданското общество вземат активно участие в дейността на официалните държавни органи.
Към настоящия момент са разпределени 6 законопроекта за нашата комисия. предлагам за следващото заседание експертите да подготвят кратки становища по тези 6 законопроекта. А може да ми възложите на мене да водя разговор с председателя на Народното събрание по отношение на законопроектите, които ни се разпределят. Два от законопроектите са за изменение и допълнение на Наказателния кодекс. При положение, че общностно право в тази насока – „Пространство на свобода, сигурност и правосъдие”, не съществува, третият стълб „Правосъдие и вътрешни работи” след Лисабон вече го няма, с какво бихме могли ние да бъдем полезни и какво становище можем да изработим по Наказателния кодекс? Нека експертите да ме поправят, ако греша.
По другите законопроекти, дотолкова, доколкото има някакво действащо право, ще се опитаме да подготвим становище. Но лично моето мнение е, че оттук нататък за една нормална страна членка всяка една комисия, която е водеща, дава да дава становище и в съответствие с европейското законодателство и начините за транспониране на европейското законодателство в нашата страна. Неведнъж съм казвал, че процесът на превеждане на европейското законодателство в националното е процес без начало и без край и включва редица етапи – сближаване, синхронизиране, хармонизиране, транспониране и т.н. на европейското законодателство, докато стигнем до настоящия етап, когато транспонирането е постоянна задача на всяка една страна членка.
Но това трябва да се започне да се прави рано или късно от всяка една комисия. Не е работа на една комисия в Народното събрание да отговаря за цялата дейност по сближаване на европейското законодателство.
Още повече моето намерение е в рамките на настоящето Народно събрание комисията да положи усилия да изработи един законопроект, който да бъде за работа по европейските въпроси, включващ законодателство, изпълнение на законодателството и работа по фондовете.
Това е, което аз имам да кажа по организацията на работата ни. Имате думата за становища. Заповядайте, госпожо Златева.
ДЕНИЦА ЗЛАТЕВА: Господин председател, извинявам се, че се връщам към първа точка, но искам да направя само едно уточнение. Какъв е срокът работната група да изготви новите правила за организацията и дейността, тъй като този въпрос не го разгледахме?
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Аз предложих това да стане до следващото заседание – следващия четвъртък.
Има ли други въпроси или становища? – Няма.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ТЕКУЩИ ВЪПРОСИ.
На 7 и 8 юли предстои заседание на КОСАК във Вилнюс. Започва литовското председателство на Европейския съюз. Предлагам госпожа Златева и един от експертите да пътуват за това първо събиране, което е само на председателите на комисиите. След това ще определим делегация от четири-пет човека, които да присъстваме на големия КОСАК, който може би ще бъде през септември, октомври или ноември пак във Вилнюс. Това е от мене по текущи въпроси. Има ли някой от комисията, който да е участвал в Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в предишното Народно събрание? – Само двама човека.
Има и други въпроси? – Няма.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА:
(Младен Червеняков)