КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л №3/ 10.07.2013 г.
На 10 юли от 15,30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
2. Разни.
* * *
Заседанието беше открито и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Добър ден на всички. Уважаеми колеги, откривам редовното заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.Предложен е следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
2. Разни.
Има ли други предложения за дневния ред? – Няма.
Който е съгласен да работим при така предложения дневен ред, моля да гласува.
Приема се единодушно.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ВЪТРЕШНИТЕ ПРАВИЛА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ.
Господа Деница Златева ще ни запознае с корекциите, които е направила във Временните правила. Заповядайте, госпожо Златева.
ДЕНИЦА ЗЛАТЕВА: Благодаря Ви, господин председател. На база на дискусията от предишното заседание на комисията и направените предложения за допълнение към Правилата за организацията и дейността на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове се предоставя на вниманието ви преработеният проект. Има четири основни допълнения.
Първото е в чл. 2, т. 1. Добавено е, че програмата за участие на Република България в процеса на вземане на решения в Европейския съюз е внесена от Министерския съвет по чл. 111, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
В чл. 2 е добавен текстът „рамковите позиции към тях”, а не становища.
Има добавена т. 3 в чл. 2, която е свързана с възможността и нашата комисия по предложение на друга постоянна комисия да наложи парламентарна резерва за проект на актове на Европейския съюз, включени в Годишната програма.
Като т. 4 в чл. 2 съм записала, че Комисията наблюдава за спазване на принципа за субсидиарност на проектите на законодателни актове на Европейския съюз.
Добавен е чл. 5 на стр. 3 във връзка с текст от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, именно чл. 116, ал. 2, който предвижда ,че Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове може да провежда съвместно заседание с Комисията по външната политика и с Комисията по отбрана, тъй като проектът за акт на институциите на Европейския съюз засяга въпросите на външната политика или отбраната.
Това са петте допълнения, включени в проекта за Вътрешни правила за организацията и дейността на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря. Колеги, имате думата за становища, предложения – същностни, редакционни. – Няма.
Така като гледам, основните дейности по Глава ХІ от Правилника на Народното събрание – парламентарен контрол и наблюдение, и въпросът за контрола по европейските фондове са основната насока на дейността ни.
Що се касае до разглеждането на чл. 3, предполагам, че това ще бъде уредено във Вътрешните правила на подкомисията по чл. 13, ал. 1 към Правилника.
Така че ако няма други бележки, мисля, че тези правила бихме могли да ги приемем като основа за нашата дейност на Четиридесет и второто Народно събрание.
Който е съгласен, моля да гласува.
Приема се с пълно единодушие.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Имахме намерение да разгледаме едно писмо, което получихме, във връзка с оперативна програма „Околна среда”. Поканихме министъра. Получихме писмо, че на 10 и 11 юли ще бъда на работно посещение в Брюксел и предлага, ако има такава воля, да определим друга дата, на която ще бъде в състояние да се проведе срещата с нашата комисия, за да се запознаем с актуалното състояние при реализацията на оперативна програма „Околна среда”.
Към тази точка са ви раздадени две становища, които ни бяха предоставени. Едното е за „Околна среда” за периода 2007 – 2013 г. с формулирани пет въпроса.
Другото е „Пропуски и проблеми в оперативна програма „Конкурентоспособност”, както и препоръки за оптимизиране на програмата, подписана от Станислав Младенов.
Аз ви предлагам тези становища да ги обсъдим тогава, когато правим изслушване и по изпълнение на оперативните програми за последната година на сегашния програмен период, и по обсъждането на Споразумението за партньорство, което имаме намерение да го направим.
Тъй като едва ли ще можем да спазваме някакъв точен ред, аз ви предлагам да се опитаме в по-близко време, ако е възможно, още на следващото заседание да поканим вицепремиера и министъра на правосъдието госпожа Зинаида Златанова да ни запознае с основните параметри по изпълнението на сегашния програмен период и основните проблеми, свързани със Споразумението за партньорство, което предстои да бъде финализирано, дейността, която е създадена, организацията, проблемите, които съществуват, и да обсъдим с какво може да бъде полезна комисията.
Искам само да ви кажа, че в комисията постъпи един доклад от Сметната палата, един извършен одит по изпълнение на опростяване на регулациите за Структурните фондове за периода от януари 2007 до 31 декември 2011 г. Който желае, може да се запознае с този материал. Той ще стои на разположение на членовете на комисията.
Това е, което предлагам да обсъдим по тази точка 2.
Заповядайте, имате думата за становища, предложения. Заповядайте, господин Михалевски.
ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Това, че ще поканим вицепремиера Златанова е много важно. Но аз бих ви предложил, освен госпожа Михайлова, да поканим и госпожа Терзиева, и господин Адемов. Защото трите оперативни програми по доклада, който беше изготвен от вицепремиера по еврофондовете от служебния кабинет показа, че това са най-големите рискови програми за настоящата година. И общият рисков ресурс, който може да не бъде усвоен по тези три програми, е малко над 500 млн. евро.
Така че дали следващата или максимум по-следващата седмица това да го направим. Но имаме една подготовка. Защото действително има някои конкретни мерки, които ние можем дори в рамките на актуализацията на бюджета да се опитаме да решим.
Давам ви един пример. Едно от нещата, които в момента спъват усвояването му, е липсата на достатъчно ресурс за префинансиране в общините. Това, освен обжалването, забавя процесите. Според мене ще ни бъде полезно да можем ние като законодателна власт да подпомогнем с нещо конкретно изпълнението, още повече, че имаме буквално седмици, в които можем да реагираме. Загубата ще я има, въпросът е в какъв размер.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, аз мислех по три възможни варианта за провеждане на това първо изслушване. Първият е да изслушаме само вицепремиера, за да ни даде обобщена справка по отношение на оперативните програми, двата национални плана и Споразумението за партньорство.
Вторият вариант е действително да поканим вицепремиера плюс тримата министри, които са управителните органи по трите оперативни програми.
Третият вариант е да поканим всички управляващи органи по оперативните програми, заедно с вицепремиера.
Притеснявам се ,че прекалено широко обсъждане в рамките на едно заседание би отнело прекалено много време и няма да успеем да се концентрираме върху това, което ще обсъждаме в дадения момент.
Моето лично виждане беше първо да изслушаме вицепремиера, който да ни даде обобщена справка и виждания и оттам нататък вече да започнем да изслушваме в рамките на следващите заседания съответните управителни органи. Но както предложите, така съм готов да го приема като решение.
Заповядайте, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви. Аз подкрепям това, което каза колегата Михалевски и това, което Вие казахте, господин председател. Ако позволите, с оглед на това, че все още не знам дали ще имаме ваканция……
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Това никой не знае.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Но ако бъдем в хипотеза, че ще имаме, нека да работим в тази хипотеза. А ако работим, ние имаме готовност да работим през месец август, ако е необходимо. Няма никакъв проблем за това.
Моето предложение, с оглед на това, че имаме само две седмици, едната седмица, както Вие предложихте, нека да дойде да докладва вицепремиерът за състоянието на всички оперативни програми, за да може и цялата общественост, и членовете на нашата комисия да имаме общ поглед. Още повече, според мене това е много наложително и даже, бих казал, крайно наложително, с оглед на изключително притеснителните факти, които вече се изказват и от много дипломатичния и проевропейски ориентиран наш вицепремиер. Състоянието никак не е добро.
Последните изказвания са доста ясни, бих казал, остри. Още на втория ден, като встъпи в длъжност, тя представи тази притеснителна картина. В момента е видно, че ние ще загубим пари, въпросът е колко ще загубим и какво можем да спасим.
На следващо място. аз предлагам още идната седмица да изслушаме тримата министри – и госпожа Михайлова, и госпожа Терзиева, и д-р Адемов. По-стегнато, в рамките на 10-15 минути мисля, че могат да ни представят своите виждания. А следващата седмица да чуем и по другите оперативни програми каква е картината.
Аз предлагам един такъв дневен ред и програма, за да имаме обща картина. Това е важно първо за нас, с оглед на конкретни действия, които и ние ще предложим, и най-вече изпълнителната власт и съответните управляващи органи. След това ние сме длъжни и е редно и коректно да представим на цялата общественост реалната картина кое се поема като щафета, като реалност и какви действия ще бъдат предприети. Ние сме пред абсолютен императив да се предприемат много ускорени действия, така че да имаме ускоряване на работата по еврофондовете. На фона на кризата, на фона на ситуацията в страната мисля, че това е един такъв подход, който може да доведе до някакви резултати, които всички ние бихме искали да реализираме.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Доколкото разбирам, се оформя становище на следващото заседание да поканим вицепремиера с тримата министри, а на по-следващото заседание да поканим останалите управителни органи по другите оперативни програми.
Има ли различно становище от това, което казах? – Няма.
Който е съгласен, моля да гласува.
Приема се с пълно единодушие.
С това нашата работа приключи. Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
(Закрито в 15,40 часа)
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Младен Червеняков)