Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
04/09/2013
    П Р О Т О К О Л №5/04.09.2013 г.
    На 4 септември от 15,30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за ратифициране на Евро-Средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и правителството на държавата Израел, от друга страна, № 302-02-7/17.07.2013 г., внесен от Министерския съвет.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 302-01-7/12.07.2013 г., внесен от Министерския съвет.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, № 302-01-13/27.08.2013 г., внесен от Министерския съвет.
    4. Разглеждане, обсъждане и приемане на Правила за организацията и дейността на Съвета за обществени консултации към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и второто Народно събрание.
    5. Разни.

    На заседанието присъстваха: Петър Киров – заместник-министър на транспорта и информационните технологии и съобщенията, Людмила Петкова – заместник-министър на финансите

    Заседанието беше открито и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.


    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги! Добре дошли на първото заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове след така наречения период на ваканцуване. Надявам се, че ваканционното настроение все още ни е обхванало, затова и съставът на комисията е малко редуциран. Но така или иначе имаме необходимия кворум и можем да започнем работа.
    На това първо заседание се предлагат три законопроекта и правила за организацията и дейността на Съвета за обществени консултации към комисията.
    Натрупаха се доста законопроекта. Някои от тях се намират в други комисии, други очакват обществени обсъждания, поради което не се представя в момента становище по тях.
    По тези три законопроекта становищата са абсолютно безспорни, заради това предполагам, че бързо ще проведем заседанието.
    Имате ли някакви предложения по така представения дневен ред? – Няма.
    Който е съгласен с предложението за дневен ред, моля да гласува.
    Против и въздържали се няма. Приема се единодушно.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за ратифициране на Евро-Средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и правителството на държавата Израел, от друга страна, № 302-02-7/17.07.2013 г., внесен от Министерския съвет.
    Тук присъстват:
    господин Петър Киров – заместник-министър на транспорта и информационните технологии и съобщенията
    госпожа Елеонора Добрева – главен експерт в отдел „Международна дейност” в същото министерство,
    както и парламентарният секретар, поради очевидна необходимост, когато се обсъждат важни законопроекти на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Господин Киров, имате думата да представите законопроекта. Предполагам, че е законопроект, абсолютно безспорен от гледна точка на компетенциите на нашата комисия. Аз ви питам директно: запознати ли сте с нашето становище, приемате ли го? И може би да ни кажете една-две думи по самия законопроект.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЕТЪР КИРОВ: Благодаря Ви, господин председател. Действително това е един безспорен законопроект. Приемаме становището, което е изготвено от ръководената от Вас комисия.
    Става въпрос за споразумение, което е от типа хоризонтални споразумения, при които Европейската комисия във връзка с трансфера на суверенитет, който се осъществява след Лисабонския договор, подписва от името на държавите членки с трети държави. Осигурява се една конкурентна среда и недискриминационен достъп до пазара на въздухоплавателни услуги.
    Споразумението съдържа типови клаузи, каквито се изискванията на европейското законодателство и дава възможност за недискриминационен достъп между Европейския съюз и третите държави, като в същото време е в изпълнение на протоколни решения на Министерския съвет от 12 декември 2012 г. и от 5 юни 2013 г.
    На практика с това споразумение се цели да се насърчи развитието на въздухоплавателните връзки между Европейския съюз, от една страна, и държавите – членки на Европейския съюз и държавата Израел, от друга страна.
    Споразумението предвижда и механизъм за управление във вида на съвместен комитет, в който ще участва Европейската комисия като представител на Общността, държавите членки и държавата Израел като съдоговорител по този международен договор.
    Ако имате някакви конкретни въпроси, тук имаме и колега от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”, който може да отговори на експертно ниво. Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: И аз благодаря. Важното е, че това споразумение ще позволи по-добра безопасност и сигурност на ефективното функциониране на въздухоплавателните услуги. Направи ми впечатление, че за потребителите има и конкретна икономическа полза, която се изчислява в размер на 98 млн. евро.
    Други въпроси има ли?- Няма.
    Който е съгласен да приемем това становище, моля да гласува.
    Гласували: за 10, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КОРПОРАТИВНОТО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, №
    302-01-7/12.07.2013 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    Това е също един безспорен документ, произтичащ от членството на Република Хърватия в Европейския съюз. Тук присъстват:
    Людмила Петкова – заместник-министър на финансите
    Красимир Сивев – директор на дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите.
    Заповядайте да представите законопроекта. Приемате ли нашето становище и имате ли да добавите нещо допълнително?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Приемаме го. Мисля че становището е изчерпателно и няма какво да добавим. Допълват се приложенията към закона, за да се уеднакви данъчното третиране на хърватските дружества с дружествата от другите държави – членки на Европейския съюз.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Има ли въпроси? – Няма.
    Който е съгласен да приемем становището, моля да гласува.
    Гласували: за
    Приема се единодушно.

    Тъй като колегите от Министерството на земеделието и храните все още ги няма, преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ПРАВИЛА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА СЪВЕТА ЗА ОБЩЕСТВЕНИ КОНСУЛТАЦИИ КЪМ КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ В ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ.


    Предложили сме едни правила и един списък на постоянни членове на Съвета за обществени консултации към комисията. Това е трайна практика на комисията от три Народни събрания, доколкото си спомням, към нея да функционира Съвет за обществени консултации, в който влизат различни представители на неправителствени организации в страната. те са посочени като постоянни членове на Съвета в списъка, който ви е раздаден като приложение. Освен постоянните членове има и членове ад хок, които се канят за определени заседания.
    Тези правила са разработени от практиката на дейността на комисията в предишни Народни събрания. Има четири раздела.
    Имате ли някакви бележки, въпроси? Има огромно желание за участие в работата на комисията и в Обществения съвет. Има няколко писма, които са изпратени от председателя на Народното събрание. Аз се опитвам, доколкото е възможно, да ги включваме в разни заседания в работата на Обществения съвет, но в крайна сметка това са ад хок представители на Съвета.
    Има ли въпроси? – Няма.
    Който е съгласен да приеме тези правила, моля да гласува.
    Гласували: за 10, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ОБЩИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ НА ПАЗАРИТЕ НА ЗЕМЕДЕЛСКИ ПРОДУКТИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ, № 302-01-13/27.08.2013 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    От наша гледна точка това е безспорен законопроект.
    Докато чакаме представителите на министерството, искам да кажа няколко думи какво ни предстои като работа.
    Преценихме, че днес може би не е най-подходящия момент за продължаващото изслушване на вицепремиера Зинаида Златанова и на останалите трима министри за дейността по финализирането на сегашния програмен период 2007 – 2013 г. и последния вариант на Споразумението за партньорство, който изготви Министерският съвет, заедно с индикативните бюджети по отделните оперативни програми. В разговора, който проведохме, се разбрахме следващата седмица на 11 септември да поканим госпожа Златанова заедно с министрите, да ги изслушаме, след което остава да преценим как процедираме натам.
    Искам да благодаря на Страхил Ангелов като председател на подкомисията, и на експертите към комисията, всеки от които е разработил вариант за междинен доклад по усвояването на европейските фондове към настоящия момент и състоянието на Споразумението за партньорство.
    Аз предлагам, след като изслушаме съответните министри и вицепремиера, да приемем този доклад в комисията. И може би ще бъде удачно, доколкото един такъв важен документ трябва да бъде приет, да го представим на пленарната зала на Народното събрание, може би с някаква по-кратка анотация – не в пълния обем, но с един по-аналитичен доклад, какви проблеми според нас съществуват и какви решения могат да се вземат от Народното събрание.
    За мене ключов ще бъде въпросът за организацията на следващия програмен период и на реализацията. Очевидно е, че поне по последния нонпейпър има достатъчно указания за една по-добра координация на управление, като се сочи положителната практика, в която е имало ресорен вицепремиер на страната, и сегашното състояние на нещата.
    Има достатъчно идеи за създаването на специфичен орган, като агенция или държавна агенция в тази връзка. Това е нещо, което може би ще трябва да обсъдим и ако считаме за необходимо, да го предложим на пленарната зала за вземане на становище.
    Вторият въпрос е за нормативната уредба на тази материя, дали е необходим закон за усвояването на европейските фондове или не, нещо, което също е от компетенциите на Народното събрание. Последното ще бъде като бележки и препоръки към изпълнителната власт за изготвянето на окончателния вариант на споразумението.
    Така предлагам да си организираме работата по този въпрос. Вие имате ли бележки, предложения? – Няма.
    ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Извън, разбира се, тези важни въпроси за законодателството и следващия планов период, да намерим начин, дали в подкомисията или комисията, по-добре в комисията да направим бързо ад хок изслушване на всички критични програми. Сега е началото на септември. Те ще подадат последните искания за плащане до два месеца – два месеца и 10 дни. Това е 15-20 ноември. И всъщност да видим каква е реалистичната картина. Защото вече към днешна дата ще е ясно колко е рискът от загуба. Тоест да ги изслушаме и да видим какво последно усилие може да се направи, за да се спаси нещо.
    Примерно едно от нещата, което даже бих предложил първо да изслушаме съвместно Министерството на образованието и науката и Министерството на труда и социалната политика, където продължава да има някакво неразбиране, че там ще се загубят над 100 млн. А действието за прехвърляне примерно на пари за временна заетост, което единствено може да абсорбира такъв мащаб средства, може би не всичките, е програмата за заетост към оперативна програма „Човешки ресурси”. Това е нещо, за което трябва да дадем някакъв подтик на изпълнителната власт. Защото имам чувството, че някои не го разбират. Независимо че от вчера или от онзи ден имат ресорен заместник-министър, който чувам, че сравнително добре е подготвен, но все пак и нашата помощ в тази ситуация няма да е излишна.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Разбира се. Всичките тези въпроси ще ги поставим следващата сряда и на вицепремиера. Защото очевидно има някакви проблеми и по организацията, и по взаимодействието на отделните звена.
    Тук вече е Снежана Благоева – директор на дирекция „Директни плащания и пазарна подкрепа” в Министерството на земеделието и храните. Колежке, запознати ли сте с нашето становище? Нашият предмет на преценка е малко по-различен от останалите комисии. Ние не се занимаваме със съществото на проблема, а доколко той съответства на европейския регламент, директиви и т.н. На тази база сме изготвили едно становище, в което сме казали каква е връзката, въз основа на кой регламент е съобразен Законът за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз и т.н. Ако сте запознати, просто кажете с две думи приемате ли становището, не го ли приемате, имате ли някакво възражение.
    СНЕЖАНА БЛАГОЕВА: Запознати сме със становището и го поддържаме. Това, което трябва да се направи е да се създадат условия за създаване на правила, както и основания за прилагане на националното законодателство във връзка с прилагането на определени пазарни мерки. Пазарни мерки например в областта на пчеларството и някои дотации по отношение на по-малки схеми. Най-вече създаване на ясни правила, насочени към уреждането на договорите за изкупуване на мляко като целта е защита на млекопроизводителите.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, запознати сте със становището. То подкрепя изцяло законопроекта от гледна точка на компетентността на нашата комисия.
    Има ли въпроси? – Няма.
    Който е съгласен с представеното становище, моля да гласува.
    Гласували:
    Приема се единодушно.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.

    Стенограф:
    (Божана Попова)
    18 964 ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    (Младен Червеняков)
    Форма за търсене
    Ключова дума