КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л №9/09.10.2013 г.
На 9 октомври от 15,30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между Министерството на икономиката, енергетиката и туризма на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 302-02-14/27.09.2013 г.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за ограничаване изменението на климата, № 354-01-49/02.08.2013 г., внесен от Ивелина Веселинова Василева и група народни представители, и законопроект за ограничаване изменението на климата, № 302-01-20/26.09.2013 г., внесен от Министерския съвет.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права, № 302-01-12/13.08.2013 г., внесен от Министерския съвет.
4. Разни.
На заседанието присъстваха: Юнал Тасим – заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма, Чавдар Георгиев – заместник-министър на околната среда и водите, Даниела Малхасян – заместник-директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност” в МИЕТ.
Заседанието беше открито в 15,30 часа и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми дами и господа! Имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Предлагам днешното заседание да се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между Министерството на икономиката, енергетиката и туризма на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 302-02-14/27.09.2013 г.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за ограничаване изменението на климата, № 354-01-49/02.08.2013 г., внесен от Ивелина Веселинова Василева и група народни представители, и законопроект за ограничаване изменението на климата, № 302-01-20/26.09.2013 г., внесен от Министерския съвет.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права, № 302-01-12/13.08.2013 г., внесен от Министерския съвет.
4. Разни.
Има ли други предложения? – Няма.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ МЕЖДУ МИНИСТЕРСТВОТО НА ИКОНОМИКАТА, ЕНЕРГЕТИКАТА И ТУРИЗМА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ, № 302-02-14/27.09.2013 Г.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на икономиката, енергетиката и туризма
Юнал Тасим – заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма
Даниела Малхасян – заместник-директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност”
Лора Капеловска – старши сътрудник в отдел „Програмиране”.
Благодаря на господин заместник-министъра, че успя да дойде на това заседание. Обещал съм да го задържим 3 минути. Надявам се, че ще спазим това време. Още повече, че сме изготвили становище, което категорично казва, че това е във връзка с подписания меморандум със Световната банка. Консултантската помощ ще бъде използвана и в следващия програмен период, касаещ иновациите и предприемаческата дейност. Така че имате ли нещо да добавите, господин заместник-министър?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЮНАЛ ТАСИМ: Нямам какво да добавя.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Имате ли въпроси към заместник-министъра? Заповядайте.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Естествено подобно предложение трябва да бъде подкрепено не само защото става дума за инициатива, която е стартирана преди повече от две години, но и защото считам, че помощта от Световната банка би могла да помогне за осъществяване на ключови сектори. По отношение на това няма да споря.
Имам само един въпрос. В крайна сметка самата triple S smart specialization вече се разработва. Докъде е стигнало и дали може съвсем накратко, с оглед ограниченото време на комисията, да ни запознаете с новите предвиждания?
В крайна сметка не бива да забравяме, че Стратегията за интелигентна специализация е не просто документ. Това е предварително условие, което ще постави в зависимост след 2016 г. използването на парите за иновации в малки и средни предприятия. Така че бих бил благодарен с няколко думи да кажете докъде са стигнали нещата.
Имам и втори въпрос. Фактът, че стратегията влияе пряко не само върху разработването на бъдещата оперативна програма „Конкурентоспособност”, да я наречем с работното наименование, но и върху оперативната програма за образование и наука. Запознати ли са колегите от Министерството на образованието и науката с предвижданията на тази стратегия, дори да не е изцяло готова? Благодаря.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Господин заместник-министър, ще Ви помоля да отговорите на поставените въпроси, макар че те излизат извън кръга на обсъжданото споразумение. Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЮНАЛ ТАСИМ: Предварително искам да кажа ,че ние трябва да имаме четири доклада от Световната банка, но не сме ги получили. Сроковете в това споразумение не са спазени, за съжаление. Имахме няколко срещи през последния месец и половина. Безспорно има нужда от тези документи. Друг е въпросът, че към днешна дата трябваше да работим с тези документи, за да се подготвим за бъдещия планов период. Особено това, което каза господин Дончев за интелигентната специализация. Това е нещо, което може да се разработи в България, но е най-добре да го направят в Световната банка и те го правят. Но още не сме го получили.
Подробности за изпълнението ще ви каже колежката Даниела Малхасян.
Преди малко имахме среща с Икономическата комисия. Те имаха съвсем други въпроси, други виждания. Но така или иначе ние имаме нужда от тази ратификация, за да можем да получим четирите доклада, за да сключим Споразумението за партньорство с Европейската комисия.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря Ви. Заповядайте.
ДАНИЕЛА МАЛХОСЯН: Аз накратко ще маркирам само някои неща.
Стратегията за интелигентна специализация, вариантът, който е предложен за обществено обсъждане и който е разработен на основата на доклада на Световната банка, публикуван на интернет страницата, е разгледан от работната група, част от която е и Министерството на образованието и науката. Води се извън публично обсъждане, много срещи, разговори, допълнителни материали, коментари както във връзка с доклада, така и със Стратегията. Тоест към този момент имаме проект на доклад на Световната банка, който е внесен за одобрение, който е получил коментари от различни ведомства и организации и подлежи на доработване и не е проект на Стратегия за интелигентна специализация, същността на която е фокусиране, от една страна, по отношение на икономическото развитие върху сектори с потенциал за експорт, високо технологични иновации и т.н., от друга страна, това, което касае колегите от Министерството на образованието и науката – с акцент върху развитието на човешките ресурси и човешкия фактор в тази насока и общо дейности за подобряване на цялата така наречена иновативна екосистема търпи промяна.
Този проект на стратегия е отразен, може би в не най-пълна степен, но в голяма степен във варианта на Споразумение за партньорство, който в момента се дискутира с Европейската комисия, и продължаваме работа към допълнително фокусиране и най-вече консултиране с бизнеса на всичко това, което се предлага.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Други въпроси има ли?
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Аз имам уточняващ въпрос.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Заповядайте.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Благодаря за предоставения отговор. Още повече щом има публикувана, макар и не окончателна версия, аз ще имам грижата да се запозная с нея. Само един уточняващ въпрос.
Доколкото финансирането на разходите по това споразумение е свързано с проект по приоритетна ос „Техническа помощ” на оперативната програма „Конкурентоспособност”, само с две думи бихте ли ни уведомили каква е стойността на проекта и какъв е статусът към момента, тоест извършени към момента плащания?
ДАНИЕЛА МАЛХАСЯН: Общата стойност, ако не бъркам, е 1 млн. 320 хил. евро, което е грубо казано 2 млн. 600 хил. лв. Към момента има едно единствено извършено плащане по един от продуктите, предвидени в споразумението – дейността, която е свързана с анализи, предложения за нови инструменти по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” за следващия програмен период.
Както казах, вторият доклад в момента е в процес на одобрение. И когато бъде приет, тогава ще бъде извършено изплащане. Днес получихме доклад по дейност 3 – за комерсиализация на иновативните услуги. Така че плащанията са обвързани с конкретните резултати от споразумението, продуктите и тяхното одобрение от страна не само на министерството, а и на всички заинтересовани страни.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Други въпроси има ли? – Не виждам.
Колеги, който е съгласен да приемем становището, моля да гласува.
Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ ИЗМЕНЕНИЕТО НА КЛИМАТА, № 354-01-49/02.08.2013 Г., ВНЕСЕН ОТ ИВЕЛИНА ВЕСЕЛИНОВА ВАСИЛЕВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ, И ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ ИЗМЕНЕНИЕТО НА КЛИМАТА, № 302-01-20/26.09.2013 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка присъстват:
От Министерството на околната среда и водите
Чавдар Ангелов – заместник-министър
Райна Ангелова – началник отдел в дирекция „Политика по изменение на климата”
Стефка Дойчинова – главен експерт в същата дирекция
Владислав Друмалиев – старши експерт в същата дирекция
Силвия Бакърджиева – държавен експерт в дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество”.
Това са два законопроекта, свързани със законопроекта за ограничаване изменението на климата, задължение на нашата страна по законодателния пакет „Климат и енергетика”. Съобразени са изрично посочени 7 документа на Европейския съюз. Документът на Министерския съвет е съобразен и с измененията на регламентите и решенията след 2013 г. Ясно е какво въвеждат. Първо, запознати ли сте със становището, което сме изготвили? Имате ли бележки по него? Господин заместник-министър, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! На вашето внимание е представен законопроект за ограничаване изменението на климата. Вие знаете, че страната ни участва в международното сътрудничество и международните политики по изменение на климата на база на рамковата конвенция на ООН по изменение на климата, съответно на база на протокола от Киото.
Същевременно като страна - членка на Европейския съюз ние участваме в схемата за търговия с квоти за емисии и парникови газове в рамките на Европейския съюз, проведена с директива 2003/87 и съответно изпълняваме законодателния пакет „Климат и енергетика”.
Това, което ние предлагаме с този законопроект, всъщност е да обособим един специален закон, който да регулира именно отношенията, свързани с политиките по изменението на климата, компетентностите на национално ниво, механизмите за търговия, отчетността, правата и задълженията на част от правните субекти, които са включени в различните схеми за търговия с квоти, както и да определим съответно административно-наказателните разпоредби.
На практика специалните норми, които сега съществуваха в Закона за опазване на околната среда, ще бъдат извадени и обособени в отделен закон. Мисля ,че това от правно-техническа гледна точка е правилно. Защото Законът за опазване на околната среда все пак е общ закон, който дава една обща регулация на целия сектор, свързан с опазване на околната среда, и същевременно ще има една специализирана по-адекватна законова уредба на отношенията, свързани с провеждане на политиката по изменението на климата.
Мисля, че е излишно да преповтарям мотивите на законопроекта. Ако имате някакви по-специални въпроси по закона, съм готов да отговоря.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря. От името на вносителите на групата народни представители някой има ли да спомене нещо във връзка с изготвеното становище, не общо по законопроекта? Заповядайте.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Аз компетентно ще се опитам да ви убедя, че аз съм госпожа Василева. Да правя представяне на внесения законопроект не е необходимо по редица причини. Той е добре познат. Най-малкото е базиран на един законопроект, който е одобрен още от края на миналата година от правителството. Факт е, че между двата внесени законопроекта разликите са съвсем минорни, ако трябва да бъда откровен.
По-скоро имам един въпрос. Факт е, че имаме принципно съгласие, че подобен тип нормативна уредба трябва да се процедира, това е безспорен факт най-малкото по една причина – България е в наказателна процедура – поправете ме, ако лъжа – от февруари месец тази година. И колкото по-рано бъде уреден този въпрос, толкова по-добре.
В този смисъл имам един съществен въпрос, без да влизаме в убедителни разлики между единия и другия текст, те не са съществени.
При условие ,че законопроектът, който е внесен от госпожа Василева и група народни представители, между които съм и аз, е внесен на 2 август, каква е причината той да се гледа едва сега и едва ли не да го поставяме на конкурентни начала със сходен законопроект, внесен от правителството? При условие ,че нямаме принципен спор, каква беше причината той досега да не бъде разгледан?
Съзнавам, че въпросът ми не би могъл да бъде адресиран изцяло към Вас, но който е в състояние да ми отговори, нека да го направи. Благодаря.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Аз ще се направя на Михаил Минков, затова няма да Ви отговоря на този въпрос. Лека корекция - наказателната процедура е от 31 януари тази година.
Нещо във връзка със становището, което е изготвено. Становището на нашата комисия е, че и двата законопроекта отговарят на европейското законодателство в тази област, като единствено с проекта на Министерския съвет са съобразени измененията на регламент 389/2.05.2013 г. и на Решение 280/.07.2013 г.
Нещо друго имате ли да добавите към законопроекта? – Няма. Имате думата за въпроси към вносителите.- Няма.
Становището е безспорно. Който е съгласен да подкрепим и двата законопроекта, моля да гласува.
Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
Приемат се.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АВТОРСКОТО ПРАВО И СРОДНИТЕ МУ ПРАВА, № 302-01-12/13.08.2013 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
Тук ли е заместник-министър Васил Василев? Според правилника на тази комисия законопроекти няма да се гледат, ако не се докладват от заместник-министър като минимално ниво.
Докато очакваме господин Василев, предлагам да преминем
към четвърта точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Аз имам само едно нещо. Сутринта чух изявленията на господин Дончев за отказ или блокирането на два проекта – за западната тангента и за тунела под Шипка. Колеги, аз ви призовавам към въпросите за еврофондовете да се отнасяме с максимална загриженост за страната и да не създаваме излишни впечатления. Не става въпрос за отказ, а става въпрос за върнато лицензиране от Европейската комисия. направихме справките, включително и с госпожа Зинаида Златанова, която е в Брюксел. За информация мога да ви кажа ,че всъщност става въпрос за това, че в края на всеки един програмен период се правят усилия за пренасочване на средства оттам, където има невъзможност да се изпълнят проекти, към проекти, които могат да бъдат реализирани.
Знаете и за седмото изменение на Програмата за развитие на селските региони, и за пренасочването към „Околна среда”, към „Транспорт” със северната тангента и към Министерството на вътрешните работи за купуване на пожарните коли, за разместването по съответните оси в оперативна програма „Транспорт”. Очевидно е, че липсата на средства е била причината да се откаже това лицензиране на двете наши предложения.
Между другото, по време на обсъждането в нашата страна и вицепремиерът, и министърът на транспорта са били против това да се отлагат тези два проекта, тъй като са съзнавали, че липсата на финансиране ще доведе до това решение на Европейската комисия. Но по настояване на другите министри е направен опит да се получат средства.
Единствената причина е липсата на средства по програми. Нищо друго не е основание за отказа от лицензиране.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Господин председател, без да Ви опонирам, само искам да внеса малко повече яснота по въпроса, който повдигнахте. Най-малко мене може да укорявате, че имам интерес или желание да създавам истерии или смут в тази тема. Но това е проблем, по отношение на който трябва бързо да бъдем на едно решение.
Ще си позволя да Ви поправя. Не става дума за отказ от сертифициране. Отказ от сертифициране е, когато примерно са подадени някакви средства и има отказ за изплащането. Тук говорим за неодобряване на апликационна форма, което се случва за първи път. И текстът на писмото е абсолютно конкретен. Тук не става дума за консултации или за някаква приятелска беседа. Тук става дума за отказ да бъдат финансирани двата проекта.
Ще обърна внимание на нещо друго. Не може да се разсъждава по подобен начин – просто няма пари. Ще коментирам, че това са два проекта, чието изпълнение тече, единият от които е с напредък на физическите работи от порядъка на над 30 процента. Оттук нататък единствената правилна политика на правителството, ако съм си позволил да алармирам, това е за да посоча какво е правилното решение – бързо уреждане на отношенията с Европейската инвестиционна банка, това би могло да се случи в рамките на месец, и ново подаване на апликационните форми.
Лично аз ще подкрепя с две ръце всички бързи действия в тази посока, включително ако някой има нужда от помощ, може да разчита на мене. Ново подаване на апликационните форми с надеждата Европейската комисия да ги одобри до края на годината.
Иначе репликата „няма пари” в случая не е съвсем коректна. Дори ако погледнете номиналната стойност на проектите, която се коментира като 131,6 млн. евро, и ако обърнете внимание на реалната стойност на сключените договори, ще видите ,че тя има доста по-ниска стойност. Нормално е, при обществена поръчка се прави икономия.
Познавайки добре оперативната програма, включително и колко добре е пресмятан овър букинга при свръхдоговарянето, аз твърдя ,че за тези проекти пари има. Благодаря.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Господин председател, ако ми позволите и аз да кажа няколко думи, докато чакаме заместник-министъра да дойде.
За да не се повтарям с колегата Дончев, пари има. И ще ви кажа защо. Защото всички ние знаем, че сключените договори за безвъзмездна финансова помощ по втора приоритетна ос „Пътна инфраструктура” по тази оперативна програма „Транспорт” са сключени на по-голяма стойност. Но впоследствие реално сключените договори с изпълнител са при вече изпълнени приключени проекти. Това ,че те не са анексирани, тази стойност не е формално освободена, пари освободени има и проблемът е да се приключат счетоводните операции и да се освободи финансовият ресурс.
Така че свободен финансов ресурс и за западната дъга – част 1, която вече е над 50 процента изпълнена и част 2 има.
Вие казахте, че министърът на транспорта и вицепремиерът не са искали да ни пращат пари, но друг министър не е настоял. Това не е вярно. Може би са ви подвели с информацията. Не казвам, че Вие лъжете. Защо? Защото за тези проекти вече има сключен договор за безвъзмездна финансова помощ между Министерството на транспорта и Пътната агенция като бенефициент. Те имат и договор за безвъзмездна помощ. тези средства се разплащат с европейско финансиране по стандартния механизъм, нищо, че няма последващо одобрение от Европейската комисия. това е позволен метод.
Така че министърът на транспорта като ръководител на управляващия орган е длъжен да изпрати тези апликационни форми. Той не може да не иска, има сключен договор. В противен случай трябва първо да прекрати договора и тогава да отказва да ги изпрати.
Това е още един аргумент в подкрепа на моите думи, че пари има и договор за безвъзмездна финансова помощ има. Въпросът е да си завършат счетоводните операции по освобождаване на ресурс по проектите, които вече се изпълняват с по-малка стойност, от една страна, да си приключат преговорите с ЕИБ, за да си финансират ж.п. проектите. Защото в писмото изрично е цитирано, че те нямат претенции по същността на пътните проекти, но заради ж.п. проектите, заради които се е забавила процедурата по преговори с Европейската инвестиционна банка, това е причината те да имат притеснение за това финансиране.
И тъй като буквално ни остават броени дни това да се случи до края на годината, ние настояваме за спешни мерки. Така че нека не изкривяваме информацията. Говорим за подхода на Габрово, който е фаза едно на цялостен проект за изграждане на тунел под Шипка и довеждащата инфраструктура към него.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Заместник-министър Васил Василев очевидно няма да дойде. Отлагаме разглеждането на тази точка.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
(Закрито в 15,55 часа)
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Младен Червеняков)