Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
27/11/2013
    П Р О Т О К О Л № 15/27.11.2013 г.
    На 27 ноември от 15,30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 302-01-42/19.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
    2. Изслушване на Зинаида Златанова – заместник министър-председател по еврофондовете и министър на правосъдието, на основание чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    3. Разни.

    На заседанието присъстваха: Зинаида Златанова – заместник министър-председател по еврофондовете и министър на правосъдието, Йордан Грамов - заместник-министър на вътрешните работи.
    Заседанието беше открито и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.



    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
    Предлагам днешното заседание да протече при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 302-01-42/19.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
    2. Изслушване на Зинаида Златанова – заместник министър-председател по еврофондовете и министър на правосъдието, в рамките на така наречения блиц парламентарен контрол на основание чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    3. Разни.
    Имате ли предложения за други точки в дневния ред? – Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Приема се единодушно.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УБЕЖИЩЕТО И БЕЖАНЦИТЕ, № 302-01-42/19.11.2013 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    По тази точка сме поканили да присъстват:
    От Министерството на вътрешните работи
    Йордан Грамов – заместник-министър
    Николай Нанков – началник отдел в дирекция „Правно-нормативна дейност”
    Калина Попянева – главен юрисконсулт.
    Господин Грамов, моля да представите законопроекта. Ние сме подготвили становище. Знаете предмета на преценка на нашата комисия. посочили сме съобразяването на законопроекта с две директиви на Европейския съюз. Имате ли да добавите нещо повече?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЙОРДАН ГРАМОВ: Не, нямам.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря ви. Колеги, въпроси, становища? – Няма.
    Който е съгласен да приемем така представеното становище по законопроекта, моля да гласува.
    Против и въздържали се няма.
    Становището се приема единодушно.

    В очакване сме на госпожа Зинаида Златанова. Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Помолих да бъде преведено писмото на Европейската комисия, специално Генерална дирекция „Регионална и градска политика”, подписано от нейния генерален директор, относно процедурата по чл. 99, ал. 1 на Регламент 10-83 на Съвета по оперативна програма „Околна среда”, свързано с одита на Европейската сметна палата за целите на декларацията за достоверност за 2011 г.
    Предполагам, че желанието на всеки един от членовете е да бъде изпратено, макар че е дълго.
    И второто нещо, което помолих да бъде преведено, е становище на Европейската комисия – пет генерални дирекции – „Земеделие и развитие на селските райони”, Заетост”, „Социални въпроси и приобщаване”, „Морско дело и рибарство”, „Регионална политика”. Това е становище във връзка със споразумението за партньорство – вариантът, който беше изпратен в края на август, първоначалните бележки, предвид съкратените срокове, които предстоят за окончателното оформяне и предаване на становището по Споразумението за партньорство за обсъждане.
    Организирайте на всеки един от членовете да бъдат изпратени и трите материала.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА – ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И МИНИСТЪР НА ПРАВОСЪДИЕТО, НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 26 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Ще използвам възможността си, че председателствам това заседание, да задам един въпрос в две насоки.
    Първият. Безспорно, госпожо вицепремиер, знаете нашите притеснения във връзка с откритата процедура по чл. 99, ал. 1 от Регламент 10-83 от 2006 г. на Съвета, във връзка с който са възможни финансови корекции върху оперативна програма „Околна среда”. Същевременно съществува опасение от – да използвам думата – интеръпшън, която почти стана българска.
    Какво е състоянието по този въпрос? Имаме ли вече официално становище на Комисията за спирането на плащанията? Какви са опасностите, които съществуват по други оперативни програми, предвид констатираните нарушения? И какво предстои от страна на българската държава в процедурата по чл. 100, свързана с отговора в двата месеца, предстоящото изслушване и предприемането на национални мерки?
    И в тази връзка безспорно всяко едно минало служи и единствено като указ за бъдещето. Имаме вече първоначалния вариант на бележки от страна на Европейската комисия по Споразумението за партньорство. Какви са препоръките, които се отправят, и каква е процедурата, която ще следваме за финализирането на този документ? благодаря Ви.
    Имате думата, госпожо Златанова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: АЗ се опасявам, че по първия въпрос нямам кой знае какви новини да ви съобщя на този етап. Неофициалната ми информация е, че писмото се подготвя в службите на Комисията. Все още не е пристигнало при нас. В момента, в който пристигне, ние ще оповестим неговото съдържание, разбира се, както винаги досега.
    Въпросът, както казахте и Вие, е какво ще се иска от нас като последващи действия, какви корективни действия от кои точно части на цялостния механизъм по отношение на еврофондовете ще бъдат необходими.
    Аз знам, че госпожа Михайлова е била при вас миналата седмица. Повече детайли в момента, в който получим текста на писмото, ще ви съобщим. Тогава вече ще го обсъдим по-подробно и ще ви представим план за действие оттук насетне какви действия ще се предприемат както тук, в страната по линия на управляващия орган, така и комуникацията с Брюксел, за да сте информирани.
    И, разбира се, не искам да го казвам, но какъв е размерът на щетите или на потенциалните щети, които биха настъпили както за тази програма, така и за други програми. Но нека да изчакаме. Според мене е въпрос на дни, ако не и на часове.
    Нали знаете, че основната забележка е смесването на критериите при обществените поръчки, там, където са се появили подобни проблеми, такива, каквито са идентифицирани по оперативна програма „Околна среда”. Главно говорим за Европейския фонд за регионално развитие.
    По втория въпрос. Наистина бележките и коментарите на Европейската комисия по новия вариант на споразумението пристигнаха при нас. Обсъдихме ги вече с ресорните министри. Оттук нататък ние ще събираме работна група през месец декември, която ще ги обсъди и дори едновременно с това ще обсъди и тяхното отразяване в документа.
    Това, което ни пише Комисията, не е кой знае колко изненадващо. Повече внимание се обръща в областта на здравеопазването, водите и отпадъците, образованието, което се нуждае от слот анализ, няколко стратегии и закон, в областта на информационните и комуникационните технологии нужда от много по-добър анализ и добър план в областта на изследванията и иновациите, повече фокус на „Конкурентоспособност”. Малките и средни предприятия също изискват допълнително внимание. Също така възобновяемите източници, ефективност в областта на рибарството, по-ясна политическа рамка. Хоризонтален въпрос е, разбира се, административният капацитет, който редовно присъства в областта на обществените поръчки, хоризонтален въпрос, който също изисква внимание, е държавните помощи. Това е също тема, която трябва да бъде ясно адресирана в близко време.
    Това е в общи линии.
    Срокът ни за отразяване на бележките, които бяхме дали. Имаме срок за отразяване на коментарите до 13 декември от съответните институции. Между 13 декември и 13 януари – публично представяне и обсъждане и внасяне за одобрение на Министерския съвет във втората половина на месец януари, колкото е възможно по-рано, след което стартират официалните преговори. Дотогава документът трябва да е изчистен ида бъде във вид, който е годен за официални преговори. Имаме и уверенията на Комисията, че това е разумен срок. ние също сме уверени, че в този срок ще се справим, за да можем да проведем официалните преговори.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Ако разрешите само да направя два коментара.
    В Оценка на целите и политиката на държавите членки се съдържат доста сериозни констатации, поне от този материал, който е изпратен от Европейската комисия. там се посочва необходимостта от анализиране на причините за слабото усвояване, под формата на научени уроци за програмния период 2007 – 2013 г. и отразяването им в Споразумението за партньорство.
    Основен недостатък е липсата на ясно прецизиране и липсата на фокус в стратегията, особено в някои от сферите. Такива сфери, в които е необходимо приоритизиране на ресурсите, са транспорт, енергетика, здравеопазване.
    Необходимостта от разработването на стратегии и свързването им с мерките е посочено в редица сфери, като например демографската криза, въпроса за интегрираната транспортна стратегия, необходимостта от реформа в сектора за здравеопазването. И там са може би едни от най-критичните бележки, които сочат, че тази стратегия, която е предоставена, не е специфична, не е достатъчно конкретна и не е свързана с ясен план за действие. имам предвид за здравеопазването. Съществени са бележките в сферата на образованието, в рибарството, в административния капацитет и т.н., да не ги изброявам.
    Това, което бих желал поне по мое мнение да се обсъди, е периодът за отразяване на коментарите малко да бъде увеличен за сметка на публичното представяне и обсъждане. Един месец публично представяне и обсъждане - едва ли е необходим такъв дълъг период. Докато ми се струва, че при отразяването на коментарите ще трябва да се вложи повече ресурс и административен капацитет, за да може действително това споразумение да отговаря на изискванията, които са отразени в препоръките. Благодаря ви.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Господин председател, едно предложение. Тъй като в момента Вие и госпожа Златанова коментирате документ, с който комисията не разполага, това Вие преди малко го анонсирахте и анонсирахте, че той ще ни бъде предоставен на вниманието ни, аз предлагам през месец декември да направим едно нарочно заседание, на което да бъдат обсъдени в детайли и коментарите, и предприетите действия, и всичко това, което се предвижда, на което да можем да дебатираме в детайли по всички тези коментари, които Вие и госпожа Златанова ни предоставихте.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Аз съм съгласен с тази препоръка. Ако госпожа Златанова има готовност аз съм готов в рамките на около една или най-късно две седмици да направим едно такова обсъждане. Но, както споменах в началото на заседанието, тази сутрин бяха представени материалите с официалните преводи. Така че може би това е причината да не са ви изпратени.
    Разбрахме се вече, че на всеки един от членовете на комисията трите материала ще бъдат изпратени, както и вчерашната презентация на госпожа Кръстева на Съвета за обществени консултации, която е доста концентрирана и съдържа ясно разписани процедури по доработката на Споразумението за партньорство, така и по отношение на състоянието на оперативните програми в настоящия програмен период.
    Благодаря ви. Имате думата за въпроси, колеги – по два въпроса от парламентарна група. Госпожа Павлова, заповядайте.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря. Моят въпрос е свързан и с новия програмен период и една тема, която е актуална от много време. Тя е засегната и в тази презентация, която сте направили на Съвета за обществени консултации, а именно опростяване на правилата на управляващите органи.
    Всички знаем, че това е един от научените уроци. Първо, необходимостта от опростяване на правилата и второ, най-важното – унифициране на правилата между отделните управляващи органи. Тъй като неведнъж сме си говорили, че всъщност бенефициентите понякога се объркват, защото има различни правила във всяка една оперативна програма, по която те са бенефициенти.
    От тази гледна точка и на основание включително на изискването на регламента за въвеждане на нов вид отчитане от страна на управляващите органи по отделните оперативни програми, а именно чрез подхода на така наречените единични цени, общи цени и опростени разходи, в смисъл на регламента, ние трябва да имаме методика, по която на национално ниво да се приложат тези механизми и да се започне работа по тях.
    Именно това е и моят въпрос: работите ли по този въпрос? Започнала ли е работа? в какъв срок се очаква и опростяването на правилата, и конкретиката.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Бъдещите постановления, които ще са в сила от следващия програмен период, в момента са в процес на разработване. В централното координационно звено и в Националния фонд също работят по отделните части. Това наистина е новост, която еи предвидена да улесни бенефициентите. Мисля, че може би до не повече от две-три седмици ще можем да обсъдим и по-широко тези неща с управляващите органи.
    Аз обещах и в пленарната зала миналия петък на парламентарния контрол, че специално по отношение на новите правила ще търся подкрепа и от парламента. Защото капацитетът, опитът и институционалната памет тук ги има, за да можем наистина заедно да наложим на администрацията наистина да вървим към единство в прилагането и, от друга страна, към опростяване. А това, както знаете от опита, невинаги е лесно да се случи. Така че това също е нещо, което в най-скоро време ще получи публичност и ще бъде обсъждано, включително и в парламента. Вие ще прецените дали в тази комисия, дали в ресорните комисии. Това ще стане по ваша преценка.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Ако разрешите, малко ще доразвия въпроса.
    В тази връзка с подготовка на постановление как стои проблемът с обсъждането на идеята за създаването на общ закон? Още повече, че вече имаме и два инвестиционни фонда заедно с двата структурни фонда. И би трябвало до голяма степен те да се подчиняват на еднаква процедура, а не както досега беше, примерно Програмата за развитието на селските райони да бъде доста по-различна от останалите оперативни програми.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Както сме говорили неведнъж и в тази комисия, на този етап въпросът с разработването на нов закон не стои на дневен ред за започване на програмния период. И друг път е ставало въпрос, че оставяйки назад самото приемане и продължителността на този процес, няма съмнение, че народните представители ще му обърнат необходимото внимание и приоритетност, в това не се съмняваме. Но в момента мисли за запазването на основните структури по изпълнение и максимално близко до досегашния програмен период и като структура, и като правила, разбира се, с уговорката за симплификация и за уеднаквяване.
    Считам, че е добро решение – не само аз, а също така на срещата, за която Вие споменахте, на кохезионните министри във Вилнюс самият комисар Хан каза,че трябва да има приемственост не само между служителите, но и между структурите, които прилагат европейските фондове, именно да се осигури по-бързо навлизане в новия период. Да считаме, че взехме добро решение, като запазихме тази приемственост.
    И, разбира се, би могло да се мисли за закон тогава, когато тръгне все пак усвояването през следващия програмен период, като се даде някакъв срок може би от две години, в който да се пренастроят структурите. В момента ми се вижда голям риск на прага на новия програмен период да подходим по този начин.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря. Колеги, други въпроси има ли? Заповядайте, госпожо Василева.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо Златанова, въпросът ми отново е свързан с временното спиране на възстановяването на средства от страна на Европейската комисия по оперативна програма „Околна среда”. Вие сигурна ли сте, че временното спиране се дължи на кореспонденцията, която е свързана с Одитния доклад на Сметната палата?
    Отчитайки Вашия опит и все пак познаването на начина, по който действа Комисията, как смятате, че тя би реагирала на поведението на двама от вицепремиерите в правителството, единият от които твърди,че голям процент от обществените поръчки в държавата са опорочени, над 60, и другият, който обвинява общините, че незаконосъобразно провеждат обществените поръчки?
    И отново във връзка с временното спиране, кой от правителството ще бъде натоварен със задачата да преговаря с Европейската комисия за възстановяването на плащанията?
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: По отношение на проблема с обществените поръчки в България – той не е нов нито за нас, нито за Европейската комисия. Почти от 2010 година насам не само по отношение на европейските фондове, трябва да знаете, че Европейската комисия гледа политиката по обществените поръчки и изпълнението на законодателството в много по-широк аспект. европейските фондове са нещо, което е само елемент на тази загриженост на Европейската комисия.
    От 2010 година насам в специфичните препоръки по линия на Европейския семестър, които излизат през месец юни всяка пролет от Комисията, винаги имаме, особено в работния документ на Комисията към тези кратки препоръки, една тревога, това е вече три години, че по данни на самата Агенция за обществени поръчки в 60 процента от поръчките се отчитат грешки. А грешката може да означава всичко. Тя може да означава в човешкия смисъл на думата наистина неволна грешка. Това го има, ако отворите сайта на Генералния секретариат на Европейската комисия, Европейския семестър, специфичната рекомендация за България за последните три години. Тази тревога съществува от доста време.
    И пак казвам, за съжаление не само по отношение на европейските фондове. Ние малко неправилно разделяме, че по европейските фондове провеждаме една политика, а по другите можем да правим каквото си искаме, когато работим с национални средства.
    Имайте предвид, че законодателството в областта на обществените поръчки е елемент на вътрешния пазар на Европейския съюз. Там целият европейски бизнес участва във всички страни членки. Това е много важна политика за тях.
    В момента има мисия на Генералната дирекция „Вътрешен товар”, която е в България, за да установи законодателните решения и прилагането им в областта на обществените поръчки. Аз очаквам с интерес техния доклад, защото това е нещо, което трябва да се изчисти, не само заради европейските фондове, а и заради това ,че не трябва да се нарушават правилата на вътрешния пазар.
    Така че това не е констатация на моята колежка. Можете да го видите. Аз ще си направя труда и ще натоваря колегите да намерим тези документи ,за да знаете, че това е проблем, който съществува така или иначе.
    За общините. Вижте, напротив, ако някъде има грешка, тя е била в управляващия орган, който е длъжен да ръководи целия процес и там, където види неясноти, нередности, нееднакво прилагане, да го поправя. Така че в никакъв случай общините не са обвинявани от никого за нищо.
    Да, разбира се, стриктното спазване на закона е много важно, за да няма такива неприятности. Все пак да не забравяме, че това е оперативна програма „Околна среда”. И пак казвам, нека да видим написания текст, какво ще дойде в писмото като обосновка и като предложение за последващи дейности. На мене ми се струва удачно управляващият орган на оперативната програма да се заеме с отстраняване на проблемите. Разбира се, одитният орган трябва да действа по същия начин. И там се идентифицират определени неясноти в прилагането.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря. Имаше зададен въпрос: Кой ще води преговорите с Европейската комисия по процедурата?
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Това се открои като основна слабост. Ако в одитния орган е основният идентифициран проблем, би трябвало одитният орган да отиде на изслушвания и на преговори.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря. Заповядайте, господин Московски.
    ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Не с колегата Станислав Иванов сме от Комисията по транспорта. Ако, разбира се, госпожа Златанова желае да отговори, искам да й зададем трети въпрос. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Заповядайте, колеги. Аз само ще си позволя по предишния въпрос да кажа нещо и ще ви дам възможност за следващ въпрос, независимо от това, че правилникът предвижда два въпроса. Целта на тази комисия е, без да политизира проблемите, да търси общи решения. Ето защо аз малко ще развия това, което госпожа Василева искаше да каже.
    Действително такива процедури не са новост. В над 15 страни са провеждани отделни процедури за нарушение на Регламент 10/83. Но въпросът е каква ще бъде нашата позиция. Аз бих желал да подчертая няколко момента в изработването на националната позиция.
    Първо, промяната на законодателството е в сила от 1 януари 2009 г.
    Второ, различната практика на Съда на Европейския съюз. Както се посочва и в самото становище, тя еволюира с годините. От 2006 година по делото Лиамакис, когато е постановил, че опитът и изгодността на оферента не могат да се използват като показатели за оценяване на техните оферти и предложения до следващото решение, което е срещу Европейската фондация за подобряване на условията на живот и труд, изрично се посочва, че е възможна и друга гледна точка по този род случаи.
    Още повече, доколкото ние имаме информация, предстои нова директива за обществените поръчки и в началото на следващата година може би ще започне обсъждането по линията на съвместното приемане между Съвета и Парламента. Там поне предварителната информация е, че ще бъде допуснато подобно смесване на критериите.
    Така че този, който ще преговаря и по отношение на отговора, който трябва да предоставим, и по процедурата на изслушване, трябва да използва всичките тези аргументи, за да може максимално да бъдат облекчени санкциите.
    Заповядайте, господин Московски. Имате въпрос.
    ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Благодаря, господин председател. Госпожо вицепремиер, въпросът ми е следният. И ще го доразвия след това.
    Предвижда ли се за следващия програмен период столичното метро, проектът за третия метродиаметър, да получи финансиране? И ако да, откъде? Разбира се, ако Ви е възможно да ми отговорите. Ако не, ще чакаме и после ще го задаваме.
    Защо задавам така въпроса? При така предвидената рамка от бюджета по оперативна програма „Транспорт” 1,6 млрд., има задължителни за изпълнение няколко проекта, които не търпят коментар. Те просто трябва да бъдат изпълнени, за да се получи краен ефект от целостта на обектите, които се финансират, именно трети лот на магистрала „Струма” - индикативен бюджет 800 млн. евро и подобряване на корабоплаването при участъка Батин – Белене – индикативен бюджет 140 млн. евро. Дотук станаха почти около 1 млрд. евро.
    Остава свободен ресурс около 600 млн. евро, които не достигат за изграждане на конвенционална железопътна инфраструктура.
    Теоретично Софийското метро би могло да се финансира от още две оперативни програми – „Околна среда” и „Регионално развитие”.
    При проведените ни разговори и питания към съответните министри министърът на транспорта казва: Да, ние имаме желание, ще заложим проекта за изграждане от оперативна програма „Транспорт”. Но е видно, че там средства няма. Оперативни програми „Околна среда” и „Регионално развитие” съответно категорично отказват да се включиш този проект към техните оперативни програми. Та това ми е въпросът.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря. Госпожо вицепремиер, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Благодаря. Започвам отзад напред. Доколкото не ме лъже паметта, по линия на оперативна програма „Околна среда” се говореше само за подвижния състав на метрото. Това в момента не го обсъждаме.
    „Струма”, както ме подсетиха колегите, е по кохезионен фонд.
    Що се отнася до Батим – Белене, там мисля, че имаше вариант в инструмента „Свързана Европа” евентуално да се обсъжда.
    Да започна с това – така или иначе ресурсът е ограничен. Софийското метро се предвижда по Европейския фонд за регионално развитие. Приоритетен е, така е. търсим активно начин да бъде финансирано.
    Също така вие знаете, че индикативните суми на проектите понякога имат спестявания оттам, тоест има спестявания по ЕФРР. Но не е само това източникът. Така че в момента се обмисля активно този въпрос. Още повече, доколкото знам проектът е в сериозна степен на готовност.
    ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Ако позволите, едно доуточнение. Първо, столичното метро има възможност да бъде финансирано както от кохезионен, така и от Фонда за регионално развитие. Това е факт от поне две години. Така че няма никакво значение коя оперативна програма ще му осигури средствата.
    Проектът Батин – Белене, ако бъде заложен към инструмента „Свързана Европа”, е под условие, тъй като там ще се класират проектите на конкурентен принцип, тоест този проект би могъл и да не се класира.
    На второ място, съфинансирането там ще е 50 процента. А такива пари няма заложени в бюджета.
    Питам Ви, защото в рамката на бюджета за съфинансиране са предвидени 22 млн. лв. за столичното метро. Чудно ми е обаче къде е основното финансиране за него. Тъй като има предвидени някакви средства за съфинансиране, условно можем да приемем, че ако 22 млн. лв. са осигурени от бюджета за съфинансиране, би трябвало да кажем, че 80-85 млн. лв. трябва да ги има някъде като основно финансиране. Не ги виждаме обаче. На практика в оперативна програма „Транспорт” няма откъде да се вземат.
    Разбираме, че ако се постигнат някакви сейвинги от тръжни процедури, би могло теоретично да стане. Но това е пак под условие. Плюс това не знаем кога ще бъдат проведени тези процедури. Аз съм прекалено скептичен да си мисля, че „Струма” може да тръгне още догодина.
    О’кей, вероятно в момента наистина нямате възможност да го реферирате към конкретна оперативна програма. Но ако е възможно,в кратки срокове все пак да ни информирате.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Ще ви информираме със сигурност. Пак казвам, да, приоритетен е проектът, мисли се.
    По обща бележка от неформалния Съвет на кохезионните министри, това, което и Комисията казва, и колегите министри, така е. средствата са малко. На никого не са достатъчно. В тази връзка са много важни две неща. Това подчерта и комисарят Хан – да се фокусираме там, където има максимален ефект, да правим избор. Политиката понякога е и въпрос на избор, може би тежък.
    И другото, което е много важно – трябва да има ясна връзка и много добра координация между отделните източници на финансиране. Споменахте и тази програма в държавния бюджет, която е също така инвестиционна. Има и други източници, и заемни средства, разбира се. тоест важно е да се мобилизират всички ресурси и то по начин, който е координиран. Затова в момента, в който сме готови, ще ви информираме.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря и за активността на представителите на Транспортната комисия. дълбоко съм убеден, че ако успеете в Транспортната комисия съвместно с министерството да ги попритиснете малко да се изработи интегрираната транспортна стратегия, доста от тези въпроси ще бъдат с ясен отговор. Но за съжаление основната критика, която търпим към този момент като страна, е липсата на такава интегрирана стратегия.
    Благодаря ви. Други въпроси.
    ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: На практика интегрирана транспортна стратегия има и тя е под формата на така наречения мастер план, който няма значение от кого е изготвен. Тъй и факт. Всъщност достатъчно е правителството да го институционализира и той може да бъде включен в употреба като интегриран транспортен план.
    ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Това, което се каза в началото на заседанието по предложение на госпожа Павлова, в рамките на една или две седмици ще проведем обсъждане по отношение на бележките, които получихме от Комисията по Споразумението за партньорство, по-нататъшната му доработка, да видим с какъв начин ние бихме могли да бъдем полезни, макар и някой път само със съвети.
    Закривам заседанието.
    Стенограф:
    (Божана Попова) ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА:
    (Младен Червеняков)
    Форма за търсене
    Ключова дума