КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л № 16/04.12.2013 г.
На 4 декември от 16,15 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, № 302-01-45/25.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 302-01-46/25.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 302-01-44/25.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
4. Представяне, обсъждане и приемане на становище по проекта на Закон за фискален съвет, № 302-01-43/25.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
5. Разни.
На заседанието присъстваха: Росица Янкова – заместник-министър на труда и социалната политика, Людмила Елкова – заместник-министър на финансите.
Заседанието беше открито от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги, при условията на падащ кворум можем да започнем нашето заседание.
Предвидени са четири точки от дневния ред:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроекта за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, № 302-01-45/25.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 302-01-46/25.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 302-01-44/25.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
4. Представяне, обсъждане и приемане на становище по проекта на Закон за фискален съвет, № 302-01-43/25.11.2013 г., внесен от Министерския съвет.
5. Разни.
Има ли други предложения по дневния ред? – Няма.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Против и въздържали се няма.
Приема се.
Тъй като госпожа Сапунджиева още я няма, преминаваме директно към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА ОТ ДИСКРИМИНАЦИЯ, № 302-01-46/25.11.2013 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
Посочили сме, че този законопроект е изцяло приет въз основа на директива 2008/54 на Европейския съюз, задължение, което е поето от нашата страна. Имате ли, госпожа Янкова, нещо да добавите към становището, което сме изготвили?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Само искам да добавя, че самите промени в закона са абсолютно технически и изцяло са съобразени, тоест няма някакви допълнения от наша страна. Освен това те инкорпорират вътре и едно решение на Европейския съд, което се прилага – при тежестта на доказване. Така че изцяло го правим в съответствие с европейското законодателство, нищо повече.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Кое решение на Съда?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Това е заключение на Генералния адвокат госпожа Конкод, представен на 20 септември по дело С394/11 по запитването, отправено от Комисията за защита от дискриминация в България. Да ви ги чета ли всичките?
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Не. ще помоля нашите експерти да се свържат с Министерството на труда и социалната политика и да отразят съответствието с решението на Европейския съд.
Други въпроси, становища по законопроекта? – Няма.
Който е съгласен да одобрим нашето становище, моля да гласува.
Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
Приема се законопроекта.
Преминаваме към трета точки от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КРЕДИТНИТЕ ИНСТИТУЦИИ, № 302-01-44/25.11.2013 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на финансите
Людмила Елкова – заместник-министър
Милена Бойкова – директор на дирекция „Държавен дълг и финансови пазари”
Румяна Герова – държавен експерт в същата дирекция
Тихомир Тимнев – директор на дирекция „Правно обслужване и административна дейност” в БНБ
Цветослав Ангелов – и.д. дирекция „Надзорна политика”, управление „Банков надзор” в БНБ.
Законопроектът на министерството на правосъдието без присъствието на заместник-министър няма да се гледа, така че вземете мерки госпожа Сапунджиева или някой друг заместник-министър да дойде.
По законопроекта за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции сме изготвили становище. Запознати ли сте, имате ли какво да добавите, госпожо Елкова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮДМИЛА ЕЛКОВА: Благодаря, господин председател. Запознати сме с вашето становище. Няма какво да добавим. Ако има въпроси, разбира се, сме на разположение, както от Министерството на финансите, така и от Българската народна банка.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, въпроси, становища? – Не виждам.
Който е съгласен да приемем становището, моля да гласува.
Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ПРОЕКТА НА ЗАКОН ЗА ФИСКАЛЕН СЪВЕТ, № 302-01-43/25.11.2013 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на финансите
Людмила Елкова – заместник-министър
Маринела Петрова – директор на дирекция „Икономическа и финансова политика”
Методи Методиев – старши експерт в дирекция „Икономическа и финансова политика”
Соня Димитрова – главен експерт в дирекция „Икономическа и финансова политика”
Велин Пеев – младши експерт в дирекция „Икономическа и финансова политика”.
Заповядайте, госпожо Елкова. Ние сме изготвили становище по тази точка. Това е цялостен нов закон. Моля да го представите.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮДМИЛА ЕЛКОВА: Благодаря, господин председател. Този закон е изготвен в изпълнение на изискването за създаване на независим орган за фискално наблюдение, което произтича от директива на Съвета 2011/85 относно изискванията за бюджетните рамки на държавите членки и от Договора за стабилност, координация и управление в Икономическия и паричен съюз.
Директивата предвижда ефективно и навременно наблюдение на националните числови фискални правила на държавите членки, извършвано от независими институции или от органи, ползващи се с функционална автономност спрямо бюджетните власти на държавата. Съгласно нея, независимите институции трябва да бъдат създадени до 31 декември 2013 г. , когато е крайният срок за въвеждане на разпоредбите и в националното законодателство на всички държави членки.
От своя страна, Договорът за стабилност, координация и управление на Икономическия и паричен съюз също постановява, че спазването на залегналите в него фискални правила трябва да бъде съблюдавано от независими национални институции.
Изработването на проекта за Фискален съвет е в контекста на препоръката на Съвета на Европейския съюз от 9 юли 2013 г. относно националната програма за реформи на България за 2013 г. и съдържаща становище на Съвета относно конвергентната програма на България за периода 2012 – 2016 г., където към България е отправена препоръка през периода 2013 – 2014 г. да се създаде независим орган който да наблюдава бюджетната политика и да изготвя анализи и съвети.
С този законопроект ние предлагаме създаването на независим консултативен орган по въпросите на фискалното управление, който се нарича Фискален съвет. Целта му е да осъществява независимо наблюдение и анализ на бюджетната рамка, с оглед поддържане на устойчиви публични финанси.
Фискалният съвет ще бъде механизъм за повишаване информираността на обществото относно фискалното управление на страната.
Законопроектът е структуриран в четири глави.
Глава първа „Общи положения”, освен основните цели на новия независим орган, дефинира и основните принципи, въз основа на които Фискалният съвет ще осъществява дейността си, а именно независимост и публичност, обективност и прозрачност, както и равнопоставеност на неговите членове.
Централно място в законопроекта заемат функциите, които Фискалният съвет ще осъществява при изпълнението на дейността си. Обособени са в самостоятелна глава.
Основната функция на Съвета ще бъде наблюдаването и спазването на числовите фискални правила, заложени в Закона за публичните финанси и отнасящи се за сектор „Държавно управление и консолидираната фискална програма”.
Съветът ще изготвя становища относно пролетната и есенната макроикономически прогнози на министъра на финансите, основаната на тях средносрочна бюджетна прогноза и законопроекта на държавния бюджет по законопроекти за неговото изменение и допълнение евентуално и по законопроектите за бюджета на държавното обществено осигуряване и по бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
В Допълнение на това Съветът ще изготвя и мотивирано становище по отчетите за изпълнението на държавния бюджет, бюджетите на държавното обществено осигуряване и на Националната здравноосигурителна каса.
Съветът ще следи и за прилагането на корективните механизми по Закона за публичните финанси, както и ще анализира рискове, свързани с устойчивостта на публичните финанси.
Предвижда се Фискалният съвет да се състои от петима члена, в това число председател, които ще бъдат избирани от Народното събрание за мандат от шест години. Положени са изисквания това да са лица с високи нравствени качества, които имат висше икономическо образование с образователно-квалификационна степен „магистър” и не по-малко от десет години професионален опит в областта на макроикономическия анализ и/или управлението на публичните финанси.
Законопроектът предоставя също така възможност за членове на Съвета да бъдат избирани лица с чуждо гражданство. Подобна практика се наблюдава в законодателството на редица държави членки, които са създали вече независими фискални институции и допринасят за повишаване на независимостта и международното признание на работата на тази институция.
Решенията на Съвета ще бъдат публикувани на интернет страницата в 7-дневен срок от приемането им, с което се гарантира прозрачност на неговата дейност.
Становищата и препоръките на Съвета няма да имат задължителен характер. Но когато Министерският съвет не ги приема, е задължен да се мотивира подробно защо не ги приема.
Мотивите се публикуват на интернет страницата и на Министерския съвет, и на Министерството на финансите.
В заключение бих искала да подчертая, че създаването и функционирането на Фискален съвет няма да окаже въздействие върху държавния бюджет допълнително, тъй като това е нова структура, но тя ще бъде обслужвана от сътрудник в администрацията на Народното събрание и тези петима членове ще бъдат осигурени от бюджета на Народното събрание.
Благодаря. Ако имате въпроси, ние сме на разположение.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря. Имате думата за въпроси, становища.
Госпожо Елкова, за да не ви обвинят че сте приели закона „Античервеняков”, има ли изрични изисквания в директивата членовете на Съвета да бъдат единствено и само с икономическо образование или както в други случаи, когато сме разглеждали кредитни и финансови институции, се предвижда възможността и лица с юридическо образование да бъдат членове на подобни органи?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮДМИЛА ЕЛКОВА: Няма, господин Червеняков, изрично изискване. Но нашето предложение е мотивирано от това, че, доколкото опитът, който се изисква, е в областта на макроикономическите анализи или публичните финанси, общият случай е на лица с икономическо образование. разбира се, може да има и изключение.
Аз също съм юрист, между другото, и съм с доста опит в областта на публичните финанси.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Хич не ми отива да приема антизакон.
Колеги, имате ли други становища, въпроси? Заповядайте.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо заместник-министър, колеги! Приемаме принципния подход за създаването на Фискален съвет с две принципни резерви, които може би не касаят становището на комисията, но едното се покрива с Вашия въпрос. Струват ми се леко ограничителни условията за членовете на Съвета. Все пак те ще се избират след публично обсъждане в Народното събрание. Условията според мене биха могли да бъдат по-либерални. Още повече, в редица европейски страни, приели Фискален съвет, условията са по-либерални.
На второ място, относно възнагражденията. Струва ми се лично на мене, че те са леко завишени. Имам предвид три минимални заплати. Нека да приемем може би подхода те да бъдат лимитирани с оглед размера на народните представители за участие в една или две комисии.
Пак казвам, това са моите принципни бележки, господин председател. Благодаря ви.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря. Заповядайте, госпожо Елкова.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮДМИЛА ЕЛКОВА: Благодаря Ви, господин председател. Ристриктивно е доста, наистина. Ние сега си говорихме, че общо взето не се сещаме за петима човека. Аз лично не мога на прима виста да кажа пет човека, които да отговарят на тези условия. Но ако искаме те да имат и обществено доверие, и да са вън от съмнение за някаква свързаност, за някакви връзки с една или друга посока, това като гаранция един вид за безпристрастност, разбира се, между първо и второ четене могат да се правят предложения, които сме склонни да разгледаме. Наистина десет години е много ограничение. Но ние сме подходили консервативно, така че да се изключат абсолютно всякакви възможности за подозрение в някаква свързаност, най-общо казано.
ПРЕДС. МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря. Колеги, други въпроси, становища? – Няма.
Който е съгласен да подкрепим становището на комисията, което сме изготвили, моля да гласува.
Гласували: за 13, против няма, въздържали се 2.
Приема се.
Благодаря Ви, госпожо Елкова.
Какво стана със законопроекта за Наказателно-процесуалния кодекс? Заместник-министър Сапунджиева я няма. Да се надяваме, че следващата сряда ще можете да осигурите участие на заместник-министър в заседанието ни. При това положение отлагаме разглеждането на тази точка. Както вече сме казали, не разглеждаме даден законопроект без присъствието поне на ниво заместник-министър.
Преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
РАЗНИ.
По тази точка имам две съобщения. Получили сме от Министерския съвет до председателя на Народното събрание доклада за изпълнение на мерките, заложени в актуализацията за 2013 г. на Националната програма за реформи на Република България, която е приета с Решение на Министерския съвет. Намират се горе в канцеларията на комисията. Който желае, може да получи екземпляр от тях или да се запознае.
Също така е изпратена от Икономическия и социален съвет разработена и приета резолюция на тема „Действия в подкрепа на младите хора и борба с младежката безработица в България”, подписана от господин Лалко Дулевски. Тя също се намира в канцеларията на комисията. Който желае, може да се запознае с нея или да получи копие.
Има ли някакви други бележки по тази точка? – Няма.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
(Закрито в 16.50 часа)
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Младен Червеняков)