КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л № 27/04.06.2014 г.
На 4 юни 2014 г. се проведе редовно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Доклад относно допълнение на проекта за решение на Годишната работна програма
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 402-01-25, внесен от Министерския съвет на 22 май 2014 г.
3. Изслушване на представители на Министерството на труда и социалната политика и Министерството на образованието, във връзка с текущото състояние и напредъка при реализацията на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” (ОПРЧР) 2007 – 2013 г., подготовка на новата ОПРЧР 2014-2020 г., както и подготовка на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020 г.
4. Разни.
Заседанието беше открито в 15,30 часа и ръководено от Деница Караджова – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Уважаеми колеги и гости! Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове да протече при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Доклад относно допълнение на проекта за решение на Годишната работна програма
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 402-01-25, внесен от Министерския съвет на 22 май 2014 г.
3. Изслушване на представители на Министерството на труда и социалната политика и Министерството на образованието, във връзка с текущото състояние и напредъка при реализацията на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” (ОПРЧР) 2007 – 2013 г., подготовка на новата ОПРЧР 2014-2020 г., както и подготовка на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020 г.
4. Разни.
Има една промяна в дневния ред, който ви беше изпратен по имейлите. Ако си спомняте, на миналото заседание, когато приехме Годишната работна програма, взехме решение да помолим трите ресорни комисии Комисията по транспорта, Регионалната комисия и Комисията по здравеопазване да ни предоставят допълнително предложения за включване в проекта на решение.
Комисията по транспорта е предоставила такива, така че ви предлагам като първа точка да включим Доклад относно допълнение на проекта за решение на Годишната работна програма. Втора и трета точка си остават.
Ако нямате други предложения, ви предлагам, който е съгласен да приемем дневния ред, да гласува.
Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
Приема се.
Съвсем накратко ще ви представя кои гости присъстват днес на заседанието. Това са:
Росица Янкова – заместник-министър на труда и социалната политика
Иван Кръстев – заместник-министър на образованието и науката
Асен Ангелов – изпълнителен директор на Агенцията по заетостта
Ивайло Иванов – изпълнителен директор на Агенцията за социално подпомагане
Драгомир Драганов – изпълняващ длъжността главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти” на Министерството на труда и социалната политика
Иван Модев – главен директор на Дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” на Министерството на образованието и науката
Ана Делибашева – директор на Дирекция „Европейски фондове и международни програми”, Агенция по заетостта
Правда Игнатова – директор на Дирекция „Международно сътрудничество, програми и европейска интеграция” на Агенцията за социално подпомагане
Елка Митева – държавен експерт в Дирекция „Политика на пазара на труда и трудова мобилност” към Министерството на труда и социалната политика.
Благодаря ви за участието.
Предлагам съвсем накратко да преминем към първа точка от дневния ред:
ДОКЛАД ОТНОСНО ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРОЕКТА ЗА РЕШЕНИЕ НА ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА.
Раздаден ви е проект за допълнителен доклад и допълване на проекта за решение за Годишна работна програма на Народното събрание по европейските въпроси за 2014 г. Както казах, само Комисията по транспорта, информационните технологии и съобщенията е предложила да бъдат включени 6 теми – три в сферата на транспорта и три в сферата на информационните и комуникационни технологии. Въпреки настоятелното напомняне, другите две комисии са преценили, че нямат досиета, които биха искали да наблюдават в рамките на тази година чрез Народното събрание.
Бих искала да ви предложа, ако нямате коментари или предложения, да ги гласуваме, за да може да внесем този доклад и другата седмица да го гледаме в пленарната зала.
Не виждам друго мнение.
Който е съгласен, нека да гласува да допълним Годишната работна програма.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, № 402-01-25, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 22 МАЙ 2014 Г.
Госпожо заместник-министър, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми дами и господа народни представители, господин заместник-министър, колеги! Съвсем накратко ще докладвам по законопроекта.
Основната причина за извършване на промяна в Закона за насърчаване на заетостта е ангажимент, който имаме вследствие на решение на Европейската комисия, че ограничаваме правото на предоставяне на свободни услуги на частните трудови посредници. В тази връзка на България е възложено да направи промяна в законодателството, което касае частната трудово-посредническа дейност.
В тази връзка ние сме се съобразили изцяло с решението на Европейската комисия и направените предложения касаят най-вече отмяна на регистрацията на посредническите договори, сключени с чуждестранен работодател или корабопритежател, въвеждане на безсрочна регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа, регламентиране на дейността за временно или еднократно предоставяне на посреднически услуги в заетостта в Република България.
Съответно всички тези промени бяха обсъдени със социалните партньори и с Националния съвет за тристранно сътрудничество в рамките на Министерския съвет. Няма постъпили коментари, поне при нас, които да са против промените. Пак казвам, те са буквално повтаряне на препоръките, които са дадени.
Другото важно, което искам да кажа, е, че в момента сме изцяло в срок и няма опасност срещу България да има наказателна процедура вследствие на неизпълнение на това решение.
Успоредно с това в закона има извършени няколко технически промени, които касаят по-голяма гъвкавост при сключване на договори в рамките на Агенцията по заетостта, приключени проекти, програми и мерки, като се дава възможност включително и на ръководството в Агенцията по заетостта за проекти, които имат национално или регионално покритие, да сключват договори, а не индивидуално всяко бюро по труда. Това се прави с цел облекчаване на административната тежест върху бенефициентите.
Също така се дава един малко по-дълъг срок на безработните да се регистрират в бюрата по труда, с цел получаване на обезщетение. До момента срокът беше седемдневен, сега се увеличава, тъй като това създава на момента пречки, особено когато има празници. Понякога пропускането на този срок, което често се случва, води до невъзможност лицата да си получат своевременно или изцяло обезщетенията.
Другото са наистина съвсем технически промени в закона. Ако имате въпроси, съм на ваше разположение.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви, заместник-министър Янкова. Колеги, имате ли въпроси? Заповядайте, госпожо Павлова.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря, госпожо председател. Госпожо заместник-министър, уважаеми колеги! Във връзка с представеното изменение в законопроекта искам да кажа, че ние по принцип подкрепяме направените предложения.
Имам само един по-скоро уточняващ въпрос и едно притеснение.
Във връзка с отпадането на петгодишния срок за регистрация. Това е похвално. Отпадането на регистрационни режими със сигурност е нещо, което подкрепяме.
От друга страна, тук остава въпросът какви мерки сте предвидили? И да не се окаже в един момент, че всеки един посредник, който оттук нататък ще има безсрочна регистрация и няма да има необходимост да я подновява, няма да създаде една, така да го наречем, схема за злоупотреби, когато търсещите работа се обърнат към някой, който вече няма тази правоспособност. Той би могъл да покаже, че има безсрочна регистрация, а в същото време да не функционира. Тогава ще бъде предоставена услуга и само ще бъдат взети едни средства. По този начин ще има излъгани търсещи работа граждани.
Въпросът ми е: какви мерки сте предвидили срещу евентуална злоупотреба, тъй като се случват и тези неща, за да се предотврати този риск? Благодаря.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви, госпожо Павлова. Госпожо заместник-министър, заповядайте за отговор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря. Абсолютно сте права. Това беше и нашето притеснение. Ние дълго време преди да излезе самото решение на Комисията, спорихме с тях, че това е в интерес на българския гражданин. Поради тази причина е дадено така, тъй като трябваше да го приложим по начина, по който те го бяха изписали,
В момента законът въвежда общата рамка. На база обаче на закона има изготвена наредба, която е за частната трудово-посредническа дейност. В момента има работна група, която работи по тази наредба. Всъщност това, което ние ще направим, е да усилим контрола върху частната посредническа дейност. Там се действа и от страна на социалните партньори. Най-вече синдикатите подготвят идеи как това да се случи, както и от страна на Главна инспекция по труда, за да може да предотвратим до максимална степен измами с български граждани. Знам много добре какъв е проблемът. Мога да ви уверя, че наистина от тази гледна точка всичко, което чисто законово можем да направим, ще бъде включено в наредбата.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви. Колеги, има ли други въпроси по отношение на представения законопроект? – Няма.
Предлагам да гласуваме внесения законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта № 402-012-25, внесен от Министерския съвет. Който е съгласен да подкрепим законопроекта, моля да гласува с вдигане на ръка.
Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ИЗСЛУШВАНЕ НА ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА И МИНИСТЕРСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, ВЪВ ВРЪЗКА С ТЕКУЩОТО СЪСТОЯНИЕ И НАПРЕДЪКА ПРИ РЕАЛИЗАЦИЯТА НА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ” (ОПРЧР) 2007 – 2013 Г., ПОДГОТОВКА НА НОВАТА ОПРЧР 2014-2020 Г., КАКТО И ПОДГОТОВКА НА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „НАУКА И ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ИНТЕЛИГЕНТЕН РАСТЕЖ” 2014-2020 Г.
Предлагам по тази точка да спазваме традиционния ни подход. В случая ще дадем възможност на заместник-министър Росица Янкова и заместник-министър Иван Кръстев да представят накратко всеки по своя ресор, съответно „Човешки ресурси”, основния напредък по програмата за този програмен период и подготовката на програмирането за следващия програмен период, съответно господин Кръстев за две от мерките, по които Министерството на образованието и науката е междинно звено и степента на готовност по новата оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”. След това ще дам думата на колегите от комисията за въпроси. Общо взето ние се стараем тези изслушвания в рамките на час да приключат. Естествено, ако има много голям интерес от страна на колегите народни представители, може и да продължим.
Благодаря ви, че ни изпратихте толкова подробна информация, включително и междинните звена ни изпратиха такава. Виждам, че ще използваме и презентация за представяне.
Госпожо Янкова, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря, госпожо председател. Презентацията си остава и след това може да се разпространи.
Това, което искам да кажа преди самата презентация, е да се похвалим. Ще ви прочета текста:
„В резултат на извършен оди на програма „Развитие на човешките ресурси” от Европейската сметна палата във връзка с декларация за достоверност от 2013 г. не са установени грешки.” По тази причина ние нямаме доклад с препоръки. Така че това удовлетворява много, защото наистина за много кратко време трябваше да усвоим доста средства и винаги има притеснение и риск от грешки. Слава богу, докладът е положителен изцяло.
Съгласно зададения ни ред, ще започна с представяне на настоящата оперативна програма и докъде сме стигнали с нейното изпълнение.
В края на месец април 2014 г. програмирането е на 100 процента за програма „Човешки ресурси”, като общият размер на договорираните средства е малко над 100 процента, в размер на 100,5 процента или 2 млрд. 387 млн. лв.
До момента по програмата, както виждате, сме изплатили средства в размер на 1 млрд. 658 млн. лв. или това е 70 процента от общия бюджет на програмата. А размерът на верифицираните средства до момента е в размер на 1 млрд. 467 млн. лв., като сертифицираните съответно са 1 млрд. 396 млн. лв. или съответно имаме верифицирани 62 процента и сертифицирани 59 процента от общия бюджет на програмата.
Във връзка с рисковото освобождаване на средства в края на 2013 г., това, което ние успяхме, е не само да минимизираме риска от автоматично освобождаване на средства, но и да бъдем с 25 млн. лв. отгоре изплатени, с което, разбира се, си подпомогнахме и тази година.
В момента сертифицираните средства по програмата са в размер на около 200 млн. лв. До края на годината за сертифициране остават още около 230 млн. лв., с което считам, че ще се справим. Последният сертификат беше на стойност 71 млн. лв. Тоест ние се движим с изключително добри темпове, като средно месечно самият сертификат е в размер на около 50 млн. лв. Тоест при запазване на тези темпове може би бихме могли да сертифицираме малко над в края на годината.
По отношение на физическия напредък, към днешна дата също мога да посоча, че почти във всички индикатори имаме дори преизпълнение, като по част от индикаторите, които все още не са достигнати на 100 процента, все още има проекти, които се изпълняват. Тоест към днешна дата над 745 хил. лица са включени в дейности по оперативната програма към 2013 г., а общо за целия период на програмата те са над 1 млн. 877 хил. лица, които са включени в различни дейности. Тук влизат от децата до по-възрастните хора.
Отделно по отделните приоритетни оси над 100 хиляди са лицата, които са включени в заетост; над 400 хиляди са лицата, които са включени в различни форми на обучение; над 580 хиляди са лицата, включени в сферата на образованието и над 65 500 лица са получили различни социални услуги.
Разбира се, ако после има въпроси, които са конкретно по самите индикатори, имаме по-подробна разбивка на целевите групи. Идентифицираните рискове, които са към момента за настоящия програмен период, разбира се, това, което в предния слайд коментирах, са рискове от автоматично освобождаване на средства и неизпълнение на поставените цели.
За да предотвратим тези рискове, в рамките на писмени процедури, както и в рамките на Комитета за наблюдение – преди месец имахме проведен такъв – ние правим ежемесечно преглед на средствата, които се освобождават по различни програми и мерки, с цел тяхното пренасочване към други атрактивни програми и мерки или такива, по които бързо може да бъде усвоен ресурс и имат нужда от допълнителен ресурс. Така че на база на това преразпределение на практика считам, че ще минимизираме риска от цялостно неусвояване на бюджета на самата програма.
Другата мярка, която предприемаме, е удължаване на сроковете за изпълнение на проектите, но разумно удължаване, така че да не достигнем до риск, при който да има неизпълнение и невъзможност от последващо удължаване, предвид приключване на периода, в който може да се изпълнява самата програма.
Знаете, че още през миналата година по три от най-големите и най-успешни проекти бяха насочени около 60 млн. при одобрение от страна на Комисията за прехвърляне на средства от приоритетна ос в приоритетна ос.
По отношение на новата оперативна програма съвсем накратко ще ви представя каква е стратегията.
На 29 май тя беше одобрена от Министерския съвет и на 30 май беше изпратена официално чрез системата за електронен обмен до Европейската комисия, като някъде през септември очакваме първите коментари от страна на Комисията. Имаме уверението и на база на това, което сме обсъждали досега неформално с тях, че програмата ще бъде одобрена в края на годината, към края на месец ноември.
Другото, което беше одобрено, е предварително изпълнение на новата оперативна програма „Човешки ресурси” със схема в рамките на европейската гаранция за младежта, като схемата е насочена към наемането на стажанти и обучение на млади хора на работното място.
Какво представлява новата програма. За разлика от предната, тя е само с пет приоритетни оси.
В първата приоритетна ос имаме обединение на различни мерки, които са насочени към заети и към безработни, което ще ни позволи една много по-голяма гъвкавост както при разпределяне на ресурса, така и при комплексни мерки, които могат да сключват лица, които изискват по-целенасочена и по-дълга подкрепа в прехода им от безработица към заетост.
Вторият стълб е намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване. Като в тази ос основен приоритет е социалното предприемачество, продължаване предоставянето на социални услуги от типа „личен асистент”, също така помощ в дома и продължаване на деинституционализацията за деца и новата цел, която е поставена – деинституционализация на услугите, насочени към възрастни хора.
Третият стълб е модернизиране на публичните политики, най-вече в областта на политиката на пазара на труда и модернизиране на услугите, предоставени от Агенцията по заетостта.
Четвъртата ос е трансгранично сътрудничество. Тя е малка.
Петата ос е свързана с „Техническа помощ”.
На следващия слайд е индикативното разпределение на средства по отделните оси. Това, което искам първо да кажа, е, че в новия програмен период, предвид разделянето на ресурсите в две оперативни програми, в брутно изражение оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” ще разполага с 20 процента по-голям ресурс, отколкото през сегашния програмен период за заетост. Така че средствата, заедно с българското, съфинансиране само по оперативна програма „Човешки ресурси” възлизат на 2 млрд. 36 млн. лв., като в тези средства влизат и 55 млн. евро, които са за изпълнение на европейската гаранция за младежта. В рамките на програмата към тях са добавени още 55 млн. евро от Европейския социален фонд. Или общата сума по тази инициатива е на стойност 110 млн. евро без средствата, които се предоставят по Националния план за действие по заетостта.
И така, за подкрепа на политиката по заетостта са определени 537 млн. евро. За подкрепа на политиките в областта на социалното включване са определени 265 млн. евро; 38 млн. евро са за модернизиране на институциите на пазара на труда. Включително тук се подпомага и сектор „Здравеопазване”.
С колегите работим по техните мерки, които се очаква да бъдат подкрепени.
Също така 17 млн. евро са в подкрепа на инициативи в областта на трансграничното сътрудничество.
И накрая – 38 млн. или 4 процента от общия бюджет на програмата е насочен за „Техническа помощ”.
В тази връзка вие знаете, че през новия програмен период няма да има междинни звена и цялата програма ще бъде управлявана от Министерството на труда и социалната политика, като двете агенции и Министерството на здравеопазването се явяват на практика бенефициенти, които ще изпълняват различни програми и мерки.
Отделно от това – само вмятам, тъй като не е тема на днешната дискусия – министерството ще управлява и още една оперативна програма, която в момента се подготвя. Тя е „Храни за най-нуждаещите се”, чийто регламент излезе през месец март и в момента усилията ни са насочени към разработване на тази оперативна програма.
Другото, което искам да кажа, е свързано с предварителните условия на оперативната програма. Ние имаме седем тематични предварителни условия, като изцяло в частта, която касае Министерството на труда и социалната политика, те се водят изпълнени. Това са:
Приемане на актуализирана стратегия по заетостта;
Приемане на документи в областта на антидискриминацията, равенство на половете и правата на хората с увреждания;
Стратегии и стратегическите документи в областта на социалното включване.
Единствената цел, която се води със сравнително частично изпълнение, въпреки че от наша гледна точка тя е изпълнена, е в областта на здравеопазването, тъй като там основното изискване беше приемането на стратегия, която е факт. Но от страна на Комисията се постави условие за малко по-детайлизиран план във връзка с нейното изпълнение. Тоест на практика това, което е поискано от нас, е изпълнено. Но има един нюанс да бъде направен план, с оглед на това да е видно какво конкретно ще се финансира от оперативната програма в тази си част.
На практика последното, което искам да кажа, е, че програмата е изцяло разработена и по препоръка на самата Комисия в изпълнение на стратегическите цели, заложени в „Европа 2020” или всяка една приоритетна ос цели повишаване нивото на заетост към 2020 г. до 76 процента. Успоредно с това цели намаляване дела на лицата в бедност с 260 хиляди и косвено да допринесе за лицата, които напускат системата на образованието и ранно отпадналите. Като тук и в рамките на младежката гаранция в момента предстои разработване на механизъм съвместно с Министерството на образованието и науката и Министерството на младежта и спорта, с цел откриване и работа с тази група или така наречените младежи, които са нито в образование, нито в заетост. Благодаря.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви, заместник-министър Янкова.
Господин Кръстев, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН КРЪСТЕВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми дами и господа народни представители, уважаема госпожо заместник-министър, уважаеми колеги! Аз преди да представя проекта на новата оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”, съм длъжен да отчета напредъка на Министерството на образованието и науката като междинно звено по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”.
Вие всички сте запознати и професионално, и в рамките на компетенциите като членове на уважаемата комисия за редицата проблеми, които съществуваха в министерството по отношение на управлението на средствата от „Развитие на човешките ресурси”.
За мене е искрено удоволствие в момента да ви информирам, че ако министерството от изоставащо и на опашката, в интерес на истината, от всички органи, отговорни за управление на средствата от Европейския съюз до средата на миналата година, към момента показателите по отношение на извършени плащания, по отношение на верифицирани и сертифицирани разходи са напълно съизмерими с останалите междинни звена, Агенцията по заетостта и Агенцията за социално подпомагане.
В числово изражение за периода от последните 12 месеца до 31 май 2014 г. Министерството на образованието и науката е постигнало ръст от 112 процента на верифицираните разходи спрямо всичко за периода 2007 – май 2013 г. включително. Или общо малко над 267 млн. лв.
За същия период плащанията, които са извършени по оперативната програма, възлизат на 285 млн. лв. Само за ваша ориентация, бюджетът на министерството за 2014 г. е 435 млн. лв.
Ако трябва да говорим за проблеми, с които се сблъскваме, това, което в момента за нас е основна задача, е, от една страна, наваксване на риска от изоставяне на средства. Към момента по данните, с които разполагаме, няма такъв обективен риск за 2014 г. От 170 млн. лв., които ние трябва да верифицираме, респективно сертифицираме през тази година, до края на май са верифицирани 96 млн. лв., а предвид факта, че голяма част от мерките, които финансираме, са в образователната система, обвързани с учебната година, юни и юли месец, от гледна точка на извършени плащания и респективно отчетени и верифицирани разходи, за нас винаги са силни.
Така че очаквам преждевременно в рамките на месец септември или не по-късно от средата на октомври годишната цел да бъде постигната и в рамките на настоящата 2014 г. да имаме преизпълнение от порядъка може би на около 230, а по оптимистични данни – до 260 млн. лв. Аз бих бил по-консервативен в прогнозата си. Очакваме общо по двете приоритетни оси за тази година да имаме верифицирани и сертифицирани от порядъка на 230 – 235 млн. лв.
Това е съчетано - и аз да се похваля на свой ред – с добрата работа на същата структура – Главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” като програмен оператор по финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство.
Вчера имахме среща по този повод. Показателите на Министерството на образованието и науката от всички програмни оператори в страната са определено най-добри от гледна точка и на финансово, и на техническо изпълнение.
Сега, ако ми позволите, ще представя на вашето внимание и обещавам да бъда максимално кратък, проекта на новата оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”. Правя уговорката, че това не е разделяне между нас и Министерството на труда и социалната политика, а разширяване на сферите на влияние. Тъй като, както виждате, работим в изключителен синхрон ние – екипите на двете министерства и агенции.
Това, което прави специфично новата оперативна програма, е, че тя ще бъде единствената мултифондова или многофондова програма за България за новия програмен период.
Тъй като аз самият съм с друг бекграунд, определено необразователен, още по-малко научен, имам колектор, който върви в рамките на презентацията с мене.
Това, което е особеното при нас, е, че ако Министерството на труда преговаря и по отношение на политики, и по отношение на финансиране с Комисията с една генерална дирекция, ние водим разговори с четири, респективно „Регионална политика”, „Заетост, социални въпроси и приобщаване”, „Образование, аудиовизия, култура“ и „Научни изследвания”, което прави нашата задача една идея по-сложна от гледна точка на диалога с Комисията. В рамките на самата програма са покрити три от основните тематични цели в споразумението за партньорство, като за целта на всяка една от тематичните цели съответства и приоритетна ос в програмата. Ние също сме окрупнили мерките спрямо тяхната специфика.
В унисон с казаното от заместник-министър Янкова, целта ни е в рамките на изпълнението на бъдещата програма да бъдем възможно най-гъвкави от гледна точка на обхват на целеви групи и бенефициенти, от гледна точка на комбиниране на различни мерки в образователната система, тъй като не само хоризонталната взаимосвързаност, но и вертикалната между отделните степени на образование и в частност между висшето образование и науката, са изключително важни за ефективността на тези мерки.
Първата приоритетна ос с два инвестиционни приоритета е насочена към финансиране на научни изследвания. Основната тежест ще бъде насочена към създаването, развитието и утвърждаването на центрове за върхови постижения в науката и центрове за компетентности, като очакваме, съгласно показателите, които сме заложили заедно с колегите от Генерална дирекция „Научни изследвания” на Комисията, около 80 процента от бюджета на оста да бъдат насочени главно в тази посока. Останалите дейности, които ще финансираме в рамките на втория инвестиционен приоритет, ще бъдат предимно за осъществяването на приложни научни изследвания с ясен фокус и връзка с потребностите на икономиката, както в национален, така и в регионален и в общоевропейски план.
Втората приоритетна ос на програмата ние виждаме като основна, защото тя съчетава в себе си ключовите дейности, свързани с повишаване качеството на образованието и образователния процес за всички степени, включително и на предучилищното възпитание и подготовка.
В рамките на самата ос има четири инвестиционни приоритети и един хоризонтален, който е развитието и внедряването на информационните и комуникационните технология във всяка една степен от образованието, както и по отношение на подготовката и развитието на млади учени, постдокторанти и администратори в научни организации в страната.
Виждате приоритетите така, както са разписани. На първо място, разбира се, е качеството на училищното образование, достъпът до и качеството на висшето образование в страната, ученето през целия живот и професионалното образование и връзката с пазара на труда.
Дейности с подобен характер са предвидени във всеки един от инвестиционните приоритети, тъй като основната цел на реформите в образователната система е именно да обвърже качеството и съдържанието на образователната услуга с реалните потребности на децата, на техните родители и най-вече на българската икономика.
Няколко ключови акцента в сферата на висшето образование. Вие ще видите, че ние навсякъде в рамките на двете приоритетни оси, съфинансирани от Европейския социален фонд, акцентираме основно върху:
- инвестициите в хората и върху човешкия фактор, тъй като той е ключов за нашата система;
- подкрепата за реформата във висшето образование съобразно приоритетите на бъдещата стратегия за развитие на висшето образование 2015 – 2020 г;
- подкрепа за кариерно развитие на преподавателите във висшите училища;
- и най-вече нещо, което ние към момента правим, бих казал, със сравнително добър успех, това е целево финансиране за висшите училища, за актуализация и промяна на учебните планове и програми.
В сферата на професионалното образование има отново три ключови акцента. Правя уговорката, че презентацията в никакъв случай не е изчерпателна. Това са основни ключови направления, върху които бих искал да насоча вашето внимание:
-създаване и развитие на схеми за обучение чрез работа, така наречената дуална система;
- отново привличането и развитието на преподавателския състав в професионалното образование;
- и връзката между образователните институции и пазара на труда.
Ключови, разбира се, остават мерките в общото образование, най-вече мерките, свързани с инвестициите в педагогическите кадри и привличането на млади хора в системата още от етапа кандидатстудентска кампания, насочване на младите хора към педагогическата професия, развитие на електронното съдържание в образователния процес и целия спектър от мерки, който е свързан с актуализация на образователното съдържание и на учебните планове и програми.
Третата приоритетна ос е насочена към всички интеграционни процеси в образователната система с ключов акцент, от една страна, на децата със специални образователни потребности, а от друга – на интеграцията на малцинствата, на бежанците и на лицата, за които българският език не е майчин.
Виждате, в сферата на образователната интеграция ние сме извадили три ключови приоритета:
- изграждане на подкрепяща среда;
- допълнително обучение по български език за деца, за които той не е майчин;
- и не на последно място, работата с родителите, която има изключително социален елемент и е ключов за задържането на децата в образователната система.
Ако в сферата на Министерството на труда и социалната политика основните приоритети на национално и европейско равнище са увеличаване на процента на заетите и респективно намаляване на броя на лицата, живеещи в бедност и социално изключване, при нас основната цел е намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система. Ако към настоящия момент статистиката за 2013 г. сочи, че той се запазва устойчив на ниво 12,5 процента, целта, която си поставяме към 2020 г., е делът на преждевременно отпадналите деца да бъде намален поне до 11 процента, като нашето убеждение и на колегите в министерството е, че дори тази цел не е достатъчно амбициозна.
Ако вземем предвид разпределението по приоритетни оси, по първата приоритетна ос 555 млн. лв. са от Европейския фонд за регионално развитие, по втората – 485 млн. лв. от Европейския социален фонд, 247 млн. лв. за мерки, насочени към
Правя уговорката, че данните са с националното съфинансиране, изразени в лева. Или общо 1 млрд. 341 млн. лв. за инвестиции в наука и образование от европейските структурни инвестиционни фондове.
Това е схемата за управление.
Най.вече искам да подчертая, че специфичното за нашата програма е, че тя в голяма степен е движена от общността, както от образователната, така и от научната общност. Изключително активни са участниците в рамките на тематичната работна група и консултациите, които проведохме.
Ние считаме, че особено след последното заседание на тематичната работна група този документ представлява не само добре свършена работа от страна на администрацията на Министерството на образованието и науката, но най-вече един консенсусен план за инвестиции в научни изследвания и в образователната система, който е приет от цялата общност.
С това искам да ви благодаря за вниманието и оставам на ваше разположение за въпроси.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви,
Аз искам само да попитам, преди да дам възможност на колегите да зададат своите въпроси, дали представители на другите две междинни звена – Агенцията по заетостта и Агенцията за социално подпомагане биха искали да кажат нещо или в момента, в който има въпрос към вас, тогава да отговорите? Разбирам, че ще очаквате нашите въпроси.
Колеги, имате думата за въпроси. Заповядайте, госпожо Павлова.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря. Благодаря за професионалното представяне. Радвам се, че има приемственост в работата на програмите и по текущия програмен период, и по новия.
Разбира се, надяваме се да бъдете една от малкото програми, на които няма да бъдат спрени еврофондовете. Защото както виждаме, че е тръгнало, малко ще останат такива. Надявам се да останете с тях.
Аз моя въпрос ще започна от последно представената програма за наука и образование. Аз имах парламентарен въпрос към министъра на образованието по темата за това как ще се осъществи демаркацията – тази не толкова българска дума, която обаче е важна, за да има ясно разграничение между финансирането, което се прави именно по фонд „Регионално развитие”, в рамките на програмата за регионално развитие за финансиране и ремонт на детски градини и училища и евентуално висши учебни заведения, което сега не го виждам как точно ще бъде финансирано. И това, което се предвижда в рамките на новата оперативна програма.
Тогава отговорът беше доста общ. Вероятно все още не сте имали тази детайлна информация, която имате днес.
От друга страна, в последствие виждам, че има постигнато съгласие в рамките на оперативна програма „Регионално развитие” да се финансира самият ремонт на сградите, грубо казано, отвън, а отвътре цялото оборудване и техника да бъде покрито в програмата.
Факт ли е това, защото виждам, че кимате отрицателно, което не ме радва. Но със сигурност ние всички виждаме и всички искаме да има пълни проекти. Когато ремонтираме едно училище и то изглежда прекрасно отвън и е санирано с добра дограма и изолация, аз лично съм ходила в много такива училища, които бяха ремонтирани по оперативна програма „Регионално развитие” и когато влезем вътре, виждаме чиновете, на които са седели бабите и дядовците в най-добрия случай на тези деца, които в момента учат там.
Именно затова обсъждахме още преди, този вариант наистина да може да се поеме по тази програма именно това, включително и мултимедийното, и въобще кабинетите да придобият един нов вид, включително чинове и всякаква друга обучителна, интерактивна и друга техника.
Виждам, че не ми кимате много оптимистично. Надявам се да се намери решение на този въпрос.
И още веднъж да ми потвърдите, че не предвиждате и вие финансиране, за да няма препокриване на едни и същи училища. А и като цяло как стои въпросът с ремонта на висшите учебни заведения?
Ще Ви задавам по един въпрос, за да не стане много. Благодаря.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН КРЪСТЕВ: Благодаря Ви, госпожо Павлова. Аз не кимам отрицателно, защото аз също съм на Вашето мнение. В случая и това беше становището на Министерството на образованието и науката, че в рамките на проекти за саниране на сгради и ремонт на сгради както в средни, така и във висше училища, би следвало да бъдат реализирани всички дейности за подобряване на базата, както на сградния фонд, така и на оборудването и обзавеждането. Аз съм доволен, че това предложение се прие от колегите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в оперативна програма „Региони в растеж”.
При извършване на ремонти на общообразователни и професионални училища ще бъдат извършвани инвестиции, свързани с подмяна на оборудването, на обзавеждането в сградите, на системите за видеонаблюдение и прилежащите пространства, което също е важно – дворни, спортни терени и т.н.
Така че всъщност постигнали сме този правилен подход със сигурност. Те ще финансират целия проект.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Аз имам предвид и вашата част. Как ще постигнете синхрона с двете програми?
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Заповядайте, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН КРЪСТЕВ: За нашата част - ние не предвиждаме средства по ОПРР в тази насока. Само за наука и научни изследвания. Всичко останало е от социален фонд.
Имаме един голям плюс и той е, че съгласно новия регламент на Европейския социален фонд в рамките на проектите, финансирани от фонда, може да се закупува дребно мащабно оборудване и обзавеждане. Тоест ние ще насочим подобен тип подкрепа, но само като част, допълваща мярка от общи по-големи проекти в училища, за които съответно средствата от Оперативна програма „Региони в растеж” няма да стигнат или няма да има достъп до тях поради районирането.
Правя уговорката, че Министерството на образованието и науката разработи изцяло методология за приоритизация на 5300 образователни институции в страната – училища, детски градини, извънучилищни педагогически учреждения. Тази методология беше разработена от междуведомствена група и по нея бяха оценени и класирани всичките тези институции. Предоставена е на Министерството на регионалното развитие с цел включването й съобразно изискванията на Комисията в процедурите по оперативна програма „Региони в растеж”.
По отношение на висшите училища. За тях предприехме същия подход на база общо приемливи критерии, обективни, които се залагат така или иначе в рейтинга на висшите училища, тъй като там има и обективни, и субективни критерии. Взели сме само обективните и сме класирали според потребностите също така и висшите училища в страната, като те ще бъдат финансирани от приоритетна ос 2 на Оперативна програма „Региони в растеж”.
Със сигурност тази програма няма да финансира инвестиции в научна и развойна инфраструктура, което остава на нас изцяло.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви, господин заместник-министър. Госпожо Василева, заповядайте.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми господа заместник-министри! Искам да Ви поздравя за доброто представяне към настоящия момент от гледна точка на усвояемостта, от гледна точка на работата на структурите, ангажирани в усвояването на европейските фондове, насочени към развитието на човешките ресурси.
Имам три въпроса. Ще се постарая да съм кратка.
Първият въпрос касае инициативата, която е свързана с мерки, насочени към младежката безработица и така наречената гаранция за младежите. Такъв въпрос бях отправила и към вицепремиера през месец април. Тогава не получих конкретен отговор, но сега виждам, че има повече конкретика. Доколкото разбирам, по време на мониторинговия комитет на програмата в средата на май вече са утвърдени и критериите за стартиране на операциите и се надявам наистина да стартират в максимално бърз порядък, за да могат да подпомогнат младите хора.
Това, което разбирам, е, че в общи линии ще бъде продължена инициативата, стартирана в предходния програмен период с осигуряването на краткосрочни стажове, обучение на работното място на млади хора с образование. Вие ще ми разясните дали действително е така. Но това, което искам да запитам, е следното.
Отчитайки тенденциите на пазара на труда, се виждат доста тревожни факти и индикации относно безработицата при младите хора без образование и квалификация. Данните на Националния статистически институт за първото тримесечие на тази година сочат, че безработицата в страната е 13,1 процента. Като хората с основно образование съставляват 31 процента от безработните, а тези с начално и по-ниско образование – 48,4 процента.
Тоест конкретният ми въпрос е: какви мерки ще подсигурите, за да подпомогнете тези млади хора? Изобщо помислили ли сте за тях?
Вторият ми въпрос касае фонда за бедните, така популярно наречен, а иначе за подпомагане на най-нуждаещите се. Тъй като това поне прокламирано е социално правителство, надявам се по-бързо да стартира програмата, която казахте, че вече стартирате като програмиране. Държавата ни разполага със 105 млн. евро за програмния период. Въпросът ми е: кога реално ще стартира? С други думи, кога ще бъдат налични процедурите и кога помощта ще може да стигне до най-бедните?
И третият ми въпрос касае финансовото планиране на новата оперативна програма. Финансовият план предвижда усвояването на доста мащабни суми през първите две години, някъде от порядъка на 135 млн. лв. годишно. Ще се справите ли с това, че още не е стартирало нищо и защо по този начин сте заложили финансовото планиране, като се има предвид, че това са доста интензивни години. Дали виждате риск за неусвояване в първите две години на новата програма? Благодаря.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви, госпожо Василева. Заместник-министър Янкова, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря, госпожо председател. Аз започвам по реда, по който бяха зададени въпросите.
Съвсем накратко ще кажа какво представлява схемата, която беше одобрена на Комитета за наблюдение за предварително изпълнение на програмата. Да, тя е подобна. Продължава част от добрите практики, но има и своите нюанси.
През новия програмен период, предвид конкретиката, която ми задавате във въпросите, означава, че много добре знаете как ще става самото финансиране, че на практика на нас ще ни бъдат възстановявани средства при реално постигнати резултати. Именно поради тази причина всеки едни критерии, които ние ще предлагаме за одобрение от Комитета за наблюдение, следва да водят до определена добавена стойност.
В тази връзка – с това частично ще Ви отговоря на подвъпроса, който ми зададохте, от гледна точка на лицата, които нямат образование, програмата предвижда, от една страна, младежи, които са завършили висше или средно професионално образование, да бъдат наети на стаж с цел постигане на устойчивост на това наемане, въпреки че и в момента то не е малко по сегашните схеми, някъде около 60 процента, говоря средно за всички схеми.
Ние ще предоставяме в рамките на още шест месеца социални осигуровки на работодателите, ако сключат безсрочни трудови договори след приключване на стажа.
Втората група младежи, към които са насочени тези средства, са лица, които имат средно общо или по-ниско образование. Тоест те не са имали шанса да получат професия и поради тази причина, предвид общото си образование, съответно нямат никакъв друг шанс да бъдат наети от работодатели. С тях ще бъдат сключвани тези договори, които са за обучение на работното място или това е с последните промени, които бяха направени в Кодекса на труда, на мястото на стария договор за ученичество. Като тук ще се отразява нивото, което е постигнато от страна на тези младежи безработни. Тъй като знаете, че съгласно Закона за професионално образование и обучение те могат да бъдат включени в различна степен на професионална квалификация. Идеята обаче е това обучение в зависимост от степента, която зависи от входящото образователно ниво към момента на включване в тази мярка да приключи в края на шестмесечния период на това обучение на работното място с изпит, така че те да вземат, разбира се, и документ, с който оттук насетне биха могли да се реализират.
Ангажимент обаче, съгласно и Кодекса на труда, е работодателят да включи договор с тези лица за срок, не по-дълъг от три години. Тоест тук самият закон въвежда условието за устойчивост и то е в полза по-скоро на работодателя, тъй като той през това време е инвестирал средства за обучение. А ние всъщност ще заплащаме 90 процента от минималната работна заплата, така, както е в Кодекса на труда. Тоест тук имаме една група.
Това, което работя в министерството от около месец с екип и то е още в сравнително груб вариант, е да подготвим един план за квалификация не само на младежите, те са, разбира се, част от него, но и на останалите безработни, като видим какво е процентното разпределение на лицата по входящо образователно ниво. Включително тук ще влязат тези, които нямат образование, тези, които имат до четвърти клас или по-ниско, завършено съответно начално, основно, средно, висше образование и според това и според търсенето в отделните региони ще бъдат разпределени средства за включването им в обучение. Включително съвместно с Министерството на образованието и науката в рамките на сегашната програма имаме добра практика за ограмотяване, тъй като има и такива младежи, има и такива безработни, които имат нужда от ограмотяване.
Така че в тази насока работим. При всички случаи, каквото и да е обучението, то ще бъде съобразено с търсенето на пазара на труда.
За нас по-важното е на този етап и една от препоръките, която излезе онзи ден от страна на Комисията, е работата. Тъй като специално в областта на пазара на труда все пак имаше отчетен известен напредък. Всъщност имаме две основни препоръки. Едната е свързана с ромите, за които имаме отделен инвестиционен приоритет, включително за младежи. Има акцент в актуализирания национален план за изпълнение на младежката гаранция. Вече сме сложили акцент и върху ромите с отделни мерки.
Другата препоръка е работа с младежите, които са нито в образование, нито в обучение. Така че в момента там работим по развиване на механизъм. И от работата ни с тези младежи ще зависи дали ще ги върнем в системата на образованието и те ще поемат програма „НОИР”, или ще ги включим в оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, тоест ще ги насочим към заетост.
Една от основните цели както на гаранцията, така и на модернизирането на публичните служби по заетост, е много по-голямо индивидуализиране на услугите, така че всичко това, което Вие ми задавате като въпрос, на практика е част от новия инструментариум, с който вече започна от 1 януари да работи Агенцията по заетостта. Подходът е много по-индивидуален. Факт е, че с близо 7000 младежи по данни на Агенцията по заетостта имаме намаление на младежката безработица в тази целева група. Знаете, че в края на миналата година по данни на ЕВРОСТАТ тя достигна 30 процента, а в момента е 28, 3 процента. Тоест и от страна на ЕВРОСТАТ имаме отбелязване на спад на младежката безработица. Факт, все още е висока. Работим. Но мисля, че за три-четири месеца се постигнаха доста добри резултати.
По отношение на програмата за „Храни за най-нуждаещите се”. Регламентът беше приет някъде около 10 март, който регламент дава всъщност рамката, по какъв начин може да изглежда тази програма. Веднага ние направихме срещи в рамките на Комисията с екипа, който е разработвал регламента и е работил по правилата, по които ще се изпълнява тази програма. Бяха ни дадени насоки. Заложили сме първата рамка. Но до този момент за нас беше изключително важно да приключим и оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Защото за нея имахме конкретни срокове и тя беше сравнително напред в изпълнението. Успоредно, разбира се, се работеше и тази програма. Тоест ние до септември очакваме тя да бъде изготвена и да може да започнат обсъжданията с Комисията.
Факт е, че както останалите програми, и на тази програма може да бъде започнато нейното изпълнение предварително, без дори тя да е одобрена. Така че в зависимост и от възможностите на бюджета, така, както започнахме със схема за младежки инициативи, ще се обсъдят и възможности за предварително изпълнение на тази програма.
Аз в момента не мога да се ангажирам с конкретен срок. Така или иначе сме разговаряли с министър Адемов към края на годината тази програма да стартира, в зависимост от възможностите на бюджета.
По отношение на финансовото планиране на новата програма, разпределението е такова, тъй като за разлика от сегашния програмен период, в който ние имахме право на 9 процента авансово финансиране на програмата, през този период имаме право на 1 процент от общия бюджет на програмата. Тоест много по-малко средства не само ние, това е по регламент, всяка страна членка ще получи от общия бюджет на програмите, които са в рамките на Европейския социален фонд.
Тоест това означава, че ние през първите една-две години трябва изключително ударно да започнем, за да можем да сертифицираме максимално повече средства и да разполагаме с финансов ресурс. Тъй като, ако работим само с този един процент и не напрегнем сили да подадем повече сертификати на по-висока стойност, на практика ще има един момент, в който ние няма да има с какво да изпълняваме, тоест ще имаме програми, а няма да имаме средства. Затова разпределението е по този начин направено.
В интерес на истината, за България, тъй като тук влизат и средствата за европейската гаранция за младежта, на практика средствата, които ще получим, са в размер на 1,5 процента от общия бюджет на програмата.
Аз от моя гледна точка не виждам риск за неизпълнение, като се има предвид обема от средства, които и в момента сертифицираме. Още повече, че голяма част от критериите за избор на операции са в, така да се каже, в полуготов вид. В момента приключва работата по формиране на Комитета за наблюдение на новата програма и след нейното одобрение практически тези критерии ще бъдат одобрени. Те са в повечето случаи с директно насочване към двете агенции – Агенцията по заетостта и Агенцията за социално подпомагане. Така че много бързо ще започне тяхното изпълнение на схеми с месечно отчитане, което на практика минимизира изцяло риска, който съществува при грантовите схеми от неизпълнение на бюджетните прогнози.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Заповядайте, госпожо Василева.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря за отговора. Пожелавам ви успех. Наистина смятам, че е голямо предизвикателство. Ще наблюдаваме как ще се справите с него и се надявам наистина успешно да го направите.
Два уточняващи въпроси за фонда за бедните.
Да, действително може да започне изпълнението по-рано. Също така във фазата на подготовка на регламента вече в достатъчна степен са били готови документите, за да може и по-рано да се подготвят. Предполагам, че има сформирана работна група, тъй като Вие споменахте, че се работи по програмирането. Какъв е срокът, заложен за работата на тази работна група? Би трябвало в заповедта, с която тя е сформирана, да са заложени конкретни срокове.
И другият въпрос е: кои ще бъдат бенефициенти по тази програма?
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Заповядайте за отговор, госпожо заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря. Срокът, както казах, е септември. Така че работим в рамките на този срок.
За нас е предизвикателство, факт. Тъй като това, което в момента правим, няма нищо общо с това, което правеше Държавен фонд „Земеделие” в предходния период.
По отношение на бенефициентите. След като се приключи рамката, в рамките на изработване на самата програма ние трябва да променим Наредба № 17, ако не се лъжа, в която са определени целевите групи, която в момента действаше в изпълнението на този тип мерки към фонд „Земеделие”. Като там са заложени определени критерии кои лица са допустими, тоест са социално слаби.
В самия регламент няма заложено ограничение. Тоест ограничението е това наистина да са лица, които имат нужда от подобен тип подпомагане, така че в рамките на работната група ще бъдат изработени и тези критерии. Примерно дали тези лица ще бъдат 300 и ще покриват изцяло групата, която има право на енергийно подпомагане, или ще бъдат повече, ще зависи от това какво решение ще вземем там.
При всички случаи обаче в рамките на самото изпълнение, защото освен като бенефициент, в случая говорим повече за целева група, отделно като бенефициенти ние сме длъжни да работим и с неправителствения сектор, който трябва да бъде партньор по тази програма.
Вече финализирахме избора на неправителствени организации, които да работят в рамките на това разработване. Но предстои с конкурс да бъдат избрани организациите, с които се извършва разпределение на тази помощ, която всъщност се предоставя от фонда за най-нуждаещите се, като съвместно наши партньори ще са още Агенцията за социално подпомагане, общините. По всяка вероятност Червеният кръст ще е една от тези организации, тъй като и до момента те имат огромен опит, също така областните управи и прочие.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви, госпожо заместник-министър. Господин Нанков заяви желание да зададе въпрос.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми господа заместник-министри, уважаеми гости, колеги! След толкова много адмирации от опозицията и аз трябва да се присъединя към тях. По моя нескромна оценка оперативна програма е една от най-успешните, не казвам най-успешната програма, и като ниво на усвояемост, съответно може би и като ефект, който ще има по-дългосрочни измерения.
Имах намерение да задам няколко въпроса, но ще се огранича само с един и той ще касае бъдещето на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” за новия програмен период. Въпросът ми се свързва с това къде е мястото на микропредприятията, тоест тези предприятия със заети под 10 човека, в рамките на предвидените мерки за финансиране в новата програма. Дали се предвиждат по-специализирани мерки или те не ще бъдат на равна нога, ще бъдат може би неравнопоставени, когато се конкурират с малките и със средните предприятия, относно проектите, насочени към квалификацията на техните служители.
Това е моят въпрос. Благодаря ви.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви. Госпожо заместник-министър, заповядайте за отговор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря Ви за този въпрос. Аз наистина, тъй като се опитвах да бъда максимално кратка, не се спрях на разбивката на самите приоритетни оси.
Малките и средни предприятия са също приоритет, но най-вече предприемачеството и то в частта му младежко предприемачество.
От тази гледна точка помощта ни ще е в две насоки. Едната е създаване на микро и малки предприятия, като тук ще има определен ресурс, като безвъзмездна помощ, като безлихвен заем, дори не заем, а по-скоро грант, който ще бъде предоставен както на млади хора, така и на безработни. Целевата стойност, която сме заложили на този етап, е около 1000 предприятия да бъдат създадени по тази схема, като успоредно с това те ще получават и услуги, свързани с консултиране в областта на счетоводство, юридически услуги, човешки ресурси и т.н.
Втората ни подкрепа, насочена към малките и средни предприятия, е най-вече в рамките на кариерното развитие на персонала в тях и обучение на персонала, както и развитие на подобен тип стратегии за кариерно развитие в рамките на предприятието. Тъй като е ясно, че точно този тип предприятия не поддържат отдели „Човешки ресурси” и обикновено или ползват външни услуги, или се справят по някакъв начин със собствени сили.
Нашата идея е да дадем възможност първо, за повишаване производителността на труда, тоест обучение в тази насока;
Второ, да се разработят такъв тип стратегии в рамките на предприятието, за да могат те да бъдат подпомогнати.
И не на последно място, възможности за оценка на компетенциите на самата работна сила, така че тя да се развие кариерно.
И не на последно място, тъй като когато говорим за младежи, в координационния съвет, който отговаря за изпълнението на младежката гаранция, участват и колеги от Министерството на икономиката и енергетиката, с които сме се уточнили, че микро и малки предприятия, създадени от младежи, които ние сме подкрепили, те ще направят отделна схема специално за тях, за да могат вече да им дадат инвестиционна подкрепа, така че да развият един устойчив бизнес.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви, госпожо заместник-министър. Госпожа Павлова има думата за въпрос.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря. Малко Ви измъчихме, но темата е важна.
Моят въпрос вече е за новата програма, както и да е новото й име в дългия му вариант.
Имайки опита от настоящия програмен период, който приключва, тогава авансите по стария регламент бяха много по-големи. Започвайки периода обаче, бяхме отложили в графика на плащанията всички плащания първите две години да бъдат много по-ниски, както и нормалният темп на кривата за разплащане да бъдат в третата и четвъртата година на изпълнението на всички програми, включително и по вашата програма.
Сега от това, което виждаме като разпределение, ако разполагам с правилната цифра, вие сте заложили средно около 135 млн. лв. годишно като ангажимент за разплащане съответно за 2014 и 2015 г. А сега и авансите, които могат да компенсират тези големи суми, са по-ниски. Това става един много сериозен елемент за притеснение. Аз не казвам, че не можете да се справите, вероятно можете да ги изхарчите. Но притеснението остава. Вече половината от 2014 г. отмина. Най-рано в края на годината вицепремиерът потвърди, че програмите ще бъдат утвърдени. Вие казахте, че ще започнете по-рано. Но 2014 г. е загубена и вие тези 134 млн. лв. няма да можете най-вероятно да ги платите през тази година. Те ще останат за 2015 г. Това означава 300 млн. лв. със сигурност да бъдат разплатени. Това е една не малка сума. Как ще направите необходимото, за да нямате този проблем. Защото те автоматично по правилото трябва да бъдат освободени.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви, госпожо Павлова. Госпожо заместник-министър, заповядайте за отговор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря. Госпожо Павлова, на практика разпределението, което е индикативно, е това, което съществуваше при тази оперативна програма. Тъй като, ако се не лъжа, справката не е пред мене, ние за първата година имахме 70 млн. лв. и на практика чак някъде в края на втората, третата година…
АНГЕЛОВ: Седемдесет и осем милиона лева.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Да, благодаря. Така, както беше валидно за нея правилото М плюс 2 и М плюс 3, така и тук е валидно. Така че на практика, дори с натрупването, на нас финалната година, в която трябва с натрупването да изплатим всичките тези средства, е 2017 г.
От тази гледна точка аз затова казах, че ние ще започнем с тези бързооборотни схеми, които са с месечно отчитане, а не, както предния програмен период се започна с грантови схеми, което всъщност допълнително създаде проблеми. Докато сега идеята не е такава. Тогава ситуацията беше друга. Благодаря.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви. Аз имам два съвсем кратки въпроса.
Първият ми въпрос е свързан с младежката гаранция. Вие казахте, че ще започнете предварително изпълнение на тази мярка. Въпросът ми е кога индикативно предвиждате тя да стартира. Имате ли разчети какъв е общият финансов ресурс от 180 млн. евро – той е за целия период на действие за тази мярка. Какъв е ресурсът, който тази година ще бъде отделен и съответно имате ли вътрешни разчети колко младежи ще обхване тази мярка?
Вторият ми въпрос е следният. В рамките на следващия програмен период много говорихме за мерки за младежка заетост, интеграция на млади хора. Но има още една рискова група и това са хората в предпенсионна възраст.
Въпросът ми е: специално какви мерки сте насочили към тази група. Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря, госпожо председател. По отношение на младежката гаранция, аз я разделям на две части, защото понякога това създава объркване. На практика изпълнението на самия план ние го започнахме от 1 януари с национални средства. В Националния план за действие по заетостта 30 процента от бюджета е насочен към мерки и програми за заетост, квалификация и работа с млади хора.
Отделно, ако се не лъжа, тук господин Ангелов повече може да каже, мисля, че около 65 хил. лв. бяха административните разходи по обслужването на младежите в рамките на младежката гаранция. Това е за услуги, които са насочени към тяхното мотивиране, към изготвянето на индивидуални планове за действие и т.н., както и изнамиране на лица, които са неактивни към днешна дата.
Втората част, с която започваме, е всъщност това предварително изпълнение на самата програма, като целево при разговори с Министерството на финансите се прецени, че в рамките на тази година ние можем да започнем, което горе-долу е оптимално като средства, които можем да договорираме, с около 20 млн. лв. от държавния бюджет. Като общите средства на схемата са общо 35 млн. лв. за 8 хиляди младежи, за тяхната заетост. Това е извън всички останали инициативи, по които работим.
За предпенсионната възраст. В момента, като изключа оперативната програма, първото, което сме направили, тъй като имаме една програма по националния план „Помощ за пенсиониране”, вчера съм предложила на министъра да се одобри промяна в тази програма, с цел по-голяма гъвкавост и включване на повече лица, които са в тази възраст, с цел подобряване на тяхната възможност да се пенсионират. Само ще кажа, че в момента лица, които са в предпенсионна възраст, са лица, на които не им достигат две години или до възрастта за пенсиониране, или пък съответно за стаж, имат право да участват в тази програма. Като ние за целия този период покриваме средствата за работни заплати и осигуровки на работодателите.
За да можем да включим повече лица, ще разделим тези хора на няколко вида. На тези, които са например висшисти, ще поемаме само осигуровките, но пък ще дадем възможност за примерно три години. Тези, които са по-ниско квалифицирани, ще ползват тази възможност, която е в момента, но за по-малък период от време. Ще дадем възможност те да бъдат наемани като наставници, като плащаме всичко. Ако примерно е един млад човек, той се наема на несубсидирано работно място.
Тоест в тази насока съм направила предложения. Надявам се министърът да ги одобри.
А по отношение на оперативната програма, и в момента в тази схема ние сме заложили средства за наставници, които трябва да отговарят на определени изисквания. Идеята е точно на тези възрастни работници да се удължи, тъй като препоръката е за по-продължителен престой на пазара на труда, да се даде възможност тези по-възрастни работници, вместо да бъдат съкращавани, тъй като обикновено това се случва с тях, да бъдат наети като наставници на тези млади хора.
И не на последно място, към тях също се насочват средства и за преквалификация. Знаем, че е трудно, но въпреки това доста от тях проявяват интерес, идват и при нас желания да бъдат прекалифицирани, така че да могат да работят, включително и за създаване на самостоятелен бизнес.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви. За последен въпрос има думата народният представител от ГЕРБ Владимир Митрушев.
ВЛАДИМИР МИТРУШЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател. Моят въпрос ще бъде съвсем кратък.
Както Вие заявихте във Вашата презентация, предстои сливане на междинните звена с управляващия орган. Въпросът ми е: смятате ли, че ще се справите без междинните звена, за да се подсигури чисто административно процесът? И какви мерки сте предприели или предстои да бъдат взети, за да се подсигури този плавен преход от стария към новия период? Благодаря.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви. За последен отговор заповядайте, госпожо заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря за въпроса. Всъщност то не е точно сливане, просто вече няма да има междинни звена. Тоест всички схеми ще бъдат пуснати от страна на Агенцията за заетостта.
До края на годината на нас ни предстои да направим оценка на капацитета в министерството и в двете агенции, да се прецени каква част от служителите на практика, защото това физически трябва да стане, тъй като те са обучени от междинните звена, ще бъде прехвърлен към Министерството на труда и социалната политика, като ние не трябва все пак да оголваме, така да го кажа, изцяло капацитета на двете агенции, тъй като все пак настоящата програма за 2007 – 2013 г. е с продължителност до 2015 г. като изпълнение на различни проекти.
Отделно до 2020 г. на практика предстои нейното отчитане, проверки, одити, това, което е стандартно. Така че във всички случаи в двете агенции трябва да остане достатъчно капацитет, за да могат те да продължат тези ангажименти. Но примерно отдели от типа на отделите, които и в момента са за програмиране, нямат своето място в двете агенции, тъй като самото програмиране ще бъде осъществявано в министерството.
Не го правим в момента, тъй като все пак на този етап все още има много проекти в изпълнение и не искаме да рискуваме да намалим капацитета на която и да е от двете агенции, за да не се стигне до риск от загуба на средства. Заради това това ще се случи в началото на следващата година след оценка.
Пропуснах да Ви отговоря, госпожо председател. Колегите в момента финализират поканата към Агенцията по заетостта по младежката схема, а агенцията финализира самата заявка към работодателите, тъй като тя е независима от самата покана. Така че до края на юни трябва да е приключила и оценката на схемата, и всичко.
ПРЕДС. ДЕНИЦА КАРАДЖОВА: Благодаря Ви. Аз използвам възможността макар още формално да не сме гласували в пленарната зала, но господин Владимир Митрушев ще бъде нов наш колега в Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Добре дошъл.
Иначе и аз се присъединявам към мнението на колегите за високия професионализъм, с който представихте и сега действащата оперативна програма, и бъдещите две оперативни програми. Искам да ви пожелая успех. На един по-късен етап със сигурност ще се видим отново.
Благодаря ви за отделеното внимание, за така професионално подготвените материали и презентации. Вече в оперативен порядък при необходимост, надявам се само за положителни новини ще се виждаме.
С това приключихме трета точка. Благодаря ви.
Преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Аз имам три съобщения за колегите от комисията.
Първо, на 30 май постъпиха две искания до Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, едното с копие до Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения. Второто копие – до ръководството на Комисията по околната среда и водите, като тя няма председател в момента. На основание на чл. 27, ал. 3 във връзка с чл. 31 от правилника се иска свикване на извънредни заседания, съответно първото на нашата комисия с Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с дневен ред изслушване на заместник-министър председателя и министър на правосъдието Зинаида Златанова, както и министъра на транспорта, ръководителя на управляващия орган относно текущото състояние на оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 и програмирането на новата оперативна програма.
Второто искане е идентично, само че то засяга оперативна програма „Околна среда”. Тук изслушването пак е към вицепремиера и ръководството на министерството.
Само да ви информирам, че тъй като днес, утре и в петък включително вицепремиерът е на заседание на Съвета по правосъдие и вътрешен ред, а в петък ще бъде на командировка в Брюксел, съответно с министъра на транспорта, тези заседания са съгласувани вече и с колегите от другите две комисии, съвместното заседание с Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения ще се проведе другата сряда от 14,30 ч. в зала „Изток” в другата сграда на Народното събрание, а заседанието на Комисията по европейските въпроси съвместно с Комисията по околната среда и водите ще бъде в четвъртък от 14,30 часа, когато е регулярното заседание на Комисията по околната среда и водите.
Позволила съм си след това да остане само Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, за да може да изслушаме и ръководството на Министерството на регионалното развитие във връзка с последните писма от Генерална дирекция „Регионално развитие” за спиране на плащанията по две от мерките по оперативна програма „Регионално развитие”.
По принцип на 12 юни вицепремиерът госпожа Златанова има възможност да проведем блиц-контрол. Очертава се наистина едно дълго заседание. Но предвид на извънредни обстоятелства, най-вече свързани с оперативна програма „Регионално развитие” ви предлагам да се настроим за едно по-дълго извънредно заседание другия четвъртък, за да може да проведем и блиц-контрола, тъй като госпожа Златанова в сряда на 11 юни е на блиц-контрол в Комисията по правни въпроси и няма да може да дойде на нашето редовно заседание. Ако сте съгласни, ние ще изпратим официалната информация. Заседанието с Комисията по околната среда и водите може да го направим и в нашата зала. Това допълнително ще го уточним. Най-добре да е в зала „Изток”, защото е най-голяма.
И още две съобщения имам. Както вече сте информирани, на 9 юни от 14 часа има дискусия на двете комисии – Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове и Комисията по икономическата политика с еврокомисар Невен Мимица, който отговаря по темата „Защита на потребителите”. Поканили сме и представители на Съвета за обществени консултации, Министерството на икономиката и енергетиката, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на конкуренцията и двете организации за защита на потребителите. Така че за тези, които проявяват интерес, това ще бъде в понеделник в тази зала.
И още едно съобщение. От 15 до 17 юни на посещение в България ще бъде делегация на Вътрешната комисия на Германския Бундестаг. Делегацията е поискала срещи с Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Тъй като от 14 до 17 юни представители на Комисията участват в заседанието на КОСАК в Атина, поканихме ги на вечеря на 17 юни вечерта. Това означава, че ще помоля – тук сме представители на три парламентарни групи, да номинирате по един човек, който да участва от името на вашата парламентарна група на вечерята. До момента общо взето най-активни сме депутатите от Коалиция за България и от ГЕРБ. Но се надявам, че и колегите от Движението за права и свободи също да изпратят свои представители. колкото по-широко е представителството, толкова по-добре.
Основните теми на това посещение са свързани със ситуацията около бежанския натиск, опазване на границата, съответно Шенген. Със сигурност ще бъдат повдигнати въпроси, свързани с механизма за сътрудничество и оценка по правосъдие и вътрешен ред. Тема, която са поставили, е свързана с интеграцията на ромите. Ние ще поискаме от ресорните ведомства и министерства материали, така че да можем да се подготвим за тази среща. Има достатъчно време. Но ако може до края на другата седмица да номинирате по един представител, ще ви бъда благодарна.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието.
(Закрито в 17,05 ч.)
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА:
(Деница Караджова)