Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна комисия за изработване на проект на нов Изборен кодекс
Временна комисия за изработване на проект на нов Изборен кодекс
09/07/2013

    Доклад на комисия
    ПАРТИИ, КОАЛИЦИИ ОТ ПАРТИИ И ИНИЦИАТИВНИ КОМИТЕТИ. КАНДИДАТИ

    I. Внасяне на депозити за участие в изборите.
    В становищата на гражданските организации, движения и граждани се настоява за прераглеждане на ограниченията за участие на гражданите в изборите, като в повечето случаи се предлага да отпадне изискването за депозити за инициативните комитети и драстично да се намали депозита за партиите и коалициите. При запазване на депозит той да се възстановява на всички участници, независимо от изборния им резултат.
    Предложение за решение:
    Депозитът за инициативните комитети да отпадне. Депозитът за партиите и коалициите при национални избори, в случай че има едностепенна система за регистрация за изборите - за партии да бъде 2500 лв, а за коалиции 5 000 лв.
    II. Въвеждане на механизъм за участие в изборите на граждани чрез граждански непартийни листи.
    Голяма част от гражданските организации, движения и граждани предлагат инциативните комитети да бъдат допускани до участие в парламентарните избори чрез регистрация в Централната избирателна комисия. Регистрацията да осигурява възможност инициативният комитет да регистрира граждански листи в многомандатните изборни райони. При местни избори инициативният комитет да се регистрира в съответната общинска избирателна комисия и да може да издига не само отделни независими кандидати(кмет или общински съветник), но и листа за общински съветници. Когато инициативният комитет желае да издига листи в повече от една община да се регистрира в Централната избирателна комисия.
    Предложение за решение:
    Инициативен комитет, който иска да издига независим кандидат в повече от един изборен район да се регистрира в Централната избирателна комисия. В останалите случаи, когато инициативен комитет ще издига независим кандидат само в един изборен район той се регистрира в съответния район.
    III. Подписка, подкрепяща регистрацията на партиите и независимите кандидати.
    Гражданските организации, движения и граждани категорично смятат, че трябва да се намали значително броят на изискуемите подписи за издигане на независими кандидати и за регистрация на партията. Преобладава становището за 500 подписа за всеки предложен независим кандидат.За партиите броят на подписите, необходими за регистрация за участие в изборите да е равен на броя, необходим за регистрация на политическа партия по Закона за политическите партии – 2500 членове.
    В съвместното становище на Европейската комисия за демокрация чрез право и на Службата на ОССЕ за демократични институции и човешки права, прието на 16 юни 2011 г. се посочва, че „остава тревога по отношение на факта, че политическите партии и коалиции от партии могат да се състезават на парламентарните избори с кандидати, подкрепени с подпис от 7 000 избиратели, независимо от местоживеенето им в страната, докато независимите кандидати при произвеждането на парламентарни избори трябва да съберат подписите на три на сто от избирателите, живущи единствено в съответния изборен район, но не повече от 5 000 подписа“. В Кодекса за добрите практики по изборните въпроси се препоръчва законът да не изисква събирането на подписи на повече от 1 % от избирателите в съответния изборен район.
    Предложение за решение:
    Броят на подписите, необходими за регистрация на партия и коалиция от партии, в случай че има едностепенна система за регистрация за изборите - за партии да бъде 2500 избиратели, а за коалиции 5 000 избиратели. При национални избори за издигане на независим кандидат да са необходими не по-малко от 1 на сто, но не повече от 1000 избиратели с постоянен адрес на територията на района. При регистриране на инициативен комитет в Централната избирателна комисия необходимият брой подписи да е като за партия - 2500 избиратели, за да има равнопоставеност с партиите.
    IV. Срокове за регистрация.
    Гражданските организации, движения и граждани предлагат преразглеждане на всички срокове, свързани с изборния процес. Преобладават становища за намаляване на сроковете за регистрация за участие в изборите, включително за регистрация на кандидатите. Най-често се предлага срока за регистрация за участие в изборите да се намали на 20 дни преди изборния ден. В тази връзка трябва да се прецени доколко е необходимо да има толкова дълги срокове и оправдано ли е президентът да насрочва националните избори не по-късно от 75 дни или местните избори не по-късно от 90 дни преди изборния ден.
    Предложение за решение:
    Изборите да бъдат насрочвани не по-късно от 60 дни преди изборния ден. По този начин няма да е необходимо изрично да се разписват сроковете при предсрочни избори.Съгласно чл. 64, ал. 3 от Конституцията избори за ново Народно събрание се провеждат най-късно до два месеца след прекратяване на пълномощията на предишното.
    Да се намалят сроковете, както за регистрация на партиите и коалициите, така и на кандидатите.
    V. В новия Изборен кодекс да се предвиди изрично, че регистриран субект до определен в кодекса срок може да иска заличаване на вписана регистрация и връщане на депозита, ако такъв е дължим.
    VI. Отказ за регистрация на партия, която не е провеждала предвидените в устава заседания на върховния й орган повече от два последователни пъти, но не по-малко от веднъж на 5 години, и не е представила в съда за вписване състава на новото ръководство. Задължение за партиите да представят удостоверение от съда за подадени заявления за спазване на изискванията на чл. 19а от Закона за политическите партии.
    В съвместното становище на Европейската комисия за демокрация чрез право и на Службата на ОССЕ за демократични институции и човешки права, прието на 16 юни 2011 г., се отбелязва, че „органите, които отговарят за организирането и произвеждането на изборите, не бива да притежават правомощия по отношение на партийната дейност извън необходимото с оглед на честността на процеса. Не е ясно защо ЦИК трябва да се намесва по въпроси, които с право се смятат за вътрешно партийни и следва да попадат в полезрението на държавните органи или други организации като ЦИК единствено при извънредни обстоятелства. Освен това държавите могат да изискват от политическите партии да изпълняват определени задължения, за да участват в изборите, но системата за достъп до изборите не следва да добавя към изискванията за регистрацията на политическите партии други изисквания, които не са пряко свързани с изборите. Особено важно е системата за достъп до изборите да не дискриминира новосъздадените партии. Следователно се препоръчва тази разпоредба да бъде отменена или изменена, за да не се допуска дискриминация на новите партии.“ Тук следва да се обърне внимание, че неизпълнението на чл. 19а от Закона за политическите партии е скрепено и със съответната санкция в Закона за политическите партии. Съгласно чл. 40, ал. 1, т. 5 Софийският градски съд разпуска политическа партия, която не е провеждала предвидените в устава заседания на върховния й орган повече от два последователни пъти, но не по-малко от веднъж на 5 години, и не е представила в съда за вписване състава на новото ръководство. При издаването на удостоверение за актуално правно състояние към датата на насрочване на изборите съдът би следвало да отчете наличието или липсата на всички тези изисквания, като приложи и съответната санкция по закона.
    Предложение за решение:
    Да отпадне изискването за партиите да представят удостоверение от съда за подадени заявления за спазване на изискванията на чл. 19а от Закона за политическите партии.
    VII. Проверка на подписките от ГРАО.
    Когато се установи, че подписката не отговаря на изискванията на закона Централната избирателна комисия заличава регистрацията на партията с решение, което се съобщава веднага на партията и подлежи на обжалване. Когато районната или Централната избирателна комисия установи, че независим кандидат не е подкрепен от необходимия брой избиратели, регистрацията му се заличава с решение, което незабавно се изпраща на инициативния комитет. На последните парламентарни избори на партии е била отказвана регистрация за участие в изборите по резултатите от проверката на списъците, направена от ГРАО, за която е съставен протокол, който е изпратен в ЦИК, съответно РИК. В протокола, обаче, се записват само цифри, като достоверността им не се проверява от членовете на ЦИК, съответно РИК, но и не може да бъде проверена в ГРАО от представител на съответната партия или инициативен комитет. Не може да бъде отказвана справка и запознаване с резултатите от проверката на представител на партията или инициативния комитет, за която се отнасят, с позоваване на защита на личните данни, при положение, че тези лични данни са предоставени на ГРАО именно от това лице.
    Предложение за решение:
    Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството да съставя протокол за извършената проверка. Протоколът да се приема и подписва от член на ЦИК. Данните за резултатите от проверката да се съхраняват в ГРАО в срок до 6 месеца от произвеждане на изборите. При поискване от представител на съответната партия или инициативен комитет данните да му се предоставят при спазване изискванията на Закона за защита на личните данни.
    VIII. Гражданските организации, движения и граждани предлагат да се премахне двустепенната система на регистрация на партиите и да се върне стария режим на директно регистриране на партиите и коалициите за участие в изборите без да е необходимо всички партии, желаещи да сформират коалиция от партии да се регистрират първоначално поотделно. Целта е да се насърчи участието на партии, които самостоятелно трудно биха покрили изискванията за регистрация и които нямат шанс да влязат самостоятелно в парламента. Същевременно, това оздравява предизборната среда, облекчава администрирането на процеса по регистрация и акцентира върху тежестта на коалицията от партии, като равнопоставен субект на партиите.
    Предложение за решение:
    Да не се изисква партиите, които ще участват в коалиция да се регистрират предварително в ЦИК. Партиите и коалициите от партии да се регистрират едновременно за участие в изборите.
    IX. Регистриране на кандидат за народен представител най-много в два многомандатни изборни района.
    Като цяло гражданските организации, движения и граждани изразяват категорично становище кандидат за народен представител да се регистрира само в един изборен район.
    Предложение за решение:
    Кандидат за народен представител може да бъде предложен за регистриране само от една партия или коалиция от партии и само в един многомандатен изборен район.
    X. Имунитет на кандидатите за народни представители.
    Системата на имунитетите в България е била предмет на критики от страна на редица международни организации (Съвет на Европа, Организация за икономическо сътрудничество и развитие, Европейски съюз) в контекста на борба с корупцията. Препоръките се отнасят до ограничаване до минимум на категориите лица, които се ползват с имунитет от наказателно преследване. В препоръките към България ГРЕКО не посочва кои са категориите лица, които не следва да се ползват с имунитет, но в доклади за други страни като такава категория, например, са посочени кандидатите за народни представители. Тук следва да се отбележи, че в Доклада за изпълнението на препоръките, отправени от Групата държави срещу корупцията, приет през м.май 2004 г. от ГРЕКО, е отбелязан неуспешен опит за премахване на имунитета на кандидатите за народни представители.
    В становищата на гражданските организации, движения и граждани темата за имунитета също се поставя, като се предлага премахване на имунитета на кандидатите за народни представители, както и на народните представители.
    Предложение за решение:
    Да отпадне имунитета на кандидатите за народни представители.
    ХI. Застъпници на кандидатски листи на партии, коалиции от партии и инициативни комитети.
    В голяма част от предложенията на гражданските организации, движения и граждани се настоява за промени в досегашния регламент относно застъпниците на кандидатските листи на партиите, коалициите от партии и инициативните комитети. Иска се премахване на т.нар. „закрепостени” застъпници, а именно отпадне на ограничението, че едно лице може да бъде застъпник само на една кандидатска листа в една избирателна секция, изрично посочена в удостоверението, с което се легитимира. Също така се предлага застъпниците да имат права, равни на тези на членовете на секционна избирателна комисия, както и да имат право да присъстват при въвеждане на данните от гласуване в преброителните пунктове на всички нива избирателни комисии. Настоява се за забрана на паричните възнаграждения за застъпници и се предлага те да работят на доброволни начала. Предлага се и да отпадне изискването за предварителна регистрация на застъпниците в избирателните комисии. Иска се ЦИК да се произнася по жалби на застъпници.
    Предложение за решение:
    1. Да отпадне изискването една кандидатска листа да се представлява от едно лице в една избирателна секция, която се посочва изрично и не може да се променя.
    2. Да остане изискването общият брой на застъпниците на всяка кандидатска листа да не надвишава броя на избирателните секции в съответния изборен район.
    3. Да се предостави възможност на застъпниците да присъстват при въвеждане на данните от гласуването при компютърната обработка на протоколите на избирателните комисии в изборния район, както и при повторното им въвеждане в ЦИК.
    XII. Наблюдатели.
    Предлага се обособяване на отделна глава в новия Изборния кодекс, която да регламентира правата и задълженията на независими наблюдатели, да се прецизират правата им и да се даде по-ясна дефиниция какви са те. Да им се даде достъп до етапите на отпечатване, съхранение и разпространение на изборните книжа и бюлетините. В становищата се предлага допускане на наблюдатели до преброителните пунктове при въвеждане на данните от гласуването. Това ще осигури по-голяма прозрачност, както и ще е съобразена изричната препоръка, посочена в Доклада на ОССЕ за участие на наблюдатели на всички етапи от изборния процес. Допускането им до всички процеси и до всички нива избирателни комисии ще засили контрола върху дейността, свързана с произвеждане на избори. Предлага се и въвеждане на задължение за ЦИК да се произнася по жалби на наблюдатели.
    Предложение за решение:
    1. Да се създаде отделна глава в новия Изборния кодекс, регламентираща статута, правата и задълженията на наблюдателите. Да се разгледа възможността в тази глава да се включат и разпоредбите относно застъпниците и представителите на партии, коалиции от партии и инициативни комитети.
    2. Да се предостави възможност на наблюдателите да присъстват при въвеждане на данните от гласуването при компютърната обработка на протоколите на избирателните комисии в изборния район, включително и при повторното им въвеждане в ЦИК.
    Форма за търсене
    Ключова дума