Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия, извършено в периода август 2009 - март 2013 г.
Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия, извършено в периода август 2009 - март 2013 г.
14/11/2013
    Протокол № 2
    На 14 ноември 2013 година (четвъртък) от 14.30 часа в зала Запад, пл.Народно събрание І се проведе редовно заседание на Временната комисия за проверка и установяване на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и други държавни структури и предприятия, извършено в периода август 2009 – март 2013 година.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Приемане на решение за събиране на информация, свързана с предмета на дейност на Временната анкетна комисия.
    2. Разни
    Заседанието на комисията бе открито в 14.30 часа и ръководено от господин Таско Ерменков - председател на Временната анкетна комисия.
    Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
    ***

    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, тъй като ни предстоят и други заседания в другите комисии, ще се опитаме днес, всичко зависи от нас заедно, много бързо да изпълним дневния ред на заседанието на Временната анкетна комисия за проверка и установяване на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и други държавни структури и предприятия, извършено в периода август 2009 – март 2013 година. Ако ми разрешите от тук нататък ще се ограничавам само с наименованието Временна комисия, за да печелим време.
    На всички в съответствие на вече приетият Правилник за работата на комисията са изпратени съответните съобщения, които сте получили навреме, по оповестяването нямаме забележки.
    В момента от 8 члена на комисията присъстват 7, с което имаме необходимият кворум за започване на работа затова откривам заседанието и предлагам то да протече при следния дневен ред:
    1. Приемане на решение за събиране на информация, свързана с предмета на дейност на Временната анкетна комисия.
    2. Разни
    Ако има предложения за други точки от дневния ред моля да бъда информиран. Няма.
    Който е съгласен с така прочетения дневен ред да бъде дневен ред на нашето заседание, моля да гласува.
    Гласували „за” – 7, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Съвсем накратко ще кажа следното. Тъй като вие знаете, че ние можем да работим само и единствено по документи, които ще ни бъдат предоставени и във връзка с правилникът за работа, който приехме, просто ще ви помоля ако имате някакви редакционни забележки, разбира се ще ги чуем, да приемем следното решение и да ми дадете пълномощия да го изпълня:
    Отправяне на запитване до органите на централната власт, включително агенции, комисии, фондове, регулаторни органи, служби, както и за териториални поделения на централната власт, област на управление и държавни предприятия, като предметът на запитването е информация за уволнение и назначение, включен в обсега на дейност на комисията и мандата, който ни е даден от Народното събрание.
    Това е решението, което предлагам да бъде прието.
    Ако имате някакви допълнения и предложения, въпроси имате думата.
    Г-ЖА ИРЕНА УЗУНОВА: Ако ми позволите, не е предложение, а то е конкретен въпрос към Вас като предложител на този текст. Какво ще целим при реализацията на това наше решение, освен да получим една статистика и бройка на уволнени, освободени и назначения?
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Други въпроси има ли. Няма засега.
    Госпожо Узунова, предметът на запитването е отбелязан във второто изречение, той е включен в обсега на дейност на комисията. Да получим онази информация, която ни е дадена като мандат от Народното събрание и за което сме гласували всички единодушно затова нещо, а именно да се получат данни, за да можем да започнем проверката за установяване на всички случаи ( да не чета заглавието на комисията) на грубо партизирано кадруване и т.н., т.е. това ще бъде предмета на запитването, нищо повече, няма да има: „Кажете имената …” и т.н. Съвсем чисто статистически данни, които трябва да ни бъдат изпратени, с които да започнем и да имаме някаква база за работа.
    Г-ЖА ИРЕНА УЗУНОВА: В тази посока ще ми разрешите да продължа и се извинявам на колегите пред тях за втори път, пред Вас за трети път поставям въпроса и на предходното заседание на комисията, което беше чисто организационно, свързано с вътрешните ни правила.
    Вие поехте ангажиментът днес на това заседание вече да ни бъде предложена дефиниция за грубо партизиране. Кои са случаите, в които комисията ще приеме, че е налице грубо партизиране и кои са случаите, с които няма да се занимава? Както се шегувахме, трябва да направим някаква разлика между това кое е нежно, кое е леко и кое е грубо партизиране.
    Вие като председател на комисията пак казвам, във второто й заседание до този момент, пак казвам, не дефинирате грубо партизиране.
    Моето притеснение е , че след събирането и получаването на тази информация, която Вие искате да бъдете упълномощен да поискате от държавни органи и организации и предприятия, тук ще се развихри едно празно говорене, за да се стигне до лов на вещици.
    Аз ви казвам ако това е целта, ние няма да участваме и затова колеги призовавам ако трябва да си дадем един ден, два дни, колкото е необходимо, но наистина да се обединим около това върху какво работи комисията и кое е грубото партизиране в държавната администрация.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, някакви други мнения и становища по въпроса.
    Г-Н ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми гости, аз искам само да допълня с оглед на предишният опит и късият мандат на комисията , Вие говорите господин председател за изискване само на статистическа информация. Аз бих Ви предложил да включим и списъци на всички тези хора, които са назначени и уволнени, за да знаем поне имената. В противен случай ще се наложи отново да се напишат писма в рамките на тази информация да е конкретно посоченото име – постъпил, назначен, уволнен. Мисля, че ще е от полза за оперативната работа на комисията, защото впоследствие ние пак ще стигнем до необходимостта да знаем кои са имената, така че да включим още отсега в пълномощията, които Ви даваме да бъдат посочени поименно тези хора.
    Това е моето предложение.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Други мнения и становища.
    Да, госпожо Караянчева.
    Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми гости, аз както преди казах не виждам смисъл в тази комисия – един път статистика, един път само имена. Ако ще правим нещо, нека да изискаме молбите на хората, които са кандидатствали за тази длъжност, всички документи които са необходими, за да видим тези хора, които са назначени дали наистина отговарят на изискванията за заемането на тази длъжност, дали са положили съответния изпит. Ако ще правим нещо, да го направим както трябва, защото изискване само на една статистика колко са сложени и колко са махнати, това няма да ни доведе до нищо и ще се превърне в една говорилня. Ако има смисъл в нещо да се вглъбим, да го направим, нека да изискаме всички документи, документацията която се съдържа в Личен състав, в Човешки ресурси вече както се казва и от там да намерим съответно за какво става дума. Иначе просто мисля, че ще се замеряме с едни имена или с някакви цифри, които няма да доведат до нищо.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря, госпожо Караянчева.
    Колеги, вие имате ли да кажете нещо по предложението за упълномощаване за искане на информация и нейното съдържание, което бихме желали да изискваме.
    Г-Н ЧЕТИН КАЗАК: Подкрепяме предложението на господин Лаков.
    Г-Н ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Искам една реплика към госпожа Караянчева.
    Вашето предложение е много уместно, но мисля че това трябва да стане на втория етап. Имайки вече тази базова информация с имена, бройки, назначения,уволнения, тогава вече да можем да изискаме и да пресеем нещата, така че да може да върви по-лесно работата. В противен случай ще се окажем затрупани с всички назначения в държавата и много трудно ще може да се направи анализ на възложеното ни от Парламента.
    Това е репликата. Мисля, че на вторият етап неминуемо ще се стигне до това да се види кой как е назначаван и уволняван, какъв ценз има и доколко е законно и правилно това. На първият етап просто е излишна тази информация. Нека да се ограничим с това, което предложихме и което председателя предлага. То ще се окаже неминуемо, но просто в момента ще се окажем затрупани от много информация, ще се забавят и отговорите.
    Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Господин председател, колеги, по какъв начин ще селектираме кой човек да проверим и кой не, коя служба да проверим и коя не, или правим всичко, или не го правим. Защото примерно ако вземем от една област назначени еди колко си, уволнени еди колко си и второто което е дали за ръководни длъжности ще става дума или за редови служители, назначени в тези дирекции, има много неизвестни, които в момента трябва да си ги изясним.
    Ако работим само за ръководните длъжности да, но ако разширяваме периметърът на тази комисия, от тук нататък вече нещата стават много по-дълбоки, така че нещата трябва да са ясни. Ако само вземем имената, на случайния принцип ли ще избираме хората, с които трябва съответно да се занимаем или да не се занимаем.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, ако казахте мнението си и аз да изляза с едно предложение, с което ще се опитам да обединя това, което беше изказано сега.
    Доколкото разбирам госпожа Караянчева предлага да изискаме информация затова кой , кога и как е назначаван, дали са спазвани всички процедури, дали има съответния ценз за назначаване и т.н. Нали правилно съм ви разбрал, госпожо Караянчева.
    Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Да, за набор от документи. Примерно обявява се конкурс за директор на еди коя си дирекция, колко човека са подали документи, как е минал през преглед на документи, през изпит и т.н.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да, разбрах Ви, това ще бъде част от съдържанието на писмото, което ще бъде отправено.
    Това, за което стана въпрос за имената. Господин Лаков, аз Ви разбирам, но ми се струва, че наистина трябва първо да съберем статистическият материал и после да минаваме към поименното му пресяване, за да знаем все пак и да не искаме всички имена на хората, които са назначавани през цялото това време.
    Имам едно допълнение обаче и предполагам, че вие всички ще се съгласите с мен по отношение на термина грубо партизиране. Не означава ли неправомерно уволнение
    Предлагам ви в писмото освен това, което ще изискаме като назначение, да поискаме информация и за тези, които са били уволнени , причините по които са уволнени, дали има заведени дела и колко от тези дела в какво състояние се намират, за да можем наистина да започнем едно пресяване и да правим едно сравнение между уволнени, назначени, да поискаме данни и когато съберем този статистически материал ще седнем, ще го обсъдим и ще решим от там нататък кои случаи заслужават вече поименно да се разгледат, макар че мен ако ме питате господин Лаков, мисля че от това дали обществото ще разбере, че Иван Иванов Георгиев е назначен без да има съответния ценз, Иван Иванов Георгиев не е толкова виновен, защото не е луд този , който изяжда баницата както се казва… По-скоро да търсим причините, поради които се е допуснало това назначаване, за да не се повтарят, дори и в следващото управление, както го каза господин Казак от трибуната.
    Второто нещо, което трябва да направим е да съберем съответната информация и констатираме, че има данни за нарушения от съответни длъжностни лица, да сезираме съответните компетентни органи за това нещо.
    Ние не се превръщаме в разследващ орган, а тази информация ще дойде от писмата, които ще получим.
    Можем ли да се обединим около едно такова решение като обем на информацията, която искаме.
    Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Още нещо да допълня само. От заглавието на комисията не става ясно дали става дума за ръководни кадри или за служители. Това също трябва да го уточним.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да съгласен съм.
    Първото нещо, което искам да кажа и мисля, че всички ще се обединим, че всяко управление има ниво, което се нарича политическо ниво и това са политически кабинети, в т.ч. аз бих включил и бордовете на предприятията, защото там също бордовете са място, където съответната управляваща партия упражнява контрол върху това как се управлява даденото стопанско предприятие.
    Говорим за главни секретари и надолу, т.е. всички онези, които са държавни служители и които имат решения и определен законов начин за назначаването си със спазване на закона за администрацията.
    Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Това означава, че ще проверим и всички експерти, така ли да го разбирам – експерти, главни експерти, старши експерти.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да, за съжаление в мандатът пише всички случаи и не можем да ги ограничим, затова аз казвам държавната администрация, не политическото ниво. Все пак да не навлизаме в неща, които са си явно полотически.
    Г-Н ЧЕТИН КАЗАК: Господин председател, според мен и в заглавието, и в диспозитивът, и в мотивите на решението ясно беше записано, че подобни случаи са констатирани и в назначаването в ръководството или в бордовете на държавни предприятия, т.е. политиката там не е имплицитно или експлицитно заложена в тези бордове, за разлика от политическите кабинети, където е ясно. Там също трябва да се провери дали назначенията са отговаряли на изискванията от гледна точка на компетентност, на образование и т.н., защото станаха обществено достояние някои подобни назначения в някои бордове на лица, които имат други характеристики, а не специално компетентност в сферата на действие на това предприятие.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Казак, с риск да влезем в една полемика, ще се опитам просто да си изясним въпросът, за да излезем от тук с една обща позиция, не за нещо друго, тъй като ако ние не излезем с обща позиция работа няма да свършим. Ще бъдем като орел, рак и щука, всеки ще дърпа нанякъде.
    Ако съществуват минимални изисквания по законът за членове на бордовете, които да представляват някакво ограничително действие при тяхното назначаване и някакъв вариант за селекция като образование, стаж и т.н., нямам нищо против да се проверяват, ако и вие се съгласите разбира се, такива бордове, но ако става въпрос за назначения в бордове, в които члена на борда не е имплицитно, както Вие се изразявате определено какви са изискванията за неговото назначение, няма как да определим дали е правомерно или не е правомерно назначаването им. Нали ме разбирате както имам предвид.
    Г-Н ЧЕТИН КАЗАК: От гледна точка на предметът на работа на комисията ми се струва, че трябва да изискваме информация за тези случаи.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да, информация ще изискваме, но после при анализът вече ще определяме за какво става въпрос.
    Съгласни ли сте с такъв един подход.
    Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Не, аз не съм съгласна с един такъв подход. Съжалявам, че ние не увеличихме периодът на комисията и аз щях да ви съсипя с примери в тази посока, така че ние нямаме критерии , по които точно да определим дали тези хора са назначени по политически причини или по професионални и всичко останало. Нека да не разводняваме комисията. Ако е нещо, от което да се извлекат някакви поуки от цялата тази работа и да се натрие носа на някой , добре. Но в крайна сметка това е едно изключително разтегливо понятие. На нас няма да ни стигнат две години да се замеряме с имена и просто само да губим времето на хората и своето собствено.
    Аз не знам за кой път ще кажа мнението си за тази комисия, но както и да е, комисията я има , но ако ще се превърне в лов на вещици и замеряне , повярвайте ми ние с колегата тук за 5 месеца имаме какво да кажем, ще се превърнем в една огромна говорилня. Ако нещо трябва да извлечем, да имаме някакви поуки, тази комисия наистина трябва да я направим работеща и да излезем с някакви общи предложения. В крайна сметка не виждам защо трябва да проверяваме и последният експерт, който е назначен там или временно изпълняващ.
    ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ:
    Заповядайте, госпожо Узунова.
    Г-ЖА ИРЕНА УЗУНОВА: Господин Ерменков, аз с чисто юридически аргументи не мога да се съглася с господин Казак и намирам, че всяка проверка в бордовете на директорите би било недопустимо излизане извън мандатът, който има нашата комисия.
    Всеки един юрист ще ви каже каква е разликата между предприятие и търговско дружество и моля ви вие трите политически сили, които прокарахте по инициатива на ДПС това решение за тази Временна анкетна комисия да видите, че нито в нейното заглавие, нито някъде другаде се третира случай на държавните търговски дружества, били те със 100 % държавен капитал, били те в някакво разпределение на дяловете или над 50 % държавен капитал. Така че много ви моля, нека тук не надхвърляме собствените си правомощия и когато е казано предприятия, да говорим за предприятия, а иначе както каза колежката можем много да добавим и за пристанище Варна и за пристанище Бургас, но разберете това са търговски дружества, които не са в обхвата на дейността на нашата комисия.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Други мнения.
    Господин Казак, както разбирам Вие искате да кажете нещо.
    Г-Н ЧЕТИН КАЗАК: Аз продължавам да настоявам да изпълним диспозитивът на решението, което е прието от Народното събрание, а не самоволно по предложение на този или онзи народен представител да се самоограничаваме, т.е. да не изпълним мандата, който ни е възложен от Пленарна зала, гласувайки решението.
    В решението ясно е записано, че се проверяват всички случаи на грубо партизиране на кадруване в държавната администрация и държавните предприятия.
    Г-Н ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Госпожо Узунова, и аз една реплика. Без да съм юрист, но наистина в заглавието на комисията е записано „държавни структури и предприятия”.Доста тълкувания могат да се направят, примерно АЕЦ Козлодуй какво е – търговско дружество, държавна структура ли е.
    Г-ЖА ИРЕНА УЗУНОВА: Не мисля.
    Г-Н ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Предприятие ли е.
    Г-ЖА ИРЕНА УЗУНОВА: Не мисля.
    Г-Н ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Какво е точно?
    Г-ЖА ИРЕНА УЗУНОВА: Търговско дружество е, със 100 % държавно участие.
    Г-Н ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: С една дума то влиза в обхватът на комисията.
    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, ясно е, разбрахме за какво става дума. Дайте да разделим темата на две.
    Първо относно съдържанието на запитването предполагам нямаме никакви разногласия какво да бъде вписано в искането, т.е. информацията която искаме в две посоки – уволнени, причини, заведени дела, обжалвани дела; назначение, спазени процедури и т.н.
    Съгласни ли сте с едно такова съдържание. После ще минем към адресатите.
    Който е съгласен с едно такова съдържание на писмото, моля да гласува.
    Гласували „за” – 6, против – няма, въздържали се – 2.
    Приема се.
    За адресатите предлагам, за да не изпаднем в неизпълнение на мандатът, който ни е даден, защото все пак ние не сме самоволно създадени и по собствено желание станали членове на тази комисия и изпълняващи някакви задачи, наистина да изпратим писмата до всички, които са свързани с държавна администрация, държавни структури и предприятия, както ни е записано в мандата и след получаването на тази информация вече ще преценим кое, какво и как трябва да обсъждаме, защото в крайна сметка чисто практически ще ни бъде доста трудно и ще трябва все пак да преминаваме към някакво отсяване на по-нататъшен етап. Първоначално изпращаме до всички.
    Който е съгласен с това предложение, моля да гласува.
    Гласували „за” – 6, против – няма, въздържали се – 2.
    Приема се.
    С това първа точка от дневният ред е изчерпана.
    Имате ли нещо по втора точка от дневния ред.
    Госпожо Караянчева, имате думата.

    Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Господин Ерменков, искам да Ви помоля да ни изпратите вътрешните правила, така както са коригирани и както са приети на предишното заседание на комисията.

    ПРЕДС.ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да, ще ги получите всички още утре, след направената корекция.
    Второто, което искам да ви информирам е, че ако нямаме извънредно заседание във вторник 19 ноември, ще насрочим заседание на Временната анкетна комисия в 14.30 часа. За залата, в която ще се проведе заседанието на комисията ще ви информираме допълнително. Утре ще уточним , това ви го давам като предварителна информация.
    Благодаря ви за участието.
    Закривам заседанието.
    Форма за търсене
    Ключова дума