Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия, извършено в периода август 2009 - март 2013 г.
Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия, извършено в периода август 2009 - март 2013 г.
ПРОТОКОЛ № 3
На 19 ноември 2013 г. от 14.35 часа в зала „Огледална” на Народното събрание се проведе третото редовно заседание на Временната анкетна комисия.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Информация за изпратените писма до институциите от Временната анкетна комисия.
2. Разни.
Списък на присъстващите народни представители се прилага.
***
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, да започваме ли? Комисията има кворум. Получихте навреме съобщението за заседанието. Предлагам дневният ред да бъде от две точки: първа точка - Информация за изпратените писма до институциите от Временната анкетна комисия (ВАК); 2. Традиционната точка „Разни”.
Ако има някои други предложения към дневния ред, моля да ги кажете. Ако няма, който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува.
Гласуване: за – 5, против няма, въздържали се няма.
ПО ТОЧКА ПЪРВА
Информация за изпратените писма до институциите от Временната анкетна комисия.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, във връзка с мандата, който ми дадохте на миналото заседание на комисията подготвихме два вида писма. Едното писмо беше текст до Министерският съвет и петнадесетте министерства. Днес си изясних позицията, не сме изпратили досега до Министерство на инвестиционното планиране, тъй като то е новосъздадено, но днес ходих на среща с министъра, за да го попитам. Той има прехвърлени дирекции, които са към него от Министерството на регионалното развитие и писмото, което ще изпратя до него, ще бъде само дали има назначавани от неговите хора, които са от дирекцията, за посочения период без конкурс. Това писмо не сме изпратили, ще го изпратя утре. Изпратихме заедно със сътрудниците на комисията писма – вторият текст, който беше написан – до областните управители, Националната разузнавателна служба и Националната служба за охрана.
Предлагам да ви прочета текстовете на писмата, които сме изпратили, за да видите, че те са в съответствие с мандата, за който говорихме.
Писмата до Министерски съвет и министерствата гласят следното:
„Съгласно Решение на Временната парламентарна комисия от 14.11.2013 г. и на основание чл. 80 от Конституцията на Република България, чл. 25, ал. 4, във връзка с чл. 34, ал. 4 от Правилника за организация и дейността на Народното събрание, следва да предоставите информация за периода август 2009 г. до март 2013 г., необходима за осъществяване предмета на дейност на комисията, която да съдържа:
- брой на прекратените договори със служителите в администрацията на министерството, включително по служебно правоотношение и трудов договор, в т.ч. ръководни кадри и изпълнители;
- обжалвани заповеди за прекратяване на служебни правоотношения и трудови договори, в т.ч. брой на възстановените;
- брой на назначените по служебно правоотношение и трудов договор, в т.ч. проведени конкурси, съгласно изискванията на днешното законодателство, в т.ч. справка дали новоназначените отговарят за изискванията за ценз, стаж и други изисквания по закон;
- информация за увеличаване или намаляване на щата за администрацията за цитирания период.
Справката следва да съдържа информация и за структурите – второстепенни разпоредители с бюджет, които са подчинени на вашето министерство. Освен това посочете и броя на освободените и новоназначени изпълнителни директори на предприятия с държавно участие,чийто принципал е Вашето министерство. Информацията трябва да бъде предоставена на Временната комисия в десетдневен срок, тоест, до 29.11.2013 г. Моля информацията да бъде предоставена и на електронен носител. Предварително благодаря за оказаното съдействие.”
Текстът на писмата до областните управители и Националната разузнавателна служба и Националната служба за охрана са идентични, без информация за структурите – второстепенни разпоредители. Ако искате, ще ви го прочета, за да го знаете и него като текст какъв е.
„Съгласно Решение на Временната парламентарна комисия от 14.11.2013 г. и на основание чл. 80 от Конституцията на Република България и чл. 25, ал. 4, във връзка с чл. 34, ал. 4 от Правилника за организация и дейността на Народното събрание, следва да предоставите информация за периода от август 2009 г. до март 2013 г., необходима за осъществяване предмета на дейност на комисията, която да съдържа:
- брой на прекратените договори със служителите в администрацията на министерството, включително по служебно правоотношение и трудов договор, в т.ч. ръководни кадри и изпълнители;
- обжалвани заповеди за прекратяване на служебни правоотношения и трудови договори, в т.ч. брой на възстановените;
- брой на назначените по служебно правоотношение и трудов договор, в т.ч. проведени конкурси, съгласно изискванията на днешното законодателство, в т.ч. справка дали новоназначените отговарят на изискванията за ценз, стаж и други изисквания по закон;
- информация за увеличаване или намаляване на щата за администрацията за цитирания период.
Информацията трябва да бъде предоставена на Временната комисия в десетдневен срок, тоест, до 29.11.2013 г. Моля информацията да бъде предоставена и на електронен носител. Предварително благодаря за оказаното съдействие.”
Още веднъж повтарям, писмата са изпратени до Министерският съвет, до министерствата, без Министерството на инвестиционното планиране, където ще бъде изпратено писмо с оповестеното вече съдържание утре, до всички областни управители, до Националната разузнавателна служба, до Националната служба за охрана, тъй като те не са второстепенен разпоредител към нито един от органите, за да можем да получим информация от тях.
Информацията, отсега ви информирам, за Националната разузнавателна служба и до Националната служба за охрана ще бъде обсъждана на закрити заседания на комисията, когато постъпи, ако постъпи.
Това е по тази точка. Ако имате някакви допълнителни въпроси и допълнителни съображения по нея, моля за вашето отношение. Мисля, че съм се съобразил точно с текста, който бяхме уточнили с вас. Ако нямате, понеже миналия път възникна един малък спор по повод държавните и общински предприятия, само искам да ви кажа, че материята за държавно предприятие се урежда в Търговския закон, дял втори „Държавни и общински предприятия”, глава девета „Търговец, публично предприятие, статут”: „Държавно общинско предприятие може да бъде еднолично дружество с ограничена отговорност или еднолично акционерно дружество. Държавните общински предприятия могат да образуват и други търговски дружества или обединения на търговски дружества.” Затова го пратихме и до предприятията с държавно участие.
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Трябва да са със 100% държавно участие.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не сме го уточнили, за съжаление.
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Еднолично държавно означава 100% държавно участие.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: И други могат да правят, но нека този въпрос когато получим информацията, ще видим какво ще влезе в доклада след това. Пропуснал съм „100%”, извинявайте.
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Само един въпрос. Ще имаме ли някакви критерии, по които да определим дали този човек, който е назначен примерно в това търговско предприятия, дали става или не става – така да го кажем?
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, нека да получим информацията, да видим какво ще съдържа и ще седнем и това заедно ще го обсъждаме. Нали затова сме комисия. Аз в тази връзва ви предлагам следващото заседание да го определим след като получим поне част от информацията, която може да ни даде възможност. Аз в момента на всяко получаване на информацията ще я сканирам и ще ви я пращам на пощата, но да изчакаме да се получи по-голям обем информация, да имаме малко по-голям поглед и тогава ще свикаме едно заседание да решим именно това, по какъв начин и как ще определяме - партизирано или непартизирано е дадено - назначение или освобождаване, ако сте съгласни с този подход? Съгласни ли сте?
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Да.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да го гласуваме така този подход, ако искате, или няма смисъл?
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Няма смисъл.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Няма смисъл, мисля, така се разбираме.
Ако нямате други въпроси, точка „Разни”?
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Губи се ДАНС в списъка.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: ДАНС е второстепенен разпоредител към Министерски съвет, така че сме го включили към писмото до Министерски съвет като всяка държавна агенция, в това число Държавната агенция за закрила на детето и другите държавни агенции.
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Аз ще ви помоля екземпляр от това писмо, което пускаме, да ми го пратите на пощата, защото ние ще направим едно питане от край на май до края на октомври.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Имате право като народни представители да задавате такива въпроси.
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Да бъде със същия текст. След като търсят до края на март назначенията, ще им бъде лесно да направят и до октомври.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Само че, госпожо Караянчева, въпросът нали не е от името на комисията?
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Не, от мое лично име аз ще направя едно предложение.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това искам да уточня. Не че имам против или съм за това нещо; просто мандатът на комисията е от август до март, за това става въпрос.
Добре, няма проблеми, ще Ви го изпратя.
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: За да използваме същия текст на практика, за да може идентично да дават информация и за остатъка от времето.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Някакви други въпроси, някакви препоръки за времето, когато няма да се събирам, ако трябва да правим нещо?
ПО ТОЧКА ВТОРА
Разни.
ИРЕНА УЗУНОВА: Искам да убедя колегите, които сме в тази комисия, да не завираме главата си като щраус в пясъка, защото имаме безпрецедентен случай от15 ноември, когато министър-председателят си позволи грубо, незаконно и противоконституционно заплаши държавните служители, които имат активна гражданска позиция, че ще бъдат уволнявани и когато беше съобщено, че за тези хора се събират оперативни данни. В тази посока, колеги, като парламентаристи в 42-ото народно събрание аз предлагам нашата комисия да излезе с предложение до парламента, като разширим дейността и предмета на нашата дейност, добавяйки едно изречение за проверка за освобождаване по политически причини на хора от държавната администрация след 14 юни – това е денят на първия протестен митинг срещу назначаването на Делян Пеевски. Мисля, че е въпрос на вътрешни демократични убеждения на всеки един от нас и мисля, че ние, хората от парламента сме тези, които трябва да спрем подобна политическа саморазправа. Затова предложението ми е такова, колеги и ще моля – смятам, че в духа на откритост и прозрачност няма от какво да се притеснявате, само ще помогнем да се сложи точка в бъдеще на такива опощения.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, мога ли да взема отношение по въпроса? Първо господин Лаков, после аз ще взема отношение.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Госпожо Узунова, аз ще Ви направя реплика. Това, което предлагате – много хубаво, няма нищо лошо в него, но излиза извън решението на Народното събрание.
ИРЕНА УЗУНОВА: Затова предлагам да допълним решението.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Това значи да се внесе – ако искате, внесете ново решение – да се промени заглавието на комисията. Може би ще се наложи удължаване на работа ни, може да стане с едно решение и да се включи исканият от Вас период, но до момента ние не можем да скочим срещу волята на народното представителство като комисия и да си разширим правомощията с включване след март 2013 година – това ми е съображението.
ИРЕНА УЗУНОВА: Господин Лаков, аз предложих като хора, които сме във временна комисия, която ще разглежда грубо партизиране, да не си затваряме очите за днешното грубо партизиране от страна на министър-председателя и ние като членове на тази временна комисия заедно да предложим този нов период. Наясно съм с личните си права като народен представител и че бих могла и в качеството си на народен представител сама да внеса това предложение, но аз се опитах тук – ние, хората, които ще дадем оценка на това, какво е грубо партизиране в държавната администрация, да кажем „не” на грубото партизиране с дата 15 ноември. Защото от самото начало ние говорим, че ако ще слагаме една диагноза, тя е за да се извърши лечение, за да се установи тенденция, а вие от самото начало казвате, че ние ще ровим в миналото, но то ще е без значение за настоящето и за бъдещето. Това опитах да убедя.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това ли е? Колеги, нека аз да се опитам да кажа, че ние като временна комисия не сме хора, които сме се събрали тук произволно по начин, по който да правим каквито и да било предложения; ние сме орган на Народното събрание, който има определен мандат за работа и като такъв не може да вземем решение по въпроси, които са извън предмета на нашата дейност. Като граждани всеки един от нас и като депутати всеки един от нас има право да поеме какъвто си иска ангажимент, да прави каквито иска изявления по собствената си депутатска съвест, да предизвиква подписки или да изисква поддържката и на други депутати, но като комисия, като орган с даден мандат просто нямаме право да излизаме с такива решения. Така че предлагам на г-жа Узунова ако има такова желание да предизвика такъв дебат в Народното събрание като депутат от 42-ото народно събрание, да призове колегите депутати, независимо от това, от коя парламентарна група са, да се включат в една такава подписка, но като комисия, разберете ме, нямаме право да вземем такова решение, защото излиза извън мандата. Не си крия главата нито в пясъка, просто искам да изпълняваме Правилника на Народното събрание или, както се казва, да спазваме върховенството на закона. Това е единственото ми съображение. Даже няма да подложа на гласуване едно такова решение, защото то противоречи на нашата работа, не е в съответствие с мандата, който имаме.
Госпожо Узунова, ако Вие предизвикате такава подписка, предполагам, че ще намерите поддръжка и сред други депутати но разберете ме, като комисия, като орган на Народното събрание нямаме право на такива решения.
ИРЕНА УЗУНОВА: Господин председател, за мен беше важно хората – народни представители, членове на тази комисия, как ще реагират на грубото партизиране, което е факт от 15-ти. Аз разбрах, че Вие в този момент казвате, че нас ни интересува грубото партизиране в миналото и ще си затваряме очите за грубото партизиране в настоящето.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не, госпожо Узунова, това, което Ви казах е, че ние трябва да спазваме правилника и трябва да бъдем пример за спазване на законите и нещата, които са ни дадени като мандат – това е единственото нещо, което казах – и да се съобразяваме с мандата, който ни е даден. Иначе като волни изпълнения, като собствено желание, като полет на демократизма, ако мога така да се изразя, всеки има право да го изрази както намери за добре, но като орган на Народното събрание нямаме право да го направим това нещо. Ако искате, дайте да се консултираме и с юристите на Народното събрание, които са, и със съответните органи дали имаме право за такова решение, и ако имаме такова право, аз на следващото заседание Ви обещавам да го подложа на гласуване.
ИРЕНА УЗУНОВА: Това е, съгласяваме се, че ще го консултирате, а ние ще направим това, което сметнем за добре.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Точно така, нямам нищо против, аз Ви казах: всеки народния представител има право и затова е избран да защитава съответни политически позиции, ангажименти и подходи.
ИРЕНА УЗУНОВА: Разбрах, че отхвърлихте предложението.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не, не го отхвърлих, просто не мога да го приема.
ИРЕНА УЗУНОВА: Искам да знаете, че това като проблем ще се връща като бумеранг непрекъснато и ще се говори в нашата комисия.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не споря, пак Ви казвам, няма да слагам цензура на изказващите се; всеки има право да изкажем мнение. Аз като председател съм длъжен да спазвам закона и правилника.
Благодаря.
Имате ли други въпроси?
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Само едно предложение, ако може, господин председател. При постъпване на материалите да ни ги разпращате.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Казах: аз ще ги сканирам в момента, в който дойдат, сканирам и ги изпращам на мейлите, които сте дали, на сътрудниците на комисията.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Заседанията може да се насрочат, когато се съберат достатъчно.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Ако нямате други предложения, благодаря ви за конструктивизма и се надявам да продължим в този дух работата на комисията и за в бъдеще.
Успехи и, колеги, до утре до пленарното заседание!
/Край на заседанието – 14.53 часа./