КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
11/02/2010
Относно: Рамковата позицията на Министерски съвет по т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.) - Предложения за законодателни мерки във връзка с надзора на финансовите пазари на ЕС – Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 1998/26/ЕО, 2002/87/ЕО, 2003/6/ЕО, 2003/41/ЕО, 2003/71/ЕО, 2004/39/ЕО, 2004/109/ЕО, 2005/60/ЕО, 2006/48/ЕО, 2006/49/ЕО и 2009/65/ЕО във връзка с правомощията на Европейския банков орган, Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване и Европейския орган за ценни книжа и пазари, № 902-00-37, внесена на 23.12.2009 г.
Р Е П У Б Л И К А БЪ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по рамковата позицията на Министерски съвет по т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.) - Предложения за законодателни мерки във връзка с надзора на финансовите пазари на ЕС – Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 1998/26/ЕО, 2002/87/ЕО, 2003/6/ЕО, 2003/41/ЕО, 2003/71/ЕО, 2004/39/ЕО, 2004/109/ЕО, 2005/60/ЕО, 2006/48/ЕО, 2006/49/ЕО и 2009/65/ЕО във връзка с правомощията на Европейския банков орган, Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване и Европейския орган за ценни книжа и пазари, № 902-00-37, внесена на 23.12.2009 г.
На свое извънредно заседание, проведено на 11 февруари 2010 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа рамковата позицията на Министерски съвет по т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.) - Предложения за законодателни мерки във връзка с надзора на финансовите пазари на ЕС – Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 1998/26/ЕО, 2002/87/ЕО, 2003/6/ЕО, 2003/41/ЕО, 2003/71/ЕО, 2004/39/ЕО, 2004/109/ЕО, 2005/60/ЕО, 2006/48/ЕО, 2006/49/ЕО и 2009/65/ЕО във връзка с правомощията на Европейския банков орган, Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване и Европейския орган за ценни книжа и пазари.
На заседанието присъстваха г-жа Цветанка Михайлова – началник на отдел „Регулация на финансовите пазари”, г-жа Меглена Христова – главен експерт в отдел „Регулация на финансовите пазари” в дирекция „Държавен дълг и финансови пазари” към Министерство на финансите, г-жа Надя Велинова – директор на дирекция „Регулаторна политика и пазарни анализи” към Комисията за финансов надзор, г-н Венцислав Аспарухов – експерт в дирекция „Международни отношения” и г-н Любомир Мирчев – експерт в дирекция „Надзорна политика” към Българска народна банка. Позицията беше представена от г-жа Цветанка Михайлова.
Въз основа на препоръките от доклад на групата Ларозиер през септември 2009 г. Европейската комисия прие актове, с които се създават Европейски банков орган, Европейски орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване и Европейски орган за ценни книжа и пазари. Посочените промени са инициирани от необходимостта от промени в секторното законодателство на финансовите услуги. В тази връзка с проекта на разглежданата Директива се цели да се постигнат следните резултати:
- да се определи обхвата на техническите стандарти, с оглед изготвяне на единен европейски правилник;
- да се създадат работещи процедури за разрешаване на спорове между държавите - членки във финансовата област;
- да се уредят въпроси от общ характер, необходими за функционирането на Директивата.
Принцип за субсидиарност
Съгласно член 5 от Договора за Европейския съюз, Съюзът действа само в случай и доколкото целите на предвиденото действие не могат да бъдат постигнати в достатъчна степен от държавите-членки, както на централно, така и на регионално и местно равнище, а поради обхвата или последиците от предвиденото действие могат да бъдат по-добре постигнати на равнището на Съюза. В тази връзка може да се посочи, че постигането на целите, заложени в проекто - директивата на национално ниво е невъзможно, поради което може да се приеме, че принципа за субсидиарност при изработването на проекто - акта не е нарушен.
Процедура за приемане на акта
Процедурата за приемане на акта в Съвета и в Европейския парламент е посочената в чл. 294 от Договора за функционирането на Европейския Съюз.
Състояние на акта
Проекто - директивата е предадена от Европейската комисия на Съвета и на Европейския парламент на 26 октомври 2010 г. Към настоящия момент тя не е разглеждана от Съвета и Европейския парламент.
Позиция на Република България
Република България принципно подкрепя предложението за
Директива за изменението на 11 директиви в областта на финансовите услуги във връзка с правомощията на Европейския банков орган, Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване и Европейския орган за ценни книжа и пазари. България е изразила своята позиция своевременно по текстовете, по които е имала възражения.
Значение на акта за България
Преценявайки целите на разглежданата проекто - директива България смята, че приемането й ще допринесе за усъвършенстване на системата на надзор в Европейския съюз.
В резултат на представените материали и изразената позиция от Република България по предложението за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 1998/26/ЕО, 2002/87/ЕО, 2003/6/ЕО, 2003/41/ЕО, 2003/71/ЕО, 2004/39/ЕО, 2004/109/ЕО, 2005/60/ЕО, 2006/48/ЕО, 2006/49/ЕО и 2009/65/ЕО във връзка с правомощията на Европейския банков орган, Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване и Европейския орган за ценни книжа и пазари, може да се направи извода, че изразената позиция от Министерския съвет може да бъде подкрепена.
След представяне и обсъждане на рамковата позицията на Министерски съвет по т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.) - Предложения за законодателни мерки във връзка с надзора на финансовите пазари на ЕС – Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 1998/26/ЕО, 2002/87/ЕО, 2003/6/ЕО, 2003/41/ЕО, 2003/71/ЕО, 2004/39/ЕО, 2004/109/ЕО, 2005/60/ЕО, 2006/48/ЕО, 2006/49/ЕО и 2009/65/ЕО във връзка с правомощията на Европейския банков орган, Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване и Европейския орган за ценни книжа и пазари, се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За” – 14 народни представители, без „Против” и „Въздържали се”.
В резултат на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм подкрепя рамковата позицията на Министерски съвет по т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.) - Предложения за законодателни мерки във връзка с надзора на финансовите пазари на ЕС – Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 1998/26/ЕО, 2002/87/ЕО, 2003/6/ЕО, 2003/41/ЕО, 2003/71/ЕО, 2004/39/ЕО, 2004/109/ЕО, 2005/60/ЕО, 2006/48/ЕО, 2006/49/ЕО и 2009/65/ЕО във връзка с правомощията на Европейския банков орган, Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване и Европейския орган за ценни книжа и пазари, № 902-00-37, внесена на 23.12.2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:
МАРТИН ДИМИТРОВ