КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
30/06/2010 първо гласуване
Д О К Л А Д по законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-49, внесен от Министерския съвет на 3 юни 2010 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-49, внесен от Министерския съвет на 3 юни 2010 г.
На свое редовно заседание, проведено на 30 юни 2010 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства.
На заседанието присъстваха г-н Марий Косев – заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма и г-жа Диана Янева – директор на дирекция „Природни ресурси и концесии” в същото министерство, г-н Васил Белогушев – началник на отдел „Геология и разрешение за проучване” в Министерството на околната среда и водите, инж. Иван Андреев – изпълнителен директор на Българската минно-геоложка камара, проф. Христо Дабовски от Геологическия институт при БАН и други. Законопроектът беше представен от заместник-министър Марий Косев.
С проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства се създават законови предпоставки за усъвършенстване на институционалната рамка, като след извършване на административната реформа единният орган по управлението на подземните богатства – Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, ще изготви национална политика и стратегия за тяхното управление. Въз основа на стратегията, приета от Министерския съвет, ще бъде изготвен проект на нов закон за подземните богатства, в който ще бъдат уредени по нов начин обществените отношения в тази сфера. Един от мотивите за това е фактът, че дейностите по управление на подземните богатства са икономически по своята същност, поради което в повечето държави в Европа са в ресора на икономическите министерства.
Законопроектът съдържа предложение за промяна на администрирането на процесите относно подземните богатства в две насоки:
1. Въвеждане на единен подход при определяне на държавната политика за разпореждане с подземните богатства, приложима за цялостния процес, обединяващ фазите на търсене, проучване и експлоатация, както и управление на технологичните отпадъци;
2. Интегриране на функциите на държавно управление относно предоставянето на права за търсене, проучване и добив на подземни богатства и контрол по изпълнението на концесионните договори, разпръснати досега в три министерства.
В тази насока проектът следва утвърдената управленска практика на повечето европейски държави, както и критериите на европейската „Инициатива за суровините” за въвеждане на принципа „на едно гише”.
Предимствата на институционална рамка на „единния орган” пред сега действащия модел са:
ясно регламентиране на отговорностите за изготвяне и провеждане на държавната политика и стратегия в областта на управлението на подземните богатства на Република България като част от икономическата политика на държавата;
по-голяма ефективност и прозрачност при регулиране на отношенията между държавата и частния бизнес в областта на търсенето, проучването и добива на подземни богатства;
намаляване на административната тежест чрез възприетия подход при администрирането „на едно гише”;
постигане на съответствие с възприетите институционални модели за управление на подземните богатства в държавите от Европейския съюз.
В законопроекта е нормативно обвързано взаимодействието на минната администрация с Министерството на околната среда и водите и Регионалните инспекции по околната среда и водите. В тази насока ясно е очертано разпределението на функциите, свързани с опазването на земните недра. Министерството на икономиката, енергетиката и туризма ще осигурява опазването на земните недра посредством контрола, който ще осъществява за рационално използване на подземните богатства при тяхното търсене, проучване, добив и преработка. А в съответствие с разпоредбите на Закона за опазване на околната среда, Министерството на околната среда и водите ще продължи да осъществява превантивен, текущ и последващ контрол върху компонентите на околната среда и факторите, които им въздействат.
В заключение следва да се подчертае, че концепцията на единен орган означава концентриране на управлението на икономическите дейности по търсенето, проучването, добива и първичната преработка в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма и изземване на досегашните правомощия на другите министерства - Министерство на околната среда и водите и Министерство на регионалното развитие и благоустройството - за предоставяне на права върху подземни богатства. Администрирането на икономическите дейности в областта на подземните богатства се осъществява чрез разрешителния режим за предоставяне на права за търсене и проучване и концесионния за добив. Отговорен за тяхното упражняване е единният орган, което обосновава и контролните му правомощия по изпълнението на задълженията на титулярите на права за търсене и проучване или за проучване и на концесионерите за спазването на изискванията за рационално използване на подземните богатства.
От Министерството на околната среда и водите подкрепиха законопроекта и изразиха становище, че така предложените изменения и допълнения биха направили закона по-съвършен.
От името на Българската минно-геоложка камара, инж. Иван Андреев подкрепи предлаганите промени, свързани със създаването на единен орган за управление на подземните богатства. Но също така изрази и мнение, че процедурите във връзка с достъпа до земя и процедурите по глава шеста от Закона за опазване на околната среда имат нужда от цялостното законодателно решение. И това се налага, за да се избегнат пречките пред стопанските субекти при осъществяване на дейностите за търсене, проучване и добив на подземни богатства.
Входа на дискусията бяха поставени въпроси относно това сведена ли е до минимум възможността от екологични рискове, които са били внимателно следени до момента, както и не се ли създава свръхцентрализация, която ще затрудни бизнеса и ще блокира работата на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 11 народни представители, без “Против” и “Въздържали се” – 3 народни представители.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-49/03.06.2010 г., внесен от Министерския съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:
МАРТИН ДИМИТРОВ