Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
23/02/2011 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за техническите изисквания към продуктите, № 102-01-12, внесен от Министерския съвет на 15 февруари 2011 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ

    Д О К Л А Д

    по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за техническите изисквания към продуктите, № 102-01-12, внесен от Министерския съвет на 15 февруари 2011 г.


    На свое редовно заседание, проведено на 23 февруари 2011 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за техническите изисквания към продуктите.
    На заседанието присъстваха Евгени Ангелов – заместник министър на икономиката, енергетиката и туризма, Силвана Любенова – директор на дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”, Бончо Бончев – началник на отдел в същата дирекция и Мария Кънчева – главен директор на Главна дирекция „Надзор на пазара” в Държавна агенция за метрологичен и технически надзор. Законопроектът беше представен от г-жа Силвана Любенова.
    С предложения законопроект се цели да се приведе националното законодателство в съответствие с изискванията на Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продукти, свързани с енергопотреблението. С посочената директива се разширява обхвата на засегнатите продуктови групи, което позволява установяване на изисквания за екопроектиране за всички продукти, свързани с енергопотреблението.
    Предвижда се също така да се приведат националните изисквания с изискванията на Регламент (ЕО) 764/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. относно установяване на процедурите, свързани с прилагането на някои национални технически правила за продукти, законно предлагани на пазара в други държави членки, и с т. 11.2.8 от вътрешните правила за работа на CEN/CENELEC, част 2, за периодично преразглеждане на европейските стандарти.
    Предлагат се и изменения, които целят конкретизиране на националните технически условия за употребата на строителните продукти, за които няма хармонизирани технически спецификации, в съответствие с изискванията на Регламент (ЕО) № 764/2008 на Европейския парламент и на Съвета относно установяване на процедурите, свързани с прилагането на някои национални технически правила за продукти, законно предлагани на пазара в други държави членки, и за отмяна на Решение № 3052/95/ЕО. Предложението извежда на преден план националните нормативни актове за проектиране, изпълнение, контрол и поддържане на строежите, когато съдържат изисквания към строителните продукти. Практиката показва, че освен издаване, отказване или отнемане на разрешения се налага актуализиране, разширяване, отказ от разширяване и ограничаване обхвата на вече издадени разрешения за оценяване съответствието на строителните продукти и за издаване на технически одобрения.
    Със законопроекта се въвежда наложилата се практика по прилагане на Закона за техническите изисквания към продуктите и се допълват необходимите функции на държавната администрация и на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
    Като ограничителна мярка при извършването на надзор на пазара Регламент (ЕО) № 765/2008 предвижда изземването на продукти, представляващи сериозен риск. По своя характер изземването представлява принудителна административна мярка съгласно българската правна система. Съгласно чл. 23 от Закона за административните нарушения и наказания видът на принудителните административни мерки, органите, които ги прилагат, случаите и начините на тяхното прилагане, както и редът за обжалване следва да бъдат уредени в закон. Във връзка с това се налага да се установи правна уредба на национално ниво, която да регламентира компетентния орган по прилагане на предвидената в регламента мярка „изземване” по отношение на продуктите в обхвата на ЗТИПП, както и приложимия национален ред за обжалване на принудителната административна мярка.
    Създава се необходимата рамка за коректно въвеждане на Директива 2010/35/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 юни
    2010 г. относно транспортируемото оборудване под налягане и за отмяна на директиви 76/767/ЕИО, 84/525/ЕИО, 84/526/ЕИО, 84/527/ЕИО и 1999/36/ЕО на Съвета по отношение на лицата, които извършват прегледите и проверките по време на експлоатация на съоръжения с повишена опасност. Държавите членки имат задължението да транспонират до 30 юни 2011 г. изискванията на Директива 2010/35/ЕС в националното си законодателство. С директивата се отменя Директива 1999/36 на Съвета от 29 април 1999 г. относно транспортируемото оборудване под налягане, която е транспонирана в българското законодателство с наредба, приета на основание на чл. 7 и чл. 31 от Закона за техническите изисквания към продуктите (Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на транспортируеми съоръжения под налягане). Следователно транспонирането на новата Директива 2010/35/ЕС следва да се извърши чрез приемане на нова наредба по чл. 7 и чл. 31 от Закона за техническите изисквания към продуктите. Съгласно чл. 26 от Директива 2010/35/ЕС прегледите и проверките по време на експлоатация на транспортируемото оборудване под налягане могат да се извършват само от нотифицирани органи за разлика от уредбата в Директива 1999/36/ЕО, която допуска и друг вид органи. За да се избегне противоречие при транспонирането на Директива 2010/35/ЕС с общата законова уредба, регламентираща лицата, които извършват прегледите и проверките по време на експлоатация на съоръжения с повишена опасност, е необходимо да се предвиди възможността тези прегледи и проверки да се извършват от нотифицирани органи, когато това е предвидено в наредбата по чл. 7 или чл. 31 от Закона за техническите изисквания към продуктите.
    Със законопроекта са отразени приети нови европейски актове в разпоредби на закона, както и са направени някои технически промени, с които да се подобри прилагането на закона.
    След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 11 народни представители, без “Против” и “Въздържали се”.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за техническите изисквания към продуктите, № 102-01-12, внесен от Министерски съвет на 15 февруари 2011 г.







    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
    ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:


    МАРТИН ДИМИТРОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума