Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
14/09/2011 първо гласуване
Д О К Л А Д
по законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 102-01-57, внесен от Министерския съвет на 02 август 2011 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
________________________________________
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 102-01-57, внесен от Министерския съвет на 02 август 2011 г.
На свое редовно заседание, проведено на 14 септември 2011 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване.
На заседанието присъстваха Сергей Църнаклийски – изпълнителен директор и Петър Киров – заместник-изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация”, Красимира Стоянова – директор на дирекция „Правна” към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Законопроектът беше представен от г-н Сергей Църнаклийски.
Предвидените изменения в Кодекса за търговско корабоплаване имат за цел отразяването в българското законодателство на:
- Директива 2009/15/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009г. относно общите правила и стандарти за организациите за проверка и преглед на кораби и за съответните дейности на морските администрации;
- Директива 2009/18/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009г. за определяне на основните принципи, които уреждат разследването на произшествия в областта на морския транспорт, и за изменение на Директива 1999/35/ЕО на Съвета и Директива 2002/59/ЕО на Европейския парламент и на Съвета;
- Директива 2009/20/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009г. относно застраховката на корабособствениците за морски искове;
- Директива 2009/21/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009г. относно спазването на изискванията за държавата на знамето;
- Международната конвенция относно гражданската отговорност за щети, причинени от замърсявания с корабно гориво, 2001г. (Bunkers Convention), ратифицирана със закон от Народното събрание на 26 април 2007г.
Успоредно с това, законопроектът цели допълване и усъвършенстване на разпоредбите, регламентиращи териториалната компетентност и функциите на Изпълнителна агенция „Морска администрация и административнонаказателните разпоредби.
Установяват се мерките, които трябва да следват държавите членки, във взаимоотношенията си с организациите, отговарящи за проверката, прегледа и освидетелстването на корабите за съответствието им с международните конвенции за морска безопасност и предотвратяване на морското замърсяване, като същевременно се подпомага постигането на целта за свободно предоставяне на услуги.
Друга цел на законопроекта е подобряването на сигурността, чрез улесняване бързото провеждане на разследванията на безопасността и точен анализ на морските произшествия и инциденти. Правилата се прилагат за разследване на инциденти, които засягат кораби, плаващи под знамето на държава членка, възникват в териториалните морета и във вътрешните води на държавите членки, определени в Конвенцията на Организацията на обединените нации по морско право от 10 декември 1982 г. (UNCLOS) или засягат други значими интереси на държавите членки.
Република България изисква от корабопритежателите да притежават застраховка за морски искове за тези кораби. Задължението за наличие на застраховка цели осигуряване по-добра закрила на жертвите и следва да е от полза за отстраняване на корабите, които не отговарят на стандартите, като се предоставя и възможност за възстановяване на конкуренцията между операторите.
Въвеждат се и мерки за повишаване на контрола над корабите с цел намаляване на риска от замърсяване. Регламентират се международните правила и процедури за да се определят въпросите на гражданската отговорност и да се осигури адекватно обезщетение в случаите на замърсяване с корабно гориво. Регламентира се и задължението на корабопритежатели, за определена категория кораби, за осигуряване на задължителна застраховка, банкова гаранция или друго обезпечение за покриване на щети от замърсяването.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, на което единодушно се прие разглеждания законопроект със следните резултати: “За” – 14 народни представители, без “Против” и “Въздържали се.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса на търговско корабоплаване, № 102-01-57, внесен от Министерския съвет на 30 март 2011г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:
МАРТИН ДИМИТРОВ