КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
18/01/2012 първо гласуване
Д О К Л А Д
по законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 102-01-87, внесен от Министерския съвет на 14 декември 2011 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 102-01-87, внесен от Министерския съвет на 14 декември 2011 г.
На свое редовно заседание, проведено на 18 януари 2012 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки.
На заседанието присъстваха Делян Добрев, заместник - министър на икономиката, енергетиката и туризма, Миглена Павлова – изпълнителен директор на Агенцията за обществени поръчки, Галя Манасиева - директор на дирекция “Методология, анализ и контрол на обществените поръчки” и Христина Денева – експерт в същата дирекция. Законопроектът беше представен от г-жа Миглена Павлова.
Със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки се въвеждат изискванията на Директива 2009/81/ЕО относно координирането на процедурите за възлагане на някои поръчки за строителство, доставки и услуги в областта на отбраната и сигурността. Същевременно със законопроекта се реализира вторият етап от мерките, предвидени в Концепцията за промени в законодателството по обществени поръчки през 2011 г. Тя е приета в отговор на препоръките от доклада на Европейската комисия от юли 2010 г. по Механизма за сътрудничество и проверка.
Една от целите на представения законопроект е чрез въвеждане на изискванията, регламентирани в Директива 2009/81/ЕО, да се преодолеят пречките пред функционирането на общ пазар на отбранително и чувствително оборудване в Европейския съюз. Приложното поле на Директива 2009/81/ЕО се въвежда с нова ал. 3 на чл. 3 в законопроекта, където са очертани основните категории поръчки, за които са приложими новите разпоредби.
На първо място, това са поръчките за военно оборудване. Съобразно изискванията на директивата изрично се посочва, че тук се включва и оборудването от Общия списък на оръжията на ЕС. В обхвата попадат и поръчките за т. нар. “чувствително оборудване” или оборудване, което включва, изисква и/или съдържа класифицирана информация. При въвеждане на понятието в закона е предпочетен терминът „специално оборудване” по аналогия с действащия ред по Наредбата за възлагане на специални обществени поръчки. Новите разпоредби ще са приложими и по отношение на поръчките за строителство и услуги, пряко свързани с посоченото по-горе оборудване. Правилата ще се прилагат и при поръчки за строителство и услуги за специфични военни цели, както и при поръчки за специално строителство и специални услуги, т.е. свързани с класифицирана информация.
Със законопроекта се дава възможност възложителят при предоставяне на техническите спецификации да постави изисквания за защита на класифицирана информация. Те са насочени към кандидатите или участниците, които освен това са длъжни да гарантират спазването им и от техните подизпълнители. Във връзка с това е въведена изрична забрана за посочените лица да разкриват информация с поверителен характер, която са узнали по повод техническите спецификации.
Въвежда се допълнително изискване към състава на комисията за разглеждане и оценка на оферти в случаите, когато обектът на поръчката е по чл. 3, ал. 3 и съдържа класифицирана информация. Членове на комисията могат да бъдат само лица, които имат разрешение за достъп до класифицирана информация, получено при условията и по реда на Закона за защита на класифицираната информация.
Прецизирани са разпоредбите, свързани със задължителното публикуване на информация за сключените договори. В чл. 44, ал. 3 изключението от това задължение е допълнено със случаите, в които оповестяването на такава информация би накърнило интереси в областта на отбраната и сигурността.
Освен описание на техническото оборудване и мерките за осигуряване на качеството, както и на оборудването за изпитване и изследване, възложителят би могъл да постави изискване за описание на вътрешните правила на участника във връзка с интелектуалната собственост.
Съгласно Директива 2009/81/ЕО общоприложимите процедури при възлагане на поръчки в отбраната и сигурността са ограничена процедура и
процедура на договаряне с обявление. Не се предвижда провеждането на открита процедура. Аналогично на действащия ред състезателният диалог и договарянето без обявление могат да се провеждат само при наличие на определени, изчерпателно изброени основания.
Характерни обединяващи особености на ограничената процедура и процедурата на договаряне с обявление и състезателния диалог е наличието на самостоятелен първи етап, на който се осъществява подбор на кандидатите, които ще бъдат поканени да представят оферти, съответно да участват в договаряне или в диалог, както и възможността за ограничаване броя на тези кандидати. При процедури за възлагане на обществени поръчки в областта на отбраната и сигурността минималният брой поканени кандидати е винаги трима.
В съответствие с изискванията за защита на класифицираната информация са прецизирани някои от разпоредбите, които регламентират работата на Комисията за защита на конкуренцията. Предвидено е специално условие при обжалване на поръчки, които съдържат или изискват класифицирана информация. В тези случаи членовете на КЗК, които участват в производството по разглеждане на преписката, трябва да имат разрешение за достъп до класифицирана информация съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
С друго изменение в законопроекта се предлага завишаване на стойностните прагове на поръчките. Увеличението е с 10 на сто за всички прагове предвид факта, че съответните европейски стойности са много по-високи.
Възприети са и предложенията на национално представените организации на хора с увреждания. Регламентирано е изискването специализирани предприятия или кооперации на лица с увреждания, за които се запазва поръчката, да могат да изпълнят най-малко 80 на сто от нейния предмет със собствено производство и ресурс. Предлага се и да отпадане гаранцията за участие и за изпълнение на тези поръчки.
Допълнени са и административно-наказателните разпоредби. Предвидени за санкции за незаконосъобразно изключване прилагането на реда на закона, за поставяне на ограничения, основани на националната принадлежност на подизпълнителите, за сключване на рамково споразумение с по-дълъг срок без основание и др.
Във връзка с въвеждането на нови термини, характерни за отбраната и сигурността, в допълнителните разпоредби на закона са дефинирани понятия като „военно и специално оборудване”, „граждански поръчки”, „договор за подизпълнение”, „жизнен цикъл”, „класифицирана информация”, „криза”, „научноизследователска и развойна дейност” и „стандарт в областта на отбраната”. Дефинирана е и „икономически най-изгодна оферта” при възлагане на поръчки по чл. 3, ал. 3. В тези случаи при оценката на офертите могат да се включат и показатели като разходи по време на жизнения цикъл на продукта, сигурност на доставката, оперативна съвместимост, работни характеристики и други.
В хода на последвалата дискусия заместник – председателят на комисията Валентин Николов постави въпроси относно, промяната в реда за разглеждане на жалбите в КЗК и относно изискването към членовете и за достъп до класифицирана информация.
В отговор г-жа Миглена Павлова потвърди, че се предвиждат изменения във вътрешната процедура и реда за разглеждане на жалбите постъпили в Комисията за защита на конкуренцията. Това се прави с цел уеднаквяване на режима с този в Закона за защита на конкуренцията. По отношение на втория въпрос беше потвърдено, че се въвежда задължение за достъп до класифицирана информация, когато се касае за съответните обществени поръчки.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 14 народни представители, без „Против” и “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 102-01-87, внесен от Министерския съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:
МАРТИН ДИМИТРОВ