КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
11/04/2012 първо гласуване
Д О К Л А Д
по законопроект за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, № 202-01-19, внесен от Министерски съвет на 30 март 2012 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по законопроект за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, № 202-01-19, внесен от Министерски съвет на 30 март 2012 г.
На свое редовно заседание, проведено на 11 април 2012 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа законопроекта за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки. На заседанието присъстваха Людмила Петкова – директор на Дирекция “Данъчна политика” към Министерство на финансите и Красимир Сивев – началник отдел “Процесуално законодателство”, Дирекция “Данъчна политика” към Министерство на финансите.
Законопроектът беше представен от г-жа Людмила Петкова.
Целта на проектозакона е усъвършенстване на законодателството, опроставяне на административните процедури и улесняване прилагането на закона от задължените лица Интрастат оператори и от приходната администрация.
Осъществяването на статистическата дейност за вътрешнообщностна търговия със стоки между държавите членки на Европейския съюз е регламентирано в Регламент № 638/2004 г. на Европейския парламент и на Съвета, наричан базов регламент, в който са предвидени общите правила за изготвяне на статистиката и регламент 1982/2004 г. на Комисията, наричан изпълнителен регламент, в който са предвидени специфичните правила във връзка с прилагането на базовия регламент. Държавите членки са задължени да предоставят месечна статистическа информация за вътрешнообщностната търговия със стоки на Генералния директорат “Евростат” към Европейската комисия по статистика и неговата база данни КОМЕКСТ, на Международния валутен фонд, както и за база данни КОМТРЕЙД на ООН.
Предложеният проект на нов закон предвижда отпадането на голяма част от разпоредбите на национално ниво в действащия към момента Закон за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, които се съдържат в европейските регламенти и не е необходимо да се транспонират в националното законодателство след приемането на страната ни в Европейския съюз от януари 2007 г., поради риск от неточности и противоречиво прилагане на законодателството. В тази връзка разпоредбите в законопроекта, съдържащи се в европейските регламенти, са посочени като препратки към съответния европейски нормативен акт и са предвидени само правила, които са свързани с националната специфика.
Предвид многобройните и значителни промени, съобразно изискванията на Закона за нормативните актове се предлага приемането на нов закон за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, вместо закон за изменение и допълнение на сега действащия закон.
Законопроектът урежда осъществяването на статистическа дейност за вътрешнообщностната търговия със стоки между Република България и държавите членки на Европейския съюз, в съответствие с регламентите в тази област. Функциите и правомощията на компетентните органи по осъществяване на статистическа дейност за вътрешнообщностна търговия със стоки и системата Интрастат. Компетентните органи според закона, това са Националния статистически институт, Национална агенция за приходите и агенция “Митници”.
Освен отпадането на разпоредби, които са уредени в европейски регламенти, друга група промени, предложени със законопроекта, има за цел постигане на оптимално разпределение на функциите и правомощията между компетентните органи по събиране на данни за вътрешнообщностните движения на стоки, с оглед повишаване на обхвата, достоверността и качеството на статистическата информация и контрола по изпълнението на задължението на Интрастат операторите.
В тази връзка определените действията, които трябва да предприемат съответните компетентни органи като функциите между Националния статистически институт, Национална агенция за приходите и агенция “Митници” са конкретно разпределени между тях.
С цел постигане на систематичност и усъвършенстване на закона задължението на НАП да поддържа регистър на задължените по системата Интрастат лица е изведено сред функциите и правомощията на НАП като компетентен орган по осъществяване на статистическа дейност за вътрешнообщностна търговия със стоки.
В съответствие с европейското законодателство при определянето на понятието „задължено лице - Интрастат оператор” е включено изискването за наличие на регистрация по Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС), което на практика води до стесняване кръга на задължените лица.
В законопроекта са въведени изисквания за утвърждаване на образец на Интрастат декларацията, подаването по електронен път, коригирането, отстраняването на грешки, както и декларирането на нововъзникнали обстоятелства.
Въвежда се възможност при неподаване, подаване след срока на Интрастат декларациите и откриване на грешки в тях, НАП да изисква от Интрастат операторите да представи счетоводни, търговски или други документи носители на информация, както и да изготвят справки с цел възстановяване достоверността на декларираните данни.
Прецизирано е осъществяването на вторична валидация от Националния статистически институт (НСИ), тъй като данните, получавани в НСИ, са първично валидирани от Националната агенция за приходите (НАП).
Премахнато е изискването за извършване на съпоставка на декларираните данни по система Интрастат с данните от митническите декларации, тъй като след присъединяването на България към Европейския съюз това не е необходимо.
Предлага се изрично задължение, съгласно което НАП следва да предоставя агрегирани данни на държавни институции и организации, когато това е предвидено в нормативен акт или въз основа на сключени с тях споразумения. Това се налага с оглед засиления интерес и многобройните искания, оправяни към НАП от страна на държавни институции и организации, нуждаещи се от посочените данни с оглед изпълнението на функциите и правомощията им.
Със законопроекта се предлага уеднаквяване на срока за подаване на Интрастат декларации със срока за подаване на декларациите по ЗДДС и система ВИЕС, който е 14-о число, вместо 10-о на месеца, следващ референтния период, както е към настоящия момент.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 15 народни представители, без “Против” и без “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, № 202-01-19, внесен от Министерски съвет на 30 март 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:
МАРТИН ДИМИТРОВ