КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
31/10/2012 първо гласуване
Д О К Л А Д
по законопроект за запасите от нефт и нефтопродукти, № 202-01-55, внесен от Министерски съвет на 18 септември 2012 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по законопроект за запасите от нефт и нефтопродукти, № 202-01-55, внесен от Министерски съвет на 18 септември 2012 г.
На свои редовни заседания, проведени на 3 и 31 октомври 2012 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа законопроекта за запасите от нефт и нефтопродукти.
На заседанието присъстваха Николай Нанков – началник отдел «Нормотворческа дейност» в Дирекция «Правно-нормативна дейност» към Министерство на вътрешните работи, Владимир Янков – директор на Дирекция “Управление при кризисни ситуации” към Министерство на икономиката, енергетиката и туризма и Станимир Пеев – председател на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”
Законопроектът беше представен председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси” – Станимир Пеев.
Според мотивите изложени от вносителя, предложеният проект на Закон за запасите от нефт и нефтопродукти продължава утвърденото през годините с актове на Европейския съюз задължение за неговите държави членки да създават и поддържат стратегически запаси от нефт и нефтопродукти. Въвеждането на това задължение е продиктувано от увеличаващото се производство, намаляването на ресурсите от нефт и повишаването на потреблението на нефтопродукти. С тези запаси се засилва общностната енергийна сигурност и се намаляват рисковете за европейската икономика, свързани с евентуалните затруднения или прекъсвания в доставките на горива.
Директива 2009/119/ЕО на Съвета от 14 септември 2009 г. внася нови правила по създаването и поддържането на запасите от нефт и нефтопродукти, като до 31 декември 2012 г. държавите – членки на Европейския съюз са длъжни да приведат законодателствата си в съответствие с нейните разпоредби. Въвеждането на редица нови, съществени елементи в европейската правна уредба налага приемането на нов закон.
Обособяват се две отделни категории стратегически запаси от нефт и нефтопродукти – запаси за извънредни ситуации и целеви запаси, като разграничението е с оглед различния им правен статут. Запаси за извънредни ситуации ще се създават от частните икономически субекти, които се явяват задължени лица и от Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси”. Целеви запаси могат да се създават само от агенцията въз основа на решение на Министерския съвет и по негова преценка. Държавна агенция „ДРВВЗ” се явява централна структура за управление на запасите по смисъла на Директива 2009/119/ЕО, като се запазва основната й функция за провеждане на държавен надзор върху създаването, съхраняването, обновяването, ползването и възстановяването на запасите от нефт и нефтопродукти.
Друго изменение в предложения законопроект е въвеждането на два метода за изчисляване на нивата на запасите за извънредни ситуации. Първият метод е въз основа на равностойността в нефт на вноса и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродуктите, а вторият - въз основа на равностойността в нефт на потреблението им на територията на страната през предходната календарна година.
Целевите запаси се включват в общото количество на запасите за извънредни ситуации, но имат специален статут, тъй като се създават и поддържат само от държавата и спрямо тях не могат да бъдат прилагани принудителни мерки. Изчисляването и определянето на техните нива съгласно чл. 13, ал. 1 от законопроекта е въз основа на равностойността в нефт на среднодневното потребление на нефтопродукти през предходната календарна година.
Законопроектът регламентира съхранението на запасите както на територията на Република България, така и на територията на други държави – членки на Европейския съюз, като в изпълнение на Директива на Съвета 2009/119/ЕО отпада изискването това съхранение да бъде предварително уреждано с междуправителствени споразумения. Запасите на българските задължени лица може да се съхраняват на територията на страната в складове, които се регистрират от председателя на Държавната агенция „ДРВВЗ” по реда на чл. 38 от законопроекта, както и в други държави - членки на Европейския съюз, при условие че е отчетена физическата им наличност и достъпност. Делегиране на съхранението на запасите от задължените лица на частни лица или централна структура за управление на запасите в други държави членки ще се допуска само след предварително разрешение от председателя на Държавната агенция „ДРВВЗ” и съответните оторизирани органи на другата държава, на чиято територия ще се съхраняват запасите. Контролът относно наличността, движението и състоянието на запасите, създадени от задължени лица или от агенцията, съхранявани на територията на друга държава членка на Европейския съюз, ще се осъществява от съответните оторизирани от нея органи и/или създадената от нея централна структура за управление на запасите, за което председателят на агенцията периодично ще изисква информация. Запаси на други държави членки, съхранявани на територията на страната, ще се контролират от агенцията, съответно за резултатите ще се информират оторизираните им органи.
Със законопроекта е уредена възможността централна структура за управление на запасите или частни лица, на които са определени нива на запаси за изпълнение задълженията на друга държава – членка на Европейския съюз, да делегират тяхното съхранение на територията на Република България. С оглед ясното разграничение на тези лица от българските задължени лица в законопроекта е възприет използваният в Директива на Съвета 2009/119/ЕО термин „икономически оператори”. Делегирането е приложимо спрямо съхранители, притежаващи складове, регистрирани по реда на чл. 38.
Уредени са условията и редът за съдействие от страна на Република България при извършване на проверки от органите на Европейската комисия относно готовността на страната за реакция при извънредни ситуации.
Регламентират се процедурите при извънредни ситуации, с които се създава възможност държавата да отпусне за ползване бързо, ефективно и по прозрачен начин част или всички запаси за извънредни ситуации и целеви запаси. Водеща роля при осъществяването на тези процедури има Министерският съвет, подпомаган от министъра на икономиката, енергетиката и туризма и от председателя на Държавна агенция „ДРВВЗ”.
Със законопроекта се отменя Законът за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти.
Съгласно § 5 от Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта Държавната агенция „ДРВВЗ” и задължените лица се задължават да поддържат и съхраняват нивата на задължителните запаси, определени по Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, до 30 април 2013 г. Създадените до влизането в сила на новия закон задължителни запаси от нефт и нефтопродукти ще придобият статут на запаси по него.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 14 народни представители, без „Против” и “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за запасите от нефт и нефтопродукти, № 202-01-55, внесен от Министерски съвет на 18 септември 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:
МАРТИН ДИМИТРОВ