КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 202-01-27, внесен от Министерски съвет на 7 май 2012 г. – за първо четене.
2. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
-----------------------------------------------------------------------------
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
П Р О Т О К О Л
№
На 23 май 2012 г., /сряда/ от 14.00 часа в зала “Изток” на Народното събрание се проведе заседание на Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 202-01-27, внесен от Министерски съвет на 7 май 2012 г. – за първо четене.
2. Разни.
Заседанието бе открито в 14.10 часа и ръководено от господин Мартин Димитров.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 14.10 часа /
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум и може да започнем заседанието.
Предлагам ви следния дневен ред.
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 202-01-27, внесен от Министерски съвет на 7 май 2012 г. – за първо четене.
2. Разни.
Имате ли предложения по дневния ред?
Няма. Който е за, моля да гласува.
Единодушно се приема.
Наши гости са:
От Министерство на финансите очакваме пристигането на господин Владислав Горанов – зам.-министър, който има среща в НОИ.
Людмила Петкова – директор на Дирекция “Данъчна политика”
Татяна Накова – главен експерт в Дирекция “Данъчна политика”
Национална агенция по приходите
Васил Панов – директор на дирекция “Контрол”
Катя Гущерска – главен експерт в Дирекция “Данъчно-осигурителна методология”
Агенция “Митници”
Божидар Алексов – директор на Дирекция “Акцизи”
Добър ден на всички наши гости! Кой от вас ще представи законопроекта.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА – директор на Дирекция “Данъчна политика”
Благодаря господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители, накратко ще ви представя законопроекта за изменение и допълнение Закона за акцизите и данъчните складове. Предложенията могат да бъдат групирани в четири основни групи.
Първата група включва разработването и въвеждането на интегрирана информационна система, която да обхваща всички акцизни стоки, така наречената българска акцизна централизирана информационна система.
Втората група предложения са свързани с въведената положителна ставка върху природния газ от 1 юни 2012 г., използван като моторно гориво и гориво за отопление.
Третата група промени са свързани с прецизиране на разпоредбите и определения в закона.
Четвъртата група е промени в административно наказателните разпоредби.
Всъщност законопроекта в голямата си степен е изготвен във връзка с реализацията на концепцията за контрол на течните горива чрез изграждане на информационна система на Агенция “Митници”, Информационна система за контрол на горивата на Национална агенция за приходите. Създаването на тази система е продиктувано от необходимостта от подобряване на административния контрол и въвеждането на по-облекчени процедури за икономическите оператори. По този начин ще се автоматизира процеса по обмен на информация и контрол върху цялостната верига при реализация на течните горива, както и обмена на информация по електронен път между двете приходни агенции, с цел минимизиране на риска от злоупотреби и не плащането на данъци. Целта е да се разработи интегрирана информационна система, която да обхваща всички акцизни стоки.
Във връзка с гореизложеното са изготвени предложения за изменение в Закона за данък върху добавената стойност чрез които се определя механизма със своевременно проследяване на документално отчетените с фактически потребените количества горива. В допълнение са предложени разпоредби създаващи възможност за данъчно задължените лица да подават по електронен път документи, свързани с дейността им, като например заявления, искания, уведомления, отчети за бандероли и други. Въвежда се задължение за лицата да подават по електронен път акцизните данъчни документи, известията към тях и документите свързани с доказване на предназначението на акцизните продукти, за които се прилагат намалени акцизни ставки.
Предвидено е данъчните документи да се издават на хартиен носител в случаите, когато при извънредни обстоятелства, информационната система на Агенция “Митници” не функционира, като е определен срока, в който след като примерно се възстановят функциите на системата, тези документи да бъдат подадени по електронен път.
Предложенията за промяна на данъка върху добавената стойност предвиждат всяко данъчно задължено лице, доставчик или получател по доставки на течни горива да подава в НАП данни за доставеното, полученото количество течно гориво и за получателя, доставчика, както и за промяната в тях. Данните се подават на датата на данъчното събитие или на датата на възникване на обстоятелствата за промяната по електронен път, с квалифициран електронен подпис. Вида, начина и формата на подаване на данните ще се определят с промяна в наредба N 18 за регистриране и отчитане продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства
Втората група промени са свързани с въведената положителна ставка за природния газ. Във връзка с влизането в сила от 1 юни 2012 г. положителна акцизна ставка върху природния газ е разширен кръга на лицата, които ще подлежат на задължителна регистрация по реда на закона. А именно лицата, които извършват продажби на природен газ за моторно гориво. С оглед на въведените различни акцизни ставки, в зависимост от предназначението на природния газ, използван като моторно гориво или като гориво за отопление са предложени определения за битови нужди и за стопански нужди. Регламентирани са конкретни изисквания, на които лицата трябва да отговарят, за да бъде издадено удостоверение за регистрация от Агенция “Митници”.
Другата голяма промяна е свързана с предложения за промени в административно наказателните разпоредби. Идеята е да се разшири обхвата на деянията. В административно наказателните разпоредби да се разшири обхвата на деянията извършвани от лицата. В същност предложението се налага поради необходимостта да се обхванат всички деяния, които са обект на изрична забрана, с оглед на по-строг контрол по отношение на акцизните стоки, предотвратяване на нарушенията извършени с тях. По този начин ще бъде постигната яснота и безспорност при прилагането на Закона, както от контролните органи, така и за данъчно задължените лица.
Първото предложение за редакция на чл.108а от Закона, с която се предвижда намаляване размерите на глобите и имуществените санкции за лицата, които продават цигари без издадено разрешение за тази дейност. Това са санкции, които се налагат на физически и юридически лица, които предлагат и продават тютюневи изделия с бандерол, но нямат получено разрешение за търговия с тях. По своята същност това деяние е със сравнително по-ниска опасност в сравнение, когато се предлагат тютюневи издалия с фалшив бандерол или без бандерол. И в същност предложението е да се намали санкцията и да бъде съразмерна на извършеното деяния.
Второто предложение е свързано с алкохолните напитки и тютюневи издалия, които са облепени с надпис дютифри. Към момента нормата определя като административно нарушение само случаите на продажба и съхранение на посочените стоки, извън търговско помещение предназначено за безмитна търговия. Но на практика митническите органи констатират наличието на такива акцизни стоки в превозни средства, в частни домове, в самите физически лица. И в тази връзка се разширява обхвата на деянията, както и размера на глобите за лицата, които държат, пренасят, превозват, предлагат или продават такива акцизни стоки.
Последното предложение за промяна в Закона за местните данъци и такси, това е във връзка с едно писмо на Европейската комисия и се отнася за определяне на данъчната стойност за недвижим имоти, когато са част от наследствена маса. Към момента недвижимия имот, независимо дали се намира на територията на страната или на територия на друга държава членка или на трета страна се определя по данъчната оценка, съгласно приложение към закона. Но това създава на практика проблем, когато имота се намира на територията, примерно на друга държава членка, той няма как да бъде оценен по нашето приложение към Закона за местните данъци и такси. И в същност предложението за промяна за недвижимите имоти на територията на страната, данъчната стойност да е данъчната оценка по приложение 2, а за недвижими имоти, които са на територията на друга държава членка или трета страна, по данъчна стойност, която е определена от компетентен орган в съответната страна за данъчни цели.
Това са накратко предложенията в закона.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: От Национална агенция по приходите и Агенция “Митници” желаете ли да добавите нещо колеги? Няма.
Колеги, народни представители, въпроси към вносителите.
Заповядайте господин Агуш.
АРИФ АГУШ: Благодаря ви господин председател. Аз отправям един такъв въпрос по отношение на акциза на природния газ. Досега в България имаше една основна мотивация за развиване на промишлеността, като не се слагаше акциз върху природния газ. Сега с това въвеждане на акциза, той ще влече след себе си покачването на цените на всички стоки. Как го оценява Министерството и как ще се отрази това на самия потребител?
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Заповядайте.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Бих искала да отговоря на въпроса. Вие знаете, че положителната ставка върху природния газ беше въведена в края на 2011 г., но всъщност разпоредбата влиза в сила от 1 юни 2012 г. България нямаше ставка върху природния газ, тъй като се беше възползвала от една опция в енергийната директива за десетгодишно освобождаване. В същност до края на 2013 г. трябва да бъдат въведени минималните ставки за природния газ, използван като моторно гориво и като гориво за отопление. Това са 5,1 лева за гигаджаул като моторно гориво и 0,6 природния газ използван като гориво за отопление. И в същност е взето решение за поетапно въвеждане на положителна ставка до достигане на минималните ставки, съгласно директивата.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Други колеги народни представители? Господин Петър Димитров.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Моята молба е да кажете, какъв хардуер е необходим на тези, които трябва да се свързват с Агенция “Митници”, какъв софтуер. И горе долу на едно данъчно задължено лице колко ще излезе сметката?
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Заповядайте. Но преди да ни отговорите ни кажете, такава свързаност между данъчните и Митниците има ли в момента? И какво допълнително смятате да изградите освен свързването с конкретни лица.
БОЖИДАР АЛЕКСОВ: Това което коментираме в момента като изменение в Закона за акцизите и данъчните складове е цялостно развитие на информационните системи на Агенция “Митници” в областта на акцизите. Тоест, говорим за изграждане на единна информационна система акцизна, която да дава възможност за повече информация, за обработка на тази информация, анализ и т.н., за да се засили контрола. Това е едната страна на въпроса.
За да улесним икономическите оператори са предвидени два механизма за връзка с нашата система. Единият механизъм е, ако лицето желае да разработи своя собствена информационна система чрез която да се свързва и да подават необходимите данни, информации, декларации и други електронни документи. Като другият вариант, който е предвиден и върху който се работи е изграждане на портал на сайта на Агенция “Митници”, през който да предоставим тази електронна услуга. Тоест на практика всяко едно лице може да се възползва от нова информационна система, без да е необходимо да инвестира, каквито и да било средства в развитието на своите системи.
По отношение на втория въпрос. Да, има изградена връзка с колегите от НАП. Тук говорим за доразвитие на тези връзки и по-специално в областта на горивата, като идеята и целта е да може да проследим всяко едно гориво, което се въвежда на територията на страната, внася се на територията на страната, освобождава за потребление до крайния потребител на това гориво.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Въпросът на колегата, а вярвам, че това е въпрос на всички народни представители. Представете си един човек, който има такъв бизнес, достатъчно е той да има компютър. Да изтегли документите от сайта на Агенция “Митници” и да ги попълни и да ги върне с електронна поща. За това ли говорим? Или трябва да има някакъв допълнителен софтуер, който да закупи.
БОЖИДАР АЛЕКСОВ: Трябва да има един компютър. С този компютър да стъпи на нашата система, където ги има приложенията, които могат да се подадат в електронен вид. В тази електронна среда в нашата система да попълни необходимия документ и да го изпрати към Агенция “Митници”. С изключение на електронния подпис.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: То е идентификация,. Няма как. Иначе всеки може да подава от всяко име.
БОЖИДАР АЛЕКСОВ: Разбира се, няма пречка, ако една голяма компания си разработен собствен софтуер и е предвидена възможност да се свърже директно с нашите системи. Има и тази опция.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Други колеги народни представители с въпроси към вносителите има ли? Колеги, желания за изказване от народните представители?
РЕПЛИКА: Който държи стоки с надпис „duty free” повече от определеното количество, това значи ли че, всеки може да има, тъй като е разрешено да внесеш две кутии цигари примерно от Турция, имаш право да имаш две кутии цигари в себе си. Ако имаш три кутии цигари, глобата е 2000 лв. Така ли?
БОЖИДАР АЛЕКСОВ: Има различни количествени прагове, които са предвидени, в зависимост от това откъде и по какъв начин се въвеждат на територията на страната. Санкцията, която се предлага в момента е чувствително намаление на фона на общите останали санкции. Да, при определени случаи, когато лимита е две кутии имаме маловажен случай и е предвиден текста, където санкцията е до 50 лв.Иизвън случаите на маловажност, случаите които са до двойния размер на акциза. Тогава да, това ще бъде санкцията.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Димитров има въпрос. Но преди това да ви попитам. Кога ще бъде готова тази система? Какво ще се случи с всички примерно акцизни потребители и търговци, като бензиностанциите, които вече монтираха измервателни уреди, те ще трябва ли да купуват друг вид измервателни уреди или пълна съвместимост. Това е важен въпрос. Защото за съжаление в българската законодателна практика често се случва, че всяка нова система има нужда от нови измервателни уреди. Ако е такъв случая не би било приятно и е хубаво сега да го изясним. Дайте краен срок. Защото трябва да е ясно кога цялата тази система ще заработи. И какви ползи за бюджета очаквате. Има ли някакъв анализ от страна на Министерство на финансите на база на анализ на риска. Какви ползи за българския бюджет в допълнителни приходи смятате да реализирате. Хубаво е да чуем въпроса на господин Димитров. Заповядайте.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Моят въпрос е дребен, аз затова го оставих накрая. Не знам кой е писал закона. Но все пак в закона трябва да се пише нещо, което не противоречи на каквото и да било. Вижте какво пише – Битова нужда. Преведено на не битов език, значи битови потребности. Потребността е състояние човека. Вие пишете, че битова нужда е потреблението на електрическа енергия.
Написали сте, примерно глада е битова нужда. Гладът е хранене. Разбирате, че е абсурд това, което сте направили. Не може битова нужда да бъде потребление. Нуждата е от потребление. Той трябва да потреби нещо. Но да кажете, че нуждата е потребление е абсурд. Не знам кой ви ги оглежда в такъв план, но това е веселба и е хубаво да не стига до пленарна зала.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Това беше предложение колеги за редакция на господин Петър Димитров.
По въпроса кога ще бъде готова системата. Дали ще се налага смяна на уредите, които вече са монтирани. Какви ползи за бюджета очаквате. Заповядайте.
ВАСИЛ ПАНОВ –директор на Дирекция “Контрол” в Националната агенция за приходите.
Ще започна отзад напред. Към 15 май от свързаността на бензиностанциите с Националната агенция за приходите и въвеждането на тези нововъдения има увеличаване на оборотите общо за всички бензиностанции в размер на около 188 млн. лв. спрямо миналата година за този период. Спрямо действащите в момента уреди, които се монтираха към 31 март т.г. абсолютно нищо ново по отношение на бензиностанциите няма да бъде въведено. Става въпрос за информационна система, която да проследява горивата от напускане на митническите складове или въвеждане през внос на горива, проследяването на тези горива до бензиностанциите, където реално става потреблението. Тоест, за данъчно задължените лица абсолютно никакво задължение няма да има освен това, което колегата от “Митиците” го спомена. Подаването на тези документи при смяна на собствеността. А за бензиностанциите в момента това нещо е валидно. Тоест, когато постъпи гориво в една бензиностанция, било то с митнически документи, било с митническа декларация и с каквато и да било, те имат задължение към момента да въведат този документ заедно с количеството, което постъпва и съответно да го засечем с нивомера, който ще измери постъпилото количество гориво. Така че за тези хора няма да има абсолютно никакво допълнително утежняване.
Ползите които очакваме е да се изсветли изцяло търговията с горива. Тъй като знаете много добре, че към момента имаше възможност и затова бяха въведени нивомерите, за да постъпват горива с неизяснен произход в бензиностанциите. Срока за изграждане на системата е 18 месеца. Мисля, че миналата седмица или тази седмица са отворени офертите. Тоест, ако счетем, че от 1 юни ще стартира изграждането на тази система, мисля че до края на другата година ще бъде изградена. И това касае изграждане на такава връзка между Митницата и Националната агенция за приходите. Единственото, което ще задължим данъчно задължените лица, това е да подават документи, които те така или иначе в момента го правят. Говоря за бензиностанциите. Тук се обхващат с допълнителни задължения единствено прекупвачите. Тоест, тези които от напускане на митническия склад до крайното потребление, ако кажем, че това са бензиностанциите има препродажба на тези горива, това ще е задължение на този, който продава и купува, съответно в деня в който това нещо стане, да го декларира пред нас и пред колегите от Агенция “Митници”. Това е единственото, ако може да кажем утежнение и както обясни колегата, с този електронен подпис да се подават по електронен път тези документи. Там именно там стават най-големите, ако мога да кажа измами, тъй като в момента ние това нещо го научаваме до 15-то число на следващия месец, когато подават декларациите по ДДС.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Иванов имаше въпрос.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря ви господин председателю. Това е едно продължение на въпроса, който колегата Ариф Агуш зададе. От отговора се разбра, че всъщност акциз върху природния газ ще бъде наложен от 1 юни т.г. От друга страна България ползваше десетгодишен отлагателен срок, който ако не се лъжа, изтича в края на 2013 г. Коя е причината година и седем месеца по-рано да се въведе акциза, дори като минимална ставка, а не се използва целия десетгодишен период и да се въведе от 1 януари 2014 година?
Вие очевидно знаете минималния размер на акцизната ставка в Европейския съюз. Бихте ли ми казали, приблизително, разбира се, в процентно изражение това, какво ще доведе върху действащата цена на природния газ в страната? Повишение колко процента?
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Аз исках да отговоря и на предишния въпрос, който зададе господин Димитров за битови и за стопански нужди. Всъщност и двете определения се въвеждат, тъй като в директивата, когато електрическата енергия и природния газ се използват като гориво за отопление, всъщност има различни ставки в зависимост от това, дали се ползват за битови или за стопански нужди. И действително може да изглежда определението малко странно, че е написано битови нужди е потребление. Но всъщност акциза се дължи, когато се освобождава продукта за крайно потребление. И в същност в зависимост от потреблението съответно е определената ставка. Тъй като в самата директива тя казва. Ставката, примерно която се използва за битови нужди, примерно е 0,6, когато е за стопански нужди е 0,3 евро на гигаджаул.
И тъй като в самата директива няма определение, всяка държава членка въвежда в националното си законодателство определение, за да може точно да определи ставката, която да се прилага към съответния енергиен продукт.
По отношение на минималните ставки, действително десетгодишния срок изтича октомври 2013 г. По принцип, тъй като това е акцизна ставка, тя няма как да бъде въведена октомври 2013 г. Тя или трябва да бъде въведена януари 2013 г. или януари 2014 г. Но ако бъде въведена януари 2014 г. България е в нарушение на директивата, защото трябва да е въвела минималните ставки. Затова поетапно въвеждане за достигане на минималната ставка, всъщност е за да не бъде шоково увеличаване на ставката от 1 януари 2013 г.
А по отношение на това, какъв процент представлява минималната ставка. Директивата задължава всички държави членки да имат акцизни ставки не по-ниски от минималните определени в директивата. България когато се е присъединявала към Европейския съюз е договорила преходни периоди, които изтичат за горивата 2013 г., а природния газ, това е опция по сега действащата директива. По принцип върви проект на нова енергийна директива, в която съответно България участва и действително това, което се прави в момента е да бъдат максимално защитени интересите на България по отношение на минималните ставки и по отношение на договаряне на дълги преходни периоди, които да не доведат до увеличаване цените на горивата.
Попитахте с колко ще се увеличат тези ставки. Всъщност за тези ставки се получава някъде около 3 – 4 ст. на кг. За метана увеличението е от акциза. Тъй като то е гигаджаули. То е лев на гигаджаул. Като се обърне в килограм се получава около 3 – 4 ст. на килограм акциз. Да, за моторно гориво.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Не стана ясно, това е първоначалното увеличение или това е минималното ниво на Европейския съюз. за кое от двете говорите вие?
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Минималното ниво е 5,1 лв. на гигаджаул като моторно гориво и 0,6 лв. на гигаджаул като гориво за отопление.
ИВАН ИВАНОВ: Да отбележа, че въвеждането по-рано от възможния краен срок на акциза с мотива, че така ще бъде по-плавно, аз не го приемам. Защото по същия начин в края на 2006 г. тогавашния министър Румен Овчаров, за да не бъде рязък скока на цената на природни газ доставена от Газпром в края на 2011 г. реши да въведе плавно, през три месеца или през шест месеца повишаване цената на природния газ, в резултат на което България загуби близо не по-малко от 1 млр. лв. Това също са загуби за българските потребители, както бизнеса така и домакинствата. Това е факт.
Господин Димитров не е приятно да го чуе, но не го въведе той. Той изпълняваше допълнително споразумение № 11. Това плавно въвеждане за мен води до допълнителни загуби най вече за българския бизнес, защото голяма част от индустрията, не говоря за топлофикационните дружества, но индустрията работи на природен газ. Циментовата промишленост, керамичната, стъкларската промишленост, производството на минерални торове и т.н. Всичко това ще натовари тяхната продукция с допълнителни средства, допълнителни разходи в резултат на което става неконкурентоспособна. Това са ясни правила.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Червенкондев поиска думата.
ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря господин председател. Като реплика на господин Иванов. Има основание, да може да се отложи до октомври месец 2013 г., но това поетапно въвеждане на акциза върху природния газ, за разлика от предходните сравнения ще доведе до повече приходи не за някои други компании, а за националния бюджет. За сметка на потребителите. Но наистина по-плавното и безстресово преминаване и поетапно поскъпване на природния газ, за което сме задължени да го направим с въвеждане на минималните изисквания за акциз са необходими. Аз лично подкрепям поетапното въвеждане. Наистина в условия на криза, ние ще сме длъжни да бъдем по-енергийно ефективни. Така че да останем по-конкурентоспособни.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Други колеги желаят ли думата по тези и други въпроси по този законопроект? Няма. Желание за изказване? Няма.
Тогава поставям на гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 202-01-27, внесен от Министерски съвет на 7 май 2012 г. – за първо четене.
Който е за, моля да гласува.
Гласували 13 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Четирима въздържали се.
Приема се.
Да ви пожелая приятни празници.
Закривам заседанието.
/ Закрито в 14 часа и 45 минути /