КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
1. Прегласуване на чл. 47 от Законопроекта за енергията от възобновяеми източници, № 102-01-9, внесен от Министерския съвет на 8 февруари 2011 г. -- за второ четене.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
П Р О Т О К О Л
№ 20
На 20 април 2011 година, (сряда) от 11.00 часа в зала „Запад”, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе извънредно заседание на Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Прегласуване на чл. 47 от Законопроекта за енергията от възобновяеми източници, № 102-01-9, внесен от Министерския съвет на 8 февруари 2011 г. -- за второ четене.
Заседанието на комисията бе открито в 11.00 часа и ръководено от господин Мартин Димитров – председател на комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум и можем да започнем. Присъстват 19 народни представители. Днес имаме изключителен кворум.
Беше поискана процедура от колегите на ГЕРБ, които са събрали 9 подписа за извънредно заседание, колеги. Аз съм длъжен и спазвам процедурата и свикването на извънредна комисия.
Давам думата на някой от колегите, които са поискали това заседание, да направи предложение.
Господин Николов, заповядайте.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря господин председателю.
Във връзка с поетите ангажименти пред националните превозвачи, ние като народни представители от ГЕРБ, предлагаме в чл. 47, ал. 1, т. 1 да отпадне и в чл. 47, ал. 1, т. 2 думите „март” да се замени с „юни”. Точка 1 като отпадне, т. 2 става т. 1 и става от „1 януари 2012 г.”.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Остави точките и кажи какво искаш да правим? (Шум в залата)
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Искам смесването на биодизела с конвенционалното гориво да започне от 1 януари 2012 г.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, то в момента има смесване вече. Тоест, да спре смесването в момента.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Точно така. Да се спре смесването на биогорива.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Госпожо Йорданова.
ИВА ЙОРДАНОВА: Точка 1 отпада, защото тя е за смесване на дизел с биодизел 3% обемни. А в момента от 1 март 2011 г. задължението е за 4% обемни. Тоест, тя вече реално не действа и се обезсмисля. Затова трябва да отпадне.
А втората точка става от 1 януари 2012 за 5% обемни. Тоест, като се отмени сега в закона, спира това при 4% обемни и ще започне от 1 януари 2012 г. смесване при 5% обемни.
Въпросът е сега обаче, че в т. 3 пък е от 1 март 2012 г. същото смесване, но при 6% обемни. Тоест, този срок също трябва да се промени, защото от 1 януари ако се въведе за 5%, до 1 март, два месеца, те задължения имат по ал. 2, два месеца само да го приведат в съответствие и то ще дойде 1 март и се обезсмисля. Така че може би това „1 март” в т. 3 трябва да стане „1 юни”.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Димитров.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Все пак да обясните, защо искате да го направите.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз обясних.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Не чух. Значи, хората са направили инвестиция. Посадили са рапици. Има производствени мощности. Има заети в бранша. Това е национална суровина. Вие казвате, спираме това производство, то ще умре сигурно. Разбирате, че някой сигурно ще съди, не знам кого ще съди, но държавата най-вероятно за понесени загуби. Къде ще го изкарате! Какво ще направите изобщо? Вие заменяте българско производство с внос. Как ще го обясните?
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ще обясня. Това е на база искане на превозвачите и поети ангажименти от политическа партия ГЕРБ да се отложи с цел намаляване цената на горивото. Като за биодизела е поет ангажимента да бъде изкарана отделна колонка, тоест да се продава като чист вид гориво, а не в смес. За тези шест месеца говорим до края на годината.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Добре!
Господин Иван Иванов поиска думата. Заповядайте, господин Иванов.
ИВАН ИВАНОВ: Господин председателю, аз естествено ще гласувам против, което няма да промени вота на Комисията, разбира се. Но към аргументите, които каза и господин Петър Димитров, аз ще добавя и още един. След като се доказа, и го каза и министър Трайков, че въвеждането на биодизела променя цената на смесения бензин само с 0.38 стотинки, питам, какъв е всъщност проблемът тук? Очевидно не е този проблемът. Очевидно превозвачите са защитили интересите на собственика на „Лукойл” - Валентин Златев и са се разбрали, че са с него. Защото няма да се повиши цената съществено, ако продължава да има биодизел, но ще се повиши съществено печалбата на „Лукойл”. Това е просто елементарна аритметика.
Гласувам против тази промяна.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря на господин Иванов.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Една реплика в продължение на господин Иванов.
Тук се въртим в един кръг и си говорим, аз се радвам, че сега ги няма журналистите. Не е проблемът „Лукойл България”, тъй като „Лукойл България” действително го докарват да работи на загуба. На загуба работи и „Ромпетрол”. Въпросът е, по каква цена „Лукойл Русия” продава нефта на „Лукойл България”? Тук блъскаме нещо, опитваме се да направим, но нищо няма да се случи. Няма да се случи.
От тази гледна точка, ако имат смисъл някакви преговори, то е да идем при руснаците и да кажем: „Дайте да намалим тази цена. Няма други варианти”. Но това което правите, аз съм съгласен тук с Иван, че не бива да Ви помагаме да не падате в ямата. Но както вървят тенденциите на световния пазар икономиката тръгва нагоре. Щом тръгва нагоре цената на нефта ще върви нагоре. Какво ще направите догодина? Нали тогава взривът ще е още по-голям. Що се навирате в този хомот сами, на мен не ми е ясно.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Агуш поиска думата. Заповядайте.
АРИФ АГУШ: Благодаря Ви господин председател.
Ние имаме действаща Директива по този въпрос. И сега искаме да направим едно законодателство, което да противоречи на директивата. При приета законова норма ние спираме действието. Аз не знам как ще се отрази това на Европейската комисия. Знаете, че когато има действаща Директива, то игнорира националното законодателство. Не виждам причината да отпадне това. Ние ако отлагаме биоетанола, защото не е въведен и имаме някаква програма за въвеждането, то тук нещата са въведени и вече смесването върви. Вече година и нещо. Ние де факто изкарваме закон, с който спираме смесването и така ще се тълкува навсякъде. Не виждам причината по която да стане.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Тагарински поиска думата. Заповядайте.
МАРИО ТАГАРИНСКИ: Благодаря Ви господин председател.
Мисля, че ние няколко пъти го обсъждахме този въпрос. И независимо от това, че има Директива за смесване, която се опитва да подпомага, но тази Директива, припомнете ми кога е приета? В контекста на събитията, които се случват в момента и още повече недостига на храна, тенденцията в ООН и в организациите по прехраната, може да направите справка, Организация по земеделие и прехрана и Организацията за борба с глада, имат ясно становище да не се използват земи и съответно там където може да бъдат отглеждани култури свързани с прехранването на хората, да се използват за гориво, което е цинично. Това е становището. Това е модерното становище с оглед на стратегията на тези организации за развитието на света в следващите години. Това само го казвам за информация и може да го проверите, има го в Интернет.
Другото което предлагате, аз чувам, че много има явно заинтересовани, задължително да се смесват горивата. Това не е пазарен подход. Пазарният подход е да има алтернатива. Ако искат да продават биогорива, това което се говори, да има отделни колонки, да направят дъмпинг ако искат, който иска ще зарежда биогориво, биодизел и био други горива, а който не иска ще си зарежда нормално гориво. И това е нормалното. Това е пазарният подход, а другото е социализъм, независимо, че има такава Директива. Аз смятам, че тя е глупава тази Директива. И тя не решава въпроса. (Реплика: Тя е задължителна.) Тя е задължителна, но стига като мантии сме ги повтаряли, когато на нас не ни изнася това нещо. Аз например няма да карам с такова гориво никога. Защото има технологии, които могат от отпадъци да се получи и гориво, и газ, и бензин, и всякакви фракции. Ние това не го развиваме, а развиваме най-лесното което е. И то се отглеждат тези култури на места на които може да се сади и да се отглеждат храни. Това е сериозен проблем.
Аз мисля, че беше ясно заявено от правителството Ви. Тук няма какво да коментираме.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Аталай поиска думата. След това искам да чуя господин Налбантов от Министерство на икономиката по този въпрос.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря господин председател.
Уважаеми колеги, много е трудно да защитиш конюнктурните неща, когато се опитваш да бъдеш добър към някое правителство. Визирам директно господин Тагарински. Много е трудно да извлечеш аргументи от това, че биодизелът в момента конюнктурно не било полезно да се смесва. И говориш за социализъм Марио, когато знаеш, че Директивата е на Европейския съюз, значи социалистическия Европейски съюз, кажи си го така тогава, дава задължителни предписания, че за да излезем от световната енергийна криза едно от нещата, които трябваше да направи България заедно с Европейския съюз, е да смесва в определени количества биодизел с нормалния дизел. Това е на световно равнище недостига на енергия, която върви. Това ти много добре го знаеш и в НАТО сте го учили и ти в предишното правителство точно така го защитаваше. Това е едно. (Реплика от Марио Тагарински: Не е вярно.) Много те моля, изслушах те, сега бъди добър така да ни изслушаш. Ако няма да ни изслушаш, тогава дай да си ходим и правете каквото си искате. Подкрепяй си ГЕРБ, кажи си там каквото искаш и това направи.
Второ, колеги, въпросът е тук в момента, какво правим и за какво го правим. Приемаме ли ние европейските директиви и така както е нотифицирано 4% ние имаме задължително и сме го приели и на европейците сме отишли и сме им казали, че ние това го правим и те са сложили един подпис „да”. Казали са при Вас четирите процента нотифицирано от нас, смесвате ги, задължително сте го сложили в закона и трябва да го направите. В момента веднага започвате от популистична гледна точка, какво правим с цената на горивото. Нямате аргументи за цената на горивото, защото 0.38 ст. видяхте, че не влияе на цената на горивото смесването с 4% биодизел. Не влияе. Така ли е? Тогава защо искате да разбуните днес в обществото да се започне да се говори, че ГЕРБ премахнаха една действаща норма, когато не Ви трябва. Нека да си остане 4% така както е, не го пипайте.
Още по конструктивно, ако биодизелът Ви пречи и не искате да вкарвате „Лукойл” или другите в преразходи, за да си вкарат новите технологии за производство на базов бензин, макар че и сега могат да си произвеждат базов бензин. И сега може да се внася базов бензин, където може произведения биоетанол да се смесва. То има в България, мисля че, едно предприятие, някъде към Силистра, където може да произвежда биоетанол, а Вие затваряте това предприятие. Затваряте предприятията с биодизела. Разбирате ли? Нямате нито политически аргумент от цялата тази работа, нито финансово-икономически аргумент, в който Вие да се облагодетелствате. Нямате основание защо да го правите и защо искате да го направите. И искате ние да Ви подкрепим.
Ставаме смешни, че нямало храна, че Фидел Кастро преди три години – четири каза, че ще достигнем така, че Земята няма да ни стигне за да ни храни хората. Тогава казахме, че това е комунистическо обръщение, а в момента какво правим. Дайте да си остане така, както си е с 4% биодизел смесването, да не разбутваме нищо, да не създаваме Европейската комисия да тръгва да ни прави съответни контроли и съответни санкции да понесем от тях. Защото при едно проучване се забелязва, че ако в момента Вие дадете на „Лукойл” с 4% - 5% повишение на оборота му, ще платим около 700 хил. лева глоба в Европейския съюз, а от другата страна „Лукойл” ще спечели 80 милиона. Както искате така ги смятайте.
Затова колеги, оттеглете си това предложение, във Ваша полза е. Вие както виждате днес мълчим в залата, ще продължаваме да мълчим и ще си го приемете. После няма да влиза в сила този закон, няма да действа, защото е против възобновяемите енергийни източници. Закон против ВЕИ-тата, това което става. Четири процента да си остане, прехвърлете биоетанола, ако искате след шест месеца или след една година (Реплика: След осем месеца.), след осем месеца и тихо, кротко все едно нищо не сте ни предложили. Ние да се правим, че не сме чули, Вие да знаете, че Марио Тагарински не се е изказал и да станем да си отидем. (Шум в залата)
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Тагарински, 11.30 продължава заседанието на Парламента, много кратко.
МАРИО ТАГАРИНСКИ: Извинявам се, познаваме се от много години, но излъгахте по мой адрес, никога не съм защитавал подобна теза. Може да се провери, има протоколи.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, трябва да се върнем в залата. Има предложение на господин Николов. Моля Ви, да го прочетете още веднъж и да го гласуваме.
Господин Налбантов, кажете ясно и кратко дали подкрепяте това предложение. Нека да чуем Министерството на икономиката. Ясно кажете господин Налбантов.
НИКОЛАЙ НАЛБАНТОВ: Благодаря господин председател.
Аз мисля, че министър Трайков миналата седмица изрази становище по въпроса и не бих искал да кажа нещо повече от това, което той каза.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Кажете ясно подкрепяте или не подкрепяте. (Неразбираеми реплики)
Господин Николов, направете Вашето предложение.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Само преди да направя предложението два момента – знаете, че превозвачите с Правителството се договориха и във връзка с по-голяма либерализация на вноса на горива. Тоест, тези 5% не е сигурно, че ще отидат в „Лукойл”, може да отидат и във вноса на горива.
Второ, това го правим с цел да търсим вариант за намаляне цената на горивото, което според превозвачите и според експертите ще се намали до около 5 ст.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Николов, Вашето предложение.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Моето предложение е следното..
РАМАДАН АТАЛАЙ: Искам реплика.
ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Не, не. На микрофона сме след 30 секунди господин Аталай. В залата да го коментирате това.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Чакайте колеги, ние тук не сме дошли да ни определят времето за качване в микрофона. Много Ви се моля.
Ако Вие смятате едни превозвачи от градския транспорт, които в живота си са били само шофьори, могат да сметнат и да Ви определят на вас цената на биодизела. Аз мисля, че и Марио и всички други също разбират от превозване. И Вие разбирате от превозване, даже и от извозване. Няма как да се случи колеги това нещо, да се намали цената, това което е искал Столарски. Вие искате да угодите на Столарски ли? Кажете, напишете тогава, по предложение на Столарски са нещата.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Николов, направете предложението.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Само секунда правя предложение.
В чл. 47, ал. 1, т. 1 отпада.
В чл. 47, ал. 1, т. 2 става т. 1 и тя гласи: „от 1 януари 2012 г. - гориво за дизелови двигатели със съдържание на биодизел минимум 5 процента обемни;
т. 2. „от 1 март” става „1 юни”.
Да се преномерират от там нататък другите точки.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Това е предложението колеги.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Господин Димитров, по каква процедура влиза това предложение?
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Допълнителен доклад, доколкото разбрах, ще има.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Няма го доклада. То няма текст. Много се извинявам, все пак си има ритуал в цялата тази работа. Поне канона спазете.
ИВАН ИВАНОВ: Трябва да ни се даде текст. Да се размножи и да ни се раздаде.
ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Текстът е от основния доклад, променя се една точка. Ще има допълнителен доклад, който ще бъде раздаден в зала. Това е чл. 47. Така, че докладът ще е раздаден преди ние да стигнем чл. 47.
ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Който е „за” това предложение, моля да гласува.
Гласували 14 „за”.
Против? Осем против. Въздържали се? Няма.
Връщаме се в залата.
Колеги, днес дали да имаме заседание?
Предлагам Ви да нямаме заседание днес. Няма да успеем.
Даже Ви предлагам и една процедура по гласуване да го отложим за след ваканцията.
Който е „за” моля да гласува.
Единодушно, отложихме го за след ваканцията.
(Закрито в 11.30 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА:
Мартин Димитров
Стенограф:
Диляна Георгиева
(16 114)