Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около публично огласения телефонен разговор между бившия министър-председател Бойко Борисов и бившия директор на Агенция "Митници" Ваньо Танов, в който се съдържат данни за грубо склоняване към тежки престъпления и злоупотреба с власт
Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около публично огласения телефонен разговор между бившия министър-председател Бойко Борисов и бившия директор на Агенция "Митници" Ваньо Танов, в който се съдържат данни за грубо склоняване към тежки престъпления и злоупотреба с власт
ПРОТОКОЛ
№ 1
На 13 декември 2013 г., /петък/ от 10.30 часа в зала «Запад» на Народното събрание се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около публично огласения телефонен разговор между бившия министър-председател Бойко Борисов и бившия директор на Агенция “Митници” Ваньо Танов, в който се съдържат данни за грубо склоняване към тежки престъпления и злоупотреба с власт
Заседанието бе открито в 10.30 часа и ръководено от господин Йордан Цонев.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 10.30 часа /
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ:
Уважаеми колеги, предлагам ви следния дневен ред:
1. Приемане вътрешни правила за дейността на Временната анкетна комисия.
2.Разни.
В точка втора ще разискваме ден и час, в който ще се събираме. Първото заседание на каква тема ще посветим.
Имате ли други предложения за работата по днешния дневен ред? Няма.
Моля, който е съгласен да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
По Вътрешните правила няма нищо особено. Имате ги.
Имате думата. Заповядайте.
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: Господин председател, аз имам въпроси по няколко текста.
По чл.5 ал.4.
Всеки член на Комисията може да кани външни лица за участие в обсъждане на поставени и разглеждани сигнали и т.н., след предварително разрешение и съгласуване от председателя.
Аз мисля, че сме демократична комисия и след предварително разрешение ми се струва малко прекалено. Съгласуване, да разбира се, защото председателя си предвижва дневния ред и насрочва заседанието. Така че предлагам да отпадне «след предварително разрешение».
Всеки член както е казано в другите правила има право на достъп до всички документи. Мисля че е нормално. Говоря принципно. Обекта на разследване на Комисията не е толкова голям.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Този текст е взет от други комисии. Аз не възразявам.
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: Не зная кои са комисиите и колко демократични са били. Но мисля, че тук е нормално.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Не възразявам. Да ви кажа за какво става въпрос. Думата разрешение не е най-точната. Тук става въпрос от гледна точка на дневния ред и от гледна точка на поредността. Защото има заявени примерно хора, които трябва да дойдат. Примерно идвате вие и казвате: «За следващото заседание каня еди кой си.» Уведомявам ви. Но не може да стане за следващото.
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: Затова нека да остане термина «след съгласуване». Аз съм съгласен. Но разрешението означава, че председателя може да каже: Не разрешавам да ги поканите.
Това което ще кажа е въпрос на прецизност.
Чл.7. Ръководството на Комисията може да изисква писмена информация за състоянието и текущата дейност на органа. Нашата Комисия да изисква информация за състоянието на който и да било орган, не е въпрос на Комисията. И същото е чл.10.
Комисията може да разглежда становище и да приема решения, които се изпращат за изпълнение на съответни компетентни органи. Народното събрание е органа, който може да задължи съответни органи да изпълняват някакви предписания. Комисията може да изисква, да снабдява, спор няма по другите текстове. Очевидно е от друга комисия, която е имала по друг предмет. Няма как нашата Комисия да изпраща предписание на органите, които трябва да изпълнят.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Това е във връзка с предмета на работа. И при други временни комисии е било така, в които аз съм участвал временни. Изпращаме предписание в смисъл, те ни дават някаква информация. На нас тази информация, формат не ни върши работа. Тогава ние изпращаме предписание, в което казваме, че това трябва да се направи така и така. Това се има предвид при предписание, а не за работата въобще на органите във връзка с предмета.
Чл.10 Комисията може да разглежда становища или да приема решения. И едното и другото може. Решения, които се изпращат за изпълнение в съответните компетентни държавни органи или институции. Това е абсолютно необходимо за работата на Комисията, господин Лазаров. Защото когато ние вземем едно решение и искаме да установим един факт по предмета на дейност, ние вземаме решение да ни се изпрати еди каква си справка. Примерно казвам.
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: В този смисъл, за да няма недоразумение остава чл.7 ал.1. Ръководството може да изисква писмена информация за състоянието на органи и институции осъществяващи контрол на дейност.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Остава това за състоянието. Да състоянието според мен е малко повече отколкото е нужно. Само за дейността. Даже не текущата дейност, а за дейността.
Целият правилник и всичко е във връзка с работата.
Ръководството на Комисията може да изисква писмена информация за дейността на органи и институции осъществяващи контрол за проверка и т.н. Аз ги приемам. Ако колегите ги приемат.?
Имате ли други бележки? Няма.
ВАЛЕРИ ЖАБЛЯНОВ: Отново да се върнем към чл.5. Става въпрос за поканата за външни лица. Тъй като очевидно, че трябва да има някакъв ред, аз предлагам да се добави изречение в смисъл на това, че когато възникват спорни ситуации, те се решават от Комисията.
ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Винаги е така. Ако има несъгласие по определена тема, гласува се. Имали сме и друг път. Например по Комисията Хохегер. Да се покани еди кой си. Изразява се несъгласие. Гласува се.
Тогава подлагам на гласуване с тези редакционни поправки целият Правилник.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
С това първа точка е изчерпана.
По втора точка.
Кой е денят, в който по принцип ще заседаваме, защото трябва да е ясно. Да си освободим времето.
По принцип най-удобно е във вторник след обяд. Всички имаме някакви заседания. Предишната Комисия за авиотряда заседаваше във вторник от 15.30 часа. Или вторник или петък. Петък не мисля, че е удачно.
Вторник в 15.30 часа е денят и часа, освен ако не решим друго за извънредно заседание или преместване. Защото има дни, в които във вторник имаме извънредни заседания и тогава решаваме.
Другото което искам да уточним, кое да бъде първото заседание. Или трябва да е в този вторник, който идва или трябва да е след ваканцията. Във всички случаи ще ви помоля да ме упълномощите да удължа срока на действие, тъй като ако е след ваканцията няма как да се справим. Ако искате може да го удължим непосредствено преди да изтече. Да започнем заседанията и да видим как ще вървят.
Искате ли във вторник да започнем или след ваканцията. Всички сме категорични, след ваканцията. Нямам нищо против.
Първото заседание във вторник след ваканцията 14 януари 2014 г. от 15.30 часа.
Аз предлагам първото заседание да бъде посветено на предмета на дейност. Тоест, да изслушаме въпросния запис. И от там нататък да направим някакъв сценарий за работа. Защото всъщност предмета е този запис. Предлагам ви с това да започнем. Има направена една експертиза от БАН. Ще я прочетем. Ако трябва ще извикаме длъжностните лица, тези които са я правили.
Има направена една експертиза от някаква независима френска лаборатория. Ще я изискам да я прочетем тук. Ако е нужно, ако решим всички, след като изслушаме записа ще възложим втора или трета експертиза. Ще поискаме длъжностните лица или тези, които са я правили и т.н. Мисълта ми е това да е дневния ред на първото заседание. От там нататък ще определим как ще работим.
На първото пленарно заседание ще поискаме удължаване и от там нататък ще видим как ще работим.
Аз ще направя някакъв примерен бюджет. Ако имате някакви експерти, които искате да работят има бюджет, ще ги наемем на договор. Ако имате такива предложения дайте ги. Ще ги обсъдим и да назначим на граждански договор няколко човека, които ще ни бъдат нужни за работа. Аз ще използвам част от екипа на Бюджетната комисия, защото сега не са толкова натоварени.
Закривам заседанието.
/ Закрито в 15 часа и 30 минути /
Стенограф: Силвия Михайлова
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННА
АНКЕТНА КОМИСИЯТА:
/ Йордан Цонев /