Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около сделката за продажбата на летище "Божурище" през 2005 г., както и процедурата по обявяване на летището за паметник на културата през 2008 г. и 2010 г.
Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около сделката за продажбата на летище "Божурище" през 2005 г., както и процедурата по обявяване на летището за паметник на културата през 2008 г. и 2010 г.
10/12/2013
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около сделката за продажбата на летище „Божурище” през 2005 г., както и процедурата по обявяване на летището за паметник на културата през 2008 г. и 2010 г.


    ПРОТОКОЛ
    №1
    Днес, 10 декември 2013 г. от 14.45 часа се състоя първото заседание на Временната анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около сделката за продажбата на летище "Божурище" през 2005 г., както и процедурата по обявяване на летището за паметник на културата през 2008 г. и 2010 г.


    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Временната анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около сделката за продажба на летище „Божурище” през 2005 г., както и процедурата по обявяването на летището за паметник на културата през 2008 г. и 2010 г..
    2. Разни.
    ***


    ПРЕДС. ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Добър ден на всички!
    Днес ще сформираме Временна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около сделката за продажба на летище „Божурище”, както и процедурата по обявяването на летището за паметник на културата през 2008-2010 г.
    Колеги, имате дневния ред:
    1. Приемане на вътрешни правила за организацията и дейността на Временната анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около сделката за продажба на летище „Божурище” през 2005 г., както и процедурата по обявяването на летището за паметник на културата през 2008 г. и 2010 г..
    2. Разни.
    Има ли предложения? Няма.
    Ако няма, който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: 6 „за”, без „против” и „въздържали се”.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред.
    Всички сте получили и по имейл, и на хартиен носител Вътрешните правила за работа на комисията.
    Това, което мога да кажа само с няколко думи, е, че това са правила, приети от повечето както временни, така и постоянни комисии. Целта на тези правила е наистина да се създадат добри условия за работа на комисията, а също така и да бъдат отчетени правата и задълженията на всички нас.
    Вътрешните правила, които Ви предлагаме, са съобразени с Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, а също така и с добрите практики, които съществуват още от началото на демократичния преход.
    Няма да се спирам конкретно. Ще Ви дам думата съответно, ако имате конкретни предложения за изменение или предложение за допълнение на тези вътрешни правила, да направите допълнение на тези вътрешни правила, да направите своите предложения. Благодаря Ви.
    Имате думата.
    КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Уважаеми господин председател, ние сега ги получихме, дори не съм ги прегледал, затова малко ще ми е трудно да направя някакви предложения.
    Исках да уточним, до края на тази сесия на Народното събрание, как предвиждате, колко такива заседания ще имаме? Дали на следващото заседание ще имаме вече събрани документи, които са както по самата продажба или замяна, тя не е продажба, а замяна на летището, така и по следващите действия на Министерството на културата и на Министерството на отбраната. Дано да имаме тези документи.
    Молбата ми е в предишен ден или два дни преди заседание да ни бъдат раздавани тези материали, за да може да се запознаваме и да реагираме адекватно на нещата, да задаваме въпроси. Сега нямам въпроси. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Господин Велчев, правилата наистина бяха изпратени по електронните пощи на всички народни представители още вчера. Съжалявам, че не можах два дни по-рано да го направя. Знаете, сроковете, в които беше избрана нашата комисия, бяха много кратки, съответно трябваше да оформим и екип от експерти-специалисти в тази посока, който да ни помага, така че направихме всичко възможно поне един ден по-рано да получите правилата.
    По втора точка от дневния ред ще обсъдим въпросите, които Вие поставяте. Така че сега ще Ви моля наистина да се концентрираме върху вътрешните правила. Ако има предложения, да ги кажем, ако не – да ги гласуваме и да продължим работата си по точка втора. Благодаря.
    Желае ли някой да вземе думата?
    Господин Шопов.
    ПАВЕЛ ШОПОВ: Аз мисля, че все пак трябва да започнем да очертаваме целта на комисията. Тя е една от може би много редките комисии, която мисля, че ще работи твърде консенсусно и има единство по някои основни въпроси. И в залата изразих становище, че не трябва да се съсредоточаваме върху въпроса, по което имаше залитане, за културния статут на имота.
    Като юрист искам да го водим като тема – да видим, за мен това е най-важното, юридически да привлечем такива специалисти по облигационно, вещно право и търговско право, експерти, чието становище да бъде относно действителността и законността на сделката, защото явно е, че тя отвсякъде мирише. Както насрещни престации – от едната, и от другата страна, за изпълнение на фактическия състав, така и откъм процедура и спазване на закона и технологията за осъществяването на самата сделка.
    В това отношение във всички случаи ще трябва да сезираме прокуратурата, като евентуално държавата в лицето на изпълнителната власт ще трябва при евентуални обстоятелства, които ние установим или не установим, да се заеме по законовия правен ред съобразно правилата на Търговския закон, да види действителността и законността на сделката. В крайна сметка с евентуалността тези активи да бъдат върнати в патримониума на държавата.
    ПРЕДС. ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Благодаря Ви, господин Шопов.
    Това е целта на нашата комисия, така че убеден съм, ще ползваме всички възможности и документация, която да ни покаже точно какво да бъде нашето предложение.
    Да гласуваме, ако искате вътрешните правила, и да преминем към дебата, който постави и господин Шопов, и господин Велчев.
    Има ли някакви допълнения конкретно по вътрешните правила?
    Ако няма, който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: 8 гласа „за”, без „против” и „въздържали се”.
    Благодаря Ви.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред.
    Искам да Ви благодаря, че започнахме разговора именно в тази посока и преди да го продължим – какви цели си поставя комисията, и как ще подредим своята работа за краткото време, което ще работим, искам да Ви информирам какво съм направил досега.
    Най-напред, за да започне да работи комисията, получили сме потвърждение на бюджета за заплатите на експертите, стенограмите, канцеларски материали и така нататък от председателя на Народното събрание. Също така с нашите експерти подготвихме и писма до министъра на културата господин Стоянович, където сме изискали за най-кратки срокове да ни бъдат предоставени всички документи, касаещи промяната на статута на летище „Божурище” като групова урбанистично културна ценност – комплекс от национална ценност. Изискали сме документацията по процедурата за сключване на сделката, ако такива документи има в тяхното министерство, и жалбата от страна на купувача и съдебните решения, които съдът е взел. Знаете, че има две отменени заповеди, така че за нас е много важно да се види какви са мотивите на съда.
    Поискали сме необходимата документация от министъра на отбраната – господин Ангел Найденов, тоест всичко това, което те имат за процедурите по промяна на функциите и статута на собственост на летище „Божурище” след 1989 г. Знаете, че то е било към 1989 г., след това е прехвърлено към „Военни имоти” и така нататък. От тях изискваме всички процедури, които са минавали през министерството като принципал, за да знаем какъв е статутът и сега. Наличната документация по сделката за продажба на летището, данни за това на какъв етап се намира в момента сделката, какъв е статутът на летището, какво е фактическото състояние на обекта и информация прехвърляни ли са към Министерството на отбраната апартаментите по Договора за продажбата на летището, ползват ли се те по предназначение?
    Искам да Ви уведомя, че в писмата към двамата министри сме поискали и позиция по казуса от страна на министерствата.
    Подобна информация поискахме от областния управител на Софийска област господин Емил Иванов. Те касаят всички документи, които са във функциите на областния управител по отношение на сключване на сделката за продажбата на летище „Божурище” или замяната и наличната документация по сделката за продажба на летището, с която разполага областната управа. Същите документи сме изискали и от областния управител на София-град господин Росен Маринов, тъй като една част от апартаментите и така нататък са с тяхно разрешение. Това е направеното до момента.
    Преди да Ви дам думата за коментари и конкретни предложения, уважаеми господа, искам да Ви предложа, тъй като наистина времето ни е доста кратко, да направим до края на месец декември три заседания. Тези заседания да бъдат във вторниците преди парламентарните групи. Тоест някъде от 14.30 ч. или, ако кажете да определим двете заседания за 17-и и 19-и. Документите ще пристигнат в петък – обещаните документи от министерствата.
    Добре, уточняваме се – заседанията ще бъдат на 17-и и 19-и и следващото ще бъде след ваканцията. За съжаление, явно трето няма да можем да направим. Благодаря.
    Имате думата.
    КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Уважаеми, господин председател, споменахте за това, което сте поискали от военния министър, да разбирам ли, мисля, че правилно съм Ви разбрал – ще получим информация, първо, каква квадратура имат тези апартаменти, къде се намират и в какво състояние са били апартаментите, които са били дадени в момента на замяната, защото пак по непотвърдена информация, не малка част от апартаментите вече 3 години ги ремонтират. В какво състояние са били приети тези апартаменти? Явно, че не се били нови апартаменти. Да разполагаме са тази информация – квадратура, местонахождение по градове и състояние.
    ПАВЕЛ ШОПОВ: И ако може пазарната стойност към момента на отчуждаването им.
    ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Дали може да се включа с допълнение по това искане. За да гледаме сделката като сделка, като окончателен акт според мен би следвало да изискваме от Службата по вписвания към Агенцията по вписванията сделката, както е вписана. Тоест там ще ги има и двете престации – и заменяемият имот летище, така и апартаментите с пълното им съгласно изискванията описание.
    Да, както казва господин Шопов, там най-вероятно задължително ще има данъчната оценка, но би следвало да се впише и пазарната оценка. Самите пазарни оценки би следвало да ги получим според мен от областната администрация на Софийска област, защото те трябва да са приложени към книжата за сделката.
    Съобразно това какво ще получим бих искал също така да разполагаме и с графичен материал по отношение на терена, не само с актовете за държавна собственост, без значение откъде ще ги получим – дали от Министерството на отбраната, или от областния управител. Също съобразно книжата и документите и това, което и колегата Шопов предложи, би следвало да поискаме и становището на министъра на регионалното развитие, който по процесуалния закон е единственият легитимиран субект, който може да води дела за вещните права на държавата.
    Използвам също така случая да вметна нещо, което беше споменато в изказванията в дебата. Вие бяхте споменали, че няколко пъти Министерският съвет е обсъждал доклад по този въпрос. Не знам какви доклади е обсъждал – дали за самата земя, дали е бил както намекнахте на оперативно заседание. Дори и да е на оперативно заседание, би следвало в архива на Министерския съвет да се пазят материалите.
    МИТХАТ МЕТИН: Господин председател, благодаря. Аз също се присъединявам към думите на преждеговорившия колега. Правя формално предложение като член на комисията да изискаме сделката от Службата по вписванията, тъй като между кориците на това нотариално дело се намират всички документи, които са релевантни и които имат отношение към предмета на дейност на тази комисия.
    Тъй като тази сделка е вече юридически факт, било то от категорията на нестабилните, но все пак е произвела своето действие, ние трябва в своя анализ, в своите изводи да стъпим само и единствено на тези документи вътре.
    Що се касае до документите, които сте изискали от двете министерства, те имат своя характер на административни документи, имат характер на индивидуални административни актове. Те са необходими за работата на комисията, за да видим как е формирана волята на съответните министри и от там как е стъпил Министерският съвет с решение, как е мотивирано това решение? Но преди всичко ние трябва да се запознаем с документите вътре в самата сделка и със самия акт за прехвърляне. Да видим доколко и как двете пристрации евентуално са несъответни. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Благодаря Ви, господин Метин.
    Някой друг желае ли думата?
    Заповядайте, господин Шопов.
    ПАВЕЛ ШОПОВ: Относно съответствието на двете пристрации – задължително ще трябва да се проследи и да се разясни дали има разминаване в пазарните оценки по нотариален акт, всъщност по сделката и действителната. Пазарна оценка. Тоест ще трябва експертиза към онзи момент за стойността на тези апартаменти, мисля в Айтос, Карнобат, Казанлък и Пловдив.
    ПРЕДС. ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Благодаря Ви.
    Други предложения.
    МИХТАТ МЕТИН: Само за протокола, да доразвия, понеже разбрах колегата Шопов – намеквате за формиране на справедливата пазарна стойност, как са взети?
    ПРЕДС. ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Ще стигнем, но това, което ние сме поискали и от областната управа, и от Министерството на отбраната ще ни даде пълна информация за сделката, включително за нейните параметри, оценките, които са направени и така нататък. Напълно съм съгласен и веднага с експертите ще направим едно искане до Службата по вписванията, така че да получим и документацията от Службата по вписванията. Категорично ще поискаме оценките – както пазарните, така и данъчните в момента, за да разберем каква е била методиката и има ли тези разлики.
    Така че всичко, каквото зависи съответно за изискване на документи и получаването им от комисията, ще бъде направено. Това Ви гарантирам! Още днес дори ще подготвим тези документи, за да могат съответно да пристигнат навреме в държавните институции.
    До министъра на регионалното развитие също ще изпратим писмо. Не знам дали обаче той е подписал последно сделката, това ще го разберем от информацията, която ще получим от тях...
    ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Възможно е да е давал становище. Освен всичко друго е добре да знаем историята на произнасяне на министрите на регионалното развитие с оглед възможността да натоварим сегашния министър на регионалното развитие с определена процесуална задача. Тоест ако намерим основание за разваляне, за унищожаване на сделката, да имаме произнасяне и по този въпрос. Затова споменах, че не съм сигурен дали в началото или на последващ етап да поискаме въпросното становище, защото не знам какъв обем от информация има министъра на регионалното развитие. При всички положение като работим в такъв сгъстен график, редно е отсега да го уведомим дори с риск паралелно той да тръгне да събира доказателства.
    ПРЕДС. ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Благодаря Ви, господин Кирилов. Аз също смятам, че сега е необходимо да се поиска позицията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Аз съм убеден, че ако е изразявано конкретно становище или по решение на Министерския съвет, след като получим и информацията от там, регионалният министър ще предостави необходимите позиции, които са били изготвени от тяхното министерство.
    Други предложения има ли?
    Ще направя всичко възможно за двете заседания, за които се уточнихме, да имате и предварителен график на хората, които ще изслушаме. Молбата ми е, след като получите уведомление за това, че документите са пристигнали в комисията, 480 е стаята, където са нашите експерти, там ще бъде и документацията, да се запознаете съответно с документите, за да бъдем готови за следващото заседание.
    До петък ще направя всичко възможно да получим информацията поне от двете министерства и от областната управа.
    Благодаря.
    Ако няма други предложения, да закрием заседанието и да отстъпим залата на министъра на икономиката и енергетиката.
    Благодаря Ви още веднъж. До следващото заседание!

    (Закрито в 15.05 ч.)
    Форма за търсене
    Ключова дума