КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
29/10/2009
Д О К Л А Д
по законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 902-01-34, внесен от Министерския съвет на 20.10.2009 г.
На заседание, проведено на 29 октомври 2009 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха следните представители на Министерството на финансите – Владислав Горанов - заместник-министър, Пенка Драгнева – началник-отдел „Анализи и прогнози”, Венетка Тодорова – началник-отдел „Фискална интеграция”, Даниела Влъчкова, Татяна Накова, Лидия Атева - експерти от дирекция „Данъчна политика”, Росен Иванов -директор на дирекция „Данъчно-осигурителна методология” в Националната агенция по приходите, Красимир Николов - заместник-директор на Агенция „Митници”, Божидар Алексов - директор на дирекция „Акцизи” в Агенция „Митници”; Борислав Георгиев - председател на Държавната агенция по метрология и технически надзор и др.
В заседанието взеха участие и изпълнителният директор на „Булгартабак холдинг”- АД – Иван Биларев, управителят на „Бритиш Американ Табако България” Рубен Акоста, изпълнителният директор на „Холдинг кооперативен бизнес” АД - Бисер Славков, председателят на Националната лозаро-винарска камара Пламен Моллов и др.
Законопроектът на Министерския съвет беше представен от заместник-министъра на финансите Владислав Горанов, който изтъкна, че предложените изменения са в три основни групи: промени, изготвени във връзка с поетите ангажименти за достигане на минималните за Общността размери на акцизната ставка за различните видове акцизни стоки; въвеждане на принципите и изискванията на Директива 2008/118/ЕО на Съвета от 16 декември 2008 г. относно общия режим на облагане с акциз и за отмяна на Директива 92/12/ЕИО и трета група предложения, свързани с мерките за борбата със сивата икономика и с осъществяването на митническия контрол.
Основните моменти в законопроекта са:
- предлага се увеличение на акцизната ставка за керосина – от 565 лв. за 1000 литра на 600 лв. за 1000 литра; за електрическата енергия за стопански нужди – от 1,40 лв. за 1 мегаватчас на 2,00 лв. за 1 мегаватчас и за цигарите – увеличение от 41 лв. за 1000 къса + 40,50 % от продажната цена на 74 лв. за 1000 къса + 36 % от продажната цена;
- въвежда се минимален общ акциз върху цигарите в размер 137 лв. за 1000 къса;
- въвеждат се нови понятия по отношение данъчно-задължените лица, а именно: регистрираният търговец се заменя от „регистриран получател”; нерегистрираният търговец се заменя от „временно регистриран получател”; създава се „регистриран изпращач”, който е лице - вносител на акцизни стоки, което при определени условия има право да изпраща акцизни стоки, допуснати за свободно обращение едновременно с поставянето им под режим отложено плащане на акциз, до друга държава членка;
- създава се раздел IIIг, с който се регламентират условията и редът за регистрация на регистрирания изпращач;
- създава се раздел VIa, с който се регламентира движението на акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз с електронен административен документ (е-АД);
- отменя се режима на досега действащите разпоредби за възстановяване на акциза върху моторните горива (на база 7,5 литра на декар за обработваема земя), използвани за обработка на земеделска земя от земеделските производители, одобрени за финансово подпомагане по Закона за подпомагане на земеделските производители;
- въвежда се система за продажба на маркирани горива – газьол и керосин, използвани за отопление и за обработка на земеделска земя, с акцизна ставка в размер 50 лв. за 1000 литра;
- въвежда се задължение за лицата, които ще освобождават за потребление маркирани горива, да разполагат със заверен документ по образец от лицето, което ще използва тези стоки за съответното предназначение;
- въвежда се акцизна ставка за тежките корабни горива в размер 600 лв. за 1000 кг;
- въвежда се нулева акцизна ставка за смазочните масла, като по този начин те ще бъдат обект на контрол от митническите органи;
- въвеждат се допълнителни изисквания, свързани с издаването на лицензи за управление на данъчен склад;
- разделя се процеса на производството от процесите, свързани с чисто физическото смесване на горивата. Определени са обичайните операции, които могат да се извършват в данъчен склад, както и тези, които се извършват след предварително писмено уведомление до компетентното митническо учреждение;
- въвежда се изискване към лицата, прилагащи режима за отложено плащане на акциз, за задължително разтоварване в обектите, които са посочени в лиценза или в удостоверението за регистрация;
- отмeня се задължението за заплащане на акциз при изтичането на 60-дневния срок от получаване на бандеролите за стоки, за които акцизът не е станал дължим на друго основание. Във връзка с това е уточнено, че бандеролите се поръчват ежемесечно на базата на средномесечното количество на освободените за потребление стоки. По-големи количества могат да се заявяват след решение на началника на компетентното митническо учреждение;
- ограничава се общата вместимост на съдовете за производство на етилов алкохол в малките обекти за дестилиране до 500 литра;
- въвеждат се по-строги административнонаказателни санкции и се увеличат правомощията на митническите органи.
След представяне на законпроекта се проведе дискусия, при която членовете на комисията поставиха въпроси относно: отмяната на действащите разпоредби за възстановяване на акциза върху моторните горива (на база 7,5 литра на декар за обработваема земя), използвани за обработка на земеделска земя от земеделските производители, одобрени за финансово подпомагане по Закона за подпомагане на земеделските производители; предлаганите разпоредби за маркиране на горивата и възможностите за контрол от страна на митническите органи; промяната в акцизната ставка на цигарите и отражението и върху пазарния дял на Булгартабак и др.
Изпълнителният директор на „Булгартабак холдинг” АД Иван Биларев изрази становище за въвеждане на минимален размер на акциза 150 лв. на 1000 къса и за промяна в структурата на предлаганото в законопроекта увеличение на акциза - специфичната ставка да е 102 лв. за 1000 къса и пропорционален компонент 22 % от продажната цена, което ще гарантира по-високи приходи в бюджета и ще ограничи възможностите за нелоялна конкуренция. За повишаване събираемостта на акциза и ефективността в работата на контролните органи г-н Биларев предложи да се ограничи броя на обектите за продажба на тютюневи изделия, чрез промяна на лицензионния режим, като правомощията по издаване на разрешения за продажба на тютюневи изделия и контрола се осъществяват от една институция – Министерство на финансите, респективно Агенция”Митници”. Управителят на „Бритиш Американ Табако България” г- н Акоста изрази становище за подкрепа на предложената в законопроекта ставка на акциза на цигарите, но предложи минималния акциз да бъде увеличен на 148 лв. Също така да се запази действащата разпоредба на чл. 25 за възстановяване акциза на цигарите, които не са продадени по време на преходния период след влизане в сила на новата акцизна ставка, както и да се промени ограничението при заявяване на бандеролите, предложено в чл. 64, което ще затрудни чуждите компании. Представителят на Филип Морис България г-жа Вергиния Джевелекова подкрепи предложението на „Булгартабак холдинг” АД за промяна в структурата на акциза и предложението на Бритиш Американ Табако България за промяна на критерия за определяне броя на заявените бандероли.
Председателят на Националната лозаро-винарска камара г-н Пламен Моллов изрази подкрепа на мерките за повишаване събираемостта на акциза, предложени в законопроекта на Министерския съвет и промяната в параграф 2, с която се ограничава общата вместимост на съдовете за производство на алкохол в малките обекти за дестилиране до 500 л. Г-н Моллов представи и предложения на Националната лозаро-винарска камара за промяна в Закона за акцизите и данъчните складове, свързани със засилване контрола в малките обекти за дестилиране и ограничаване злоупотребите по отношение произвежданите количества алкохол в тях, промяна в размера на обезпеченията, които следва да представят лицензираните складодържатели, увеличаване санкциите при нарушаване определени разпоредби на действащия Закон за акцизите и данъчните складове и др. По предложенията на Националната лозаро - винарска камара становище изрази изпълнителният директор на „Холдинг кооперативен бизнес” АД Бисер Славков, като обърна внимание, че една голяма част от малките обекти за дестилиране са собственост на кооперациите и те обслужват предимно член-кооператорите, така че не биха могли да конкурират лицензираните производители на алкохол. По предложението за монтиране на измервателни уреди в тези обекти г- Славков изрази становище, че това предложение следва добре да се обмисли, с оглед фактическото състояние на съдовете в обектите. Представителят на Държавната агенция по метрология и технически надзор г-н Георгиев изрази несъгласие с предложението на Националната лозаро-винарска камара за калибрирането на съдовете за производство и съхранение на акцизни стоки, като обърна внимание, че то следва да се извършва в акредитирани лаборатории.
В хода на дискусията членовете на комисията се обединиха около становището всички постъпили в комисията писмени предложения от различните организации за промяна в Закона за акцизите и данъчните складове да бъдат разгледани и по-задълбочено обсъдени и тези от тях, които са приемливи да бъдат включени в законопроекта на Министерския съвет за второто му гласуване.
След дискусията се проведе гласуване, което приключи със следните резултати: „За” - 17 народни представители, „Въздържали се”- 3 народни представители, без „Против”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, внесен от Министерския съвет на 20.10.2009 г.