Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
05/11/2009

    Д О К Л А Д


    по законопроект за бюджета на
    Националната здравноосигурителна каса за 2010 г.,

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ



    Д О К Л А Д


    по законопроект за бюджета на
    Националната здравноосигурителна каса за 2010 г.,
    № 902-01-36, внесен от Министерския съвет
    на 28 октомври 2009 г.



    На заседание, проведено на 5 ноември 2009 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2010 г., внесен от Министерския съвет на 28 октомври 2009 година.
    На заседанието присъстваха Жени Начева – директор на дирекция ”Бюджет и финансови параметри” в НЗОК, Катя Паракозова държавен експерт в дирекция „Държавни разходи” от Министерство на здравеопазването, д-р Георги Ставракев – заместник-председател на Българския лекарски съюз.
    От името на вносителя изложение по законопроекта направи г-жа Жени Начева.
    Проектът на Закон за бюджета на НЗОК за 2010 година е съобразен с Консолидираната фискална програма, разпоредбите на Закона за здравното осигуряване и предложенията за неговите изменения и допълнения с настоящия проект на закон за бюджета на НЗОК, както и с Кодекса за социалното осигуряване.
    В мотивите и експозето на г-жа Начева беше изтъкнато, че законопроектът е изграден в съответствие с възможностите на бюджетната макрорамка, в условията на финансова и икономическа криза и е съобразен с целта за постигане на балансиран бюджет. Стремежът е в рамките на предвидените финансови ресурси да се запази постигнатото равнище на здравноосигурителни услуги в страната и тяхното по-ефективно разпределение.
    В приходната част на бюджета за 2010 г. се очаква да постъпят 2 519 млн. лева приходи и трансфери, разпределени както следва: 1 560 млн. лева - приходи от здравноосигурителни вноски, 941 млн. лева - трансфери за здравно осигуряване и 14 млн. лева - неданъчни приходи и 4 млн.лева трансфери от Министерство на здравеопазването за акушерска помощ. Общият размер на очакваните здравноосигурителни приходи е 2 501 млн. лева или 99,3 на сто от общите приходи и трансфери.
    Прогнозният брой на здравно осигурено население за страната е 6,6 млн. души.
    Съотношението на заплащане от страна на работодателя и здравноосигуреното лице за 2010 г. е 60:40.
    Минималният размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица през календарната 2010 година е 420 лева.
    Със законопроекта се предлага здравноосигурителните вноски да се запазят на равнището на 2009 година в размер на 8 на сто.
    Сумата на разходите и трансферите е разчетена в размер на 1 689 млн. лева.
    Всички видове здравноосигурителни плащания запазват нивото през 2010 година спрямо същите по закона за бюджета за 2009 година, с изключение на разходите за болнична помощ, защото в тази сфера предстои да бъдат реализирани структурни реформи.
    Предлага се при разпределението на бюджетните средства за финансиране на здравноосигурителните плащания, в размер на 1 512 млн. лева да се прилагат изисквания, гарантиращи по-добри резултати от 2009 година, а именно:
    1. Разпределение на средствата на базата на ефективни и прозрачни правила;
    2. Усъвършенстване на бизнес правилата за предварителен и последващ контрол върху здравноосигурителните плащания.
    Административните разходи на Националната здравноосигурителна каса за 2010 година възлизат на 47 млн. лева. Административните разходи са в размер на 1,9 на сто от планираните приходи и трансфери и 2,8 на сто от всички разходи и трансфери, с което са спазени изискванията на Закона за здравното осигуряване, чл.24 , т.2, съгласно който „издръжката на административните дейности по здравното осигуряване е в размер до 3 на сто от разходите за съответната година, определени със закона за бюджета на НЗОК”.
    В разходната част на бюджета е предвиден резерв за непредвидени и неотложни разходи в размер на 125 млн. лева. Този резерв се предвижда в изпълнение на предложеното изменение на чл. 26 от Закона за здравното осигуряване.
    Общият размер на капиталовите разходи е 2 млн. лева и представлява 0,1 на сто от общите разходи.
    Предвидени са трансфери към Националната агенция по приходите за събиране на здравноосигурителните вноски – 3 млн. лева.
    Предвижда се наличността на Националната здравноосигурителна каса в Българската народна банка да се увеличи с 829,8 млн. лв., с което ще се гарантира финансова стабилност на институцията и ще се осигури финансов ресурс за осъществяване на подготвяните законодателни промени в областта на здравното осигуряване.
    Предвидена е възможност Народното събрание, по предложение на Министерски съвет, да утвърди допълнителни бюджетни кредити, с които Управителният съвет на Националната здравноосигурителна каса да увеличи цените на дейностите за здравноосигурителни плащания, считано от 1 юли 2010 година, за сметка на намаление на положителното салдо по бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
    Законопроектът предвижда при неизпълнение на приходите по чл. 1, ал. 1, плащанията от бюджета на НЗОК за 2010 година да се извършват за сметка на изменение на средствата по сметки.
    Чрез законопроекта за бюджета на НЗОК се предлагат и промени в Закона за здравното осигуряване, които ще гарантират изпълнението на Закона за бюджета на НЗОК и се отнасят до критериите за сключване на договори с лечебните заведения за болнична помощ и се променя размера на оперативния резерв в структурата на разходите (от 10 на 5 на сто от здравноосигурителните приходи).
    Чрез промените на Закона за здравното осигуряване ще се ускори реализирането на структурната реформа в сферата на болничната медицинска помощ в следните посоки:
    1. Въвеждане на строги критерии за контрол на входа на системата – при договарянето с лечебните заведения за болнична помощ.
    2. Въвеждане на критерии за наличие на специалисти на пълен работен ден, което ще гарантира присъствие на лекар -специалист при пациентите по време на цялостния процес на провеждане на лечението;
    3. Запазване и усъвършенстване механизмите за заплащане на всяко лечебно заведение за болнична помощ, чрез определяне на делегирани бюджети на годишна база и тримесечие. Засилване на механизмите за контрол върху разпределението на средствата.
    Представителят на Български лекарски съюз, от името на съюза, изрази позицията, че следва да има ръст на средствата за здравеопазване с цел осигуряване на по-високо равнище на заплащане на изпълнителите на медицинска помощ и предоставяне на по-качествени медицински дейности.
    По законопроекта се проведе дискусия, като по зададените въпроси и изказвания отношение взе представителя на вносителя.
    В хода на дискусията бе изяснено, че реформите в сектора са необходими и своевременни и следва да бъдат реализирани.

    След обсъждането се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: “За” - 13 народни представители, „Въздържали се” – 4 народни представители, без „Против”.

    Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2010 година.


    София, 17 ноември 2009 г.



    Форма за търсене
    Ключова дума