Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
22/10/2009

    Д О К Л А Д

    Относно: законопроекти за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 954-01-16, внесен от н. п. Мартин Димитров и група народни представители на 02.09.2009 г. и № 902-01-31, внесен от Министерския съвет на 19.10.2009 г.


    На заседание, проведено на 22 октомври 2009 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроектите за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, внесени от народния представител Мартин Димитров и група народни представители и от Министерския съвет.
    На заседанието присъстваха заместник - министърът на финансите Владислав Горанов, директорът на дирекция „Данъчна политика” в Министерство на финансите Людмила Елкова, заместник - изпълнителният директор на Националната агенция по приходите Стоян Марков, директорът на дирекция „Данъчно-осигурителна методология” в Националната агенция по приходите Росен Иванов, главният юрисконсулт в дирекция ”Разследване на особени случаи” в Националната агенция за приходите Петър Цанков и др.
    Законопроектът на Министерския съвет беше представен от заместник - министъра на финансите Владислав Горанов, който изтъкна, че направените предложения за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) целят отстраняване на противоречия между разпоредби в българското данъчно законодателство и правото на Европейския съюз, както и прецизиране на някои разпоредби на закона относно облагане доходите на физическите лица.
    Основните моменти в законопроекта са :
    - дава се право на чуждестранните физически лица - местни на държавите членки, да приспадат разходите, свързани с придобитите доходи от източник в България, подобно на местните за България физически лица;
    - въвежда се деклариране на предоставените и получените парични заеми, с изключение на получените кредити, предоставени от кредитни институции по смисъла на Закона за кредитните институции, ако заемите общо надхвърлят 5000 лв. (годишно или като остатък в края на годината);
    - предлага се в НАП да се подава годишен отчет за дейността, вместо годишен финансов отчет;
    - въвежда се минимален срок за притежаване на имота 3 години във връзка с не облагането на дохода от продажба или замяна на имота, който служи за задоволяване на жилищните нужди на лицето и неговото семейство;
    - променя се режима на облагане при продажба или замяна на акции и дялове, получени срещу направена непарична вноска. Непаричната вноска, вписана в акта за учредяване на търговско дружество, съответстваща на продадените или на заменените акции и дялове ще се приспада от дохода само за случаите, когато вноската има за предмет имущество, доходите от продажбата или замяната на което са необлагаеми по закона към датата на вписване на вноската в търговския регистър. В останалите случаи от продажната цена ще се приспада документално доказаната цена на придобиване на имуществото - предмет на непарична вноска в търговско дружество;
    - предлага се правоотношенията, независимо от основанието за възникването им, със съдружници и член-кооператори, както и с акционери, притежаващи повече от 5 на сто от капитала на акционерното дружество, за полагане на личен труд в дружествата и кооперациите, в които те са съдружници, член-кооператори или акционери, да се считат за трудови правоотношения за целите на данъчното облагане;
    - отменя се данъчното облекчение за млади семейства, което се изразява в намаляване на основата за облагане с данък с направените през годината лихвени плащания по ипотечен кредит при определени условия;
    - предлагат се промени относно декларирането и внасянето на данъците.
    Законопроектът с вносители н.п. Мартин Димитров и група народни представители беше представен от н.п Кирчо Димитров.
    Със законопроекта се предлага намаление на данъка върху дивидентите и ликвидационните дялове от 5 на сто на 1 на сто и данъка върху доходите от стопанска дейност като едноличен търговец от 15 на сто на 10 на сто.
    След представяне на законопроектитe се проведе дискусия при която се изразиха становища за подкрепа като цяло на законопроекта с вносител Министерски съвет, въпреки изразеното несъгласие на някои членове на комисията с отмяната на данъчното облекчение за младите семейства и за въвеждането на минимален срок от 3 години за притежаване на имота, като условие за не облагане на дохода от продажбата му. Законопроектът с вносители н.п. Мартин Димитров и група народни представители не получи подкрепата на членовете на комисията, както и на представителите на Министерство на финансите. Аргументите срещу предложените в него намаления на данъчните ставки са следните: Намаляването на данъчната ставка за дивидентите няма да стимулира реинвестирането на печалбата в дружествата, както се твърди в мотивите към законопроекта. Намаляването на данъка върху дивидентите ще стимулира изваждането на средства от оборота на предприятията за лично потребление на съдружниците и акционерите им. Предложението за намаляване на ставката за облагане доходите от стопанска дейност на едноличните търговци също е неприемливо, тъй като ще доведе до неравнопоставеност на данъчно задължените лица при облагане на доходите от стопанска дейност, извършвана под различна търговска форма (търговско дружество или едноличен търговец). Ставката от 15 на сто за облагане доходите на едноличните търговци е в съответствие с действащите ставки в Закона за корпоративното подоходно облагане – 10 на сто корпоративен данък и 5 на сто окончателен данък за доходите от дивиденти. Предлаганото намаление ще доведе и до неравнопоставеност между едноличните търговци и лицата облагащи се за трудовите си доходи и двете с 10% ставка, но едноличните търговци преди това са намалили доходите си с всички направени разходи за дейността.
    След дискусията се проведе гласуване което приключи при следните резултати:
    1. по законопроекта на н.п. Мартин Димитров и група народни представители: „За” - 3 народни представители, „Против” - 10 народни представители и „Въздържали се”- 6 народни представители.
    2. по законопроекта на Министерския съвет: „За” – 15 народни представители, „Въздържали се” - 4 народни представители, без „Против”.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 902-01-31, внесен от Министерския съвет и да не приеме законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 954-01-16, внесен от н.п. Мартин Димитров и група народни представители.

    София, 26 октомври 2009 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ


    МЕНДА СТОЯНОВА

    Форма за търсене
    Ключова дума