КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
07/02/2011 второ гласуване
Д О К Л А Д
Относно: Второ гласуване на Законопроект за ограничаване на плащанията в брой, № 002-01-79, внесен от Министерския съвет на 16.09.2010 г., приет на първо гласуване на 13.01.2011 г.
З А К О Н
ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ НА ПЛАЩАНИЯТА В БРОЙ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
Раздел І
Предмет и изключения от приложното поле
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на раздел І, който става глава първа, съгласно чл. 28, ал. 1 от Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове.
Чл. 1. Със закона се уреждат ограниченията при плащанията в брой на територията на страната.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 1.
Чл. 2. Законът не се прилага при:
1. тегленето и внасянето на пари в брой от/в собствени платежни сметки;
2. тегленето и внасянето на пари в брой от/в сметки на недееспособни и ограничено дееспособни лица, на съпрузи и роднини по права линия;
3. сделките с чуждестранна валута в наличност по занятие;
4. операциите с банкноти и монети, страна по които е Българската народна банка;
5. замяната от банки на повредени български банкноти и монети.
Предложение на н.п. Менда Стоянова, направено по реда на чл. 73, ал. 2, т. 2 от ПОДНС:
В чл. 2 да се създаде т. 6:
„6. изплащане на трудови възнаграждения по смисъла на Кодекса на труда.”
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 2 и предлага следната редакция:
Чл. 2. Законът не се прилага при:
1. тегленето и внасянето на пари в брой от/в собствени платежни сметки;
2. тегленето и внасянето на пари в брой от/в сметки на недееспособни и ограничено дееспособни лица, на съпрузи и роднини по права линия;
3. сделките с чуждестранна валута в наличност по занятие;
4. операциите с банкноти и монети, страна по които е Българската народна банка;
5. замяната от банки на повредени български банкноти и монети.
6. изплащането на трудови възнаграждения по смисъла на Кодекса на труда.
Раздел ІІ
Ограничения при плащанията в брой
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на раздел ІІ, който става глава втора.
Чл. 3. (1) Плащанията на територията на страната се извършват само чрез превод или внасяне по платежна сметка, когато са:
1. на стойност, равна на или надвишаваща 5000 лв.;
2. на стойност под 5000 лв., представляваща част от парична престация по договор, чиято стойност е равна на или надвишава 5000 лв.
(2) Алинея 1 се прилага и в случаите на плащания в чуждестранна валута, когато левовата им равностойност е равна на или надвишава 5000 лв. Равностойността в български левове се определя по курса на Българската народна банка в деня на плащането.
Предложение на н.п. Ваня Донева, Лили Боянова, Костадин Язов и Георги Икономов:
В чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2, и ал. 2 думите „5 000 лв.” да се заменят с „ 15 000 лв.”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Диан Червенкондев, Лили Боянова и Ваня Донева:
В чл. 3 да се създаде ал.3:
„(3) За извършваните от бюджетните предприятия плащания министърът на финансите може да определя и по-нисък размер от този по ал. 1 и 2. ”
Предложението е оттеглено на заседанието на комисията.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 3 и предлага следната редакция:
Чл. 3. (1) Плащанията на територията на страната се извършват само чрез превод или внасяне по платежна сметка, когато са:
1. на стойност, равна на или надвишаваща 15 000 лв.;
2. на стойност под 15 000 лв., представляваща част от парична престация по договор, чиято стойност е равна на или надвишава 15 000 лв.
(2) Алинея 1 се прилага и в случаите на плащания в чуждестранна валута, когато левовата им равностойност е равна на или надвишава 15 000 лв. Равностойността в български левове се определя по курса на Българската народна банка в деня на плащането.
Предложение на н.п. Диан Червенкондев, Лили Боянова и Ваня Донева за създаване на нов чл. 4:
Чл. 4. (1) Обслужването от банките в страната на операциите на бюджетните предприятия по събирането на приходи и други постъпления чрез картови плащания се извършва въз основа на сключени договори между Министерството на финансите и банките. Договорите съдържат едни и същи клаузи и цени, приложими за всички банки.
(2)Програмното и ресурсното осигуряване на картовите плащания по ал. 1 и свързаното с тях обслужване и сетълмент се извършват от лицензирания от БНБ оператор на платежна система с окончателност на сетълмента за обслужване на плащания по операции с банкови платежни карти на територията на страната въз основа на сключен договор с Министерството на финансите.
(3)Редът и начинът за преминаване на бюджетните предприятия към събиране на приходи и други постъпления чрез картови плащания и обслужване по реда на ал. 1 и 2 се определят с указания на министъра на финансите и управителя на Българската народна банка.
(4)Министърът на финансите определя сроковете за поетапното преминаване на бюджетните предприятия към събиране на приходи и други постъпления чрез картови плащания и обслужване по реда на ал. 1 и 2.
(5) Дължимите от страна на Министерството на финансите суми по договорите по ал. 1 и 2 са за сметка на централния бюджет.
(6) За картовите плащания към бюджетни предприятия по ал. 1 физическите и юридически лица не заплащат банкови комисионни и такси.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов чл. 4 със следната редакция:
Чл. 4. (1) Обслужването от банките в страната на операциите на бюджетните предприятия по събирането на приходи и други постъпления чрез картови плащания се извършва въз основа на сключени договори между Министерството на финансите и банките. Договорите съдържат едни и същи клаузи и цени, приложими за всички банки.
(2) Програмното и ресурсното осигуряване на картовите плащания по ал. 1 и свързаното с тях обслужване и сетълмент се извършват от лицензирания от БНБ оператор на платежна система с окончателност на сетълмента за обслужване на плащания по операции с банкови платежни карти на територията на страната въз основа на сключен договор с Министерството на финансите.
(3) Редът и начинът за преминаване на бюджетните предприятия към събиране на приходи и други постъпления чрез картови плащания и обслужване по реда на ал. 1 и 2 се определят с указания на министъра на финансите и управителя на Българската народна банка.
(4) Министърът на финансите определя сроковете за поетапното преминаване на бюджетните предприятия към събиране на приходи и други постъпления чрез картови плащания и обслужване по реда на ал. 1 и 2.
(5) Дължимите от страна на Министерството на финансите суми по договорите по ал. 1 и 2 са за сметка на централния бюджет.
(6) За картовите плащания към бюджетни предприятия по ал. 1 физическите и юридическите лица не заплащат банкови комисионни и такси.
Раздел ІІІ
Административнонаказателни разпоредби
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на раздел ІІІ, който става глава трета.
Чл. 4. (1) Който извърши или допусне извършването на нарушение на чл. 3, се наказва с глоба в размер 25 на сто от общия размер на направеното плащане – ако е физическо лице, или с имуществена санкция в размер 50 на сто от общия размер на направеното плащане – ако е юридическо лице.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 размерът на глобата е 50 на сто от размера на направеното плащане, а на имуществената санкция –
100 на сто от размера на направеното плащане.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 4, който става чл. 5.
Чл. 5. (1) Актовете за установяване на нарушенията по този закон се съставят от органите на Националната агенция за приходите, а наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите или от оправомощени от него длъжностни лица.
(2) Съставянето, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 5, който става чл. 6.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
§ 1.„Повторно” е нарушението, извършено в едногодишен срок от влизането в сила на наказателното постановление, с което лицето е било наказано за същото по вид нарушение.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
§ 2.Този закон се прилага и за плащания по чл. 3, незавършени към деня на влизането му в сила.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.
Предложение на н.п. Диан Червенкондев, Лили Боянова и Ваня Донева за създаване на нов § 3 в преходните и заключителните разпоредби :
§ 3. За 2011 г. Министерството на финансите може да договаря клаузите и цените по чл. 4, ал. 1 в рамките на договорите по § 22, ал. 6 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2011 г.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 3 със следната редакция:
§ 3. За 2011 г. Министерството на финансите може да договаря клаузите и цените по чл. 4, ал. 1 в рамките на договорите по § 22, ал. 6 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2011 г.
§ 3. В чл. 270 от Кодекса на труда (обн., ДВ, бр. 26 и 27 от 1986 г.; изм. и доп., бр. 6 от 1988 г., бр. 21, 30 и 94 от 1990 г., бр. 27, 32 и 104 от 1991 г., бр. 23, 26, 88 и 100 от 1992 г.,; Решение № 12 на Конституционния съд от 1995 г. - бр. 69 от 1995 г.; изм. и доп., бр. 87 от 1995 г., бр. 2, 12, 28 и 124 от 1997 г., бр. 22 от 1998 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 1998 г. - бр. 52 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 56, 83, 108 и 133 от 1998 г., бр. 51, 67 и 110 от 1999 г., бр. 25 от 2001 г., бр. 1, 105 и 120 от 2002 г., бр. 18, 86 и 95 от 2003 г., бр. 52 от 2004 г., бр. 19, 27, 46, 76, 83 и 105 от 2005 г., бр. 24, 30, 48, 68, 75, 102 и 105 от 2006г., бр. 40, 46, 59, 64 и 104 от 2007 г., бр. 43, 94, 108 и 109 от 2008 г., бр. 35, 41 и 103 от 2009 г. и бр. 15, 46 и 58 от 2010 г. ) се създава ал. 4:
„(4) В случаите, когато работникът или служителят живее или работи в населено място, в което има доставчици на платежни услуги, трудовото му възнаграждение се изплаща само по посочена от него платежна сметка.”
Предложение на н.п. Диан Червенкондев, Ваня Донева и Иван Иванов:
§ 3 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 3 да се отхвърли.
§ 4. В чл. 2, ал. 1 от Валутния закон (обн., ДВ, бр. 83 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 45 от 2002 г., бр. 60 от 2003 г., бр. 36 от 2004 г., бр. 105 от 2005 г.,
бр. 43, 54 и 59 от 2006 г. и бр. 24 от 2009 г.) думите „в този закон” се заменят със „със закон”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.
§ 5. В чл. 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари (обн., ДВ, бр. 85 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 1 и 102 от 2001 г., бр. 31 от 2003 г., бр. 103 и 105 от 2005 г., бр. 30, 54, 59, 82 и 108 от 2006 г., бр. 52, 92 и 109 от 2007 г., бр. 16, 36, 67 и 69 от 2008 г., бр. 22, 23 и 93 от 2009 г. и бр. 88 и 101 от 2010 г.) се правят следните изменения:
1. В ал. 2 т. 21 и 24 се отменят.
2. Алинея 7 се отменя.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
МЕНДА СТОЯНОВА