КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
05/04/2011 второ гласуване
Д О К Л А Д
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 154-01-34, внесен от н.п. Десислава Танева и група народни представители на 22.03.2011 г., приет на първо гласуване на 30.03.2011 г.
Проект Второ гласуване
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица
(обн., ДВ, бр. 95 от 2006 г.; изм., бр. 52 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 64 и 113 от 2007 г., бр. 28, 43 и 106 от 2008 г.; доп. бр. 25 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 32 от 2009 г.; изм., бр. 35 от 2009 г.; доп., бр. 41 от 2009 г., в сила от 1.07.2009, изм., бр. 82 от 2009, изм. и доп., бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2010, бр. 99 от 2009 г., в сила от 1.01.2010, бр. 16 от 2010 г., в сила от 26.02.2010, доп., бр. 49 от 2010 г., в сила от 1.07.2010 г., изм. и доп., бр. 94 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г., изм., бр. 100 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г., изм. и доп., бр. 19 от 2011 г., в сила от 8.03.2011 г. )
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
Предложение на н.п. Валентин Николов за създаване на нов § 1:
§ 1. В чл. 13 се създава ал. 6:
„(6) Разпоредбите на ал. 1, 2 и 4 не се прилагат за доходите от стопанска дейност на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, които определят облагаем доход по чл. 26.”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде нов § 1 със следната редакция:
§ 1. В чл. 13, в ал. 5 накрая се добавя „както и за физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, които определят облагаем доход по чл. 26.”
§ 1. В чл. 14 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 накрая се добавя „и на доходите от друга стопанска дейност по чл. 29а”.
2. В ал. 2 накрая се добавя „и доходите от друга стопанска дейност по чл. 29а”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1, който става § 2.
Предложение на н.п. Валентин Николов за създаване на § 1а:
§ 1а. В чл. 20 думите „§ 9 от преходните и заключителните разпоредби на” се заменят с „чл. 9а от”
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 1а , който става § 3 със следната редакция:
§ 3. В чл. 20 думите „§ 9 от преходните и заключителните разпоредби на” се заменят с „чл. 9а от”.
§ 2. В чл. 21, т. 2 думите „- за доходи от стопанска дейност като едноличен търговец” се заличават.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2, който става § 4.
Предложение на н.п. Валентин Николов за създаване на § 2а:
§ 2а. В чл. 28, ал.2, т. 3 думите „§ 9 от преходните и заключителните разпоредби на” се заменят с „чл. 9а от”
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 2а, който става § 5 със следната редакция:
§ 5. В чл. 28, ал. 2, т. 3 думите „§9 от преходните и заключителните разпоредби на” се заменят с „чл.9а от”.
§ 3. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
„(2) В облагаемия доход по ал. 1 не се включват доходи, които са участвали при формиране на облагаем доход по реда на чл. 26 за предходни данъчни години.”
Предложение на н.п. Михаил Миков:
В § 3 се създава нова т. 3 със следното съдържание:
„т. 3.Създава се ал. 3 със следната редакция:
(3) В облагаемия доход на лицата по ал. 1, т. 1 не се включват националните и европейски плащания под формата на помощи, подпомагане и субсидии за земеделските производители.”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3, който става § 6.
§ 4. Създава се чл. 29а:
„Облагане на доходи от стопанска дейност на физически лица, регистрирани като земеделски производители и тютюнопроизводители
Чл. 29а. (1) Облагаемият доход от стопанска дейност на физически лица, регистрирани като земеделски производители и тютюнопроизводители, които са регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, се определя по реда на чл. 26 и се облага с данък върху годишната данъчна основа по чл. 28.
(2) Когато в рамките на текущата данъчна година физическото лице се регистрира или дерегистрира по Закона за данък върху добавената стойност, доходът от стопанската дейност се облага по реда на ал.1 за цялата данъчна година. Авансово удържаният и/или внесен данък до датата на регистрацията се приспада при определяне на авансовите вноски по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане.
(3) Физическите лица, регистрирани като земеделски производители и тютюнопроизводители, които не са регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, могат да изберат доходът от стопанската им дейност да се облага по реда на ал. 1.
(4) Лицата упражняват правото си на избор по ал. 3 в годишната данъчна декларация по чл. 50.
(5) Лицата, избрали реда за облагане по ал. 3, прилагат този ред за срок не по-кратък от 5 последователни данъчни години.
(6) Лицата по ал. 1 и 3 водят счетоводство при спазване на изискванията на Закона за счетоводството. Годишните финансови отчети на лицата по ал.1 и 3, които не подлежат на задължителен независим финансов одит и на които размерът на нетните приходи от продажби за текущата година не надхвърля 100 000 лв., могат да се състоят само от отчет за приходите и разходите и не подлежат на публикуване.
(7) В случаите по ал. 1 и 3 в облагаемия доход по чл. 26, ал. 1 не се включва финансовият резултат за доходи, които съгласно чл. 11 са придобити през данъчни години, предхождащи данъчната година, от която започва облагането на доходите с данък по чл. 14, ал. 2, и за които приходът възниква и следва да се начисли в периода на облагане със същия данък.
(8) В случаите по ал. 1 и 3 в облагаемия доход по чл. 26, ал. 1 се включва финансовият резултат за доходи, които съгласно чл. 11 са придобити през периода на облагане с данък по чл. 14, ал. 2, и които не са участвали при определяне на годишната данъчна основа за данъчни години, предхождащи данъчната година, от която започва облагането на доходите със същия данък.
(9) При преминаване от облагане с данък по чл. 14, ал.2 към облагане с данък по чл. 14, ал. 1 се преустановява пренасянето на загуби по чл. 26, ал. 3 и активите, заведени в счетоводството, се смятат за реализирани по пазарни цени.”
Предложение на н.п. Валентин Николов:
В § 4, в чл. 29а да се направят следните изменения:
1. Алинея 4 да се измени така:
(4) Лицата по ал. 3 упражняват правото си на избор да се облагат по реда на ал. 1 чрез подаване на данъчна декларация по образец до 31 декември на предходната година. Декларацията се подава в териториалната дирекция на Националната агенция за приходите по постоянния адрес на лицето.
2. Алинея 9 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Михаил Миков:
В § 4, в ал. 1 на чл. 29а се добавя изречение второ със следното съдържание:
„При определяне на финансовия резултат националните и европейски плащания под формата на помощи, подпомагане и субсидии за земеделски производители не се признават за данъчни цели.”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 4, който става § 7 и предлага следната редакция:
§ 7. Създава се чл. 29а:
„Облагане на доходи от стопанска дейност на физически лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители
Чл. 29а. (1) Облагаемият доход от стопанска дейност на регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност физически лица, които са регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, се определя по реда на чл. 26 и се облага с данък върху годишната данъчна основа по чл. 28.
(2) Когато в рамките на текущата данъчна година физическото лице се регистрира или дерегистрира по Закона за данък върху добавената стойност, доходът от стопанската дейност се облага по реда на ал.1 за цялата данъчна година. Авансово удържаният и/или внесен данък за доходи, придобити до датата на регистрацията, се приспада при определяне на тримесечни авансови вноски по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане, както и от данъка по чл. 48, ал.2.
(3) Физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, които не са регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, могат да изберат доходът от стопанската им дейност да се облага по реда на ал. 1.
(4) Лицата по ал. 3 упражняват правото си на избор да се облагат по реда на ал. 1 чрез подаване на декларация по образец до 31 декември на предходната година.
(5) Лицата по ал. 3, избрали да се облагат по реда на ал. 1, прилагат този ред на облагане за срок не по-кратък от 5 последователни данъчни години.
(6) Лицата по ал. 1 и 3, които определят облагаемият си доход по реда на чл. 26, прилагат Закона за счетоводството, като в този случай се приравняват на едноличните търговци.
(7) В облагаемия доход по чл. 26, ал. 1 не се включва финансовият резултат за доходи, които съгласно чл. 11 са придобити през данъчни години, предхождащи данъчната година, от която започва облагането на доходите с данък по чл. 14, ал. 2, и за които приходът възниква и следва да се начисли в периода на облагане със същия данък.
(8) В облагаемия доход по чл. 26, ал. 1 се включва финансовият резултат за доходи, които съгласно чл. 11 са придобити през периода на облагане с данък по чл. 14, ал. 2, и които не участват при формиране на счетоводния финансов резултат за годината на придобиване или за следващи години.”
§ 5. В чл. 43, ал. 8 след думите „едноличните търговци” се добавя „както и физическите лица в случаите по чл. 29а”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 8.
§ 6. В чл. 47 се правят следните изменения и допълнения:
1. В заглавието думите „за едноличните търговци” се заличават.
2. След думите „едноличните търговци” се добавя „както и физическите лица в случаите по чл. 29а”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 9.
§ 7. В чл. 48 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 след думите „като едноличен търговец” се добавя „както и за доходите от стопанска дейност на физическите лица по чл. 29а”.
2. Алинея 5 се изменя така:
„(5) Надвнесеният за данъчната година данък по чл.14, ал.2 може да се приспада от следващи авансови и годишни вноски за този данък, дължим от едноличния търговец или от физическото лице в случаите по чл. 29а. За неправомерно приспаднат данък се дължат лихви по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 7, който става § 10 и предлага следната редакция:
§ 10. В чл. 48 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 след думите „като едноличен търговец” се добавя „както и за доходите от стопанска дейност по чл. 29а”.
2. Алинея 5 се изменя така:
„(5) Надвнесеният за данъчната година данък по чл.14, ал.2 може да се приспада от следващи авансови и годишни вноски за този данък, дължим от едноличния търговец или от физическото лице в случаите по чл. 29а. За неправомерно приспаднат данък се дължат лихви по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.”
§ 8. В чл. 50, ал. 7 след думите „едноличните търговци” се добавя „както и физическите лица в случаите по чл.29а”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 11.
§ 9. В чл. 51, ал. 1 след думите „едноличните търговци” се добавя „както и физическите лица в случаите по чл.29а”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 12.
Комисията предлага да се създаде нов § 13:
§ 13. В чл. 64, ал. 1 след думите „данъчните декларации” се добавя „и декларацията по чл. 29а, ал. 4”.
§ 10. В § 1 от допълнителните разпоредби се създава т.56:
„56. „Доход от стопанска дейност на физически лица” за целите на чл.29а е доходът от дейността за производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, на физическите лица, регистрирани като земеделски производители и тютюнопроизводители, които не са търговци по смисъла на Търговския закон.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 10, който става § 14 и предлага следната редакция:
§ 14. В § 1 от допълнителните разпоредби се създава т.56:
„56. „Доход от стопанска дейност на физически лица” за целите на чл. 29а е доходът от дейността за производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, които не са търговци по смисъла на Търговския закон.”
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
§ 11. Доходите от дейността на физическите лица, регистрирани като земеделски производители и тютюнопроизводители, включително извършващите дейност като еднолични търговци, за производство на непреработена растителна и животинска продукция, с изключение доходите от производство на декоративна растителност, изплатени през 2010 г. под формата на държавни помощи, подпомагане и субсидии от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Европейския фонд за развитие на селските райони и държавния бюджет, не се включват в облагаемия доход по чл. 29 и чл. 26 и не подлежат на облагане с данък, когато са за 2009 г. или предходен период. Тези доходи се декларират в годишната данъчна декларация по чл. 50 за 2010 г., като в Приложение 3 и 3а, Част 1, Таблица 1 се посочват с код 10.
Предложение на н.п. Десислава Танева, Вяра Петрова и Георги Плачков:
В преходните и заключителни разпоредби § 11 се изменя така:
1. Досегашния текст става ал.1.
2. Създава се ал.2:
„(2) Член 29а се прилага и за доходи на регистрирани земеделски производители, придобити през 2010 г., като правото на избор по чл. 29а, ал. 3 се упражнява и от лицата, регистрирани по ЗДДС. Правото на избор по чл. 29а, ал. 3 се декларира от лицата в годишната данъчна декларация, съответно с подаване на нова декларация, ако такава е подадена преди обнародването на закона, в срок до 30 април, 2011 г.
Комисията подкрепя по принцип предложението, което е отразено като § 17.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 11, който става § 15 и предлага следната редакция:
§ 15. Доходите от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, включително извършващите дейност като еднолични търговци, за производство на непреработена растителна и животинска продукция, с изключение доходите от производство на декоративна растителност, изплатени през 2010 г. под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Европейския фонд за развитие на селските райони и държавния бюджет, не се включват в облагаемия доход по чл. 29 и чл. 26 и не подлежат на облагане с данък, когато са за 2009 г. или за предходни години. Тези доходи се декларират в годишната данъчна декларация по чл. 50 за 2010 г., като в Приложение 3 и 3а, Част 1, Таблица 1 се посочват с код 10.
Предложение на н.п. Валентин Николов за създаване на § 11а:
§ 11а. Декларацията по чл. 29а, ал. 4, с която се упражнява правото на избор от лицата по чл. 29а, ал. 3 за 2011 г. се подава в срок до 31 май 2011 г.
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 11а, който става § 16 със следната редакция:
§ 16. Декларацията по чл. 29а, ал. 4, с която се упражнява правото на избор от лицата по чл.29а, ал. 3 за 2011 г. се подава в срок до 31 май 2011 г.
Комисията предлага да се създаде § 17 със следната редакция:
§ 17. (1) Регистрираните тютюнопроизводители и земеделски производители, независимо от регистрацията им по Закона за данък върху добавената стойност, могат да изберат облагаемият им доход за 2010 г. да се определи по чл. 26 и да се обложи с данък върху годишната данъчна основа по чл. 28.
(2) Правото на избор по ал. 1 се декларира в годишната данъчна декларация по чл. 50 за 2010 г., а ако такава е подадена преди обнародването на този закон в „Държавен вестник” - с подаване на нова декларация в срок до 30 април 2011 г.
§ 12. В Закона за корпоративното подоходно облагане (Обн., ДВ, бр. 105 от 2006 г., изм. и доп., бр. 52 от 2007 г., доп., бр. 108 от 2007 г., изм. и доп., бр. 110 от 2007 г., бр. 69 от 2008 г., бр. 106 от 2008 г., бр. 32 от 2009 г., изм., бр. 35 от 2009 г., изм. и доп., бр. 95 от 2009 г., бр. 94 от 2010 г., бр. 19 от 2011 г.), в чл.2, ал.1, т.3 след думите „едноличните търговци” се добавя „и физическите лица в случаите по чл.29а, ал. 1 и 3 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица”.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 12, който става § 18 и предлага следната редакция:
§ 18. В Закона за корпоративното подоходно облагане (Обн., ДВ, бр. 105 от 2006 г., изм. и доп., бр. 52 от 2007 г., доп., бр. 108 от 2007 г., изм. и доп., бр. 110 от 2007 г., бр. 69 от 2008 г., бр. 106 от 2008 г., бр. 32 от 2009 г., изм., бр. 35 от 2009 г., изм. и доп., бр. 95 от 2009 г., бр. 94 от 2010 г., бр. 19 от 2011 г.), в чл. 2, ал. 1, т. 3 след думите „едноличните търговци” се добавя „както и физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, които определят облагаемият си доход по реда на чл. 26 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица”.
§ 13. В Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (Обн. ДВ. бр.105 от 29 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., изм. ДВ. бр.33 от 21 Април 2006г., изм. ДВ. бр.34 от 25 Април 2006г., изм. ДВ. бр.59 от 21 Юли 2006г., изм. ДВ. бр.63 от 4 Август 2006г., изм. ДВ. бр.73 от 5 Септември 2006г., изм. ДВ. бр.82 от 10 Октомври 2006г., изм. ДВ. бр.86 от 24 Октомври 2006г., изм. ДВ. бр.95 от 24 Ноември 2006г., изм. ДВ. бр.105 от 22 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.46 от 12 Юни 2007г., изм. ДВ. бр.52 от 29 Юни 2007г., изм. ДВ. бр.57 от 13 Юли 2007г., изм. ДВ. бр.59 от 20 Юли 2007г., изм. ДВ. бр.108 от 19 Декември 2007г., изм. ДВ. бр.109 от 20 Декември 2007г., изм. ДВ. бр.36 от 4 Април 2008г., изм. ДВ. бр.69 от 5 Август 2008г., изм. ДВ. бр.98 от 14 Ноември 2008г., изм. ДВ. бр.12 от 13 Февруари 2009г., изм. ДВ. бр.32 от 28 Април 2009г., изм. ДВ. бр.41 от 2 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.93 от 24 Ноември 2009г., изм. ДВ. бр.15 от 23 Февруари 2010г., изм. ДВ. бр.94 от 30 Ноември 2010г., изм. ДВ. бр.98 от 14 Декември 2010г., изм. ДВ. бр.100 от 21 Декември 2010г., изм. ДВ. бр.101 от 28 Декември 2010г., изм. ДВ. бр.14 от 15 Февруари 2011г.) в чл. 191 се създават ал. 6 и 7:
„(6) Алинея 2 не се прилага при наложени предварителни обезпечителни мерки.
(7) Сроковете по ал. 2 не текат в следните случаи:
1. когато изпълнението на акта или производството по принудително изпълнение е спряно - до отпадане на основанието за спиране;
2. при дадено разрешение за отсрочване или разсрочване на публични задължения - за срока на отсрочването или разсрочването, или до започване на принудително изпълнение в случаите по чл.183, ал.4;
3. при постъпило искане за нова или контролна оценка по чл.236 - до влизане в сила на оценката;
4. при обжалване на извършена продажба по чл. 256 - до влизане в сила на решението на административния или съдебен орган.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 19.
§ 14. Сроковете по чл. 191, ал. 2 и чл. 193, ал. 4 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс започват да текат от 1 януари 2011г. спрямо наложени обезпечителни мерки или неприключилите производства по реализация на имущество по чл. 191, ал. 1, както и в случаите по чл. 193, ал. 1 когато спрямо имущество са наложени обезпечителни мерки или са започнати производства по принудително изпълнение и съответно е открито производство по несъстоятелност преди тази дата.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 20.
§ 15. В Закона за местните данъци и такси ( Обн., ДВ, бр. 117 от 1997 г., изм. и доп., бр. 71 от 1998 г., изм., бр. 83 от 1998 г., изм. и доп., бр. 105 от 1998 г., бр. 153 от 1998 г., изм., бр. 103 от 1999 г., изм. и доп., бр. 34 от 2000 г., бр. 102 от 2000 г., бр. 109 от 2001 г., изм., бр. 28 от 2002 г., изм. и доп., бр. 45 от 2002 г., бр. 56 от 2002 г., бр. 119 от 2002 г., изм., бр. 84 от 2003 г., изм. и доп., бр. 112 от 2003 г., бр. 6 от 2004 г., доп., бр. 18 от 2004 г., изм., бр. 36 от 2004 г., доп., бр. 70 от 2004 г., изм. и доп., бр. 106 от 2004 г., бр. 87 от 2005 г., изм., бр. 94 от 2005 г., изм. и доп., бр. 100 от 2005 г., бр. 103 от 2005 г., бр. 105 от 2005 г., изм., бр. 30 от 2006 г., изм. и доп., бр. 36 от 2006 г., бр. 105 от 2006 г., изм., бр. 55 от 2007 г., изм. и доп., бр. 110 от 2007 г., изм., бр. 70 от 2008 г., изм. и доп., бр. 105 от 2008 г., доп., бр. 12 от 2009 г., изм., бр. 19 от 2009 г., доп., бр. 41 от 2009 г., изм. и доп., бр. 95 от 2009 г., бр. 98 от 2010 г., доп., бр. 19 от 2011 г.) в § 26 от преходните и заключителни разпоредби към закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г.) се създава ал. 4:
„(4) В случай че в срока по ал. 1 общинският съвет не е определил размерите на туристическия данък, за 2011 г. се прилагат размерите, посочени в ал. 2.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15, който става § 21.
§ 16. Законът влиза в сила от 1 януари 2011 г.
Предложение на н.п. Валентин Николов:
В § 16 след думите „ 2011 г.” се поставя запетая и се добавя „с изключение на § 5, който влиза в сила от началото на месеца, следващ месеца на обнародване на закона в Държавен вестник.”
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 16, който става § 22 и предлага следната редакция:
§ 22. Законът влиза в сила от 1 януари 2011 г., с изключение на § 8, който влиза в сила от началото на месеца, следващ месеца на обнародване на този закон в „Държавен вестник”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
МЕНДА СТОЯНОВА