Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
26/04/2012 първо гласуване
Относно: законопроект за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, № 202-01-19, внесен от Министерския съвет на 30.03.2012 г.
Д О К Л А Д
На свое заседание, проведено на 26 април 2012 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки.
На заседанието присъстваха: от Министерството на финансите – Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика” и Красимир Сивев – началник на отдел в същата дирекция и от Националния статистически институт – Елка Атанасова – директор на дирекция „Макроикономическа статистика” и Силвия Кавгаджийска – началник на отдел „Статистика на външната търговия” в същата дирекция.
Законопроектът беше представен от г-жа Людмила Петкова.
Проектът на нов Закон за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки цели опростяване на административните процедури и улесняване прилагането на закона от задължените лица и приходната администрация.
Законопроектът предвижда отпадането на голяма част от разпоредбите в действащия към момента Закон за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, които се съдържат в европейските регламенти. В действащия закон те са били въведени, тъй като внедряването и организацията на статистиката на търговията със стоки с държави - членки на Европейския съюз, в България е осъществено на експериментално ниво от 1 септември 2006 г. преди присъединяването на страната към Европейския съюз. Поради липса на пряка приложимост на европейско законодателство към онзи момент е било необходимо и целесъобразно националното законодателство да съдържа и транспонира понятия от регламентите. След 5-годишния период на функциониране и прилагане на системата Интрастат не съществува причина да бъдат транспонирани текстове от европейското в националното законодателство. Във връзка с това разпоредбите, съдържащи се в европейските регламенти, се посочват в законопроекта като препратки към съответния европейски нормативен акт.
В законопроекта се предвиждат само правила, които са свързани с националната специфика.
Предлагат се промени, които имат за цел оптимално разпределение на функциите и правомощията между компетентните органи по събиране на данни за вътрешнообщностните движения на стоки с оглед повишаване на обхвата, достоверността и качеството на статистическата информация и контрола по изпълнението на задължението на Интрастат операторите. В тази връзка се предлага прецизиране на някои разпоредби, с цел внасяне на яснота относно предприеманите от съответните компетентни органи действия.
Премахва се изискването за извършване на съпоставка на декларираните данни по система Интрастат с данните от митническите декларации, тъй като след присъединяването на България към Европейския съюз това не е необходимо.
Въвежда се задължение на НАП да предоставя агрегирани данни на държавни институции и организации, когато това е предвидено в нормативен акт или въз основа на сключено споразумение.
Друга група промени отразяват методологични потребности, наложени от практиката, във връзка с петгодишното функциониране и прилагане на системата.
В съответствие с европейското законодателство при определянето на понятието „задължено лице - Интрастат оператор” се включва изискването за наличие на регистрация по Закона за данъка върху добавената стойност, с което се стеснява кръга на задължените лица.
Със законопроекта се предлага уеднаквяване на срока за подаване на Интрастат декларации със срока за подаване на декларациите по ЗДДС и по системата ВИЕС, който е 14-о число, вместо 10-о на месеца, следващ референтния период, както е към настоящия момент.
Предлага се въвеждане на по-дълъг срок за корекция на данни – от три на шест месеца, което ще способства за изготвяне на надеждна статистика и улесняване на потребителите при осъществяване корекция на данни.
Предвиждат се и по-високи размери на административните наказания в съответствие с европейската практика на останалите държави членки.
Приемането на проекта на Закон за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки не изисква допълнително бюджетно финансиране. Всички разходи за неговото прилагане ще бъдат в рамките на бюджета на Националната агенция за приходите.
Със законопроекта се предлага изменение в Допълнителните разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане. Във връзка с приемането на преработен текст на Директива 90/435/ЕЕС на Съвета относно общата система за данъчно облагане в случаите на дружества майки и дъщерни дружества от различни държави членки, която е въведена в ЗКПО от 1 януари 2007 г., е необходимо да се въведе позоваване на новата Директива 2011/96/ЕС на Съвета от 30 ноември 2011 г. относно общата система за данъчно облагане на дружества майки и дъщерни дружества от различни държави членки.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За”- 18 народни представители, „Въздържали се” – 2 народни представители, без „Против”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, № 202-01-19, внесен от Министерския съвет на 30.03.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
МЕНДА СТОЯНОВА