Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
27/09/2012 първо гласуване

    Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър, № 202-01-48, внесен от Министерския съвет на 17.07.2012 г.
    Д О К Л А Д


    На заседание, проведено на 27 септември 2012 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър, внесен от Министерския съвет.
    На заседанието присъстваха: Деница Вълкова – заместник-министър на правосъдието, Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите и Красимир Сивев – началник на отдел в същата дирекция и Росен Иванов - директор на дирекция „Данъчно - осигурителна методология” в Националната агенция за приходите.
    Законопроектът беше представен от г-жа Деница Вълкова.
    Със законопроекта се предлагат изменения и допълнения на Закона за търговския регистър, с които се уреждат последиците за търговците, които не са направили искане за пререгистрация в срока по § 4, ал. 1 или имат влязъл в сила отказ за пререгистрация.

    Основните моменти в законопроекта са:

    1. Уточнява се кръгът на заинтересованите лица, засегнати от прекратяването на дейността на търговеца, и които - в случаите на непререгистрирани търговски дружества и кооперации, могат да поискат ликвидация.
    2. Предлага се отмяна на § 5, ал. 4 от преходните и заключителните разпоредби, с което отпада задължението на съдилищата по последна регистрация на търговците да изготвят списъци на търговци, които не са поискали пререгистрация в срока на § 4, ал. 1.
    3. Предлага се изменение на уредбата в § 5б от преходните и заключителните разпоредби относно пререгистрацията и ликвидацията.
    4. В § 5в се създават нови разпоредби, които въвеждат съществени промени в последиците за търговците, които не са поискали пререгистрация в срока по § 4, ал. 1.
    Липсата на пререгистрация ще е пречка за продължаване на заварените към 1 януари 2012 г. изпълнителни производства и на образуваните нови изпълнителни производства – те ще се спират до извършване на пререгистрацията на търговеца по § 5, ал. 2.
    Спряното изпълнително производство ще се възобновява по молба на страната или служебно от съдебния или публичния изпълнител след пререгистрацията на търговеца по § 5, ал. 2. То ще се прекратява, когато по подаденото заявление е постановен влязъл в сила отказ.
    Уточняват се последиците по отношение на заварените производства по несъстоятелност към 1 януари 2012 г., както и от подаването на молба за откриване на производство по несъстоятелност срещу търговско дружество или кооперация, които не са пререгистрирани.
    5. Предвижда се и промяна в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, като при подаване на заявление за откриване производство по ликвидация по § 5а, ал. 1 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за търговския регистър, търговецът или заинтересованото лице следва да уведоми териториалната дирекция на Националната агенция за приходите (НАП) преди подаване на съответното заявление за вписване на обстоятелство, като в срок до 60 дни от постъпване на уведомлението следва да му се издаде удостоверение.
    След представяне на законопроекта се проведе обсъждане, при което представителите на Министерството на финансите изразиха несъгласие с предложеното изменение на § 5в от преходните и заключителни разпоредби на Закона за търговския регистър, във връзка с предвидените задължения на публичния изпълнител. Аргументите за това са, че така предложената промяна не е съобразена със спецификата на изпълнителното производство по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а именно:
    Към настоящия момент производствата по принудително събиране на публичните вземания по реда на Данъчно – осигурителния процесуален кодекс срещу търговци, които не са пререгистрирани продължават, с оглед липсата на законово основание за спиране и/или прекратяване. С действащата разпоредба на § 5, ал. 3 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за търговския регистър е уредено приемането на волеизявления, отправени към търговците, чиято дейност е прекратена от 01.01.2012г. Задължените лица – търговци, независимо от прекратяване на дейността им, продължават да съществуват като правни субекти с ограничени права до момента на заличаването им.
    С предложената промяна в разпоредбата на § 5в от преходните и заключителни разпоредби на Закона за търговския регистър се предвижда изпълнителните дела, образувани от публични изпълнители на НАП, да бъдат спирани и при неизпълнение на изискването за пререгистрация и обявяване в ликвидация, да бъдат прекратявани. Предложението се отнася, както за висящите към 01.01.2012г. изпълнителни производства, така и за образуваните след 31.12.2011г.
    Приемането на предложените текстове на § 5в, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 ще доведе до спиране, респ. прекратяване на изпълнителни производства за събиране на публични вземания, на основание неизпълнено изискване за пререгистране на търговеца – длъжник и обявяването му в ликвидация, с което ще се увеличи размера на несъбраните публични вземания и това ще рефлектира върху държавния бюджет.
    Не на последно място, това предложение е свързано и със значителни разноски от страна на публичния взискател, в случаите, когато в качеството му на заинтересовано лице предплати същите. Съгласно действащия § 5б, ал. 5 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за търговския регистър, ако търговецът не разполага със средствата за извършване на ликвидацията, заинтересованото лице осигурява собствени средства. При заинтересовано лице - публичен взискател, средствата следва да бъдат осигурени от неговия бюджет.
    Като се отчете факта, че в значителна степен публичните вземания се формират от данъци и задължителни осигурителни вноски, то приемането на предложението ще доведе до предварителни разходи от страна на НАП, които не винаги ще могат да бъдат възстановени. На практика, за тези търговци, за които НАП / публичният взискател не предплати разноските, законът ще предостави освобождаване от заплащане/събиране на публичния дълг ( в т.ч.и обезпечения дълг).
    Предвид изложените аргументи, в хода на дискусията членовете на комисията се обединиха около становището за подкрепа на законопроекта като цяло, като между двете му гласувания се прецизира текста на § 5в от преходните и заключителни разпоредби на Закона за търговския регистър.
    След обсъждането на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За” - 12 народни представители, „Въздържали се” - 6 народни представители, без „Против”.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър, № 202-01-48, внесен от Министерския съвет на 17.07.2012 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума